Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stor fällkniv?
InläggPostat: ons 03 mar 2010, 21:10 
Är på jakt efter en stor fällkniv till min BOB. Mest efter devisen "one is none" för att komplettera mina två vanliga knivar. Hittade Cold Steel som har en som är 6 inch lång... Den ser också ganska "elak" ut. Finns det nån här på forumet som äger en sån?

Hittade följande recension på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=EIfdbwPXoy4


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: ons 03 mar 2010, 21:57 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Jag har en som är väldigt lik (Mtech 6") och den har aldrig följt med någonstans än, köpte den för att den var billig (ca. 160:- på ebay) och "frän" men den är för lång för fickan och en aning tung också men kvaliten är riktigt bra för det låga priset.
En 6" fällkniv gör sig bäst på hyllan, 4" varianten på samma knivmodell däremot gillar jag skarpt den är smidig, lätthanterlig och praktisk trots sitt "elaka" utseende.

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: ons 03 mar 2010, 22:07 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
1: Cold Steel är kinesiskt skit. Oavsett hur häftiga reklamsnuttar de gör. De var bra, för många år sedan, nu är det skräp och kopior av andras knivar.
2: En kniv som verkar ha få användningsområden förutom självförsvar/sticka i folk.
3: Den var väl dubbeleggad? Inte så praktiskt.
4: Kroken som gör att den öppnas snabbt och lätt i fickan är en kopia av Benchmade och deras Wave.
5: Den kostar bortåt 80 USD på Knifesupply. Det gör en Fällkniven WM1 också, som är en klart bättre kniv.

Gå in på Utsidans diskussionsforum eller på Flashbacks diskussioner om knivar så får du se. Ingen vill ta i Cold Steel.
Visst ser den kanske "elak" ut, men det gör säkert poliserna som plockar in dig också när du kommer med den.

Var det förresten någon mer än jag som tänkte på att killen i videon hade en Mora runt halsen. Det allra senaste i bushcraft/survival om man får tro alla amerikanska utiskogenforum. Själv skickade jag en hel låda Hultaforsknivar till en kille i USA. De har snöat in på Hultafors GK och Mora 2000.

Vilka andra knivar har du?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: ons 03 mar 2010, 23:13 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
N59E12 skrev:
En kniv som verkar ha få användningsområden förutom självförsvar/sticka i folk.
Den var väl dubbeleggad? Inte så praktiskt.

4" varianten funkar bra som allroundkniv till dagligdags tycker jag.
De är inte dubbeleggade det bara ser ut så.

Jag har använt en sådan här: http://www.knivbutik.se/art/art9.html som daglig brukskniv, billig, smidig, duger bra till enkla dagliga göromål och man grinar inte om man tappar bort den, sedan kan man lägga mer slantar på en riktig kvalitetskniv istället (Fällkniven t.ex.) för mer seriöst bruk i skogen, men jag har hört flera som köper en dyr Fällkniven och inte vågar använda den av rädsla för att tappa sin dyra kniv så de köper en Mora 2000 också som de vågar nöta på.. :roll:

Jag köper gärna billiga knivar som jag vågar använda, det finns mängder av billiga kinesiska "skräpknivar" som duger bra till "slit och släng" därmed inte sagt att jag inte uppskattar kvalitet.

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 09:57 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Jag är lite av den här inställningen till stor-stooooora knivar.

Vill du ha en stor kniv så ska det vara en 'fulltånge' kniv.
Stor kniv till att arbeta med och göra mkt hugg, splintning etc, bör vara maximalt tålig, och tyvärr känner jag att en fällkniv inte uppfyller det. Även om det finns många fällknivar som är av hög kvalitet och som lätt tål sån behandling. Fällkniven får gärna vara lite mindre, i alla fall för min egen del.

Min egna favorit är EKA-Swingblade, smidig kvalitets fällkniv av fulltångemodell. Perfekt till jakten.
http://www.jakt.se/knivar-yxor-slakt/kn ... blade.html

Har även några Mora 2000, bästa kniven till ett lågt pris.

EDC väskan rymmer en Buck Alpha Hunter (folding) och en Swiss knife modell mindre som följt med sen dackefejden...

Men T-72an, köp den om du känner att det är rätt för dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 10:17 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
... men köp den inte i Sverige. Det är sanslösa överpriser på knivar från USA. Värdelösa Coldsteel SRK eller Recon Scout ligger i samma prisklass som Fällkniven S1, som är att jämföra Trabant med VOLVO.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 10:19 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
N59E12 skrev:
... men köp den inte i Sverige. Det är sanslösa överpriser på knivar från USA. Värdelösa Coldsteel SRK eller Recon Scout ligger i samma prisklass som Fällkniven S1, som är att jämföra Trabant med VOLVO.


+1


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: fre 05 mar 2010, 10:09 
Knivar som jag redan har är:

1. Fällkniven Mod F1 med läderslida
2. Vanlig Mora från ÖB

Utöver så ingår i BOB'en Gerber Diamond Sharpener, Schweizisk Armekniv och en Gerber multitool. Tanken med Cold Steel kniven var mest en "rolig och elak" kniv för självförsvar men tack vare Era kommentarer så avstår jag från köpet och packar in istället min billiga fällkniv inköpt i Turkiet. Jag har dock bestämt mig att investera i en Mora 2000.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor fällkniv?
InläggPostat: tis 30 mar 2010, 23:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 06 mar 2010, 02:43
Inlägg: 14
Ort: Utanför fjollträsk
T-72 skrev:
Knivar som jag redan har är:

1. Fällkniven Mod F1 med läderslida
2. Vanlig Mora från ÖB

Utöver så ingår i BOB'en Gerber Diamond Sharpener, Schweizisk Armekniv och en Gerber multitool. Tanken med Cold Steel kniven var mest en "rolig och elak" kniv för självförsvar men tack vare Era kommentarer så avstår jag från köpet och packar in istället min billiga fällkniv inköpt i Turkiet. Jag har dock bestämt mig att investera i en Mora 2000.


Jag tycker du ska investera i en expanderbar batong om du vill ha ngt i själjvförsvar utöver de knivar du redan har. Batongen har längre räckvidd och är nog psykiskt lättare att använda när det verkligen gäller än en kniv. Den kan även komma till hands om du måste krossa bilfönster eller liknande haha ja man vet ju aldrig. Jag har en ESP-batong den är härdad o billigare än asp-batongerna som poliserna bär. Går att beställas över internet. Vissa sidor kräver dock att man skickar in väktar license eller motsvarande, men de e mest en principsak av dem. En expanderbar batong är inte olaglig att inneha i hemmet men faller under knivlagen så du får inte ha den på stan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet