Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 16:59 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 09 nov 2015, 09:34
Inlägg: 30
Ort: Västerbotten
Grisar är trevliga djur och när man håller dem inser man varför de ansetts nästan heliga i norra Europa. Se t ex Särimner i den nordiska mytologin. Grisen förvandlar skulor från köket till högvärdigt protein och fett. Helt nödvändigt för att överleva i det kalla norr.

Här är en skiss på en hydda jag själv byggt. Syllen utgörs av gamla högspänningsstolpar som jackats ihop (tänk knuttimring). de två på långsidorna formas till medar så att hyddan lätt kan flyttas med fyrhjuling eller traktor. På det en 2x3" att ställa stolpar på. Sedan väggband där det bakre satts 75mm lägre än det främre. Väggar av osb. Kapar man 80 cm av två skivor och använder resterande till gavlar och den lilla biten på framsidan, en på vardera sida om ingången klarar man sig med två skivor. Anledningen till den olika höjden är att det gör det lätt att få till en liten taklutning. Taket utgörs av gammal trp20.

Använd gärna vinkeljärn på så många ställen som möjligt så att det blir rejält stadigt. Grisarna kliar sig gärna mot hyddan och bökar med under syllen så det måste vara stadigt byggt. Tänk på att inga vassa hörn eller spikar får finnas där grisarna kan göra sig illa. Vet en som fick böta flera tusen pga en spik som stack ut i brösthöjd i grisstallet. En nitisk inspektör kan förstöra dagen även för den mest skötsamme djurägaren.

Hyddans innermått blir alltså ca 160x245 cm och räcker till 4 grisar a 120kg om man går efter jordbruksverkets minimikrav. Nu är grisar inte så mycket för regler och bestämmelser utan lägger sig gärna i en hög i ena hörnet. Rent praktiskt skulle det nog inte vara några problem att ha dubbelt så många där inne.


Bild

Edit: Tre skivor behöver man naturligtvis, det är ju en baksida också.


Senast redigerad av Grisodlarn tor 12 nov 2015, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 17:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Dessverre har vi ikke noe småbruk, men en tomt på landet på ca. 2 mål. Siden jeg i et selvberger perspektiv ser dyrehold som viktig i forhold til fett og proteiner samt at det er både trivelig og naturlig å holde dyr, så er vi i gang med det. Foreløpig har vi høns, ender, kalkuner og kaniner.

Vi har planer om å øke med flere arter. Både sau/geit, bier og vaktler står på ønskelista, men der er det stopp for frugans del :nono: . Jeg har også lyst på en hund eller flere, men der er frugan svært kritisk. Det kan jeg fatte, siden sist vi hadde hund jobbet jeg mye vekk fra hjemmet og hun var høygravid og nesten alt ansvar for vår daværende ettårige førstefødte sønn.

I tillegg forsøker jeg stadig å foreslå noen griser og duer. Der møter jeg derimot døra med ansiktet først. Selv om hun godtar at jeg drømmer om hunder, så er det ikke lov å engang tenke tanken på duer. Og langt mindre griser! Vi spiser mye grisekjøtt (og det aller meste innkjøpt i Svea), så det er ikke motstand mot maten jeg møter. Hun betrakter derimot duer som flygende rotter og griser som noen riktige svin. Hun vet vel av erfaring at jeg+tid=resultat. Som Cato den eldre har jeg klokketro på at utholdenhet fører til at Karthago før eller siden blir ødelagt :lol: . Uansett så blir det en utfordring når hun ikke engang tillater at jeg snakker om duer og gris.

Men jeg har ikke gitt opp håpet og takker for innlegget Grisodlarn. Kanskje blir det slik en gang i fremtiden at tegningen blir brukt :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 18:19 
Tack Grisodlarn. Jag planerar för att ha gris, men först ska man ju ha ett ställe...

Crusoe: Håll ut, trägen vinner. Kanske barnen börjar tala om dessa djur en vacker dag... Sonen här hemma vill bli grisbonde. Jag anses var den som satt griller i huvudet på honom, vilket jag svär mig fri från.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 19:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Grisar har inget bekymmer med kyla så länge det inte är dragit .
Så hyddan i första inlägget har jag lite emot . Jag bygger hellre som man bygger en hundkoja med en farstu som tar bort draget in i kojan/hyddan .
Sedan som sommarbostäder på bete så har jag ett antal halva vägtrummor , såna som ofta syns på engelska sidor .

Bild

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 20:48 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 09 nov 2015, 09:34
Inlägg: 30
Ort: Västerbotten
Crusoe skrev:
Dessverre har vi ikke noe småbruk, men en tomt på landet på ca. 2 mål. Siden jeg i et selvberger perspektiv ser dyrehold som viktig i forhold til fett og proteiner samt at det er både trivelig og naturlig å holde dyr, så er vi i gang med det. Foreløpig har vi høns, ender, kalkuner og kaniner.

Vi har planer om å øke med flere arter. Både sau/geit, bier og vaktler står på ønskelista, men der er det stopp for frugans del :nono: . Jeg har også lyst på en hund eller flere, men der er frugan svært kritisk. Det kan jeg fatte, siden sist vi hadde hund jobbet jeg mye vekk fra hjemmet og hun var høygravid og nesten alt ansvar for vår daværende ettårige førstefødte sønn.

I tillegg forsøker jeg stadig å foreslå noen griser og duer. Der møter jeg derimot døra med ansiktet først. Selv om hun godtar at jeg drømmer om hunder, så er det ikke lov å engang tenke tanken på duer. Og langt mindre griser! Vi spiser mye grisekjøtt (og det aller meste innkjøpt i Svea), så det er ikke motstand mot maten jeg møter. Hun betrakter derimot duer som flygende rotter og griser som noen riktige svin. Hun vet vel av erfaring at jeg+tid=resultat. Som Cato den eldre har jeg klokketro på at utholdenhet fører til at Karthago før eller siden blir ødelagt :lol: . Uansett så blir det en utfordring når hun ikke engang tillater at jeg snakker om duer og gris.

Men jeg har ikke gitt opp håpet og takker for innlegget Grisodlarn. Kanskje blir det slik en gang i fremtiden at tegningen blir brukt :?


:)
Det behövs inte mycket plats. Där grisarna gått en sommar kan man sätta potatis och andra grönsaker året därpå. Gödslat och klart! Grisarna är väldigt sällskapliga och gillar att bli kliade bakom öronen. Man får bara akta sig så man inte blir allt för bra kompis med dem för då kan det bli tungt när det är dags för slakt.
Äter ni mycket griskött så har du en bra anledning. Du får ett mycket godare kött från gris som har gått ute hela sommaren. Lite varning där att efter att man ätit sånt griskött kommer det man köper i affären att smaka kartong. Blekt och vattnigt och inte alls gott. Bra kött behöver bara lite salt för att smaka gott. Köpegris kräver starka kryddor :-g

Dweomer skrev:
Grisar har inget bekymmer med kyla så länge det inte är dragit .
Så hyddan i första inlägget har jag lite emot . Jag bygger hellre som man bygger en hundkoja med en farstu som tar bort draget in i kojan/hyddan .
Sedan som sommarbostäder på bete så har jag ett antal halva vägtrummor , såna som ofta syns på engelska sidor .


Där hade jag velat lägga till ett gjutet fodertråg och uppvärmd vattenkopp. Sedan såklart en riktig utgödsling så man slipper mocka för hand ;)

Hela grejen var ju att det skulle vara enkelt och flyttbart. En koja med dörr blir alltid svagare, och lyckas man flytta den behövs det bara att ett hörn kommer i lite fel höjd så går den inte att öppna. Vill man ha en fast anläggning hade jag byggt annorlunda. Nu gällde det bara ett enkelt skydd som skulle byggas av material jag hade på platsen, och som jag byggde på en förmiddag. Några stolpar, lite plank och ett par skivor torde finnas på de flesta gårdar. Dörrar med karm, eller material för att bygga egna blir genast mer avancerat med lås, gångjärn och beslag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 20:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den hyddan jag ritat upp är inte tyngre att den går att ta på pallgafflarna på hjullastaren för att flytta . Så det är inget som är permanent uppbyggt .
Stålbalkar i botten med urtag för gafflarna med förlängare . Sedan ett trägolv och träväggar . Ventilation uppe under taket .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 21:40 
Angående att övertyga frugan om att hålla grisar så fick vi ut ca 4 gånger köttvärde kontra kostnad i mat, stängsel etc.
Ej inräknat arbetstid givetvis, man får se det som terapi.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 21:52 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 09 nov 2015, 09:34
Inlägg: 30
Ort: Västerbotten
Dweomer skrev:
Den hyddan jag ritat upp är inte tyngre att den går att ta på pallgafflarna på hjullastaren för att flytta . Så det är inget som är permanent uppbyggt .
Stålbalkar i botten med urtag för gafflarna med förlängare . Sedan ett trägolv och träväggar . Ventilation uppe under taket .


Stålbalkar (svetsning?), hjullastare, gafflar med förlängning. KISS - Keep It Simple Stupid. Jag flyttar hyddan med en stropp och fyrhjulingen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 22:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att se till att djuren slipper lidande väger tungt . Ledinflammationer och lungproblem är vanligt bland grisar som går ute på vintern om de inte har dragfritt .
Ska det vara riktigt enkelt och kortvariga hyddor så har jag ju vägtrummorna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel grishydda av skrot på gården.
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 02:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Takker også Dweomer for tegning. For min del er det ikke noen tanke om at hyddan bør kunne flyttes uansett hvilke dyr den skal beskytte. Det blir nok en god stund til jeg trenger å bygge noe for å huse gris :notme: , men har på bakgrunn av Dweomers tegning fått nye ideer for plassen jeg tenker til får/gjet. Tanken er å ikke bygge noe uthus/hus etter dagens standard, men mer primitivt av stokker og eventuelt lafting av disse. Takker for nok et tips!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet