Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 17:10 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, jag håller helt med dig, delvis därför jag skrev, överdrev litet där för visso (lånar lokaler till min verksamhet just nu så det står och faller inte med det för visso), men jag undrar ibland om man omedvetet sitter fast i låsta tankegångar så att man gör fel av denna orsak.

Jag tror inte att jag är ensam om detta, tror tvärtom att det är ganska många här som letat länge, därför jag nämner det.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Senast redigerad av Mizzarrogh ons 08 jul 2015, 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 17:31 
Mizzarrogh skrev:
Jag tror inte att jag är ensam om detta, tror tvärtom att det är ganska många här som letat länge, därför jag nämner det.


Ligger mycket i det Xamuce säger och du är inte ensam Mizza. Men jag har sänkt mina krav lite och har bättre hopp om att hitta något. Förhoppningsvis tröttnar folk på sina ställen även denna sommar så det kommer ut lite i höst. Eller i vår... Jag har kollat några lovande kandidater men har lite problem att fatta hur det ser ut och känns i verkligheten eftersom mäklarna alltid döljer alla nackdelar och google maps inte ger mig nån känsla för hur det ser ut. Ja, jag letar bara där googlebilen inte varit.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 20:31 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Man kan ju leta BOL på olika sätt:
1) Man behöver verkligen en BOL NU, för att komma igång.
2) Man slötittar lite på olika objekt på nätet för att få en bättre uppfattning vad som finns, pris, läge mm. Av detta så fyller man på sin kravlista så att man är förberedd då det blir skarpt läge att skaffa BOL.

Att leta enligt 2) är ju bara kul och avstressande. Att leta enligt 1) kan ju bli stressigt.
Här är en BOL i min smak.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-grinst ... et-7704655
Huset har markiser för fönstren så det är nog välvårdat.
Lite lite mark, stort hus kostar uppvärmning på vintern och lite små ekonomibyggnader, men annars väldigt fint. Inte långt till Norska gränsen och någon kilometer till Vänern. Och bara 1 tim 45 min från Göteborg. Finns med på Streetview. :(
Sådana fina BOL för det priset finns väl inte 2 timmar från Stockholm?
Med vänlig hälsning
Berra

Edit: Här är en gård på 3 ha. Byggnad i lite eftersatt skick men plåttaket verkar nytt. Endast 420000:- 10 mil till Gbg.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-mjaldr ... -2-7264756
Som alla förstår så är jag inte intresserad av att jobba i skogen då jag inte har erfarenhet och intresse av detta. Bor man i skogsbygd så kan man säkert göra upp med en granne om ved i utbyte mot att man hjälper till med annat som man är duktigare på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 23:56 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Angående ditt andra extmpel (gård på 3 ha. Byggnad i lite eftersatt skick men plåttaket verkar nytt. Endast 420000:- 10 mil till Gbg.)

Så verkar tyvärr det vara så att man tatt bort skorstenarna för att snabbt kunna täta läckan I taket. Ingen eldning alls I nuläget alltså. annars fint ställe tycker jag. sant att om jag läste ut fastighetskartans lilla blåa streck korrekt så är man även markägare på båda sidor om en liten back en liten sträcka. kan ju vara en treclig bonus! ;-)
mvh PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 10:58 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Jag har varit inne på det förut, men tar det igen dvs hur man skall se på skog i anslutning till sin BOL. När SHTF slår till så kommer ju massafabrikerna och sågverken att slå igen. Man kommer alltså inte att kunna sälja timmer. Vad gäller att kunna sälja ved så kommer nog allmänheten att fixa sin egen ved i närområdet oavsett vem som äger skogen. Man kommer alltså inte att kunna sälja ved heller. Återstår att ha skogsmark endast för att få egen ved. I södra Sverige så är ju vintrarna inte så kalla och skogen växer snabbare så här krävs ju inte så stor skogsmark för eget veduttag. Om grannen har skog så kan man säkert göra byteshandel för att få ved.

Att ha stora åkrar för spannmålsodling kräver stora maskinella resurser även om man säkert skulle kunna sälja säd. Återstår åkermark för potatisodling och förstorad köksträdgård.

mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 11:12 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Berra skrev:
Jag har varit inne på det förut, men tar det igen dvs hur man skall se på skog i anslutning till sin BOL. När SHTF slår till så kommer ju massafabrikerna och sågverken att slå igen. Man kommer alltså inte att kunna sälja timmer. Vad gäller att kunna sälja ved så kommer nog allmänheten att fixa sin egen ved i närområdet oavsett vem som äger skogen. Man kommer alltså inte att kunna sälja ved heller. Återstår att ha skogsmark endast för att få egen ved. I södra Sverige så är ju vintrarna inte så kalla och skogen växer snabbare så här krävs ju inte så stor skogsmark för eget veduttag. Om grannen har skog så kan man säkert göra byteshandel för att få ved.

Att ha stora åkrar för spannmålsodling kräver stora maskinella resurser även om man säkert skulle kunna sälja säd. Återstår åkermark för potatisodling och förstorad köksträdgård.

mvh
Berra


Vad hade du tänkt att byta med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 11:32 
Blev sittande några timmar i natt för att scanna av vad marknaden hade att erbjuda i BOL-väg just nu.
Ganska lätt finna ställen som uppfyller säg tre av fem kriterier. Fyra av fem finns det några men någon som uppfyller alla är svårt.
Alla har vi olika kriterier på kraven så dom behöver vi inte gå in på här och nu.
Bara som ett exempel kan man ta markstorlek och dess fördelning.
Jag letar som exempel något i storlek 8-25ha men vill att en viss del av marken skall vara åker/bete.
Går hitta även det och man börjar studera stället närmare.
Exempel: http://www.hemnet.se/bostad/gard-125m2- ... 30-7505935
Exemplet ovan har även noterat källor på marken osv.
Men sen börjar man på minuslistan... Man hittar alltid ett antal saker som inte är riktigt vad man vill ha.
Till exempel åldersfördelning på skog. Mycket ute med bara kalmark/ungskog. Finns en del bättre men då stämmer det inte med åker/bete.
Gick nog igenom och detaljstuderade ett 50-tal potentiella BOL igår/natt men egentligen ingen som kryssar alla rutorna för mig.
Svårt att acceptera för stora avsteg eftersom det i slutänden är mycket pengar.

Går hitta mindre ställen med lite mark för nästan inga pengar men svårt om man vill kunna odla något samtidigt.
Exempel på fin liten stuga i enskilt läge med 5ha. Utgångspris 325000. El men utedass:
http://beskrivningar.capitex.se/objdesc ... rom=Hemnet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 11:42 
Jag tror att det kommer att bli med ved och sågat virke som med mat.

Med andra ord kommer både det mekaniserade storskaliga jordbruket/skogbruket få problem och priserna kommer att stiga rejält både på mat och på sågade produkter. Det kommer att göra det mer intressant och lönsamt med lokala alternativ. Odla mer av sin egen mat eller såga upp sin egen skog. Eller gemensamma odlingar och sågverk i en by.

Idag är priset på ved, sågade varor (och mat) löjligt lågt. Sågverken och det mekaniserade skogsbruket är fantastiskt effektiva. Men skulle det bli problem med distribution, reservdelar/maskiner och drivmedel så skulle det förmodligen slå mycket hårt. Och det blir brist på sågade varor. Med mycket högre priser som följd.

Skulle priset på ved stiga så skulle nog stöld av ved öka, men det skulle också bli mer intressant för skogsägare att sälja uttag av ved till enskilda som hugger ved på andras mark för avsalu. Det skulle också innebära mer människor ute i skogen och bättre koll på vad som händer där.

Jag har tagit upp det innan, men jag tror att T kommer att innebära att det blir svårt att röra sig fritt ute på småvägar ute på landet. Att exempelvis bilnappning blir vanligt. Det innebär att bilister som utan lokal anknytning och rimligt motiv ger sig ut på småvägar tvingas lämna sin bil och vänligt och artigt erbjuds köpa tillbaka den för några tusenlappar. Om det är det minsta lilla tjafs eller otrevlig ton så tar man allt av värde i bilen, särskilt vapen och ammo, och sticker den i brand. Eller så försvinner bilen bara utomlands. Eller vägspärrar där man tillfrågas vart man är på väg och varför och vänligt erbjuds möjlighet att bidra till lokalbefolkningens ansträngningar att hålla vägar i gott skick och att skydda mot kringresande löskefolk och tjuvar och inte minst skydd mot bilnappare...

Så jag tvivlar på att landsbygden efter T kommer att bli en resurs att plocka ur annat än lokalt där man själv har anknytning och tillstånd eller äger det man tar av. Främmande bilar kommer att ses som ett direkt hot att skydda sig mot och samtidigt en lågt hängande frukt att plocka.

Jag sågar allt virke jag och närmaste grannen behöver, men det sker som fritidsnöje och för att få avsättning för vindfällen när vi tagit vad vi behöver till ved. Det är inte lönt att försöka konkurrera med de stora sågverken idag. Men kanske blir i framtiden, om priset på sågat rakar i höjden?

Pappersindustrin är lite annorlunda eftersom de faktiskt skulle kunna producera drivmedel och energi som behövs för att hålla verksamheten igång. Och kanske rent av ett överskott för avsalu eller för att hålla annan industri delvis igång. Kanske skogsindustri ligger nära till hands då eftersom spillet även där kan utnyttjas som råvara i samma processer...

Med andra ord tror jag att det efter T kommer att vara bra att ha lite skog. Generellt sett kan den nog bli mer lönsam än idag, särskilt om man kan förädla den lokalt hemma eller i byn. Men det är inte riskfritt. Efter T har man troligen ingen försäkring mot skogsbrand och klimatförändringen kan leda till omfattande skogsdöd istället för som idag, stigande volymtillväxt till följd av längre växtsäsong och ökad nederbörd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 13:08 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
takiman skrev:
Berra skrev:
Jag har varit inne på det förut, men tar det igen dvs hur man skall se på skog i anslutning till sin BOL. När SHTF slår till så kommer ju massafabrikerna och sågverken att slå igen. Man kommer alltså inte att kunna sälja timmer. Vad gäller att kunna sälja ved så kommer nog allmänheten att fixa sin egen ved i närområdet oavsett vem som äger skogen. Man kommer alltså inte att kunna sälja ved heller. Återstår att ha skogsmark endast för att få egen ved. I södra Sverige så är ju vintrarna inte så kalla och skogen växer snabbare så här krävs ju inte så stor skogsmark för eget veduttag. Om grannen har skog så kan man säkert göra byteshandel för att få ved.

Att ha stora åkrar för spannmålsodling kräver stora maskinella resurser även om man säkert skulle kunna sälja säd. Återstår åkermark för potatisodling och förstorad köksträdgård.

mvh
Berra


Vad hade du tänkt att byta med?

Ett vedträ mot en potatis. :mrgreen:
mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 13:21 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Exodus skrev:
Går hitta mindre ställen med lite mark för nästan inga pengar men svårt om man vill kunna odla något samtidigt.
Exempel på fin liten stuga i enskilt läge med 5ha. Utgångspris 325000. El men utedass:
http://beskrivningar.capitex.se/objdesc ... rom=Hemnet


Bara du kan ta ned skog nog för att ha bra solinstrålning så kan du odla bra på en sån plätt med växthus och moderna metoder. Absolut inga problem att försörja två familjer. Finns det grannar i närheten som har spannmålsodling så kan du garanterat odla en hel del gott som går att byta till dig sådant med.

Ska man däremot odla traditionellt, dvs fåror i stor jordyta så behövs så klart mer mark men jag ser inte varför det ska vara ett måste för alla? (verkar vara det i nästan alla diskussioner).

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 13:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Under första världskriget gick fattiga göteborgare till bönderna utanför stan och tiggde. De brukade få någon potatis på varje ställe. Det har min farmor som var bonddotter berättat. Jag betraktar alltså potatis som hårdvaluta i kristider.
mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 13:49 
Derzu Uzala skrev:
Exodus skrev:
Går hitta mindre ställen med lite mark för nästan inga pengar men svårt om man vill kunna odla något samtidigt.
Exempel på fin liten stuga i enskilt läge med 5ha. Utgångspris 325000. El men utedass:
http://beskrivningar.capitex.se/objdesc ... rom=Hemnet


Bara du kan ta ned skog nog för att ha bra solinstrålning så kan du odla bra på en sån plätt med växthus och moderna metoder. Absolut inga problem att försörja två familjer. Finns det grannar i närheten som har spannmålsodling så kan du garanterat odla en hel del gott som går att byta till dig sådant med.

Ska man däremot odla traditionellt, dvs fåror i stor jordyta så behövs så klart mer mark men jag ser inte varför det ska vara ett måste för alla? (verkar vara det i nästan alla diskussioner).


Haha tror det är grönavågaren i mig som vill ha det.
Inga stora arealer men 0,5-1ha fin åker vore fint. Sen ett par ha för bete / vall.
Går ju som du säger bygga upp odling ändå. Såg bara framför mig ett elände med stubb och stenbrytning för att få ett potatisland..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 14:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Exodus skrev:
Såg bara framför mig ett elände med stubb och stenbrytning för att få ett potatisland..


Jag hade inte ens funderat på sådant, en sån här metod går utmärkt även med väldigt grovhugget virke.

http://tipnut.com/grow-potatoes/

Du smäller lätt ihop 10 sådana på en dag om du är lite strukturerad när du jobbar. Sen är det easymode. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 13 jul 2015, 18:11 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Vi har ju diskuterat lite vilka krav vi har på BOL. En annan parameter som kommer in är ju vad vi tror om klimatet i framtiden.
Blir det en kommande "liten istid" som diskuteras i tråden "Winter is coming.." topic8967-128088.html#p128088 eller blir det ett varmare klimat som diskuteras i tråden "Sommarpratare om klimat" topic8977-128230.html#p128230

Är det så att de som tror på varmare klimat letar BOL norröver och de som tror på kallare klimat letar BOL söderut? :hm:

undrar
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 14 nov 2015, 17:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det är alltid intressant att höra vilka önskemål som det finns om BOL. Här är några som skymtat fram i olika trådar.
1) Ödsligt så att ingen hittar dit av misstag.
2) Lätt att försvara genom terrängens beskaffenhet.
3) Stora marker för självförsörjning, skog, spannmål, djurhållning, bete.
4) Närhet till sjö eller vattendrag.
5) Prismässigt överkomligt.

Ensamstående utan barn är den klart vanligaste hushållstypen i Sverige. De står för 37,7 procent av alla hushåll.
http://www.dn.se/ekonomi/ensamhushall-utan-barn-vanligast/
Hur skall man preppa om man tillhör ovanstående kategori och dessutom är äldre eller inte har full ork (se andra trådar).

A) Det är ju uppenbart att en BOL skall ligga på betryggande avstånd från en storstad.
B) På landsbygden eller i direkt anslutning till landsbygden. Gärna åt ett håll där det inte är vanligt att stadsbor har sommarstugor.
C) Personligen har jag önskemål att det lätt skall gå att åka fram och tillbaka till BOL över dan. Kanske tom gå att cykla dit på en dag. Alltså max 8-16 mil från ordinarie bostad.
D) Personligen önskar jag ett modernt hus med låga driftskostnader och goda biutrymmen.
E) Helst skall värdet på BOL inte sjunka över tid utan det skall gå att sälja tillbaka till Svensson.
F) Är man nära landsbygden och skogsmark så kan man säkert hjälpa grannen i skogen mot att få lite ved.
G) Jag ser alltså mer BOL som ett ställe att förvara förrådsställd utrustning än att idka självförsörjning.

I mina ögon skulle det här objektet fungera bra som BOL.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-svenljunga-svenljunga-kommun-ullasjo-elinsdal-8134136
Synpunkter på det?
Edit: Såg att det ligger lite väl nära allmän väg. :o

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet