Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 10:20 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Tänkte göra några nyttiga reflektioner av helgens avbrott.

Bakgrund:
Jag är van och uppvuxen men långvariga avbrott av ström och tele. Dock var detta i en bostad med flertalet vedspisar, matkällare, jordkällare, självdragsventilation, egen brunn, enskilt avlopp etc. Gott om resurser och lösningar för att klara sig helt off-grid.

För närvarande bor jag med parter i raka motsatsen till bostad. En hyrestvåa på bottenplan.
Halvtung stomme, yttervägg mot väst. Elvärme, elvärmt varmvatten, frånluftsventilation, springluftventiler med termostatreglering.

Sammanfattning:
Vi är på annan ort med bil när vi erhåller ett besked på Facebook att hela södra staden är strömlös. Försöker att söka in radion i bilen för nyheter. SR P4 har tekniska problem (enligt meddelande) och sänder bara musik. 3G-nätet är nedlastat, det går inte komma fram med samtal, sms eller internet.
Vi kommer hem till ett nattsvart samhälle vid 21-tiden och tar oss in till lägenheten. Med mig har jag en ficklampa och en pannlampa från stashen i bilen.
Tar oss in, tänder upp 10 värmeljus samt fotogenlampan. Vattentrycket är lågt, så börjar med att tappa upp 30 L vattenreserv i corneliusfat, mjölkkrukor och en stor bryggryta. Ljusen lyser upp lägenheten och fönstren bra.
Tar tre st. PET-flaskor med fruset vatten från frysen och lägger i kylskåpet. Ser över springluftventilerna och öppnar köksfläktsspjället för att erhålla visst självdrag.

Efter några minuter kommer folk vinkandes utanför. De har sett att vi har ljus i fönstren och undrar om vi har ström och om vi vet något. En person har med sig ett vanligt stearinljus och vill låna eld.
Vi delar ut små tändsticksaskar till grannarna samt 5 st. värmeljus per person. Folk är sämre förberedda än jag trodde.
Inser att vi inte äger en fungerande batteriradio. Vi har inget internet eller fast telefoni, då detta ligger nere. Mobiltelefonerna fungerar inte då nätet är överbelastat.
Tillslut kommer vi in på lokaltidningens hemsida, som har kontaktat elnätet men får besked att inte heller de vet något. Natten når -5 C.
Alla förberedelser är klara, vi lämnar några placerade ljus för värme och går till sängs.
Strömmen återvänder under natten.

Reflektioner:
Ett litet, välbehövligt strömavbrott, och långt ifrån en katastrof. Här kommer dock några punkter jag tar med mig.

- Folk i området är dåligt förberedda. Endast i några lägenheter brann fotogenlampor. En hel del begav sig till ICA för att handla, men där hade man stängt då inte heller de hade ström.
- Luften blir snabbt dåligt inomhus pga. att Frånluftsfläkten lagt ned.
- Folk kommer till dig när de ser att du har resurser. Man märker att det är bra att ha extra grejer hemma.
- Kylet höll sig riktigt bra med mina kylackumulatorer (PET-flaskor).
- INGEN kommunikation fungerade, inkl. lokalradion som lagt av.
- Nätbolaget hade väldigt dåligt kontroll på läget. Ingen information kom ut från dem heller.

En bra övning. Min partner fick lära sig ett och annat om förberedelse. :)

Har ni några reflektioner och tankar?

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 10:38 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 23:33
Inlägg: 57
Reflektioner och tankar: Jag trodde faktiskt inte att folk skulle behöva komma och "låna eld". Åtminstone inte första dagen. Det är alltså värre än jag befarat!

Tack för din redogörelse!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 12:21 
Förvånad bara att det vart så illa, att lokalradion inte funkade men framför allt som föregående talare att folk var så extremt oförberedda. Jag har i min enfald trott att i princip alla människor i hela landet har åtminstone några blockljus för mys och därmed även tändstickor.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 12:26 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Förvånad bara att det vart så illa, att lokalradion inte funkade men framför allt som föregående talare att folk var så extremt oförberedda. Jag har i min enfald trott att i princip alla människor i hela landet har åtminstone några blockljus för mys och därmed även tändstickor.

/MD


Skulle säga att hälften av de som sitter på detta forum inte ens har en godtagbar 72 timmars kapacitet enligt MSB:s riktlinjer.

Ute bland folk som vanligen aldrig funderar på sånt här är det självklart ännu värre.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 15:01 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Är som redan kommenterats, förvånad över att folk inte hade vare sig eld eller ljus hemma.
@Woodsmoke menar du seriöst att ni delade ut ljus o tändstickor till flera personer? :hm:
Antar att du gärna delade med dig, det var ju inga stora grejer men de personerna lär väl komma tillbaka ifall liknande eller när större störning slår till. Hur tänker du om det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 15:06 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Derzu Uzala skrev:
Skulle säga att hälften av de som sitter på detta forum inte ens har en godtagbar 72 timmars kapacitet enligt MSB:s .


Varför tror du det? Du menar alltså att det är mer snack än verstad bland forumisterna? Är ju illa ifall du har rätt :cry:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 16:10 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2015, 20:47
Inlägg: 202
Derzu Uzala skrev:
MulenDag skrev:
Förvånad bara att det vart så illa, att lokalradion inte funkade men framför allt som föregående talare att folk var så extremt oförberedda. Jag har i min enfald trott att i princip alla människor i hela landet har åtminstone några blockljus för mys och därmed även tändstickor.

/MD


Skulle säga att hälften av de som sitter på detta forum inte ens har en godtagbar 72 timmars kapacitet enligt MSB:s riktlinjer.

Ute bland folk som vanligen aldrig funderar på sånt här är det självklart ännu värre.


Det vore ju faktiskt på sin plats att skaffa åtminstone MSB grundberedskap i hemmet, insteget i gemenskapen alltså.
Nästa tråd som startas borde bli "Visa din hemberedskap!" ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 17:21 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
@TS känner du personerna i fråga? Tänker i banorna att du släppte in främmande människor i ditt hem som kan som sagts ovan komma tillbaka efter ett lyckat recon uppdrag.

Ger du saker första dagen dessutom kommer de tro att du har resurser. De vet nu även att du hänger här med tråden. Kan Mod kanske flytta tråden pga TS opsec till sekten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 09:06 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
skogsstjärnan skrev:
@TS känner du personerna i fråga? Tänker i banorna att du släppte in främmande människor i ditt hem som kan som sagts ovan komma tillbaka efter ett lyckat recon uppdrag.

Ger du saker första dagen dessutom kommer de tro att du har resurser. De vet nu även att du hänger här med tråden. Kan Mod kanske flytta tråden pga TS opsec till sekten?


Mitt preppande är offentligt. Jag jobbar inte med OPSÄK på nätet, då jag håller nere relevant information för min egen del. Delar jag har inom OPSÄK håller jag skarpt privat. Min vanliga bostad ingår dock inte i där just nu av olika anledningar.
Det var i detta fall en fråga om grannar i bostadshusen och nej, de var aldrig insläppta i hemmet.

Min normalberedskap bygger dock på att trygga sin omgivning. Hjälp grannar med fundamentala resurser först för att trygga läget.
Din tankegång är dock sund, men det är ingen lätt sak att avgöra diskretionsnivå direkt när den eventuella krisen kommer.

Visst, vi skattade detta som ett helt vanligt och förväntat kort strömavbrott, men det kunde mycket väl eskalerat till något värre.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 11:30 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
sneakpeek skrev:
Derzu Uzala skrev:
Skulle säga att hälften av de som sitter på detta forum inte ens har en godtagbar 72 timmars kapacitet enligt MSB:s .


Varför tror du det? Du menar alltså att det är mer snack än verstad bland forumisterna? Är ju illa ifall du har rätt :cry:


Tyvärr så är det min distinkta uppfattning.

Finns så klart ett antal seriösa men representerar forumet tvärsnittet i samhället så har nog flertalet trots goda intentioner svårt att få tummen ur och få något vettigt gjort i den omfattning som behövs för att ha en god beredskap.

Säkerligen finns det ett antal som börjat... tex skaffat sig både den ena kniven och den andra ryggsäcken men inte sett om sin mat och vattenförsörjning, kläder, värme. etc. dvs skulle åka på rejäla problem även vid mindre störningar.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 11:50 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Det är väl egentligen ganska få som skriver på forumet och delar med sig av kunskaper och erfarenheter.
Jag tror att många fler läser (inloggade eller inte) och ser diskussioner och synpunkter mest som en kul grej, inte något som berör en själv eller som man behöver ändra sin levnadsstil för. Kanske läge för en enklare undersökning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 12:47 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Derzu Uzala skrev:
Tyvärr så är det min distinkta uppfattning.


Det tror jag också. Men det är förstås svårt att veta exakt...

Intressant tråd.

I Gudrunland var det flera samhällen som var utan ström i veckor. Men det verkar inte folk i allmänhet förstå.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 13:22 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
oldie skrev:
Det är väl egentligen ganska få som skriver på forumet och delar med sig av kunskaper och erfarenheter.
Jag tror att många fler läser (inloggade eller inte) och ser diskussioner och synpunkter mest som en kul grej, inte något som berör en själv eller som man behöver ändra sin levnadsstil för. Kanske läge för en enklare undersökning?


Ja, jag var tills nyligen en av dem som suttit här flera år och enbart läst.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 19:43 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Oldie är spot on tror jag, tyvärr.
Många tycker nog det är rätt extremt att bygga lager av nödvändigheter.
Kan själv känna så när man gör större inköp, men sedan tänker man på följderna om man skiter i det.
Jag tycker att man skall kunna försörja sin familj över tid, så länge som mental och fysiska hälsa tillåter det.
Att bara inte bry sig, borde vara brottsligt i Sverige.
Att bilda par och sätta barn till världen innebär att ta detta ansvar.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strömavbrott i nya bostaden - Reflektioner
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 20:23 
Det med att ge grannarna ljus...

Jag funderar på om det är något problem. Att sitta med fönstret fullt av ljus indikerar ju att man har och att inte dela med sig i det läget kan jag tänka mig ger snarast sura reaktioner. "Den där djävla Svensson, sitter med fullt av ljus men kan inte dela med sig." är nog grogrund för att hamna i ett taskigt läge i ett taskigt läge.

Ljus är ju heller ingen stor grej. Man rycker ett paket värmeljus på IKEA för att det är mysigt, när det blir strömavbrott får grannarna låna. (En intressant grej är ju vilka som efteråt lämnar tillbaka eller tackar.) Det är rätt normalt, som en kopp socker.

Vad jag menar är att jag tror inte man utmärker sig genom att ha några extra tändsticksaskar och lånar ut några ljus. Snarare att man grundar en positiv inställning. Eller så är jag naiv.

Däremot skulle jag kanske vara lite mer försiktig på strömavbrottets femte dag. Att då låna ut ljus och konserver kanske är farligare för då visar man att man verkligen har lager.

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet