Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: ons 06 jan 2016, 12:17 
Trots all oro jag tycker mig se på den ekonomiska sidan av sakernas tillstånd är guldet rätt lågt i kronor och silvret bland det lägsta jag sett sen jag började intressera mig för det.

Det kan alltid bli sämre, värdet kan alltid gå ned mer - självklart, men med tanke på hur höga börserna är och andra ekonomiska tecken (fraktpriser, råvarumarknad) samt kommande moms på silver, som för oss inom EU kommer att ge en prisökning runt +20% (jo, jag vet att momsen är 25% i Sverige), så skulle jag nog lägga en slant på silver och antagligen en slant på guld.

I skrivande stund tar libertysilver.ee 147 kr + frakt om man köper 100 silver maples. Tavex.se tar 30.895 för en 100 g tacka från Valcambi. Känns som att det skulle vara en trevlig och tråkig värdesäkring för en del av sparpengarna.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 19:28 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
Jag är en av de där som inte riktigt ser värdet hos ädelmetaller, mest för att man inte kan äta det. Om det är total ekonomisk kollaps så har det säkert ett visst värde och har haft historiskt, men andra människor kan inte heller äta det om det är där skon klämmer. Jag tror att ädelmetaller får ett faktiskt värde först när det finns en ny ekonomi. Då föredrar jag hellre att ha saker som jag dels kan ha nytta av, dels kan använda för byteshandel mer eller mindre direkt.

För 150.000, förutsatt att du redan har ett boende eller BOL där du kan odla etc och att du inte är alls off-grid nu, så skulle jag satsat på att kunna gå mer off-grid med solpaneler, (marin)batteribankar, odlingssystem för "vinter"bruk, odlingstunnlar och krukor för resten av året, en rejäl fröbank med heirloomfrön, skaffa jägarexamen + lämpliga vapen för mig och de mina, och en väldig massa bastorrvaror och förvaring till dessa. Sen skulle jag behållt 10k SEK, 10k NOK och 1k EUR i kontanter.

Skrev ett inlägg om detta förra året (känns skumt att säga så, haha), SHTF: Kontanter, guld byteshandel?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 22:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
För att inte snöa in på Liberty S men är det bra och funkar det smidigt? Finns det annan att handla från? Funderar på att köpa en silver örn i tavla för att påminna om friheten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 22:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Lite off topic, alla bara pratar ädelmetaller. Jag förespråkar som vanligt bly.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 23:30 
Jag skulle satsa pengarna på att köpa (odlings)mark.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 23:57 
därvid kan kärnan på problemet visa sig

150kkr räcker knappt till något vettigt, och det är inte så att man kan gå ut och köpa vad man vill när man vill

kanske man måste få tag i en 500kkr för en ens acceptabel markbit, och då vill man få undan dom pengar man har på ett sådant sätt att man dels inte förlorar dom i en finansbubbla, inte heller att staten konfiskerar det i form av skatt och att man kanske måste dra innan man har löpt den där markbiten

där är mina besparingsfunderingar i ett nötskal


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 18:31 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
grym skrev:
kanske man måste få tag i en 500kkr för en ens acceptabel markbit

Om du väljer ett vettigare område får du flera hektar för 150k, inklusive ett hus, en ladugård, en lada, en gäststuga och några skjul. Som bonus slipper du människor och trafik och annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 18:50 
jag vet, men som det är nu så kan jag inte röra på mig i den utsträckningen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 19:03 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
svenskprepper skrev:
grym skrev:
kanske man måste få tag i en 500kkr för en ens acceptabel markbit

Om du väljer ett vettigare område får du flera hektar för 150k, inklusive ett hus, en ladugård, en lada, en gäststuga och några skjul. Som bonus slipper du människor och trafik och annat.


Vad anser du vara flera hektar? 2?
Man kan eventuellt hitta ett förfallet hus med tillhörande förfallna ekonomibyggnader och plätt för 150kkr, visst. Men då får du lägga till väldigt många tusenlappar för att få det gångbart. Att hitta ett ok boningshus, med tillhörande ekonomibyggnader, lada gäststuga etc och samtidigt flera ha mark för 150kkr är däremot rätt svårt. Har du en länk till ett sånt objekt så blir nog fler här på forumet glada. :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 19:46 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
grym skrev:
jag vet, men som det är nu så kan jag inte röra på mig i den utsträckningen

Det är ju iofs en väldig avgörande faktor i det hela. Vad synd :/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 19:54 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
takiman skrev:
svenskprepper skrev:
Om du väljer ett vettigare område får du flera hektar för 150k, inklusive ett hus, en ladugård, en lada, en gäststuga och några skjul. Som bonus slipper du människor och trafik och annat.

takiman skrev:
Vad anser du vara flera hektar? 2?

Nej, två är sällan flera. Flera brukar ofta innebära tre eller fler.

takiman skrev:
Man kan eventuellt hitta ett förfallet hus med tillhörande förfallna ekonomibyggnader och plätt för 150kkr, visst. Men då får du lägga till väldigt många tusenlappar för att få det gångbart. Att hitta ett ok boningshus, med tillhörande ekonomibyggnader, lada gäststuga etc och samtidigt flera ha mark för 150kkr är däremot rätt svårt. Har du en länk till ett sånt objekt så blir nog fler här på forumet glada. :up:

Min BOL är värderad till dryga miljonen, med sina tre hektar (varav ca en är skog, resten lägdor och tomtmark), moderniserat boningshus i toppskick, ladugård, lada, jordkällare, brunnar, etc, och ligger nära en riksväg. Grannen sålde sin nästan dubbelt så stora mark med fler byggnader, alla i toppskick för drygt 200k i våras. Så visst finns det, men ofta är de så underprisade att folk hellre låter de stå än att sälja. Finns väldigt få objekt ute på nätet, men gott om dem i t.ex. södra Norrlands avfolkningsbygder. Andra bra ställen att leta på är Dalsland, hur mycket tomma hus som helst där i bra skick.

För 150k får du dock ingen lyx, men du kan absolut få mycket beboeliga ställen som bara kräver mankraft för att bli i toppskick.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 23:38 
Vill bara tillägga att för 60-70k kan du bygga dig ett "Tiny House on Wheels". Om du anlitar hantverkare är väl de 150k borta sen när huset är klart antar jag...
Bild

En liten BOL för 150k du kan ställa vart du vill i landet är kanske inte något för alla men värt att tänka över innan man köper guld och valuta för pengarna...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 01:40 
Mitt förslag var som sagt (odlingsbar) mark. Hade jag menat diverse former av byggnader hade jag skrivit det. Jag tror helt enkelt att odlingsbar mark är en bra investering.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 18:46 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jiwanjatl skrev:
Tackar så mycket för råden. Har öppnat konto på Avanza, så det blir aktier för en del av pengarna.

Hur går det med aktierna?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 22:32 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 30 maj 2014, 09:03
Inlägg: 41
Jaakko skrev:
Jiwanjatl skrev:
Tackar så mycket för råden. Har öppnat konto på Avanza, så det blir aktier för en del av pengarna.

Hur går det med aktierna?


Känns kanske inte som den bästa tiden att köpa aktier..? Om det nu inte vänder uppåt.
Finns en del guldkorn ändå.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet