Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: ons 23 dec 2015, 23:37 
Har sju dagar på mig att köpa hjärtstartare till företaget. Fick tips om att Philips gör bra grejer. Nu pratar jag inte utbildning osv iom vi tar det efter inköpet.
Den ska stå i lokalen, ska vara lagom idiotsäker (även om pengar finns) så den ska inte vara proffs modell utan amatörnivå föredras.
Tips, märke, länk och modell emottages!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 00:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Har aldrig behövt använda en hjärtstartare, så jag har ingen erfarenhet. Kanske denna länk kan hjälpa.
http://jamforhjartstartare.se/
Med vänlig hälsning
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 00:47 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Bra frågeställning. Sett maskiner ifrån 15 pix. Ingen aning huruvida det är något att ha?
Börjar närma mig målgruppen själv...... :-g :surprised:

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 07:17 
Vi har på jobb ett antal utplacerade, troligen av märket; Samaritan
PAD 300, den ser väldig lika ut iaf. Kan kolla under e-m idag; (så var det med den julen) :mrgreen:

Lite "plug and play" dvs den berättar i realtid vad som ska göras, känns tryggt iaf under den årliga repetitions utbildningen som vi har, kommer säkert att vara guld värt om det blir skarp läge någon gång.

(Berättar rösten är så ingående, att jag tror random person klarar av att använda den, även om dom aldrig sett en hjärtstartare förr.)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 09:30 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 22:16
Inlägg: 63
Om den ska vara till allmänhet är Philips hs1 bra. Tror det är 8 år standby på batteriet eller liknande. Mycket lätt att handha, tar man loss elektroderna så startar den automatiskt. Har använt den i skarp situation och gjorde sitt jobb då. Kostar runt 12000.

För mer professionell användning bör du satsa på nån annan, t ex med rytmvisning, men det är nog bara förvirrande om du vill att vem som helst ska kunna handha den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 09:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Civilförsvarsförbundet säljer en typ http://civil.xmoms.com/?a=hj%E4rtstarta ... beh%F6r_31

Följ länkarna så kommer du till försäljarens sida med mycket info .
Batteriet har 5 års standby tid men denna hjärtstartare håller även koll på patienten och den person som ska hjälpa .
Så vem som helst kan använda den utan att ha nån utbildning

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 11:22 
Har sedan tidigare pratat med en livrädningsinstruktör utbildare, han rekommenderade Philips FR2 iom flesta professionella användare och myndigheter har den modellen. Jag blev lite "avskräckt" av hans kommentar iom det verkade vara riktigt bra produkt men ändå inom proffs segmentet och därför tänkte jag fråga om någon kunde mer om ämnet här.

Civilförsvarets produkt känns lagom dyr jämfört med andra produkter...den är förmodligen riktigt bra men några andra är lite billigare. Hemsidan där man jämför olika hjärtstartare fick mig återigen vända blicken mot Philips men tittar på deras instegsmodell eftersom förmodligen den dagen den behöver användas så kommer inte någon med utbildning att finnas i närheten, enligt Murphy.

Det känns som att just Philips HS1 motsvarar mina krav på lägsta kunskap och många positiva recensioner. Hittade en "Svensk" leverantör från Holland som levererar fraktfritt till Sverige med faktura och lite annat som ingår på köpet (väskor osv verkar kosta extra hos flesta Svenska företag).
http://www.hjartstartareshop.se/philips ... behor.html

Återkommer med en liten recension om hur fort leveransen gick och annat så fort paketet har inkommit. Priset på 12100 kronor exkl moms känns helt OK och man skulle nästan haft råd att köpa en till i framtiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 12:03 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Så en sådan här med ny acc kunde vara något mao?
http://www.blocket.se/stockholm/Philips ... =23_10&w=3

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 12:14 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 jul 2015, 21:07
Inlägg: 56
Alla hjärtstartare är väl idiotsäkra? De är ju gjorda för att vara självinstruerande, de talar alltså till dig och säger hur du skall placera elektroderna och visar dessutom på bild. De talar om att du inte skall ta i personen når elchocker ges och när man skall trycka på start. Vi har en hjärtstartare i receptionen på jobbet men jag vet inte vilken modell det är.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 24 dec 2015, 12:33 
Idiotsäker är en definitionsfråga, det finns några modeller som erbjuder extra fineser och funktioner som i händerna på utbildad personal är guld värda (det är dessa som jag anser vara lite av proffs segmentet).
Flesta inom lägre prissegmentet är enklare och mer idiotvänliga, där jag och personalen under stress har mindre valmöjligheter och därmed lägre sannolikhet att göra fel.

Uppdatering: paketet har precis lämnats över till UPS. Nu är det lite helgdagar framför oss så den borde vara här på måndag eller tisdag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: fre 25 dec 2015, 16:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det finns bra hjärtstartare från så lite som cirka 7000 plus moms om man orkar med att beställa från utanför Sverige, men den Philips du beställt är bra, T-72.

Kul att se att fler överväger att skaffa/skaffar hjärtstartare!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: fre 25 dec 2015, 16:39 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
philipsen har ju även övningsmodull man kan köpa till. kan vara bra om man vill öva lite med familjen innan den behövs skarpt. :) finns säkert till andra med. men jag övade med dessa när jag gick min sista utbildning och gilla den. så jag köpte en själv. stort märke känns tryggare när det är batteribytardags.. på 8 år kan små försvinna.. :notme:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: fre 25 dec 2015, 16:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@scorpio_xri - Helt riktigt, man vill ju gärna komma åt reservdelar framöver och det finns onekligen en risk med mindre kända märken att det blir knepigt få tag på reservdelar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: fre 25 dec 2015, 18:09 
Det är faktiskt tack vare Xamuce, som skrev om sina hjärtstartare i någon inlägg, som jag bestämde mig att köpa det. Just att det är stort renomerat företag har varit avgörande; men även mängder med positiva recensioner som man kunde hitta.
Sen känns det som att det finns inte mycket annat "avancerat" sjukvårdsutrustning som man kan köpa OTC, utöver kanske halskrage och syretuber. Eller finns det något man "glömt"?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: lör 26 dec 2015, 17:16 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Har utbildat på Philips och den som civil kör nu och då föredrar jag Philips utan tvekan

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet