Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 00:09 
Nej, jag har inte öppnat den. Men, det är en UPS som använts för att säkra min fileserver här hemma. Nu har den dött, batteriet är slut. Med tanke på vikten antar jag att det sitter ett litet blysyra i den. Jag tänkte byta ut det mot ett annat men ta ett större och ha det utanför UPSlådan.

Min fråga:
Givet att det ÄR ett blysyrabatteri, vad ska jag välja att ersätta det med? Vanligt blysyra fritids? Gel? AGM? AnnatSpännandeVadIsåfall?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 00:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
köp ett original batteri. Är du inte elektriker och börjar mixtra gäller inte brandförsäkringen samt att du måste sedan tidigare trådar säkra av mm för att undvika att du eldar ner hela hyreshuset när det blir strömavbrott.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 00:19 
1) UPSen står i en annan byggnad.
2) Risken att ett byte av batteri ger problem av den typen är ringa och jag tar den.
3) Det var inte det jag frågade om.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 01:15 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
MulenDag skrev:
Nej, jag har inte öppnat den. Men, det är en UPS som använts för att säkra min fileserver här hemma. Nu har den dött, batteriet är slut. Med tanke på vikten antar jag att det sitter ett litet blysyra i den. Jag tänkte byta ut det mot ett annat men ta ett större och ha det utanför UPSlådan.

Min fråga:
Givet att det ÄR ett blysyrabatteri, vad ska jag välja att ersätta det med? Vanligt blysyra fritids? Gel? AGM? AnnatSpännandeVadIsåfall?

/MD

UPS:en innehåller ju en batteriladdare som är anpassad till att ladda originalbatteriet. Skall du ersätta bör batteriet vara så lika originalet som möjligt.
Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 06:56 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Jag hade köpt biltema om det finns, inga problem :up:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 07:03 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
En UPS kan ju elektriskt sett inte vara nån komplicerad grej, förutom elektroniken då förstås.
Passar inte batteriladdaren kan man ju sätta dit en annan.
Om jag skulle ta och bygga en egen så skulle jag kunna göra det av komponenter som finns på Clas Ohlsson, Biltema och Kjell

Blybatteri (storlek efter behov)
C-tekladdare
Växelriktare
GSM-larm som skickar ett SMS när strömmen går.

Fast när jag tänker efter så behöver jag ett relä som byter strömkälla när strömmen går. Var får man tag i ett sådant?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 10:16 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag researchade detta för ett tag sedan (har en 700VA Eaton till företaget) men jag lade ned det efter att jag insåg att inbyggda laddaren blir för klen om jag ökar batteriet. Det blev för mycket att bygga om för min smak.
Det sitter AGM i min UPS i alla fall. Jag kollade på Biltemas AGM då. Men om batteriet konstant är för dåligt laddat kommer det gå sönder snabbt.

Om du gör det och det funkar så får du dela med dig!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 11:12 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Angående laddaren så förhåller det sig med blyceller som så att om du kan få ut totalström den kan ge vid kontinuerlig belastning så får du ut max ampere den klarar på batteriet.
Troligen därför skogsstjärnan varnade för brand. :)

Men kan du få ut det eller ersätta den på något vis så får du räkna ihop totalsumman av batterierna och lägga det inom dessa ramar (det gör så klart inget om det ligger under, bara att batteritiden minskar något men det är bra att inte pressa på fullt max för laddaren generellt sett).


Personligen tycker jag AGM stående spiralceller är bäst i fält men de är kanske onödigt dyra för detta, men de dyrare märkena, tex av amerikansk tillverkning, håller betydligt länge än de legotillverkade från asien om du väljer original före märkeskopior, men, priset är nära det tredubbla för märkesprylarna... Så det är ju ett avvägande du får göra. Industribatterier brukar vara ganska prisvärda för sådanthär då de både håller länge och är något billigare än fältbatterier för fordon som behöver tåla mer stryk, du skall ha sådana "länge över tid" batterier (tex gula batteriet) men det är inte så kritiskt i praktiken.

Edit, har dock mest erfarenhet av fordonsbatterier...
Men principen är densamma för alla normalt förekommande blybatterier.
Normalt parar man ju dock ihop batteribank och laddare så att de stämmer hyggligt med varandra om det låter sig göras.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 11:54 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
En komplettering till min kommentar. I min research hittade jag en som skrev att inverterdelen i UPS:en var dimensionerad för att köra i max 30 minuter och sedan stänga av. I och med att den inte hade aktiv kylning så skulle den överhetta om man plötsligt körde den i 2-3 timmar eller mer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 13:48 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
mrlowrisk skrev:
En komplettering till min kommentar. I min research hittade jag en som skrev att inverterdelen i UPS:en var dimensionerad för att köra i max 30 minuter och sedan stänga av. I och med att den inte hade aktiv kylning så skulle den överhetta om man plötsligt körde den i 2-3 timmar eller mer.

Japp, de har ingen kylfläkt eller ordentlig kylfläns för värmeväxling mot luft. Kylningen baseras ofta på stor massa i kylelementet för att ta upp den värme som alstrar under en kort tid.
Med större batteri måste effektuttaget begränsas för att klara en längre off-grid användningstid.
Jag har en APC UPS på 300W som hade ett slutet gel-batteri på 7Ah. Batteriet är ersatt med ett 60Ah fritidsbatteri. Laddningsspänningen ligger på 13.8V vid standby, vilket borde vara ok. Jag tar ut max 50W och har kört tills den stängt av sej ett antal gånger utan problem. Förlängningskablarna har jag gjort av 16mm2 kabel, ca 0,5meter långa vardera.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 15:21 
så länge man har koll på belastningen så är det ok att dunka i så stora batterier man orkar med
sedan kopplar man in en extern laddare med, lätt nuförtiden att ordna en högeffekts underhållsladdare med 12A switchade moduler

det finns massor av olika sorters ups, dom billigaste är offline som kopplar in växelriktaren, dom har oftast bara en liten aluminiumklump till kylfläns, där det är utprovat att det inte blir för varmt om man tömmer den energi som är i batteriet

tar man bara ut ca 1/3 av effekten kan man oftast köra dom obegränsad tid, man får hålla lite koll på det när man provar första gånegen


om inte så hadde jag tagit sådanna batteri man kan annvända till annat, ex ett extra bilbatteri eller fritidsbatteri

tar man ett stort batteri så blir den interna resistansen relativt liten
och man kan även annvända beg bilbatterier där dom inte riktigt orkar starta bilen en kall dag, men som duger alldeles utmärkt till sådanna här saker och ex nödbelysning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 16:50 
Är inte problemet ofta att invertern omvandlar 12 volt till 220 volt, med värme och effektförlust, för att sedan utrustningen ska sedan omvandla den igen till 5v eller 12v?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 19:44 
beror på vad man ska ha det till, men många gånger är det mycket bättre att gå direkt på saker som annvänder 12v eller däromkring och ha en enkel omvandlare där istället


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: fre 04 dec 2015, 21:13 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, är det så enkelt (som grym sade med extern laddare, vilket jag också funderade på, men var osäker på baskonstruktionen i det kretskortet, därför skrev jag det inte) bör det väl vara nemas problemas. :up:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal UPS - bästa batteri?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 00:37 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Det går faktiskt att köra ett gäng serie- och parallell-kopplade 18650-celler som batteri. Funkar bättre för 24 V än 12 V


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet