Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sovsäck
InläggPostat: sön 18 feb 2007, 14:43 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Vad har ni för sovsäckar ?

Vad är det för material i dom ?

Vad fick ni ge för den ?

Komfort temperatur ?

Känns den bra att sova i ?



Jag själv har en Haglövs zleep 1200, det är en tre säsongssovsäck (vår, sommar, höst) med dubbla lager isolering.

Den är gjord av något syntetmaterial av nåt slag, då torkar den snabbt ifall den skulle bli utsatt för väta.

Jag fick ge en 500-600 kr nånting på Jober, dom hade rea.

Komforttemperatur: -7

Den är väldigt varm och skön, den ska nog kunna användas under vintern också, om man bara har lite kläder på sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 feb 2007, 12:35 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag har en riktigt gammal billig rackare för närvarande, men söker efter en ny sovsäck, som uppfyller: Rimligt pris, köldtålighet, smidig i väskan och stor nog att sova i (jag är 193 cm och 125 kg.).
En inte hel lätt ekvation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 feb 2007, 18:16 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Nu vet inte jag vad du anser vara ett rimligt pris men kan den här vara nåt

    Nanok Endurence SF -25°C

    Personlängd: 195 cm
    Färg: Olivgrön
    Fyllning: Fiber
    Skulder Bredd: 85 cm
    Vikt: 2950 g
    Komforttemperatur: -25°C

    Alla modeller leveraras med Kompressionspåse
    Pris: 2175:-

Eller den här

    Carinthia Brenta

    Teknisk Specifikation 200 cm
    Vikt: 1950 g
    Fyllning vikt: 1000 g
    Längd: 235 cm
    Max kroppslängd: 200cm
    Bredd vid skuldran: 85 cm
    Bredd fotändan: 60 cm
    Komfort temperatur: - 10
    Extrem temperatur: - 20
    Packnings storlek: 23 x 44 cm
    Packnings storlek komprimerad: 23 x 32 cm
    Pris: 1475:-


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 feb 2007, 21:33 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Lite svettigt pris för mig just nu på de där sovsäckarna, men de verkar trevliga annars.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 feb 2007, 21:38 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Kolla annars på naturkompaniets sovsäcksavdelning, där verkar dom vara lite billigare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Sovsäcksöverdrag
InläggPostat: ons 23 apr 2008, 01:20 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Sovsäcksöverdrag

Ett alternativ till att köpa en väldigt dyr sovsäck är att kompletera en billigare säck med ett överdrag. Överdraget ökar mängden luft och därigenom lägsta temperatur. Har ett gammalt överdrag som jag köpt för ett par hundra som jag använder ibland.

En annan fördel med överdraget är att man inte utsätter sovsäcken (billig eller dyr) för smuts och fukt...

Jag har en billig Haglöf Camplite som varit med ett antal år (6-700 kr) den har komfort temp -12C. Är det dessutom varmt ute så är det skönare att sova i överdraget än att sova i sovsäcken.. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 apr 2008, 21:57 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Ett sovsäcksöverdrag har jag själv funderat på införskaffa istället för att ha tältet med mig, där kan jag spara in några kilon, eller skaffa en mindre presenning som jag antingen kan använda som enklare tält eller linda runt sovsäcken innan man kryper till kojs, two in one you know... :wink:

Vad är det för material i ditt sovsäcksöverdrag, goretex, plast eller något annat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Överdrag
InläggPostat: sön 27 apr 2008, 10:03 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Tror att det är någon form av syntetmaterial, tjockt nylon eller liknande skall kolla upp det... !!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 aug 2008, 18:43 
Istället för en rejäl sovsäck för vinterbruk så överväger jag en lite enklare säck och ett överdrag, som nämndes ovan. Dessutom en omgång varma fleece-underkäder som förstärkning. Man kan då enkelt reglera temperaturen efter förhållandena. Vintertid tar man till allt. Sommartid kanske man gömmer/slänger bort en del ur packningen om man anser att det blir för tungt och att man inte har något behov av det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 16:15 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Kör själv med Sovsäckssystem 2000, försvarets sovsäck.Den består av en sommar- samt en vintersovsäck, som använda tillsammans blir en extrem vintersovsäck.
Perfekt när man vill variera för olika årstider. Har bara testat den ner till
-25 men sov hur bra som hellst:)
Sen under egen test även märkt att sommarsäcken fungerar bra ner till -5 bara man har förberett sig väl innan man lägger sig, dvs gjort ifrån sig naturbehoven, underställ+mössa och såklart väl isolerande underlag.
Samma test gjord med vintersäcken och sov utan anmärkningar -17, säckens lägsta temperatur.
Självklart är det en individuell sak och måste provas fram hur mycket säcken kan isolera i förhållande till kroppen.

Väldigt bra fungerande packpåse när man använder båda säckarna tillsammans, var för sig blir den förstor då ja istället köppt till varsin packpåse från haglöfs storlek S och M vilket får ner volymen till den näst intill optimala i eget tycke.

Tillverkas av Österrikiska Carinthia.

Fyllning: GLT Hollow Fibre.
In- och utsidan: 100 % Polyamid.

Användningsområde
Sommarsäcken ner till + 5°
Vintersäcken ner till - 17°
Tillsammans ner till - 40°

Vikt:
Sommarsäcken: 1000 g.
Vintersäcken: 1900 g.
Tillsammans: 2900 g.

Färg: Militärgrön.

Priser ligger på 2999:-. Tycker själv att det är ett väldigt bra pris med tanke på vad man får i utbudet. Vill man ex köpa sig en säck i vanligt civilt märke drar de lätt iväg upp emot 5-6000 för en säck som klarar temp ner mot -40.
Enda nackdelen ja kan komma på är vikten, men ska man sova i kallare grader är det svårt att hitta liknande säckar för samma pris och vikt.

Finns att köpa på www.recon.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 22:54 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Enda säcken jag äger är en Snugpak Sleeper lite.

http://www.snugpak.com/index.php?MenuID ... &ItemID=73

Funkar fint till -10 i kronans underställ och ingen vind trots all fakta, alla är vi olika, men i stresslägen tål vi mindre kyla men kanske inte vet om det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 23 sep 2008, 10:04 
Har clas-ohlsons sommarsäck och vintersäck. Går att krypa in i båda om det skulle knipa riktigt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 12:51 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Jag har en Marmot Punder Reg., +5 o en Haglöfs Znooz, +4. Båda är uttalade vår-sommarsäckar o har dessutom glädjekalkyler till temperaturangivelse.
Varför väljer ni överdrag istället för liner för att öka komforttemperaturen? Har ej provat överdrag men finns det inte en överhängande risk att man spärrar in fukt som kyler istället? Särskilt om man, som jag, är en svettig jävel...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: mudular sleeping bag
InläggPostat: fre 20 feb 2009, 06:29 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 22 dec 2008, 16:48
Inlägg: 4
Jag köpte en americansk sovsäck i två delar liknande den svenska 2000 säcken före jul av ett svenskt företag. den heter modular sleeping bag typ 2 ungefär.
Fick den igår.
betalade i förväg så det var ju bra att jag fick den för företaget kan jag inte googla fram längre, kanske någon som vet var man hittar det. Dom hade hundgrejjer oxå.
Ja ja sovsäcken ska i alla fall klara -46 c och kostade 1100kr, ett kap skulle man säga jämnfört med den svenska. Testade den i natt med öppen balkongdörr i rummet, blev +10 grader(väldig överlevnadssituation) med drag, hade fel säck på utsidan oxå. Jag svättades.
Verkar va en käck säck, inte så stor eller tung heller, ungefär dubbelt så stor som min gamla haglöf +5 graderssäck.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 feb 2009, 20:52 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 14 feb 2009, 17:35
Inlägg: 24
Despierto skrev:

Varför väljer ni överdrag istället för liner för att öka komforttemperaturen? Har ej provat överdrag men finns det inte en överhängande risk att man spärrar in fukt som kyler istället? Särskilt om man, som jag, är en svettig jävel...


Jag är med en svettig jävel, och det skulle vara ett problem med överdrag om det nu inte var så att alla överdrag på marknaden som är nått att ha andas.. Funkar ju inte att hoppa i sovsäck och en sopsäck utanpå och tro att det funkar :)

Vad gäller säckar för egen del så har jag svårt att hitta dylika som passar min kroppsform (lite för axelbred *host*), så kör helt sonika oftast med ett gäng gamla filtar från försvarsmakten.. Vikten är inte på något sätt optimal, tunga som bly.. Men det finns få saker som slår ett par riktigt goa yllefiltar när man är ute till skogs, må vara vid lägerelden, under ett skyfall eller på natten..


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet