Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrustning
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 01:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan på er allihopa! :)
Jag har precis reggat mig här på forumet, så 100%novis som jag är här inne på vad som är rätt postat och inte i de olika kategorierna, så ha lite överséende tills jag har lärt mig vad som gäller. :D

Jag har läst en del här på forumet innan jag reggade mig.. och innan jag hittade ordlistan så jag förstod alla förkortningar. :lol: :mrgreen:

Igentligen är jag väl ingen Prepper som tror att D-dagen TEOTWAWKI kommer inom min livstid, men med tanke på vad som händer i omvärlden så börjar jag ju fundera lite på omgivningen..... 9/11, upprustning av Nordkorea, Ryssland, Utöja, Ukraina, Frankrike och nu förhöjd hotbild i vårat land osv... Listan kan göras lång.
Så det känns lixom inte lika tryggt längre i vårat lilla hörn. Och nu är vintern på intåg...

Så jag tänkte tänka tanken lite längre än mitt vardagliga liv, ta upp huvudet ur sanden så att säga och iallafall börja med följa råden om att klara sig i 72 timmar som MSB osv gått ut med.. Så får jag se hur långt det går :D .. Vem vet jag kanske faller dit och blir en Prepper :)

Jag har väl igentligen en del förutsättningar, men minnet från scouttiden är väl liiite vagt så här 29år senare*asg* :lol: :notme: och det var 17 år sedan jag blev stadsbo.. Men hus på landet lockar ju igen. :)
Så vad har jag...
Det finns två bilar i min ägo, var av min vinterbil har de bästa förutsättningar att bli en BOV. Jeep grand cherokee 96 med valbart 2 eller 4wd, så den är ganska snål och den har den starkaste drivlinan som levererades, rak 6:a med knutkors istället för drivknutar osv.. Sommarbilen har väl inga direkta fördelar. Den är skojigt snabb, stabil men ganska låg. Så den kan ju nästan bara köras på fina vägar.. Ingen bra BOV... om det inte gäller att ta sig 40-50mil på 3 timmar möjligtvis :D
jag har ingen BUL så det blir att fokusera på att klara mig här hemma in i det sista. Jag bor i en 3:a på 2:a våningen i utkanten av stan. Så jag har typ 900meter tills det blir skog och mark.

Idag var jag och handla lite, så jag köpte även lite konserver som klarar sig till 2018 och konserverad potatis som klarar sig till 2019.. och lite pasta.. Mitt första hamsterinköp :D :rambo: :D

Så mina första frågor till er med mer kunskap...
Vad är bra att ha här hemma? ficklampor, ljus, vatten.. hur mycket?
Vad är bra att ha i bilen/bilarna? (ja förutomn det uppenbara, varningstriangel, bogserlina, verktyg för bilen, reservhjul, standard förstahjälpenkudde och brandsläckare)
Vad är bra att tänka på och vara uppmärksam på?
Vatten,. hur länge klarar sig sådant upptappat i kyl, repektive i frys? För frysta Petflaskor är ju bra som kylklampar och logiskt borde ju fryst vatten klara sig längre än kylt vatten.. eller?

Fler frågor blir det väl ju mer jag lär mig misstänker jag. :D

Jag tackar för tips och hjälp på förhand. :) :) :)
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 01:38 
Hej och välkommen!

Det var många frågor och många smiley's där. :)

Mitt tips är skriva en lista på vad du har hemma eller i bilen och vad du vill preppa för så kan folk komma med tips på prylar i separata trådar.
Att fråga "vad behövs hemma?" är kanske lite väl abstrakt. Vill minnas för några år sedan då vi hade en "vilka verktyg bör man ha hemma?"-tråd som efter några dagar var en lista på varje verktyg någonsin uppfunnit...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 02:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Nikenik skrev:
Hej och välkommen!

Det var många frågor och många smiley's där. :)

Mitt tips är skriva en lista på vad du har hemma eller i bilen och vad du vill preppa för så kan folk komma med tips på prylar i separata trådar.
Att fråga "vad behövs hemma?" är kanske lite väl abstrakt. Vill minnas för några år sedan då vi hade en "vilka verktyg bör man ha hemma?"-tråd som efter några dagar var en lista på varje verktyg någonsin uppfunnit...


Hejsan och tackar.
Japp jag älskar dessa små söta smilysar :mrgreen: de är ju bara för skojsiga juh. Jag ska bättra mig lite... försöka iallafall :P

Jo det var kanske lite för generellt frågat kanske..
Jag veckohandlar ju alltid, så det finns ju mat för minst en vecka.. Om det inte blir en SHTF precis dagen innan veckohandlingen, där av min första hamstring idag.
Värma mat utan el.. Där kommer första problemet.. Miss macgyver lösningen jag kommer på idag, är väl ett gäng värmeljus och en kastrull.. Så jag antar väl att ett stormkök kan vara en bra idé.. Men vad för sorts stormkök kan rekomenderas? Gärna ett litet som drivs på T-röd, men med lite bättre kvalite än biltema.. Det ska ju tålas att ligga i 20år om inget ont händer.. Samt litet är ju bra att kunna ta med vid en tvingad Bug out situation. :)

Ahaa.. Nee bra verktyg hemma ska jag inte fråga om då.. jag lovar *asg*

Jag har massor saker här hemma, men om det är bra för en Bug in, det var ju en helt annan femma..
Det jag kommer på är ju kläder i mängder, olika filtar och täcken osv så det passar för alla årstider och helgdagar.. alla klassiska köksredskap, jag har gott om verktyg så den frågan lovade jag ju att inte ta upp. ;)
Jag har bott på landet för många år sedan, så brandvarnare, brandsläckare, ljus och ficklampa något av en oskriven regel.. lika så ett första förband och sårsprit.
Vatten har jag ju förstått att det är bra att ha bunkrat för några dagar.. Men hur länge klarar sig sådant i kylen eller i frysen.
Sedan kommer jag faktiskt inte på mer vad som är bra att ha hemma..
Hmm.. jag undrar om jag inte har en sovsäck som är godkänd för några minusgrader.. Jag måste leta och se om den finns kvar. :D

Bilarna överlåter jag till senare i tråden, så tar jag en sak i taget för att inte röra ihop allt :)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 06:52 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: mån 22 dec 2014, 00:24
Inlägg: 82
Citera:
Värma mat utan el.. Där kommer första problemet.. Miss macgyver lösningen jag kommer på idag, är väl ett gäng värmeljus och en kastrull.. Så jag antar väl att ett stormkök kan vara en bra idé.. Men vad för sorts stormkök kan rekomenderas? Gärna ett litet som drivs på T-röd, men med lite bättre kvalite än biltema.. Det ska ju tålas att ligga i 20år om inget ont händer.. Samt litet är ju bra att kunna ta med vid en tvingad Bug out situation.


Jag skulle rekommendera ett trangiakök, bra kvalite och enkel konstruktion. Hur stort är hushållet?

_________________
- What do we say to the God of death?

- Not today!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 11:08 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Välkommen!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 12:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Hej, kul med en profil som sticker ut lite! :)

Som sagt, vad gäller spritkök så trangia om du ska ha portabelt, origo om du ska ha stationärt.

Ficklampa bör kombineras med en pannlampa (för varje person i hushållet) välj en lampa som både har riktigt svagt ljus för lång driftstid samt starkt ljus när du behöver det.
dessa samt radioapparater och övrigt du kan tänkas behöva driva med el bör ha samma batterityp.
Välj gärna AA eller AAA batterier. Dessa kan du köpa som uppladdningsbara på IKEA (heter LADDA) ger bra pris/prestanda. Gå inte i fällan att börja ha ett gäng olika typer av batterier.
Köp en adapter som gör att du kan använda dessa för att ladda upp USB enheter, tex din telefon.

Lager,
börja med 72h mat, vatten, ljus, bränsle.
Öka till en vecka
Öka till en månad
Öka till 3 månader, sen kan du antingen gå all in eller anse att du har en god grundkapacitet.

Vatten och sanitet
Du klarar dig extremt långt på fast handtvål, ett sawyer mini vattenfilter samt klorin för vattenrening. Du bör ha någon metod att bära hem vatten och ha lagerkapacitet på dunk för ca en vecka - kan vara bra vid ev sjukdom.
Diskmedel är något många glömmer.
Torra babywipes, vatten och tvål gör att du kan sköta alt tvättande av dig själv.
Tandkräm och tandtråd.

Bug out kapacitet.
Köp i första hand portabla prylar så kan dessa kombineras med vanligt friluftsliv samt tas med vid en ev bug out. Skaffa dig en bra grundutrustning för friluftsliv sommar och vinter. Gör en mental plan för samt listor över vad du tar med, hur du packar det och hur du bör lagra sådant för att snabbt kunna gå från tanke till handling om så skulle behövas.

Bug in kapacitet
Har du redan kapacitet för att kunna bo ute i skogen så klarar du dig utmärkt i lägenheten.
Komplettera med möjligheten att hålla ett rum varmt och gärna isolerat, dvs täck dörrar och fönster med något isolerande, tex stabil filt med alu belagd sida och täcke(n). Kom dock ihåg att du behöver ventilation och om du tänker förbränna något för matlagning eller värme, så köp och använd kolmonoxidlarm.
Sanitet i form av hink med lock, trä pellets (strö) och rejäla sopsäckar är dock nödvändigt. Har du inte balkong så häng med fördel ut skiten utanför fönstret på lämpligt sätt när du inte använder.
Tänk på att ha rejäla gardiner så du kan välja om grannarna ser att du har ljus eller inte.
LED belysning ihop med uppladdningsbara batterier och en liten solpanel som kan ladda dessa (och via adaptern jag nämnde tidigare även USB enheter) är kanonbra.

Väderskydd
Bra skor (kängor/stövlar)
Bra skalplagg
Bra regnkläder
Bra värmeplagg
Liggunderlag och sovsäckar för vinter och sommar
Ett tält av god kvalite, gärna modell lavu/tipi som kan eldas med kamin.


Sjukvårdsmateriel
Desinfektion, dvs tvål, klorhexidin och klorin räcker långt. Handsprit är inte fel att ha.
Packa din första förbandslåda full med grejjor du kan använda, om du är osäker, gå en kurs.

Skyddsutrustning
En klassisk gasmask modell M90 eller Sundströms SR220 med sk P3 filter för partiklar är utmärkt.

Mat
Om du inte kan det så lär dig följande (i nämnd ordning)
Fiska (en fiskare försörjer 10 jägare)
Odla (en god odlare ännu fler men det tar tid att få igång en odling)
Jaga (jägaren kan förutom fällfångst även jaga med bössor, vilka även kan vara bra för skydd)

BOL
Inventera släkt och bekantskapskrets om vem som redan har ställen du kan dra till vid behov. Identifiera minst 3 stycken sådana och ha som backup. Fundera över hur du löser värme, vatten och mat där i förväg.
Skaffa eventuellt något eget som ligger i en annan region än där du redan finns.
Gör upp en plan för hur du tar dig dit på minst 3 sätt där till fots, cykel, skidor bör vara minst 2 av alternativen.

Brandbekämpning
Brandfilt och en 6kg pulversläckare för varje våning köper du om du inte redan har det, filten kastas över elden, släckaren används på vad som eventuellt brinner omkring den. Dvs filten är där för att släckaren ska räcka. Placera inte släckare och filt längst inne i köket bortanför spisen där eld oftast sker utan placera vid utgången av köket.

Dokument
Kopior och brandsäker förvarning på allt viktigt ink fotoalbumen, ägarhandlingar, pass mm.

Kontanter
Se till att ha några tusen redo för en regning dag.

Om du inte redan skiter pengar, så gå INTE i fällan att köpa på dig ultrasuperdunderduper grejjorna för 10 gånger pengarna utan köp bra saker och 10 gånger fler istället. ultrasuperdunderduper grejjorna kan du köpa sen om du torskar på prylar som nästan alla andra gör efter ett tag... ;)

Kommer inte på något mer på rak arm men använder du huvudet så kan du komma undan med en god grundkapacitet för under en månadslön.

Huvudet är det viktigaste.

Se till att behärska:
Grundläggande friluftsliv/uteliv, kläder, vandring, eld etc.
Sjukvård / sanitet.
Brandsläckning.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 12:50 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Välkommen!

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 12:51 
Hej, och välkommen till lägerelden!

Ett litet tips som nog inte figurerat innan i tråden; Tänk på OPSÄK, dvs "vi försöker hålla oss lite under "radarn", dvs att så få som möjligt vet vad man sysslar med"... :mrgreen:

Kanske lite (:) , men kan vara guld värt en gång i framtiden.

// W


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 16:28 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Välkommen trots att din toklila text skadar mina känsliga prepperögon! :)

Mitt stalltips är att satsa på kunskap och de förberedelser som redan nämnts, och inte låta prylbögeri ta överhanden!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 17:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Gnejs skrev:
Citera:
Värma mat utan el.. Där kommer första problemet.. Miss macgyver lösningen jag kommer på idag, är väl ett gäng värmeljus och en kastrull.. Så jag antar väl att ett stormkök kan vara en bra idé.. Men vad för sorts stormkök kan rekomenderas? Gärna ett litet som drivs på T-röd, men med lite bättre kvalite än biltema.. Det ska ju tålas att ligga i 20år om inget ont händer.. Samt litet är ju bra att kunna ta med vid en tvingad Bug out situation.


Jag skulle rekommendera ett trangiakök, bra kvalite och enkel konstruktion. Hur stort är hushållet?


Jag tackar för tipset :)
Jag bor ensam i en 3:a på 80kvadrat (särbo) och min pojkvän bor 20mil bort fast mer centralt än mig.. så en Bug in är ur säkerhetsynpunkt bättre här.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 17:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Parabellum skrev:
Välkommen!

Tackar tackar :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 18:54 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Derzu Uzala skrev:
Hej, kul med en profil som sticker ut lite! :)

Som sagt, vad gäller spritkök så trangia om du ska ha portabelt, origo om du ska ha stationärt.

Ficklampa bör kombineras med en pannlampa (för varje person i hushållet) välj en lampa som både har riktigt svagt ljus för lång driftstid samt starkt ljus när du behöver det.
dessa samt radioapparater och övrigt du kan tänkas behöva driva med el bör ha samma batterityp.
Välj gärna AA eller AAA batterier. Dessa kan du köpa som uppladdningsbara på IKEA (heter LADDA) ger bra pris/prestanda. Gå inte i fällan att börja ha ett gäng olika typer av batterier.
Köp en adapter som gör att du kan använda dessa för att ladda upp USB enheter, tex din telefon.

Lager,
börja med 72h mat, vatten, ljus, bränsle.
Öka till en vecka
Öka till en månad
Öka till 3 månader, sen kan du antingen gå all in eller anse att du har en god grundkapacitet.

Vatten och sanitet
Du klarar dig extremt långt på fast handtvål, ett sawyer mini vattenfilter samt klorin för vattenrening. Du bör ha någon metod att bära hem vatten och ha lagerkapacitet på dunk för ca en vecka - kan vara bra vid ev sjukdom.
Diskmedel är något många glömmer.
Torra babywipes, vatten och tvål gör att du kan sköta alt tvättande av dig själv.
Tandkräm och tandtråd.

Bug out kapacitet.
Köp i första hand portabla prylar så kan dessa kombineras med vanligt friluftsliv samt tas med vid en ev bug out. Skaffa dig en bra grundutrustning för friluftsliv sommar och vinter. Gör en mental plan för samt listor över vad du tar med, hur du packar det och hur du bör lagra sådant för att snabbt kunna gå från tanke till handling om så skulle behövas.

Bug in kapacitet
Har du redan kapacitet för att kunna bo ute i skogen så klarar du dig utmärkt i lägenheten.
Komplettera med möjligheten att hålla ett rum varmt och gärna isolerat, dvs täck dörrar och fönster med något isolerande, tex stabil filt med alu belagd sida och täcke(n). Kom dock ihåg att du behöver ventilation och om du tänker förbränna något för matlagning eller värme, så köp och använd kolmonoxidlarm.
Sanitet i form av hink med lock, trä pellets (strö) och rejäla sopsäckar är dock nödvändigt. Har du inte balkong så häng med fördel ut skiten utanför fönstret på lämpligt sätt när du inte använder.
Tänk på att ha rejäla gardiner så du kan välja om grannarna ser att du har ljus eller inte.
LED belysning ihop med uppladdningsbara batterier och en liten solpanel som kan ladda dessa (och via adaptern jag nämnde tidigare även USB enheter) är kanonbra.

Väderskydd
Bra skor (kängor/stövlar)
Bra skalplagg
Bra regnkläder
Bra värmeplagg
Liggunderlag och sovsäckar för vinter och sommar
Ett tält av god kvalite, gärna modell lavu/tipi som kan eldas med kamin.


Sjukvårdsmateriel
Desinfektion, dvs tvål, klorhexidin och klorin räcker långt. Handsprit är inte fel att ha.
Packa din första förbandslåda full med grejjor du kan använda, om du är osäker, gå en kurs.

Skyddsutrustning
En klassisk gasmask modell M90 eller Sundströms SR220 med sk P3 filter för partiklar är utmärkt.

Mat
Om du inte kan det så lär dig följande (i nämnd ordning)
Fiska (en fiskare försörjer 10 jägare)
Odla (en god odlare ännu fler men det tar tid att få igång en odling)
Jaga (jägaren kan förutom fällfångst även jaga med bössor, vilka även kan vara bra för skydd)

BOL
Inventera släkt och bekantskapskrets om vem som redan har ställen du kan dra till vid behov. Identifiera minst 3 stycken sådana och ha som backup. Fundera över hur du löser värme, vatten och mat där i förväg.
Skaffa eventuellt något eget som ligger i en annan region än där du redan finns.
Gör upp en plan för hur du tar dig dit på minst 3 sätt där till fots, cykel, skidor bör vara minst 2 av alternativen.

Brandbekämpning
Brandfilt och en 6kg pulversläckare för varje våning köper du om du inte redan har det, filten kastas över elden, släckaren används på vad som eventuellt brinner omkring den. Dvs filten är där för att släckaren ska räcka. Placera inte släckare och filt längst inne i köket bortanför spisen där eld oftast sker utan placera vid utgången av köket.

Dokument
Kopior och brandsäker förvarning på allt viktigt ink fotoalbumen, ägarhandlingar, pass mm.

Kontanter
Se till att ha några tusen redo för en regning dag.

Om du inte redan skiter pengar, så gå INTE i fällan att köpa på dig ultrasuperdunderduper grejjorna för 10 gånger pengarna utan köp bra saker och 10 gånger fler istället. ultrasuperdunderduper grejjorna kan du köpa sen om du torskar på prylar som nästan alla andra gör efter ett tag... ;)

Kommer inte på något mer på rak arm men använder du huvudet så kan du komma undan med en god grundkapacitet för under en månadslön.

Huvudet är det viktigaste.

Se till att behärska:
Grundläggande friluftsliv/uteliv, kläder, vandring, eld etc.
Sjukvård / sanitet.
Brandsläckning.


Välkommen!

Och som vanligt Derzu, grym sammanfattning! :D

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 20:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Derzu Uzala skrev:
Hej, kul med en profil som sticker ut lite! :)

Som sagt, vad gäller spritkök så trangia om du ska ha portabelt, origo om du ska ha stationärt.

Ficklampa bör kombineras med en pannlampa (för varje person i hushållet) välj en lampa som både har riktigt svagt ljus för lång driftstid samt starkt ljus när du behöver det.
dessa samt radioapparater och övrigt du kan tänkas behöva driva med el bör ha samma batterityp.
Välj gärna AA eller AAA batterier. Dessa kan du köpa som uppladdningsbara på IKEA (heter LADDA) ger bra pris/prestanda. Gå inte i fällan att börja ha ett gäng olika typer av batterier.
Köp en adapter som gör att du kan använda dessa för att ladda upp USB enheter, tex din telefon.

Lager,
börja med 72h mat, vatten, ljus, bränsle.
Öka till en vecka
Öka till en månad
Öka till 3 månader, sen kan du antingen gå all in eller anse att du har en god grundkapacitet.

Vatten och sanitet
Du klarar dig extremt långt på fast handtvål, ett sawyer mini vattenfilter samt klorin för vattenrening. Du bör ha någon metod att bära hem vatten och ha lagerkapacitet på dunk för ca en vecka - kan vara bra vid ev sjukdom.
Diskmedel är något många glömmer.
Torra babywipes, vatten och tvål gör att du kan sköta alt tvättande av dig själv.
Tandkräm och tandtråd.

Bug out kapacitet.
Köp i första hand portabla prylar så kan dessa kombineras med vanligt friluftsliv samt tas med vid en ev bug out. Skaffa dig en bra grundutrustning för friluftsliv sommar och vinter. Gör en mental plan för samt listor över vad du tar med, hur du packar det och hur du bör lagra sådant för att snabbt kunna gå från tanke till handling om så skulle behövas.

Bug in kapacitet
Har du redan kapacitet för att kunna bo ute i skogen så klarar du dig utmärkt i lägenheten.
Komplettera med möjligheten att hålla ett rum varmt och gärna isolerat, dvs täck dörrar och fönster med något isolerande, tex stabil filt med alu belagd sida och täcke(n). Kom dock ihåg att du behöver ventilation och om du tänker förbränna något för matlagning eller värme, så köp och använd kolmonoxidlarm.
Sanitet i form av hink med lock, trä pellets (strö) och rejäla sopsäckar är dock nödvändigt. Har du inte balkong så häng med fördel ut skiten utanför fönstret på lämpligt sätt när du inte använder.
Tänk på att ha rejäla gardiner så du kan välja om grannarna ser att du har ljus eller inte.
LED belysning ihop med uppladdningsbara batterier och en liten solpanel som kan ladda dessa (och via adaptern jag nämnde tidigare även USB enheter) är kanonbra.

Väderskydd
Bra skor (kängor/stövlar)
Bra skalplagg
Bra regnkläder
Bra värmeplagg
Liggunderlag och sovsäckar för vinter och sommar
Ett tält av god kvalite, gärna modell lavu/tipi som kan eldas med kamin.


Sjukvårdsmateriel
Desinfektion, dvs tvål, klorhexidin och klorin räcker långt. Handsprit är inte fel att ha.
Packa din första förbandslåda full med grejjor du kan använda, om du är osäker, gå en kurs.

Skyddsutrustning
En klassisk gasmask modell M90 eller Sundströms SR220 med sk P3 filter för partiklar är utmärkt.

Mat
Om du inte kan det så lär dig följande (i nämnd ordning)
Fiska (en fiskare försörjer 10 jägare)
Odla (en god odlare ännu fler men det tar tid att få igång en odling)
Jaga (jägaren kan förutom fällfångst även jaga med bössor, vilka även kan vara bra för skydd)

BOL
Inventera släkt och bekantskapskrets om vem som redan har ställen du kan dra till vid behov. Identifiera minst 3 stycken sådana och ha som backup. Fundera över hur du löser värme, vatten och mat där i förväg.
Skaffa eventuellt något eget som ligger i en annan region än där du redan finns.
Gör upp en plan för hur du tar dig dit på minst 3 sätt där till fots, cykel, skidor bör vara minst 2 av alternativen.

Brandbekämpning
Brandfilt och en 6kg pulversläckare för varje våning köper du om du inte redan har det, filten kastas över elden, släckaren används på vad som eventuellt brinner omkring den. Dvs filten är där för att släckaren ska räcka. Placera inte släckare och filt längst inne i köket bortanför spisen där eld oftast sker utan placera vid utgången av köket.

Dokument
Kopior och brandsäker förvarning på allt viktigt ink fotoalbumen, ägarhandlingar, pass mm.

Kontanter
Se till att ha några tusen redo för en regning dag.

Om du inte redan skiter pengar, så gå INTE i fällan att köpa på dig ultrasuperdunderduper grejjorna för 10 gånger pengarna utan köp bra saker och 10 gånger fler istället. ultrasuperdunderduper grejjorna kan du köpa sen om du torskar på prylar som nästan alla andra gör efter ett tag... ;)

Kommer inte på något mer på rak arm men använder du huvudet så kan du komma undan med en god grundkapacitet för under en månadslön.

Huvudet är det viktigaste.

Se till att behärska:
Grundläggande friluftsliv/uteliv, kläder, vandring, eld etc.
Sjukvård / sanitet.
Brandsläckning.

Hejsan :)
Tackar, tackar, jo jag sticker ut även till vardags.. Osynlig genom att vara synlig får jag väl kalla det. :notme:
Triangla verkar intressant, då det nämts fler gånger, samt att det är portabelt är ju ett pluss.

Här var det mååånga bra tips, så nu är det ingen risk att jag blir syslolös i veckan.. Och det blir ett långt mess att svara på.. skojsigt :mrgreen:

Svagare ficklampa får hamna på inköpslistan då.. Nu har jag en handstrålkastare som är laddbar på 360lm i starka läget (4h) och runt 120lm i svaga (11h) så den går att lysa upp ett helt rum till nästan arbetsbelysning genom att ställa på bordet så den lyser upp i taket.
Min pannlampa ligger alltid i bilen och den är förvånadsvärt bra, så den kan jag rekomendera.. även att det står Biltema på den http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Lampor/Pannlampa-jaktfriluftsliv-2000033690 Den har flera ljuslägen, och variabel ljuskägla från bred till smal. Den lyser upp trädtopparna på 100m i smal kägla och i bred så lyser den upp 10kvadrat på redan ettpar meters avstånd.. Förvånadsvärd bra faktiskt för sådan liten peng..
Radio.. ja det har jag en batteridriven.. men en i reserv kanske kan vara en god ide.
Laddningsbara batterier har jag i alla mina fjärrkontroller då jag tröttnade på att hela tiden köpa nya batterier, så jag kan ju sno dem ifall SHTF .. Men en AA solcellsladdare kanske är bra att ha.. Någon som kan rekommenderas? Finns det AA batteriladdare som går på 12v förresten? Bilen är ju en ganska säker strömkälla vid strömavbrott så att säga :hm:
Telefon har jag en gammal hederlig sonyericsson flippfront med tre extra batterier och en billaddare.. ingen känslig smartphone här inte.. Samt jag undviker smartphones av den anledningen att inte vara så online i detta samhälle som spårar allt.. Jag jobbade med IT förut och ska börja med det igen.. Så neee är jag ledig så är det offline som gäller och till nätet så funkar min bärbara dator perfekt..
Hmm.. 12v laddare till bärbar dator kanske kan vara bra att skaffa..

Mat lager.. Det är något jag nu som först börjat fundera på, så jag är på G.
Finns det några konserver osv med längre hållbarhet än 2-2½ år? För om jag inte minns fel när min far var på repmånad (typ 20år sedan) så kunde han ha med sig vissa konserver och choklad som var typ 10år gamla men som var fullt ätbara.. Det borde väl finnas än i dag?

Vatten... Hmm.. finns det alternativ till klor? det är så att jag har kloralergi så att det är på gränsen till att jag klarar av det kommunala vattnet.. klorin i flytande form är ett big no no i min närhet tyvärr. Jag vet att kloret i vatten dunstar i öppen tillbringare på några timmar, men finns det tabletter som går att användas för att kunna undvika kontakt med klorångerna?

Friluftsliv.. oj.. nu måste jag försökas minnas min scouttid... Det närmsta jag har kommit att campa de senaste 29åren är att grilla utmed vägen upp till norra norland :smack: jaaa jag vet.. typiskt stadsbo... så slipper ni säga det i kör *asg* Men det går ju alltid att lära sig nu :mrgreen:

Bug in...
Här kommer det som jag måste fokusera på.. För jag har ingen stans i närheten att åka till som ligger utanför några stadskärnor.. Min ena halva av släkten bor i norra norrland bra läge o allt ute i skogen med 500m till närmsta granne.. men ca 120mil dit.. Min andra halva bor 19mil bort och det är i en halvstor stadskärna, så det alternativet är sämre än mitt nuvarande läge. Min särbo bor i storstad.. ännu sämre.. Så vid en absolut nödvändig Bug out så får det bli skogsmulle varianten.. dålig ide vintertid..
Filtar och gardiner har jag gott om.. troligtvis mer än vad som normalt behövs i ett hushåll :oops: så den kan jag checka av.
Kolmonoxid larm kan ju vara bra.. Det borde väl finnas ganska billiga då det mer eller mindre är standard i husvagnar och husbilar eller?
Något speciellt som kan rekommenderas? Jag tycker mig påminnas om någon tråd här inne där det diskuterades.. Men jag minns inte vad tråden hette tyuvärr.
Balkong har jag, lika så läste jag något här inne om att ha sanitetspåsar för att sätta i vanliga toastolen.. så det ska jag lägga på minnet.
Ledbelysning har jag faktiskt funderat på, för det drar ju mindre ström i vardagen.. Så just nu letar jag lite efter ledbelysning för husvagns bruk.. Det är ju 12v som går att driva på en strömadapter och då blir ekonomiskt strömsnålt, men som oxå snabbt kan kopplas över till ett bilbatteri. Min nuvarande skrivbordslampa är en diodlampa från Jula med en 12v nätadapter.. där av att min ide med husvagns diodljus hemma borde vara smart. :)

BOL.. Här är det som jag nämde ovan en komplicerad situation.. Vänner.. ja det finns det gott om.. Sådana att verkligen, verkligen lita på i en realSHTF situation.. ehh.. troligtvis inte.. Lite tendens egotrippade personligheter som gärna vill ha hjälp osv, men sällan ge tillbaka typ om jag inte typ tjatar om hjälp.. Sådana man ska undvika har jag förstått i en kris situation.
Men 120mil bort och halvt öde finns ju.. men då ska det vara extremsituation för att bege sig iväg.

Bug out.. Det är något som jag troligtvis får överväga som sista utväg och då försöka komma på något som går att kombinera med BOV som kan bli en BOL kombination. Ett järn som tåls lite att smidas på antar jag :hm:

Brandbekämpning.. Jag har en 12kg pulversläckare centralt i lägenheten(dock måste den lämnas in för kontroll) Brandfilt har jag inte, så det hamnar på listan..

Dokument.. 98% av alla mina foton är digitala, så det är lagrat på tre olika medier.. Bilarnas ägarbevis är ju lätt att återfå efter en brand och vid en TEOTWAWKI så är nog de orellevanta iallafall.. Hyreskontrakt på lägenheten kan ju vara bra att fixa en kopia på även om det finns i datasystemet hos hyresvärden.. Pass har jag inget och körkortet är alltid med mig om jag lämnar lägenheten.
Då har jag lite kopior att göra och ha en backup hos en släkting. Tackar för tipset :)

*asg* Neeee det är långt ifrån att pengar växer på träd här kan jag lova.. Så att köpa billigt/kvalite är typ mitt mellannamn. Handla billigt men inte dumsnålt billigt.. Dock har väl prioriteringarna gått till det som är minst viktigt igentligen :oops: kläder, hem o inredning och sommarbilen.
Så det blir att fokusera ett tag på väderskydd, sjukvårdsmatriel, lite lämplig skyddsutrustning och mer bunkringsmat.

Jaa fiska kan jag iallafall.. det är ju superkul, det gjorde jag alltid med pappa när jag var mindre.. hmmm Men jag kanske ska skaffa lite utrustning för det.. att kunna fiska utan pryttlar kan bli liiite svårt :smack:
Jakt är nog bara att glömma direkt.. det närmsta jag har kommit ett vapen är ett luftgevär.. och det går på sin höjd att jaga fågel med.. Men inte rekomenderat med så svaga som är licensfria.. Det är för lätt för skadeskjutningar.. det är bara plågeri och rent ut sagt strängt förbjudet i min ordbok.
Odla blir svårt då jag bara har en liten balkong typ 3-4kvadrat.. På landet skulle ju vara lätt, för gröna fingrar har jag.

Nu har jag en väldigt bra lista att börja med.. Ett supertack :mrgreen: :mrgreen:
Jag ska renskriva en shoppinglista och återkomma med resultatet.
Och att öva på att campa o göra eld.. Men det kommer nog tillbaka ganska fort.. scouttiden måste ju sitta kvar någonstans i minnet tycker jag.. Läser ni om någon skogsbrand i östgötta skogarna..... så är det iiiinte jag så ni vet *asg* :notme: :lol: :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 20:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
huhu sunka skrev:
Välkommen!

Tackar, tackar :)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO(Hejsan! nyreggad, nyfiken & funderingar kring utrust
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 20:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Weihrauch skrev:
Hej, och välkommen till lägerelden!

Ett litet tips som nog inte figurerat innan i tråden; Tänk på OPSÄK, dvs "vi försöker hålla oss lite under "radarn", dvs att så få som möjligt vet vad man sysslar med"... :mrgreen:

Kanske lite (:) , men kan vara guld värt en gång i framtiden.

// W


Tackar, tackar :)
Okej, jag ska ha det i åtanke. Men lite går ju inte att undvika då jag måste fråga för att lära mig.. lite moment 22 där..
Men utåt i min omgivning så blir jag "grå" som skrevs om i en annan tråd.. Jag smälter in i vardagen genom att synas.. Blondin med klackstövlar och skojsig bil.. Syns.. jaa, men blir grå då ingen kan tänka sig att jag kan ta vara på mig själv ;) Samhällets förutfattade meningar blir till min fördel.
Jag tackar för tipset :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet