Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: mån 19 okt 2015, 11:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kanin är ett av de mest ekonomiska djurslagen att föda upp om man ser till foderutnyttjande .

Och grisar tycker jag är bland de enklaste om man ser till passning/skötsel , sjukdomar mm . Och det där med vatten är enkelt ordnat till svin då deras intag är betydligt mindre än en mjölkko i full produktion . Du kan enkelt bygga en vattenautomat som håller den mängd som en gris behöver , det är svårare med en ko som behöver uppåt 100 liter per dygn och som dricker 75% av det när hon äter sin mat .

Alla djurslag ska ha tillsyn ett par gånger per dag så att ha en foderordning som ger utrymme för att inte se till djuren på två tre dagar hjälper inte .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: tis 20 okt 2015, 11:43 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 04 okt 2013, 15:02
Inlägg: 95
Hur bygger du vattenautomaten till gris? Tillsyn varje dag absolut gäller alla djur, men kanske inte utfodring varje dag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: tis 20 okt 2015, 12:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns ju modeller för smågrisar med vattentank och så en ledning ner till en bitventil . Det systemet går att skala upp även åt stora grisar och ett system jag använt . Delarna finns att köpa på granngården mfl firmor . Funkar bra om grisarna har en del inomhus där det är plusgrader ,
Ett vanligt fat i plåt eller plast kan man montera en vattenkopp på , antingen en för grisar eller för andra djur . Grisar brukar lära sig snabbt . Det går även ett montera en vanlig bitventil på fatet . Går att ställa utanför hagen så att bara vattennippel/kopp står i hagen om man vill .

Är det utegrisar under vintern så kan man förstärka med elkabel , eller bygga in det hela i grishyddan som om den är riktigt byggd inte borde bli minusgrader i . Det går även att bygga isolerade väggar åt de håll som inte solen kommer åt och bara ha öppet mot solen så att man får en uppvärmningseffekt , funkar långt in på höst och vår men minus under nätterna men plus på dagarna .

Sedan finns det ju några färdiga system liknande de med frostskyddad balja och bollar som används åt kor även för grisar .

Bara fantasin sätter gränser

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 12:17 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Rekommenderar höns. De är lättskötta om du får till en fint litet hönshus med skrapbräda under sovpinnarna (där hamnar mesta skiten). De äter själv ur foder- och vattenautomat, på sommaren har de själva en enorm förmåga att hitta eget käk vid frigång. De tar hand om dina matrester. Höns är allätare, och käkar såväl korv, som bröd och grönt. Välj en härdig lantras (har själv haft Hedemorahöns) och du får höns med goda egenskaper att klara en tillvaro utan moderna faciliteter. Våra höns klarade sig fint i ett timrat hönshus trots - 30 gr. De sätter sig tätt tillsammans när de sover och får värme av varandra. Man får ägg samt ett överskott av tuppkycklingar. Viktiga proteintillskott med tämligen liten arbetsinsats under enklare förhållanden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 23:05 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 09 nov 2015, 09:34
Inlägg: 30
Ort: Västerbotten
Leffa skrev:
Alla djur behöver tillsyn men grisar är betydligt mera arbetskrävande än andra djurslag. Ett aber är ju att de ska ha ständig tillgång till vatten medans andra djur bara behöver dricka sig otörstig två gånger per dygn. Kaniner är en katsrof om man ser till foderutnyttjande dom äter alldeles för mycket har du plats så välj ett annat djurslag. Jag föredrar nötkreatur eller får och ska jag välja mellan dessa så väljer jag nötkreatur ang arbete så är allt ett val men med en frostfri vattenkopp och möjlighet att fodra var tredje dag så tar det mindre tid än att sköta en hund (med ett antal mindre än tio stycken).


Håller inte riktigt med om grisarna. Jag tycker de är lättskötta och klarar sig i princip helt själva. Mat två gånger om dagen och koll på vattnet. Just vattnet har jag haft två baljor som jag försökt hålla fyllda. Petar grisarna omkull den ena står förhoppningsvis den andra kvar. Vintertid blir det svårare då det fryser och grisarna ska ju ha tillgång till vatten dygnet runt. Lite märkligt kan tyckas då de i princip inte dricker nåt när man utfodrar dem med gröpe.

Kaninerna håller jag helt med om. Det äter nog 10% av sin vikt i torrt hö. Har man många går det mycket foder. Hade närmare 30 st ett tag och det slutade med att jag fick köpa in foder då det jag slagit själv tog slut före jul. Mycket väsen för lite ull, eh kaninkött? Gjorde mig av med de sista i somras och saknar dem inte. Har man tillgång till annat kött känns det inte så intressant.

Men kaniner har ändå fördelar. Man kan lätt fixa sitt eget foder. Och man behöver inte registrera dem hos någon myndighet. De producerar även mycket gödsel i förhållande till sin storlek och gödsel är ju fint att ha till odlingarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: lör 14 nov 2015, 15:07 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
Gräv en stor damm. tippa i massa skydd typ sten och takpannor tegelsten och sen kan du ha kräftor tillsammans med rovfisk typ regnbåge. Mat + mat. Och sen drar juh vatten till sig andra djur typ änder gäss grodor ja massa gottigt. :mrgreen:

Edit: Det jag ville komma till var att man kan ha djur utan att lyfta ett finger. I detta fall kräftor och fisk.

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: lör 14 nov 2015, 15:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Regnbågar skulle jag inte välja . Dels för att de kräver mycket mat som de inte kan skaffa själv i en damm . De behöver kraftigt strömmande vatten för att få syre annars dör de av syrebristen . De kommer inte att fortplanta sig i en damm . Så när de sista har dött eller ätits upp är de slut .

Skulle satsa på nån form av karp eller abborre istället .

Kräftor går bra bara de har rent vatten att gå i annars smakar de dy och skit . Och har de left av rutten fisk så vill jag inte äta dem .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:22 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
Hade damm på 30x50m som hade djuphålor på ca 3,5m. Stillastående vatten med kräftor och regnbåge i samtidigt. Visst inte klotrunda regnbågar men det fiskades upp fler än vad jag satt i. Kanske hade tur och skulle man behöva leva på den tillgången hade det säkert sinat. Kräftorna smakade som de skulle. Störst problem hade jag med minken vintertid. satt på isen och åt kräftor i mängder tills han fick en släng av gyttorp. =)

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet