Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solarforce
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 10:10 
Var i hela friden är stormköket?

Fick en fin ficklampa av mitt ex för något år sedan. Är en solarforce L2, vitt ljus men flera olika blinkprogram. Dock blev det något kasst med den. CR123 batterierna (laddningsbara) var helt plötsligt tomma, gick ej och ladda. Mätte upp spänning till nära noll. Har köpt nya en vända men samma sak hände igen. Funderade på vad som kunde vara fel. Tänkte att det måste vara laddaren eller själva ljusenheten med eletronik. Laddaren ser dock ut att ge en normal laddspänning när jag mäter på den. Nån som kan ha någon idé om vad som är trasigt?

Jag har tänkt så här (efter att ha sett VALOSTORE) man köper en ny ljuskälla, nya batterier och ny laddare, då torde man väl få det att funka? Felet kan väl rimligen inte sitta i chassit eller knappen?

Sen har jag funderat på ljuskälla och sett de här färgade:
http://www.valostore.se/produkt/solarforce_color_led/

Funkar de bra? Vilken färg skall man ha?

Sen batterier, fortsätta med CR123A eller anskaffa 18650? Funkar det lika bra med 18650? Hur känsliga är ljuskällorna för olika spänningar på batterierna?

tacksam för svar

Inläggsrubrik: Re: Solarforce
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 10:36 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Du har sannolikt laddbara RCR123 med urladdningsskydd. Vissa av dom billigare RCR123 kan strejka när urladdningsskyddet aktiveras, och sen är dom då svåra att återladda. Kolla förresten att du har rätt laddare, då det behövs en laddare som ger 4,2V istället för dom normala 1,4V som en Nimh-laddare ger. En Nimh-laddare ger nämligen exakt det problem som du beskriver... den vägrar ge ett endaste dugg till Litiumbatterier.
Om jag var du skulle jag köpa kvalitetsbatterier (om det inte är just det du redan har) och i andra hand titta på laddaren.

Vissa av ljuskällorna går utmärkt på ett 18650, och det kollar du enklast genom att prova köra den med enbart ett RCR123...startar det då så går den också på 18650. Det skiljer dock mycket i vilken spänning ljuskällorna accepterar... Vissa klarar 3-18V och andra är dedikerade för en given spänning exvis 6V

Lampan du länkar till har jag ingen erfarenhet av.

InläggPostat: ons 11 nov 2015, 12:28 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Är cellerna skyddade är det sannolikt de som är problemet men du kan även ha krypström i lampan som laddar ur. Har du en multimeter kan du kolla om knappen bryter ordentligt. Gör den det så är det inga fel på lampan då det är frågan om en mekanisk brytning av kretsen. Elektroniken i lamphuvudet kan omöjligen ladda ur batterierna om kretsen är fysiskt bruten. Källan är då antingen dåliga batterier eller en felaktig laddare.

Har du behov av lampan och vill använda laddbara batterier så är mitt förslag att du köper ett par 18650 och en bra laddare (om du inte redan har). Mig veterligen har inte Solarforce gjort någon led-insats som inte går på 3,7v.

Vill du slippa allt krångel och bara använda lampan ibland så köper du en näve vanliga cr123, efter att ha kollat efter läckage i brytaren då.

InläggPostat: ons 11 nov 2015, 12:41 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Vad gäller dioder i olika färger så beror det ju helt på ditt behov. Rött är skonsammare mot mörkerseendet, grönt gör att blod syns bättre osv. Dessutom går det ju bra att använda som signaler.
För allmän belysning är vitt ljus tveklöst att föredra, andra färger gör det svårare för hjärnan att tolka vad man ser och en del information kan gå förlorad. Exv så syns inte höjdkurvor på kartor om man har rött ljus.

InläggPostat: ons 11 nov 2015, 13:21 
Var i hela friden är stormköket?

Tack för hjälpen. Har ni några bra tips på 18650 resp. cr123 batterier?

Har mätt upp laddaren, som ger 4,2 VDC och knappen verkar funka när man mäter motstånd.

InläggPostat: ons 11 nov 2015, 17:45 
Kolla 18650-tråden. Där finns flera tips på 18650.

16340/RCR123 är knepigare.

Jag skulle nog känna mig rätt trygg med att köpa exempelvis AW eller Nitecore.

Sök exempelvis efter "Nitecore RCR123" på Amazon eller eBay. Se till att det inte är någon mysko firma som agerar återförsäljare och kanske säljer skräpbatterier med ny krypplast, utan att det är Nitecore.

InläggPostat: ons 11 nov 2015, 20:00 
Luktar inte fotogenkök illa?

Jag har varit en riktig ficklampsnörd men håller på att återhämtar mig.

Nu vet jag inte dina behov riktigt men jag har tre olika zebralight pannlampor som jag är fantastiskt nöjd med.

Jag skulle välja pannlampa med stor spridning, varmvitt ljus antingen AA batteri eller 18650 (som finns att plundra ifrån bärbara datorer). Inte 123 batteri.

InläggPostat: ons 11 nov 2015, 20:24 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Jag kör solarforce L2 med 18650 i jobbet. Fungerar helt felfritt, bästa lampan jag använt. Köpt hela kittet plus laddare via Valostore. Mycket nöjd! Köpte en ledinsats på Röda stjärnan. "svajar" i ljuset trots det enligt uppgift också skall vara solarforce.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]