Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOB Rygga
InläggPostat: sön 06 dec 2015, 19:51 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 23 sep 2015, 11:55
Inlägg: 53
Skulle behöva tips på en bra men billig ryggsäck. Jag har en 36 liters assault pack, den räcker dock inte till. Skulle behöva någon annan ryggsäck. Har funderat på Stridssäck-2000. Vad har ni för erfarenheter av Stridssäck-2000? Har ni något annat att rekomendera?
(Ryggsäcken ska alltså vara lite i stil med stridssäck 2000, helst med flera fack)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: sön 06 dec 2015, 20:15 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Rekommenderar att du undviker allt som heter strids- assault- tactic- mm då du bara kommer att få skumma blickar och utsätta dig för fara om du bär en sådan. Köp en vanlig vandringsryggsäck på stadium eller liknande affär. 45 liter brukar vara smidig.
PS. Stridssäck 2000 är bra för att den är hållbar men den är grön, vilket är en nackdel om man vill smälta in. Har du behov av att den ska smälta in i skogsmiljö är det bättre att köpa en camo-regnskydd, gärna med orange insida om du hittar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: sön 06 dec 2015, 21:00 
http://catalog.bergans.no/Ryggsekker/Ja ... 0000326749

Sån har jag som BOB. Kanske lite i det minsta laget om du ska kånka med fullstort tält och mängder med utrustning, men som en nedskalad BOB med det nödvändiga (enklare bivack, sovsäck, mat för tre dygn, kniv/såg/yxa, enkelt kokkärl och lite småpryttlar) är den bra, enligt mitt tycke.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: sön 06 dec 2015, 21:16 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Jag skulle nog tolka en dyrare ryggsäck som en skattkista, döljer sig nog mycket fint i den. Kanske värt att undersöka närmare. :bandit: :-g
En del skulle jag bära i ICA-kasse när jag går genom befolkade områden bara för att det ska se lite sunkigare ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: sön 06 dec 2015, 21:26 
Många kloka råd, som vanligt ska man som pesten undvika allt tactical, sniper, commando, warrior, osv. Ska man upp lite så har Osprey fina säckar och gamla modeller med utgående färger reas ut med jämna mellanrum hos Addnature.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: mån 07 dec 2015, 18:21 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 23 sep 2015, 11:55
Inlägg: 53
Jag tänker skaffa en stridssäck i blått. Ska bara hitta en försäljare. Någon som vet var dem säljs?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: tis 08 dec 2015, 07:31 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 30 dec 2014, 05:41
Inlägg: 37
Tror folk tar lite för hårt på "the gray man" konseptet. Personligen tycker jag en ryggsäck måste vara stark och flexibel för att vara användbar.

Jag kör med en Eberlestock Terminator som BoB/INCH, den är i CB och har en himla massa bra funktioner, och den bryr sig inte om vad du gör med den, den kommer vara funktionell i alla väder.

Att undvika allt som är militärt eller tactical, är att sjuta sigsjälv i foten då dom grejorna är gjorda för att hålla och vara praktiska.

Finns inte på världskartan att en sport rygga håller lika bra som en stridsrygga, och varför vill man ha en ryggsäck som inte håller i längden.
Om du skall ut i vida värden och bära med dig allt du kan behöva vill du inte stå där med en rygga som inte håller ihop efter en månad.

Nä, satsa på ett bra beprövat bär konscept som troligen håller oberoende av hur mycket stryk den tar.

Vill man inte lägga dom pengar som krävs på till exempel en Eberlestock, så finns det massor med bra bärsystem från alla världens förband inklusive FILBE/ILBE som alla håller en mycket hög standard och är starka både i material och funktion, till relativt låga priser.

Ett tipps är att se till att du på ett smidigt sätt kan gömma dom mera upseende väckande atteraljerna som Yxor, Knivar, machetes och sågar. Dessa är vad som kommer visa att du är mer förberädd än normal svenson, och dessa är även vad andra kommer villa åt när dom själva inser att dom inte har verktyg för att klara sig. Är du dessutom jägare spelar det ingen roll om du har en Salomon rygga, hänger det en hagelbock på ryggen har du röjt dig iallafall :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: tis 08 dec 2015, 08:13 
Det finns många Kina kopior som har ovannämnda attribut såsom warrior och tactical i namnet. Det är den typen av ryggsäck eller utrustning vi syftar på. Läser man runt på forumet så finns det många trådar som lovordar bl.a. Berghaus Vulcan...det är urmodern av en stridsäck utan att vara döpt till ultimat sniper commando gear.
TS vill ha en billig säck och tyvärr då får man vända sig bort från bl.a. Eberlestock.

Lite OT: nyligen såg vi horder av Syrier passera gränser och vandra genom Europa med sina,oftast svarta, ryggsäckar. Gissa hur långt hade en Syrier kommit men en camo ryggsäck på ryggen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: tis 08 dec 2015, 08:16 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Som flitig användare av ss2000 via hemvärn, så vill jag å det skarpaste avråda från denna. Kvaliteten är sådär. Komforten är under all kritik. Spänner man fast något på utsidan har man skaffat sig ett helvete. Ramen i ryggan är helt kass/meningslös. Till och med LK35an är bättre.. Tycker jag..

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: tis 08 dec 2015, 08:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
FCR2 skrev:
Som flitig användare av ss2000 via hemvärn, så vill jag å det skarpaste avråda från denna. Kvaliteten är sådär. Komforten är under all kritik. Spänner man fast något på utsidan har man skaffat sig ett helvete. Ramen i ryggan är helt kass/meningslös. Till och med LK35an är bättre.. Tycker jag..


Kan bara instämma... SS2000 är en av dom sämsta delarna i det system man valde att "uppgradera" till. Ett annat misslyckande i hänseendet militär bärutrustning är den så kallade "uppdragssäcken" som är en glorifierad gympapåse.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: tis 08 dec 2015, 21:31 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Gå till en affär som säljer ryggsäckar. Testa vilken som känns bäst på kroppen, gärna med den ungefärliga vikten du tror att du kommer att bära.
Du ska trots allt bära ryggsäcken och det kan bli långt. Sitter den dåligt blir det en pina.
Satsa på ett känt märke, man får oftast vad man betalar för.

Sjäv har jag en Lundhags som sitter perfekt. Men det är inte säkert att den passar någon annan lika bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: fre 11 dec 2015, 20:34 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 09 dec 2015, 01:38
Inlägg: 3
Argumentet att man inte ska ha en ryggsäck som väcker uppmärksamhet stämmer möjligen om ryggan är ORANGE, men den som vill stjäla något av dig, gör det även om du inte ens har en ryggsäck eller har en ICA-påse. Men låt oss hoppas att vi inte kommer dit.

Själv kör jag en MAXPEDITION KODIAK GEARSLINGER som BoB. Nu är jag extra mycket fan av gearslingers, dvs, en kombinerad ryggsäck / messenger som kan roteras och öppnas utan att ta av sig den. Jag har en GOLLA Pro Sling Bag som jag använder varje dag. Den har jag överlevt en vecka i Kambodja, inklusive nyårsfest och vandringstur till Ang-kor WAT.

Under alla omständigheter tror jag att en BoB måste vara liten (<10kg med utrustning), sedan vilken du har spelar nog mindre roll. 99% av "överlevnad" sitter i huvudet.

SIST: Ingen av dessa kostar några hundringar, men tror att kvalitet lönar sig och överlag - de grejor du ska använda i en "krissituation" bör vara rejäla. Vi pratar trots allt SHTF.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: fre 11 dec 2015, 21:35 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 09 dec 2015, 11:04
Inlägg: 13
Nu ska jag sticka ut hakan trots att det är min första dag som aktiv medlem. Jag hoppas att jag inte skaffar mig några ovänner men jag håller inte riktigt med dig mryang. Jag tycker inte att BoBen måste vara liten. Jag kan givetvis se fördelarna med en liten väska också men om det är någonting som måste vara behovsanpassat så är det väl just BoB.
För att återgå till konservpotatis fråga så kan jag efter 13 års erfarenhet av sagda ryggsäck inte rekommendera ss2000. Kvaliteten på sömmar och tyg är det inget fel på men bärsystemet/komforten är kass för att inte tala om plastspännena. De är under all kritik, jag har bytt ut mina.
Jag tror iof. också att grey man grejen är överdriven men jag tycker ändå att du bör satsa på en civil vandringsryggsäck. Oftast bättre bärsystem och lägre vikt.
Mellandagsrean kanske kan ge något?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: fre 11 dec 2015, 23:43 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 09 dec 2015, 01:38
Inlägg: 3
En BOB's primära syfte är att vara redo då du MÅSTE förflytta dig. INGEN förflyttar sig då effektivt några längre sträckor med en vandringsryggsäck på mer än 20% av din kroppsvikt. Du kanske dessutom redan är trött, det kan vara mörkt. Det kanske är kallt. Målet med din BoB är att du ska kunna överleva nästa 2 veckor oavsett situation. Under den tiden förkovrar du dig på det du hittar och använder det som finns i din rygga i nödfall.

I det kaos som kommer att råda kommer det finnas gott om material och verktyg - men dåligt med MAT.
En annan nackdel med en stor ryggsäck är att du har allt samlat på ett enda ställe. Bättre att ha 2 mindre väskor, byxor med fickor, jacka med fickor, etc. En bra ryggsäck kan du i praktiken ALLTID ha med dig och är inte för tung att hantera.

Så - för en seriös BoB - Glöm alla större ryggsäckar, såvida du inte är Hulken, 2 meter lång eller både och.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB Rygga
InläggPostat: lör 12 dec 2015, 00:06 
mryang skrev:
En BOB's primära syfte är att vara redo då du MÅSTE förflytta dig. INGEN förflyttar sig då effektivt några längre sträckor med en vandringsryggsäck på mer än 20% av din kroppsvikt. Du kanske dessutom redan är trött, det kan vara mörkt. Det kanske är kallt. Målet med din BoB är att du ska kunna överleva nästa 2 veckor oavsett situation. Under den tiden förkovrar du dig på det du hittar och använder det som finns i din rygga i nödfall.

I det kaos som kommer att råda kommer det finnas gott om material och verktyg - men dåligt med MAT.
En annan nackdel med en stor ryggsäck är att du har allt samlat på ett enda ställe. Bättre att ha 2 mindre väskor, byxor med fickor, jacka med fickor, etc. En bra ryggsäck kan du i praktiken ALLTID ha med dig och är inte för tung att hantera.

Så - för en seriös BoB - Glöm alla större ryggsäckar, såvida du inte är Hulken, 2 meter lång eller både och.


Nja.. Den allmänt vedertagna definitionen för en BOB är något du skall klara dig 72 timmar på.
Vad man har i den beror på olika saker, tex var du bor/arbetar och har din BOB eller vilka andra planer man nu har
samt slutligen i vilket sammanhang man ser att den skall kunna användas.
Vad som är RÄTT för en person är ofta FEL för en annan. Tiden man behöver klara sig på innehållet beror annars
också på vad den enskilde har för nödplaner.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet