Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ön av Jana Vagner - SPOILERS!
InläggPostat: tor 26 nov 2015, 11:26 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Jag har precis läst Ön av Jana Vagner och kände att jag behövde prata om en del saker. :)

Boken är mycket läsvärt för en prepper och rekommenderas varmt!

Baksidestext:

Citera:
Det börjar som en vanlig influensa, men viruset muterar och orsakar en katastrofal pandemi. Anja är en omgift mor som lever på landet utanför Moskva med make och barn. Familjen är omedveten om faran tills ryska armén sänder ut trupper för att spärra av infarterna till alla större städer och på så vis dömer invånarna till en snabb, men plågsam död. Panik bryter ut och landsbygden översvämmas av desperata plundrare.

Familjen bestämmer sig för att fly till en jaktstuga på en ö nära gränsen till Finland. Åtta vuxna och tre barn ger sig iväg med fyra terränggående bilar, fullastade med ägodelar, förnödenheter och drivmedel.

http://www.ersatz.se/bok_vagner.htm

SPOILERS i den här tråden.

Läs boken först och sen denna tråd.

Inläggsrubrik: Re: Ön av Jana Vagner - SPOILERS!
InläggPostat: tor 26 nov 2015, 13:48 

InläggPostat: tor 26 nov 2015, 14:01 

Några saker som jag tänkt på:

Oftast är det männen som handlar och kvinnorna som gråter och är svartsjuka på varandra. Bara någon gång är det kvinnorna som tar ledningen och gör positiva saker. Oftast är det männen och för det mesta den ryska superbjörnen Anjas svärfar som leder den lilla gruppen vidare. Stämmer detta med verkligheten? Är kvinnor så? Särskilt i Ryssland kanske? Nej är mitt spontana svar, inte här i alla fall. Även om i mitt förhållande så är jag mer praktisk än min kvinna.

Ensam är inte stark. De är till slut fyra familjer som flyr tillsammans. De har god hjälp av varandra och den "gemensamma" utrustningen. Några bryter ihop och blir skadade men tillsammans lyckas de ändå fara vidare.

Det är inte lätt att fly faran i rätt tid. Trots varningssignaler så vill de inte fly förrän de blir tvingade av svärfar och när grannen blir rånade.

Boken handlar mycket om psykologi. Hur reagerar vi människor vid sorg och panik?

InläggPostat: tor 26 nov 2015, 17:07 
huhu sunka skrev:
Oftast är det männen som handlar och kvinnorna som gråter och är svartsjuka på varandra. Bara någon gång är det kvinnorna som tar ledningen och gör positiva saker. Oftast är det männen och för det mesta den ryska superbjörnen Anjas svärfar som leder den lilla gruppen vidare. Stämmer detta med verkligheten? Är kvinnor så? Särskilt i Ryssland kanske? Nej är mitt spontana svar, inte här i alla fall. Även om i mitt förhållande så är jag mer praktisk än min kvinna.

Angående kön och respektive reaktioner är det väl inte en absolut sanning att män handlar och kvinnor skriker. Finns många bra exempel på det rakt motsatta hos både män och kvinnor. Däremot så är ju människan programmerad på så sätt, att mannen är en beskyddare och kvinnan är en omhändertagare. Läste någonstans för länge sedan att män därför (generellt sett) är mer kapabla till självuppoffring, ledarskap och även våld mot antagonister; en rent allmänt aggressivare natur att lösa problem, medan kvinnan besitter större empati och interpersonella förmågor i syfte att skydda sina avkommor genom att väcka beskyddarinstinkten hos den historiskt sett starkare mannen. Svartsjuka; vad jag har förstått, är en primitiv instinkt för att försöka få fördelar gentemot andra, en del av självbevarelsedriften.

Så i rent allmänna ordalag; samt utifrån mina erfarenheter och observationer från lumpartid, olyckor, arbetslivet och studentkorridorer, så är stereotypen faktiskt till en ganska god del sann, om än verkar det så klart vara överdrivet i denna berättelse. Att genusfolket sedan försöker övertyga oss att det absolut inte är så är bara trams. Instinkter går inte att utplåna annat än på mycket lång sikt. Acceptera detta, och handla därefter. Jag som man trivs i den könsrollen. Jag vet vad jag är kapabel till, och om det kommer till annans nytta är det bara bra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]