Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Global footprint-grejen
InläggPostat: sön 22 nov 2015, 23:40 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 sep 2015, 20:53
Inlägg: 66
Jag provade att söka här på "fotavtryck" och hittade inga trådar som specifikt handlade om det här, så jag startar en...

En grej som jag funderat på mycket ur ett katastrofscenarieperspektiv är ekologiskt fotavtryck. (många kopplar ihop det med problemet med global uppvärmning, vilket jag inte tycker ska kopplas ihop alltför mycket. Visst har de samband, men jag tänker att man kan släppa ut för mycket växthusgaser och ändå inte förbruka mer än jorden producerar och vice versa. Om jag inte missförstått något)

Jag vet inte om alla är familjära med Earth Overshoot Day? Vi gör alltså av med mer naturresurser varje år än vad jorden kan producera under det året. Säg att vi har 500 000 kr på banken, vi tjänar 100 000 kr per år, men spenderar 150 000 kr. Varje år tar vi alltså en liten bunt från vår spargris. Eller i det här fallet, vad jorden producerat sedan långt tillbaka. Man räknar med att Sverige behöver runt 5 planeter ifall alla ska utnyttja det antal resurser vi gör av med. För att nå ± 0, dvs 1 planet, hamnar vi på Tadjikstan och Angola. Globala snittet är på 1,5 planeter (källa).

Det här funkar ju inte, såklart. Och en halv planet kommer vi ju inte göra oss av med över en natt. Vad kan hända? Når vi en vägg? Jag antar att det inte är så troligt eftersom priserna troligen stiger när "reserverna" börjar sina. Alltså borde vi få en långsam övergång där vi vänjer oss vid prishöjningar successivt. Och troligen blir det väl de som redan lever på 0.5 jordklot som får sänka sin standard ännu mer först.

Men samtidigt, vad händer i ekosystemen, den biologiska mångfalden när dessa reserver försvinner överallt? Jag är ju verkligen ingen expert inom såna områden, men alla har vi ju lärt oss hur många arter som påverkas av endast en annan arts utrotning. Konsekvenserna kan kanske med andra ord bli rätt stora.

Vad tror ni om det här problemet? Är det något som kommer slå riktigt hårt på oss en dag? Jag spekulerar ju mest bara över konsekvenserna. Dyrare priser låter dock realistiskt tycker jag, och dyrare priser på allt möjligt på grund av andra saker diskuteras ju flitigt här, så här är ytterligare en sak att oroa sig över... (:)

_________________
"Man kanske borde ha några schyssta black metal-plattor i sin BOB va?"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: sön 22 nov 2015, 23:50 
Vad har du för lösningar på individ nivån? Dvs vad kan man göra själv och kanske ännu viktigare hur kan man förbereda sig för den här typen av hot? Vilka åtgärder borde man vidta för att öka ens chanser?
Någon form av Alpha Strategy där man idag köper alt MSN kan tänka sig behöva i framtiden? Egoistisk så klart men detta är trots allt Survivalister som hänger här ... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: sön 22 nov 2015, 23:54 
om det inte kommer tekniska lösningar (vilket ändå inte håller i längden om folk fortsätter föröka sig ) så kommer det skita sig ordentligt, frågan är när och på vilket sätt

personligen så hoppas jag nästan på en luftburen ebola , bara för allt på klotet förutom dom människor som råkar ut för den :-g

vore kul att se who och fn deklarera att man får ha max 10 personer per kvadratkilometer bördigt land :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 00:25 
Jag tror att:

Nu ser vi en period med oljepriser under eller kring $50/bbl vilket gör det lite konstigt att ekonomin inte tar fart ordentligt igen. En som tänkt mycket kring det är Gail Tverberg på "Our finite world".

Kort menar hon (om jag fattat rätt) att när resurserna blir för dyra kraschar efterfrågan p.g.a. att företag konkar och folk blir arbetslösa. Därmed blir det ett överutbud som får resurspriserna att sjunka vilket slår ut de utvinningsföretag (t.ex. olja, kol, malm) som ligger på gränsen till lönsamhet. Efter en tid (några år?) leder de billiga resurserna till ökad efterfrågan när produktionen tar fart igen men nu finns färre producenter av resurser så det blir brist, priset stiger raskt och efterfrågan kraschar igen. Så snurrar det på tills allt totalhavererar.

Jag tror på henne. Konventionell oljeutvinning, kanske den viktigaste resursen för vår ekonomi, toppade kring 2005/2006 och ligger nu och guppar på ungefär samma nivå som då. Tillskottet av olja kommer från okonventionella utvinningsmetoder som tar sands, fracking och deep water drilling. De metoderna kräver ett betydligt högre oljepris än $50/bbl för att vara långsiktigt lönsamma. De kommer att slås ut.

Andra resurser som jord (vi bebygger jordbruksmark och jord blåser och rinner bort) är inte prissatta. Det är produkterna som odlas som prissätts och så länge de rikaste 2/3 eller så av jordens befolkning har råd att köpa käk så kommer det att fortsätta. Samma sak med andra resurser som vi gör av med för mycket av. Virke, djur, havsinnevånare, rent vatten och ren luft. Alla saknar pris innan de produktifierats till ved, mat och dryck. Eftersom miljön som ger resurserna inte har något värde kommer den inte att tas om hand och därmed överexploateras tills det är slut.

När vi närmar oss slutet kommer förstås ROEI (Return On Energy Investment) att bli allt lägre så att priset drar iväg då mer energi behövs, t.ex. för att köra större fiskebåtar längre för att få upp tillräckligt med fisk ur ett hav med allt färre fiskar. För dem som har råd att betala är det inte ett jätteproblem, man får kanske avstå något annat men svälter inte så det fortsätter.

Med ett mindre diverifierat ekosystem finns färre som kan fylla upp gapen som uppstår när en art försvinner. Vid något tillfälle når vi en punkt då tillräckligt många gap är ofyllda för att väven av inbördes beroenden ska brista. Det blir inte kul.

Lägger vi nu på ett yttre tryck i form av miljöförstöring och klimatförändringar på ett system som redan är försvagat så blir det inte så bra. Jämför med en människa som råkar ut för några otrevliga sjukdomar som kanske går att överleva och samma människa som drabbas av samma sjukdomar när den redan har en immunbristsjukdom i botten. :twisted:

Min tro då, den är att ja, vi kommer att se kraftiga resursbrister som inte kan hanteras med mer pengar. Vi kommer att se kollapsande ekosystem och vi kommer att leva på en biologiskt påtagligt mycket mindre komplex värld. Jag tror inte att omvandlingen fulländas under ett år eller kanske inte ens under tio år men vägen dit kommer att kantas av katastrofer och folk som flyr dem. Framför allt tror jag inte vi kommer att fatta vad som händer förrän det är för sent att undvika stora svårigheter då symptomen i första hand kommer att uppfattas som dålig ekonomi i världen, inte primärt som resursbrist eller ekosystemhaverier.

Oroar det mig? På sikt, ja, extremt.

Så, signaler att kolla är ökande konflikter kring resurser, ökande flyktingströmmar p.g.a. klimatförändringar och snabbt och kraftigt (i en historisk jämförelse) fluktuerande priser på råvaror.

Vad göra på ett personligt plan?
Se till att man klarar en sämre ekonomi och kanske att bli av med jobbet. Försöka hitta andra sätt än affären att skaffa sig delar av sin mat. Fundera över hur man kan hantera riktigt långvariga strömavbrott och havererande samhällsservice. Det är nog en bra början, kan man göra det med några som delar tankarna kring resursbrist eller samhällets oförmåga att bibehålla sin service så är det nog mycket värt.

/MD


Senast redigerad av MulenDag mån 23 nov 2015, 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 00:32 
det man kan göra är att bo relativt glest, bortanför storstäder

det är dom vanliga sakerna som man kan förbereda sig på
att kunna reda sig själv när det börjar falla sönder
även saker som epedemier kan man till viss del klara sig igenom om man inte har kontakt med folk

vad jag inte tror man kan förbera sig för är vad länder gör, ex krig om resurser, eller egna landets beskattningar
förutom att hålla låg profil om att man har mer än andra

vad ska världens mäcktigaste (medveten stavning ; -) länder göra?
tvinga folk till att inte föröka sig ?
då kommer det bli en obalans mellan dom länder som har mycket välstånd men lite folk och dom som har det eländingt för att dom är för många
dom kan inte tvinga andra länder att begränsa sin utveckling, om inte ALLA är med på det och håller vad dom lovat

så det kan komma lösningar som tar kål på folk, och då är jag (:) även i mina ögon
och skulle det komma så är lösningen även den att bo med liten kontakt med omvärlden :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 13:25 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 sep 2015, 20:53
Inlägg: 66
MulenDag skrev:
Min tro då, den är att ja, vi kommer att se kraftiga resursbrister som inte kan hanteras med mer pengar. Vi kommer att se kollapsande ekosystem och vi kommer att leva på en biologiskt påtagligt mycket mindre komplex värld. Jag tror inte att omvandlingen fulländas under ett år eller kanske inte ens under tio år men vägen dit kommer att kantas av katastrofer och folk som flyr dem. Framför allt tror jag inte vi kommer att fatta vad som händer förrän det är för sent att undvika stora svårigheter då symptomen i första hand kommer att uppfattas som dålig ekonomi i världen, inte primärt som resursbrist eller ekosystemhaverier.

Oroar det mig? På sikt, ja, extremt.

Så, signaler att kolla är ökande konflikter kring resurser, ökande flyktingströmmar p.g.a. klimatförändringar och snabbt och kraftigt (i en historisk jämförelse) fluktuerande priser på råvaror.

Vad göra på ett personligt plan?
Se till att man klarar en sämre ekonomi och kanske att bli av med jobbet. Försöka hitta andra sätt än affären att skaffa sig delar av sin mat. Fundera över hur man kan hantera riktigt långvariga strömavbrott och havererande samhällsservice. Det är nog en bra början, kan man göra det med några som delar tankarna kring resursbrist eller samhällets oförmåga att bibehålla sin service så är det nog mycket värt.

/MD


Jätteintressant (eller ja, oroande) läsning.

Jag tror nog lite som er att ganska "allmän prepping" är det vettigaste om man har detta problem i åtanke. Vara beredd på samhällskollaps av helt enkelt. För om det är något som kollapsar så är det ju samhället.

Det svåra blir väl om ekosystem kollapsar. Det skulle ju innebära att även om man bor på landet så får man svårare fiske, jakt och odling. Konservburkssamlare jublar väl under ett år eller två. Det hemska med det här är ju dock alla djur som drabbas av vår skit. En samhällskollaps som bara beror på att vi sabbar ekonomin eller nåt drabbar ju inte djuren. Men om vi kör slut på haven pga överfiske, hugger regnskogar snabbare än det kan växa ny och så vidare så drabbas hela planeten. Inte bara vi.

En bra preppingmetod är kanske helt enkelt att ha jättestor mark med skog och åkrar där man odlar (utan att ha enorma monogrödesfält) och bara låta detta vara. En lite minioas när alla andra ekosystem kollapsar? ;)

_________________
"Man kanske borde ha några schyssta black metal-plattor i sin BOB va?"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 14:04 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag läste i DN i helgen om en enda glaciär på Grönland som nu börjat smälta så mycket att den gled med 125 m om året ut i havet.
Den alena var stor nog att höja världshaven med en halv meter. Sen finns det ju fler sådana stora + alla små glaciärer som bara försvinner...

Jag tror det är bra att Sverige får träna på denna relativt milda flyktingvåg jämfört med vad som komma skall i form av klimatflyktingar. Då blir det nog taggtråd, minor och kulsprutor för att hålla gränsen.
Det kommer inte vara roligt när små resurser skall räcka till många och några måste väljas bort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 14:51 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2015, 20:47
Inlägg: 202
På individnivå handlare det om ungefär samma sak som att vandra i skogen och slå läger, när man lämnar platsen dagen efter så ska man inte kunna se att någon varit där, det går bra när några stycken gör det, men om tusen pers gör det så är det inte hållbart.

Det vi tar från naturen ska återhämta sig inom rimlig tid, allt för att resurserna inte ska ta slut, det vi håller på med är rovdrift av planeten Tellus. Det är för sent att göra någonting åt det, den tiden är förbi, tyvärr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 17:59 
På individnivå?

Se till att försöka skapa en egen permakultur, och försvara den något djävulskt när allt väl går åt helvete. Lev som du lär under tiden tills dess. Var rädd om miljön, slösa inte på vatten, mat eller bensin. Upplys andra fördelarna med att äta ekologiskt, att gå till jobbet, och att donera till världsnaturfonden.

På det globala?

Det hade funnits hopp för mänskligheten om det globala ledarskapet hade tagit i med hårdhandskarna. Jag tror utan vidare tvivel på att populationskontroll är det enda riktiga, oavsett vilka moraliska betänkligheter som finns. Skaffar du mer än ett barn? = https://en.wikipedia.org/wiki/Fortress_%281992_film%29

Men detta kommer ju inte att hända, eller hur? Istället ska vi bara rädda alla som räddas kan, och alla ska få skaffa barn av hjärtats lust.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Global footprint-grejen
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 08:09 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 sep 2015, 20:53
Inlägg: 66
Björngrillarn skrev:
På individnivå?

Se till att försöka skapa en egen permakultur, och försvara den något djävulskt när allt väl går åt helvete. Lev som du lär under tiden tills dess. Var rädd om miljön, slösa inte på vatten, mat eller bensin. Upplys andra fördelarna med att äta ekologiskt, att gå till jobbet, och att donera till världsnaturfonden.

Ja. +1 får jag väl säga på det.

_________________
"Man kanske borde ha några schyssta black metal-plattor i sin BOB va?"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet