Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 12:38 
När Tank skrev att hans elverk lät lite mycket började jag fundera på om det skulle vara vettigt att försöka tysta sitt elverk något. En annan vettig grej vore att göra något så man kan köra det inne i en bod eller så, det har jag för mig att någon här gör?

För ljudet är det väl främst avgasdämpning och insugsdämpning som är intressant, det mekaniska slamret är rätt litet vad jag kan höra. Jag vill ju inte tappa effekt men om man monterar en vanlig ljuddämpare för bil på insuget medelst ett rör borde det bli tystare? Om man sen monterar nån slags slang, det finns ju avgasslangar, på utblåssidan och sätter en stor ljuddämpare där som är gjord för större flöde, borde man väl kunna ha dämparen på utsidan och slå två flugor i en smäll, både tyst och få ut avgaserna?

Nån som har meckat med sånt?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 13:24 
ofta får man bygga om utblåset från befintlig ljuddämpare så man kan ansluta slang på den

jag har annvänt silikonslang som tål 220 grader, det räcker om man har hyggligt stort diameter , då får man flexibel anslutning till elverket, sedan kan man bygga ut rör/slang/ljuddämpare så man får ut det ur byggnaden
rätt gjort så får man både ordentlig dämpning av avgasljudet och nyttjar värmen i byggnaden
man kan ju även ansluta det till ex skorstenen på ett hus

sedan så skall aggregatet stå på dämpat material, ex ordentliga gummifötter på betonggolv för att minska stomljuden
det funkar med trälådda med sand i och några betongplattor som aggregatet står på

därefter kan man fundera på övrigt ljud, insug och motorljud, man kan bygga dämpväggar man sätter runt aggregatet
bara man inte gör så att den inte får kylning nog, men ex så tar man 60x60cm takplattor, sätter 5-6 i en ram av plank, med 5 eller mer så kan man då sätta dom runt aggregater och få bort en hel del högfrekvent ljud


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 13:25 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
På en del äldre fiskebåtar och liknande brukar det vara gjort på liknande sätt som du beskriver då man av tekniska skäl ofta behöver montera elverket till arbetsstrålkastare, mm under däck.

Tänk även på att motorn behöver tillflöde av syre till förbränningen (men det är inte i närheten av vad en vanlig vedpanna behöver)

Det finns brandsäkra plattor man kan fästa på väggarna kring (jag tror även stenull fungerar), men en grej som skiljer mot ett pannrum är att man behöver försäkra sig om att inte bränsle kan sugas upp i isoleringsmaterialet i händelse av brand.

Vidare är det bra, om man vill göra en fast installation att man använder syrafast rör eller corteenstål till skorstenen för att förhindra syraangrepp (man måste även göra detta med en oljepanna).

Annars är temperaturen lägre men man bör ändå följa rådande bestämmelser för fastbränsle avgaser med 250 mm till brännbart, gips, mm om man gör en fast installation.


Vill man bara dölja tillfälligt av OpSäk skäl enstaka gånger så tror jag att kronans kit med avgas slang och det fungerar, men tänk på att det inte är en 100% garanti mot kolmonoxid om man kör det tex i ett garage, men en extra hundkoja på gården kanske ingen tänker på...

Edit, Grym postade medan jag skrev, han fyllde i några grejer jag glömt att skriva och litet mer matnyttig info... :up:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 13:34 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Kom på ett gammalt jägarknep:
Man gräver en grop som man sätter elverket i.
Ljudet studsar mera rakt upp.
Det viktiga här är då så klart tilluft för insug, avgaser och kyla.

Sen är ju frågan om man orkar gräva den där gropen och släpa elverket upp och ner i det...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 13:43 
på den tiden jag körde mitt 70kva elverk med scaniamotor så provade jag gummislang ut, hadde 4" slang som ändå skulle slängas, gick inte så bra då jag körde full effekt på den, men man kan säkerligen köra med vanlig 2" armerad gummislang efter en extra ljuddämpare då temperaturen gått ned en del
då får man gastät slang

har även metallslang som jag annvänder, funkar bra men det läcker alltid lite avgaser , helt ok om man kör elverket i garaget ochinte är där under tiden, elverket suger ju in luft med så koncentrationen av avgaser blir inte så hög


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 13:45 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Hur pass känsliga är motorerna i dessa elverk för ombyggda avgasrör och insug?
Det handlar förvisso om fyrtaktare, men det finns väl en gräns för hur mycket man kan hänga på innan motorn börjar gå illa/varmt/ineffektivt?

Jag klurar själv på ett elverk. Detta vill jag av flera skäl absolut kunna köra i nere i källaren och då måste ett avgassystem byggas.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 15:20 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Är det en fyrtaktsmotor så är det inte lika kinkigt som en tvåtaktare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 15:29 
bensin värre än diesel eftersom dom har lägre indexerat medeltryck

dock, för elverk av liten storlek är det lätt att ha tillräckligt area på resten av systemen för att det inte ska bli mycket mottryck

har kört en B&S med 4m metallslang utan problem då är elverket på 1.5kva


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 16:05 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 22:16
Inlägg: 63
Har ett elverk i uthuset, med ett gammalt vattenrör anslutet till avgasröret och sedan ut genom ett hål i väggen. Blir ju inte ljudlöst, men dämpar ljudet utomhus till knappt samtalsnivå. Märker inget av effektförlust på motorn. Kostade även cirka tio spänn att göra då det krävdes ett par slangklammer ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 18:23 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Så länge man inte stryper arean på avgasröret (eller insuget) under det som går ut från en motorport så brukar det fungera problemfritt.
Avgasröret är inte lika kritiskt som insuget så länge det hela vägen har samma eller större utlopps area, så tar man tex en volvo slutdämpare till 240 som rakhandsexempel till tex lilla hondaverkat så har man rätt bra med överkapacitet på arean, åtminstone har jag inte ens märkt det (har man ett mycket stor elverk kan man montera en till dämpare parallellt av något man har hemma eller från biltillbehörsbutiken). (hos en tvåtaktare är det som regel inte kritiskt efter slutdämparen, detta är ju knappast någon tävlings MC det gäller som vi behöver maximera varvtalet på högsta varv på, behåll första delarna och överdimensionera på samma sätt med förlängningarna så att arean inte underskrids, men här mäter vi återigen motorportens utlopp, inte förträngningen efter kröken om det sitter sådan på, men det gör det sällan på stationära motorer, nästan bara MC/Moped motorer, skotrar, etc som har "racingdämpare" ett felaktigt påstående som cirkulerat länge är att man skall "knuffa tillbaka avgaserna" före eller efter dämparsystemet, vilket är inkorrekt, det kommer tvärtom att försämra effekten, vad gäller tex ett turboaggregat så har det ju definitivt inte den funktionen, det försöker man ju tvärtom minimera, utan funktionen att tillföra mer syre från luften genom att öka trycket vid insugsporten enkelt uttryckt. På en tvåtaktare man vill pressa för tävlingsbruk brukar man som regel ha en avstämd krök/slut för varje varvtalsregister man önskar ligga på, detta är ganska konstant hos ett elverk, därför är det inte kritiskt på samma sätt, gör man som jag sade som kommer systemet som sitter på från fabrik att göra hela det jobbet om man inte blockerar tidigare nämnda area så påverkas inte funktionen nämnvärt vad jag kunnat se.)

Behöver man insugsrör så lägg till ett par cm runt sidorna så är man även här garderad.
Det är ganska svårt att custombygga nya insug, så enklast är att använda det gamla och se till att luften in inte bromsas upp någonstans, därför bör man lägga till litet extra, som vanligt mäter man motorporten +X% som skall läggas på (INTE eventuella förträngningar/strypningar).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 20:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det stämmer inte att diametern är det enda som man behöver ta hänsyn till när man sätter avgasrör på saker... det går trögare ju längre röret är. Om du har ett avgasutblås med diametern 30mm och sätter en slang med diametern 30mm på den, men slangen är hundra meter lång, så kommer det att gå trögt utav helsikke.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 20:30 
visst är det så

men en sak i sammanhanget är om avgaserna svalnar så minskar volymen en del på vägen och minskar flödet i liter per sekund , även om det är samma mängd i vikt
men för ett itet elverk så är det inga problem att ha relativt grovaa saker

ska man ändå ordna ordentlig utblås för avgaser kan man likaväl ta 50-70mm, då kan man ha det fotogenkamin eller liknande med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 20:35 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, det är ju helt korrekt, men jag försökte att göra det förenklat, normalt behöver man ju sällan använda längre slang än några meter (under 20 meter) och då räcker det att lägga på några centimeter om man böjer den enligt vad metallsegmenten medger på standardslangarna (men går man efter eventuell lägre diameter, om den inte stämmer med motorportens minimi area, så kan det bli otillräckligt och skapa friktion i röret). Menade jag för att förtydliga. :) (Grym fyllde i det som fattades i mitt inlägg.)

Under 50 mm är som regel oanvändbart om man inte specifikt måste ha det av något skäl (för att förtydliga det jag skrev så ger 30-40 mm 50-60 mm min. ut på röret (praktiskt minimum) men det blev kanske grötigt på den punkten...).
Personbils system är det minsta diamterarna (50-60-70) som är praktiskt användbara tycker jag (exakt såsom Grym sade), har man ett större elverk så kan man behöva gå upp ytterligare.

Men, joo, behöver man extremt lång slang blir det annat.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 21:38 
bara för skojs skull så hadde dom gamla radiobilarna som militären hadde en avgasslang som var ett par meter som man kopplade på avgasröret för att få bort avgaserna så man inte dog av kolmonoxidförgiftning inne i bilen
har för mig dom var runt 40mm , men då gick motorn på tomgång


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tystare elverk?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 23:24 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Finns ju riktiga tabeller för sådanthär, men jag tror på KISS... :D

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet