Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 11:17 
Jag har redan hunnit "trakassera" Grym så ställer frågan till övriga radioamatörer på forumet:

Är det möjligt, pga platsbrist, konstruera en single frekvens end fed antenna med hjälp av en 1:9 UnUn. Antennen ska vara på 14.070 MHz och det ska användas utan tuner. Jag köpte en psk31 transceiver som är single frekvens och vill ha en smidig lösning till den.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 17:57 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Det funkar bra med ändmatad halvvågsantenn, men du måste anpassa till den högre impedansen med en LC-trafo, den kan du bygga själv rätt enkelt. http://www.zerobeat.net/g3ycc/endfed.htm Sen är det bara att trimma antennen som du kapar lite längre än det behövs och sen kapar ner till rätt swr. Men en ren un-un tror jag inte funkar utan avstämning.
En annan variant http://www.aa5tb.com/coupler2.html och en tredje http://pa-11019.blogspot.se/2011/06/20m ... tenna.html

Finns även färdiga varianter http://www.sotabeams.co.uk/mountain-end ... -or-built/

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 21:09 
om inte så börja med en trådantenn i rätt längd, ta en koaxialkabel som tråd så får den lite diamter med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 21:59 
Nu har jag läst så mycket att börjar förstå teorin. Jag är i grunden ekonom så inte så bekant område för mig det här.

Man kan testa med en halv dipol längd på 5.069 meter eller lite längre och sedan korta ner den med swr mättare. Eller så kör jag till någon med analyser så får det bättre gjort...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 22:08 
krasst sett skulle jag säga att man ofta lägger ner för mycket möda på enkla antenner

bättre att bara göra och smälla upp och annvända, sedan så gör man bättre när man provat dom enkla


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 23:01 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Eftersom det är QRP (låg effekt) duger i princip vad som helst. Testa en halvvågsdipol där du drar ut ena halvan och använder andra halvan som motvikt (t ex hoprullad). Gör inte som jag gjorde som ung och kör 500 W från en studentlägenhet med en sån antenn. Har fortfarande ärr efter brännsåret jag fick :oops:

Om man vill lyxa till det bygger eller köper man en antennavstämningsenhet ("matchbox", "tuner"), typ http://www.mfjenterprises.com/Product.php?productid=MFJ-945E, då kan man anpassa till vad som helst. Nödvändigt med tuner om man kör lite högre effekt. Moderna riggar stänger av om det är för dålig anpassning, äldre kan gå sönder..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 00:08 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Min favorit är en ändmatad Window-antenn. Den fungerar utan tuner på alla amatörband.

http://radio.thulesius.se/QRP_QTC/Egenbygge_03_2013.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 08:01 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Vova skrev:
Eftersom det är QRP (låg effekt) duger i princip vad som helst. Testa en halvvågsdipol där du drar ut ena halvan och använder andra halvan som motvikt (t ex hoprullad). Gör inte som jag gjorde som ung och kör 500 W från en studentlägenhet med en sån antenn. Har fortfarande ärr efter brännsåret jag fick :oops:

Vänta nu. Om man kör QRP är det väl extra viktigt att ha en optimal antenn som verkligen ger hög effekt i form av radiovågor, så de ynka 5 W man använder inte går till att värma upp omgivningen istället? (En halvvågsdipol där man stänker ut båda sidorna, verkar däremot som ett vettigt alternativ, om man har utrymme för det)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 08:20 
om man ska ha optimalt japp, men som jag sa, bättre att börja med något enkelt , det funkar förvånandsvärt bra

sedan kan man ha en optimerad antenn, men då kräver det en hel del mera för att bli bra


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 08:32 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Fördelen med ändmatad antenn som tråden handlar om är just ändmatningen, du har ingen matarkabel hängades genom luften, utan bara radiatorn som du matar i änden, det ger en låg profil, och använder man en färg på tråden som smälter in i omgivningen, kanske grå eller grön, så syns den väldigt lite, och det kan vara mycket värt i vissa lägen.

Har man kort koax till antennen så är det möjligt att välja RG-174 i ställer för 58, även det ger extra möjligheter som att dra in den i försterspringan i stället för att borra hål.

Allt hänger ihop på ett vettigt sätt med ändmatning.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 09:06 
Just lågprofil vs optimal är stora frågan och oftast får man välja sida; då blir ändmatning idealisk iom kortare antenn och att det går att kamouflera det som mycket annat.

Annan alternativ som jag diskuterat är, efter tips från Grym, magnetic loop och det känns ännu bättre allternativ (med hänsyn till plats) men undrar bara hur optimalt med tanke på effekt. Men det får jag testa mig fram...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 09:10 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
http://www.g4ilo.com/stealth.html är en sida värd att läsa, där finns länkar också.
En sak som är helt säker, det är att vid strömavbrott eller shtf så försvinner störningarna från närområdet som man ofta har i t.ex. hyreshus, det blir störningsfritt på i stort sett alla band, bara radiotrafiken hörs :D

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 09:49 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
http://www.skyhamradio.com/english-1/an ... 0959766423 En färdig antenn att plugga in, till rätt högt pris dock.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Senast redigerad av northwise ons 13 jan 2016, 09:52, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 09:51 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Inga problem att bygga en ändmatad halvvågsantenn. Räcker med att se till att man får rätt impedans i matningspunkten med en balun eller unun. Antennen blir knappt 20 meter lång för 14 MHz.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenn fråga: End Fed monoband?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 09:54 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
R8N skrev:
Inga problem att bygga en ändmatad halvvågsantenn. Räcker med att se till att man får rätt impedans i matningspunkten med en balun eller unun. Antennen blir knappt 20 meter lång för 14 MHz.

Kanske knappt 10m är mer rätt för 14 MHz?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet