Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: fre 26 mar 2010, 00:44 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
qazwsxedcrf skrev:
Jag använder min termos ofta genom att ha soppa i den. Jag kokar en stor gryta med soppa som jag sedan fryser in i portioner. Sen så värmer jag på det på morgonen i mickron och ner i min förvärmda mattermos. Då är det varmt till lunch och jag slipper stå i en lång kö till mikrovågsugnarna på universitetet.

Jag har provat med fast mat som korv och makaroner men en portion håller inte värmen så bra fram till lunch (jag har ganska små portioner)


Nej, fast (torr(sort of)) mat fungerar inte bra, den har för lite substans för att hålla bra värme i matthermos.
Soppor och vätskerika grytor är lämpliga i matthermos.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 29 mar 2010, 18:07 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tis 11 aug 2009, 19:14
Inlägg: 68
Experimentering är kul och nödvändigt, men kan ni inte skriva ner resultaten här under en ny tråd när ni hittat det optimala sättet att tillaga med det receptet ni försöker få till??? och misslyckanden i en annan tråd så vi ser vad vi ska undvika att blanda ihop !!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: fre 07 maj 2010, 19:13 
Jag har haltat fram med kryckor och en bryten fotled en dryg månad nu. När jag skall laga mat åt mig själv har det blivit att jag har omsatt en del av mina förråd. Och försökt använda mattermosen...

Jag äter en del mikromat och blir bjuden på gott av andra, och ser till att jobba så att jag kan äta där också. Men det blir en del tillfällen då man ändå behöver ordna mat, och det är inte trevligt att stå vid spisen med en fot...

Ett par enkla men intressanta kulinariska termos-tips: (Kan med fördel kompletteras med ett multivitaminpiller.)

Dinkel i buljong med Corned Beef.
Jag lagar till dinkeln i god tid innan. Gärna blötläggning dagen innan.
Förvärm den blötlagda dinkeln några gånger.
Låt "koka" i termosen ca 40-50 minuter med en buljongtärning.

Häll av kvarvarande vätska.
Tillsätt lite soja och ketchup, rör om.
Lägg lite Corned Beef överst (1/3 burk) och stäng locket. Låt bli varmt.
Klart!

Civilicerade häller upp på en tallrik. För att spara disk kan man äta rakt av.

Går fint att ersätta Corned Beef med annat, torkat kött/korv. Eller kokta linser. Man kan hälla på en ny omgång kokande vatten efter att dinkel är klar, och då "koka" linserna.

Potatismos med köttbullar.

Sätt in några frysta köttbullar i mikron.
Förvärm termosen med en liten skvätt vatten (diska) och häll av.
Fyll termosen till drygt hälften med kokande vatten.
Tillsätt 3,5 matskedar pulvermos, stäng och skaka omgående.
Tillsätt de varma köttbullarna och skaka lite till för att blanda.
Tillsätt lite lingonsylt i ena kanten och börja ät i den andra.

Pasta med köttbullar

Detta är nog favoriten ändå. Supersnabbtm enkelt och gott. De andra varianterna är mest för att jag inte skall tröttna på detta.
En liten näve 3-minuters pasta.
Bryt sönder pastan och förvärm.
1 påde Knorr pulver-pasta. Carbonara, Tomatsås eller Fromagio.
Häll på vatten till ca 2/3. Skakakakakaka.
Tillsätt lite mikrade köttbullar. Eller lite Corned Beef.
Låt stå minst 5 min. Pastan suger en hel del...

Frukostvälling

På morgonen gör jag typiskt en "välling" med lite mjölkpulver, lite fint rågmjöl och havregryn. Russin blir gott. En aning salt.
Rätt mycket vätska så det blir ett mellanting mellan välling och gröt. Skakakaka. Låt stå ca 6-7 minuter medan du duschar.
Lite lingon, russin eller annan torkad frukt. Går att dricka direkt ur termosen.
Gör en kopp kaffe med pulver samtidigt som jag häller på vattnet i termosen.
Ett glas apelsin brusvitamin till. :surprised:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: lör 08 maj 2010, 10:13 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Gött Skogsbonde.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 19:36 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
Tror ni det skulle funka att göra mat i en större mattermos? Typ 1,5L. För liten termos för mig.

Kanske blir bökigt att äta ur en så stor termos...hmm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 21:51 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 01 sep 2010, 21:20
Inlägg: 16
Eftersom detta är mitt första inlägg vill jag först säga HEJ till alla här!

och nu mitt tips: förr lagade jag ofta gröt på stormköket till frukost, men tröttnade på disken (inbränd havregrynsgröt är inget vidare kul) och dessutom försöker jag numera äta mindre kolhydrater så kom jag på följande recept.

Nötgröt

Mixa mandel, cashewnötter (naturella) och lite torkade bananer till ett fint pulver.
Mixa eller hacka andra nötter tex. hassel, valnöt, pecan eller pistage, till lite större bitar.
Vill man det sötare kan man blanda i lite torkad frukt i små bitar, jag brukar hälla i lite rismjöl då jag mixar torkad frukt så blir det fina små bitar och inte bara en klibbig klump.
När det skall tillagas häller man hett vatten över blandningen, rör om och låter stå någon minut.

En god, energirikt och praktisk frukost framförallt vid längre turer eftersom det har bra hållbarhet och tar lite plats i packningen. Man står sig länge på det och man behöver förvånansvärt små portioner för att bli mätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 22:12 
Välkommen hit, Josse. Låter som en rejäl frukost. Man kan nog spara lite och och mumsa på medan man går också.

åhhnaaaj skrev:
Tror ni det skulle funka att göra mat i en större mattermos? Typ 1,5L. För liten termos för mig.

Kanske blir bökigt att äta ur en så stor termos...hmm.


Jag använder ofta en stor termos när jag långkokar bönor, dinkel eller råris. Kikärt. En del äter jag direkt. En del fryser jag in för senare bruk. Eller bjuda gäster. Fungerar även bra för köttgryta. Kokar upp i gryta först och häller ner i termos. Får stå och kurra några timmar, skakar någon gång, sedan är det klart. Perfekt utflyktsmat för en lite större grupp.

(Foten är hel nu. Kan använda vanliga skor. Men jag märker av det varenda steg. Går "silly walks" för att tänja ut.)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 23:35 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 01 sep 2010, 23:16
Inlägg: 13
Josse skrev:
Eftersom detta är mitt första inlägg vill jag först säga HEJ till alla här!

och nu mitt tips: förr lagade jag ofta gröt på stormköket till frukost, men tröttnade på disken (inbränd havregrynsgröt är inget vidare kul) och dessutom försöker jag numera äta mindre kolhydrater så kom jag på följande recept.

Nötgröt

Mixa mandel, cashewnötter (naturella) och lite torkade bananer till ett fint pulver.
Mixa eller hacka andra nötter tex. hassel, valnöt, pecan eller pistage, till lite större bitar.
Vill man det sötare kan man blanda i lite torkad frukt i små bitar, jag brukar hälla i lite rismjöl då jag mixar torkad frukt så blir det fina små bitar och inte bara en klibbig klump.
När det skall tillagas häller man hett vatten över blandningen, rör om och låter stå någon minut.

En god, energirikt och praktisk frukost framförallt vid längre turer eftersom det har bra hållbarhet och tar lite plats i packningen. Man står sig länge på det och man behöver förvånansvärt små portioner för att bli mätt.


Säger hej också eftersom detta blir mitt första inlägg.

Blev genast sugen på denna nötgröt. Dock undrar jag över torkade bananer, är det typ bananchips du menar eller? Kanske funkar med färska bananer också. I fredstid alltså. :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 23:47 
Hej på dig också Pejlaren. Jag har faktiskt ingen TV alls. ;)

Jag tror att köpt torkad banan är det som avses. Det går fint att torka banan själv också, det blir typ läder i konsistens. Fint att skära ner i bitar. Gott som godis.

Nötter och banan. Perfekt som powerfrukost. Lägg till curry, kött/linser och ris så är middagen klar också.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tis 07 sep 2010, 00:16 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
skogsbonde skrev:
Välkommen hit, Josse. Låter som en rejäl frukost. Man kan nog spara lite och och mumsa på medan man går också.

åhhnaaaj skrev:
Tror ni det skulle funka att göra mat i en större mattermos? Typ 1,5L. För liten termos för mig.

Kanske blir bökigt att äta ur en så stor termos...hmm.


Jag använder ofta en stor termos när jag långkokar bönor, dinkel eller råris. Kikärt. En del äter jag direkt. En del fryser jag in för senare bruk. Eller bjuda gäster. Fungerar även bra för köttgryta. Kokar upp i gryta först och häller ner i termos. Får stå och kurra några timmar, skakar någon gång, sedan är det klart. Perfekt utflyktsmat för en lite större grupp.

(Foten är hel nu. Kan använda vanliga skor. Men jag märker av det varenda steg. Går "silly walks" för att tänja ut.)


Men om jag köper en mattermos på typ 1,5 liter, kan jag äta mat direkt ur den? Tänker mer på att den ska vara för långsmal för att skeden ska nå ner till botten. Tänkte mig den som primus har, den verkar bäst.

Så man kan koka saker i den?....hur funkar det egentligen? Låter ju helt otroligt. Det är ju stort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tis 07 sep 2010, 06:54 
Den klassiska metoden vid storkok är att använda en koklåda. Då kokar man upp en stor gryta med kött och annat. Sedan tar man den av spisen, med locket på, och sätter den i lådan. Lådan är isolerad med filt och halm och hjälper till att hålla värmen.

Även om det inte kokar längre så fortsätter tillagningen. Även om det kanske går lite långsammare. Men man slipper elda i spisen och röra om hela tiden så att det inte bränner fast. Perfekt för långkok. Hur länge man kan göra så beror på hur bra lådan isolerar och på hur stor grytan är. Vill man kan man efter någon timme ta upp grytan och ge den ett nytt uppkok i samband med att man tillsätter grönsaker och rotfukter. Om man är på march så kan koklådan följa med på en vagn. Och tillaga maten medan man förflyttar sig.

Termosen ser jag som en modern variant av detta. Dessutom kan man i en termos, om man är lite försiktig, även tillaga mat gjord på torkade livsmedel bra. Pasta, ris, nudlar, linser mm. Knepet är att förvärma med hett vatten ett par gånger, så att temperaturen är så hög som möjligt när man sätter på locket. Kalla ingredienser kyler. Och skakakaka så att det inte klibbar ihop. Det underlättar om man siktar på lite sopp-/grytliknande konsistens.

Det tar längre tid att laga mat i en mattermos än i en gryta över en låga. Men under tiden som maten tillagas i termosen kan man göra något annat. Slå läger eller förflytta sig. Och all mat är inte lämplig för termosmatlagning.

För att koka bönor och kikärt och dinkel eller en mustig köttgryta är en 1,5 liters termos perfekt. Man får vara lite försiktig med locket och tänka på att det kan svälla en hel del...

För personligt bruk tycker jag att en halvliters mattermos räcker fint. Jag brukar bli bra mätt av det.

Jag tror inte att det är särskilt bekvämt att äta ur en 1,5 liters termos. Men med en lång sked så skulle det gå fint.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tis 07 sep 2010, 11:15 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
Jag kunde inte hålla mig så jag köpte en 1,5l Primus på kafferasten....dricker vatten ur den nu faktiskt. Den är väldigt stor, lite för stor faktiskt...Vettefan hur man ska använda den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tis 07 sep 2010, 11:24 
Ingen fara. En 1,5 liters mattermos är perfekt för att "koka" bönor, kikärt och dinkel!

Billig och bra mat som tål låååång lagring.

Om lusten faller på kan du ju "koka" en och annan köttgryta i den också.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tis 07 sep 2010, 11:37 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
skogsbonde skrev:
Ingen fara. En 1,5 liters mattermos är perfekt för att "koka" bönor, kikärt och dinkel!

Billig och bra mat som tål låååång lagring.

Om lusten faller på kan du ju "koka" en och annan köttgryta i den också.


Risken är väl att det sväller och skiten sprängs eller nåt.

Imorn blir det soppa och jag ska se hur det går att äta ur den, lite meningen med mattermos tycker jag. Att slippa disk. Om man ska förflytta maten från termosen till en tallrik så försvinner ju hela konceptet. Jag blir deppig när jag tänker på det.

Men när man kokar saker i den, kokar vattnet inuti? Eller hur funkar det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tis 07 sep 2010, 12:28 
Nej, vattnet kokar inte i termosen. Men är det bara tillräckligt varmt blir maten tillagad ändå.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet