Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka raser?
InläggPostat: tis 10 jul 2007, 23:44 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Antag att man har en gård och vill ha djur som är lättskötta, billiga i foder och ger vettig avkastning och som inte är överdrivet känsliga för sjukdomar och väder, vad väljer man för raser inom följande arter?
Kanin.
Höns.
Gäss.
Övrigt fjäderfä.
Får.
Getter.
Häst(/ar) (Traktorn funkar inte för evigt).
Nöt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 03 aug 2008, 20:59 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
Ett bra kriterium är att använda lantraser.

Lantraser är raser som inte har blivit utsatta för medveten selektivavel utan har fått utvecklas till lokala förindustriella förhållanden. Avkastningen är är förvisso ofta mycket lägre men de är till skillnad från de förädlade raserna ofta friskare, bättre anpassade till magrare foder, bättre på fodosök, vaksammare mot rovdjur och har bättre moderegenskaper osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 sep 2008, 00:29 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
Jag håller med Fnatte; nordiska lantraser är överlägsna i härdighet i nordiskt klimat.

De ger ofta lägre avkastning, men de ger bra avkastning för det de äter. En leghornhöna (en av industrins vanligaste värphöns) ger stora ägg ofta, men äter massor med kraftfoder även när hon inte värper. En hedemorahöna (lantras från Hedemora) ger mindre och färre ägg, inte lika många per år, men hon hittar den mesta av sin föda själv på sommaren, blir sällan sjuk, klarar kyla, och kan ruva fram egna ungar. Industrihöns kan ofta inte ruva eller ta hand om kycklingar.

Exempel på lantraser och andra vettiga raser:

Kanin. Gotlandskanin.

Höns. Hedemorahöna för större delen av Sverige. Det är den nordligaste svenska lanthönan. det finns några sydliga lantraser också, t.ex. skånsk blommehöna och orusthöna.

Gäss. Skånegås och ölandsgås. Den senare är mindre vilket kan vara en fördel då den får plats i ugnen. Den är också fåtalig och genetiskt hotad så vill man göra en bevarandeinsats ska man ha ölandsgås. Skånegåsen är dock därmed säkrare och mer robust eftersom den inte är så inavlad som ölandsgåsen.

Övrigt fjäderfä. Myskanka finns i en svensk lantrasvariant, kallad svensk myskanka. Ankor finns flera, svensk gul anka värper flest ägg av dem.

Får. Det finns många bra raser för Sverige. Finullsfår (om ullen är viktig), dala pälsfår om man vill få särskilt bra fällar, gotlandsfår och gutefår. Värmländska skogsfåret verkar också riktigt bra.

Getter. En vanlig get är bra. Syrran hade jämtgetter. De var mycket trevliga och pigga (och lite mindre vilket ofta är bra för självförsörjaren) och kan verkligen rekommenderas.

Häst(/ar) (Traktorn funkar inte för evigt). Nordsvensk brukshäst är duktig, men stor och äter därför mycket. Gotlandsruss verkar litet klen. Fjordingen är en vanlig, bra allroundhäst som härstammar från Norge. Våra grannar i Värmland körde stockar från skogen med en fjording. Mycket trevlig häst som får vinterpäls på vintern. Om jag bara skulle rida skulle jag välja islandshäst. Liten som en ponny, men urstark och bär en vuxen utan problem. Suverän framkomlighet i terräng.

Nöt. Fjällko. Liten = äter lite och är mer lätthanterlig. Klarar sig utmärkt på skogsbete. (Industrikor kan lätt skada sig, särskilt på juvret, om de går på skogen.) Fjällkon har hög fetthalt i mjölken (ca 6%). De är dessutom vackra. Om man vill bevara hotade raser kan man ha rödkulla eller ödhumla.

Ur bevarandesynpunkt är det viktigt att hålla lantraserna rena, men vill man ha ett så robust djur som möjligt kan man korsa flera lantraser som är anpassade till klimatet. Korsningar blir i allmänhet mer ursprungliga (alltså lik vildformen), vitalare och härdigare. Ur survivalistsynpunkt är det bra om man har en icke inavlad besättning. Annars kan man (tillsammans med grannar och övriga nätverk) hålla rena raser fram till TEOTWAWKI. Då korsar man för att få fram härdigast möjliga ras för tuffa förhållanden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 sep 2008, 00:52 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Hästar har jag funderat på Shettisar, tillsammans är ett par shetlandsponnies väldigt dragstarka och de kräver inte mycket mat, de blir feta på minsta lilla. Före TEOTWAWKI så är de trevliga sällskapshästar på en gård och dessutom långlivade kamrater.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 01:44 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
Men kan vuxna rida på ponnyer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 02:17 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag är nog lite för tung för en shettis, men poängen är inte att ha dem för att frakta runt sig själv på, poängen är att ha dem för att dra plog, harv, timmer etc med. För att förflytta sig själv tror jag att en schysst cykel är klart bättre i de flesta situationer.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 03:17 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
Jo, cykeln kan man gömma i ett dike utan mat och vatten. Så icke med en häst. Cykeln går också att ta med i en vanlig bil.

Hur är islandshästar som arbetshäst? Som ridhäst är den suverän. Jag var på en fyradygnsritt i skogsmark en gång och blev minst sagt imponerad. Hästarna gick med oss på ryggarna uppför backar som var så branta att vi måste hålla oss i manen för att inte sadeln skulle glida av bakåt. Islandshästar är utmärkta klövje- och ridhästar. Om de dessutom kan dra (kärra/släde/plog) så är valet av ras klart för min del. (Om jag nu skulle ha häst över huvud taget, vilket jag betvivlar.)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En liten sak som många glömmer
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 11:20 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
En liten sak som många glömmer

Det är mycket diskusion om vad hästarna klarar av att göra och jag
vill bara göra påminnt om en annan väldigt viktig del. Kunskapen hos
personen som kör hästen. Jag har förmånen att ha en far som ägt och
kört en Nordsvensk i skogen för att dra timmer, och detta är inte lätt.

Dessutom behöver man bra utrustning till hästen också...

Men med bra utrustning och gott om mat så är en stark Nordsvensk
bra på att jobba... Skall man rida på dem se dock till att ej få tag på
en gammal travhäst... Det är mycket svårt att få den att INTE trava.. :D


Annars tror även jag på Islandshästar som det optimala fyrfota
transportdjuret. Små kraftpaket som går bra i stenig terräng...


.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 15:33 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
Fast naturligtvis behöver man inte kolla sig blint på lantraser. Det finns många bra raser annars också. En del lantraser har även varit nära utrotning så den genetiska variationen kanske inte är den bästa.

Att tänka på är väl att de har bra mödraegenskaper när det gäller fjäderfän så de sköter det själva så man slipper hålla på med äggkläckare. Moderna mjölkkor blir ju svårt att fixa foder till i ett vid en katastrof. Snabbväxande djur kräver mycket mat, djur med högavkastning kräver mycket mat. I självhushållstänkande vid shtf så är nog små djur det bästa man kan ha. Kaniner, höns, ankor kan de flesta ha såvida man inte bor i lägenhet. Gotlandskaniner skall ju klara sig mycket bra på sämrefoder samtidigt så används ju den rasen som bas för köttproduktionsavel. Valet av ras är nog av mindre vikt när det gäller dessa små djur, det viktiga är ju att man ha några djur. Små djur har hög reproduktionstakt så det går ju snabbt att öka antalet djur.

Kalkoner är inget att tänka på då de inte reproducera sig själva utan hjälp (de är för stora).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 06:38 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Hur är det med hundar?

Antar att varg är ett stort hot mot de flesta djur, stora som små.

Vad tror ni om en sarplaninac?

Det är en stor stark hund med stabilt psyke och en stark försvarsinstinkt.

Sarplaninacen är t.ex. känd för att kunna ha ihjäl varg, vilket gjort den mycket populär som vakthund i fårhagar.

Dess päls är mycket tjock, vilket gör att den kan klara sig utomhus i sträng kyla, samtidigt som den blir mindre känslig för rovdjursangrepp.

http://www.splatt.com.au/blog/blog_imag ... nac_01.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarplaninac

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 13:50 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Carl skrev:
Hur är det med hundar?

Antar att varg är ett stort hot mot de flesta djur, stora som små.

Vad tror ni om en sarplaninac?

Det är en stor stark hund med stabilt psyke och en stark försvarsinstinkt.

Sarplaninacen är t.ex. känd för att kunna ha ihjäl varg, vilket gjort den mycket populär som vakthund i fårhagar.

Dess päls är mycket tjock, vilket gör att den kan klara sig utomhus i sträng kyla, samtidigt som den blir mindre känslig för rovdjursangrepp.

http://www.splatt.com.au/blog/blog_imag ... nac_01.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarplaninac


Jag är mindre orolig för varg vid en större SHTF situation eller TEOTWAWKI, ca 200 vargar i Sverige, några hundratusen jägare många tusen djurhållare, vargarna skjuts förmodligen av ganska fort när risken för statliga repressalier försvinner. Då är de betydligt fler björnarna mer oroande. Det här hindrar förstås inte att ett par stora tuffa fårhundar/ gårdshundar förmodligen inte är fel att ha i alla fall.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 14:18 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
I en total bajset i fläkten situation kan det vara svårt att söjra för sitt eget underhåll, och en hund av den kalibern kräver en hel del föda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 17:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Vargar och björnar i all ära men det finns andra djur som är ett större hot...

Möss och råttor som försöker att ge sig på mitt matförråd.

Hur är det med katter? Har tre stycken och möss som kommer in i huset och letar efter något att äta blir inte långvariga.

Sommartid fixar dom den mesta av sin egen mat (om dom bara kunde sluta med att envisas med att komma in och visa upp det så vore det bra).

Men utifall att SHTF och jag återupptar min fårskötsel och hönsverksamhet igen, då kanske det skulle bli en hund men i första hand för vallegenskaperna och i andra hand för vaktegenskaperna.

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Senast redigerad av Wolfgang fre 16 jan 2009, 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 24 dec 2008, 15:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Stora och starka hundar kan slåss med både björn och varg om man förser dem med spikhalsband som skyddar hals och nacke.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2009, 18:10 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Lästips om djurskötsel

"Husdjur till husbehov" av Håkan Hallander
Bokförlaget Blå Ankan
ISBN 91-87956-03-9

Och givetvis "Självhushållning" av John Seymour
PDF på engelska här http://www.shtfinfo.com/shtffiles/books_and_reading/Complete_Book_of_Self_Sufficiency.pdf

(Han har skrivit en bok till i ämnet som på svenska heter "Självhushållning i trädgården",
beställde ett ex i veckan, får se hur mycket som skiljer sig från den andra boken.)

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet