MulenDag skrev:
Jag har ändrat mitt tänk när det gäller bränslepriser. Jag tänkte tidigare att bränslet skulle kunna bli jättedyrt, typ 50 kr/l men det har ändrats. När priserna stiger mycket så minskar efterfrågan därför att somliga inte har råd att köra och därför att många företag inte är lönsamma när bränslet, som för dem är en stor kostnad, blir allt för dyrt. Så efterfrågan minskar och då sjunker priset igen.
Priset kommer i så fall inte styras av brist på bränsle utan av brist på efterfrågan. Vet inte om det stämmer men jag lutar åt det. Stämmer det så kan man anta en ganska långsam ökning men som ett sågblad. Uppgång tills det blir för smärtsamt så priset krashar när efterfrågan minskar pga konkurser och arbetslöshet sen ny uppgång till lite högre nivå tills nästa grupp inte klarar det längre och ny krasch. Upprepas sedan...
Jag har antagligen fått delar av de tankarna från Cornu, jag har för mig han har skrivit om det.
Däremot tror jag att bränslet kan komma att kosta lika stora uppoffringar som 50 kr/l skulle vara idag. Jag menar då att galopperande arbetslöshet och företagskonkurser i den dyrare energins spår (för varje prisspik konkar ju några) gör fler arbetslösa och för ett hushåll som varit vant vid 30 kkr/månad kommer det kännas dyrt att tanka om inkomsten sjunker till 14 kkr/månad - det blir dyrare än en dubbling eftersom de fasta kostnaderna inte förändras speciellt mycket.
/MD
Tror du är något på spåret här. Utöver Cornu känns det igen från Gail Tverbergs resonemang (
http://ourfiniteworld.com/author/gailtheactuary/) och liknande om "demand destruction" och deflation.
Jag läser och försöker fatta något av det här, men upplever att det är riktigt svårt att greppa, och ännu svårare att ha en välgrundad uppfattning om hur det kommer att utvecklas framdeles. Den som lever får se, men jag köper ingen ny bensinbil i dagsläget.