Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 21:28 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Inget nödläge! Men ca -15 utanför knuten. Bra med feedback.
Har precis badat. Strömmen har inte gått men struntade att spola ut det "gråsvarta" badvattnet. Dels för eftervärmen men även på tanke på spolvatten osv,.,

Tänt i kakelugnen inte burit fram mer ved men har nog så att det räcker minst en månad om det skiter sig vad det gäller el. Svag punkt då det endast gäller värme o koncentrerat till mitt i huset. Dvs utan el ingen värmespridning förutom naturlig spridning...I mitt fall räknar jag med att stänga till x antal rum för att bibehålla acceptabel temperatur. Nackdel förutom att grilla korv o vissa andra rätter så är inte kakelugnen optimal... :-g

Har tankar på att skaffa en köks spis typ Wamslet ved. Men får nog starta ny tråd om detta!

Matfrågan har nog för egen del mat i frysen för minst 2 v detta plus pasta osv... Plus 4-8 v
IOM temp just nu inget problem med den frysta maten. Tillagningsmöjligheter förutom kakelugn begränsat förutom trangia kök o Jula gasol spis.

Vatten. Egen brunn men den drivs av 380v :notme: . Problem men det finns förutom sjö i närheten gamla Lejonpumpar som fortfarande funkar...

Bor tyvärr i ett relativt modernt hus som har både fördelar som nackdelar! Byggt -1993 med plast i väggarna o är relativt välisolerat. Men är IOM plasten lite låst vad det gäller ventilation.
Provade att stänga av frånluftsfläkten idag IOM eldning i kakelugn o naturligt drag IOM detta via freshventiler. Verkar fungera om man nu inte badar hela tiden... :notme:

Har för förövrigt minst vad MSB tycker dvs vad det gäller ljus radio osv....

Men kom gärna med någon slags konsekvens analys vad som behöver förbättras!

M v h Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 22:31 
När vedspis är fixat så behöver du inget mer. Kanske lite mer vatten i dunkar?
Strömavbrott är överreklamerat och värre i teorin än det egentligen är i praktiken. Av mina första 18 år i livet hade vi strömavbrott under 10 år, strömlöst varannan kväll och ofta flera dagar i sträck. Flesta av mina läxor under lågstadiet är skrivna under 12 volts camping lampa.
Det fanns inte ens 10% av det som vi har idag och ingen har lidit eller råkat ur för något.
Ull, massor med ull, tjocka tofflor, glöm det att springa runt med T-shirt inomhus och lär dig bajsa fort om du inte vill bli nedkyld.
Kokt potatis, varma drycker och massor med kokt pumpa brukade vi ätta. Det ger värme och näring. Köp dig en sån värmeflaska som man fyller med vatten och har med sig i sängen, ibland finns på Lidl; gissa om jag var glad att se en sån efter så många år, trodde inte ens att det gick att köpa i Sverige.
Radio är underbar...man blir nostalgisk och det är så mysigt egentligen.

Edit: om man ska vara ärlig så har jag blivit "skadad" av ständiga strömavbrott. Jag är manisk samlare av lampor, lanternor och ficklampor. Måste köpa minst en varje månad, kan inte gå förbi KjellCo eller Biltem utan att köpa batterier. Såg du kanske Biltemas 9 volts ledlampor för 10 kronor? Har förmodligen 30 stycken runtom i huset och mina bilar. Lyfter jag blicken från soffan där jag sitter nu så ser jag två Olight ficklampor, vid sängen har jag två Olight och en Fenix Tk75.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 23:31 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
T-72 skrev:
När vedspis är fixat så behöver du inget mer. Kanske lite mer vatten i dunkar?
Strömavbrott är överreklamerat och värre i teorin än det egentligen är i praktiken. Av mina första 18 år i livet hade vi strömavbrott under 10 år, strömlöst varannan kväll och ofta flera dagar i sträck. Flesta av mina läxor under lågstadiet är skrivna under 12 volts camping lampa.
Det fanns inte ens 10% av det som vi har idag och ingen har lidit eller råkat ur för något.
Ull, massor med ull, tjocka tofflor, glöm det att springa runt med T-shirt inomhus och lär dig bajsa fort om du inte vill bli nedkyld.
Kokt potatis, varma drycker och massor med kokt pumpa brukade vi ätta. Det ger värme och näring. Köp dig en sån värmeflaska som man fyller med vatten och har med sig i sängen, ibland finns på Lidl; gissa om jag var glad att se en sån efter så många år, trodde inte ens att det gick att köpa i Sverige.
Radio är underbar...man blir nostalgisk och det är så mysigt egentligen.

Edit: om man ska vara ärlig så har jag blivit "skadad" av ständiga strömavbrott. Jag är manisk samlare av lampor, lanternor och ficklampor. Måste köpa minst en varje månad, kan inte gå förbi KjellCo eller Biltem utan att köpa batterier. Såg du kanske Biltemas 9 volts ledlampor för 10 kronor? Har förmodligen 30 stycken runtom i huset och mina bilar. Lyfter jag blicken från soffan där jag sitter nu så ser jag två Olight ficklampor, vid sängen har jag två Olight och en Fenix Tk75.


Kan nog erkänna att backuppen vad det gäller belysning är lite svag. Förutom stearinljus o fotogenlampor vill säga :D

Vore nog lite lärorikt att va utan ström några dygn i dessa frusna tider både för gemene man som myndigheter.... Så att brister o tillkortakommanden kommer fram!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 23:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Du har inte funderat på att skaffa ett elverk så att du kan dra upp vatten ur brunnen utan extern elförsörjning? Sen är ju MSBs rekommendationer kring ljus och sånt rätt klent tilltagna... Vi eldar i snitt tio värmeljus per kväll här hemma, enbart för trevnaden, men om du vill ha ljus för nån vecka så drar det ju en del. Skulle jag preppa för ett längre strömavbrott skulle jag ha åtminstone 200 kronljus och lika många värmeljus.
Sen är det ju rätt praktiskt med en gasolkamin... då kan man ställa den där man behöver värmen, och en P11 räcker rätt länge om man kör på 1500W eller så. Gasolflaskan går ju dessutom att köra ett större kök på, vilket ökar redundansen i din matlagning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 00:11 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tackar för alla tips!

Har funderat på el till pumpen men faller på okunskap vad det gäller el. Har 230 elverk men inget 380 v..... Dock nära till sjö som är reservatten täkt. Bara 200 m.

Inser att jag missat att tanka upp bilen. Mindre än 1/2 tank.. :-g Får bli morgondagens uppgift. Fotogenkamin finns dock aldrig testad.... :-g
Mitt stora bekymmer har nog lite av varje men ingen direkt koll :mrgreen: .

Är som gåsen dvs ge mig tips/kritik! Förhoppningsvis fastnar något. :D

M v h Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 00:13 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Går nog finfint att koka i kakelugn eller vilken som helst eldstad med tillräckligt stor härd, i med trefot och gryta/kastrull på denna.
Bild

RED: eldstad -> härd

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Senast redigerad av Scoo fre 15 jan 2016, 07:25, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har jag missat...Vid ev strömavbrott..
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 00:34 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 02 jan 2016, 17:24
Inlägg: 65
Urd skrev:
Inget nödläge! Men ca -15 utanför knuten. Bra med feedback.
Har precis badat. Strömmen har inte gått men struntade att spola ut det "gråsvarta" badvattnet. Dels för eftervärmen men även på tanke på spolvatten osv,.,

Tänt i kakelugnen inte burit fram mer ved men har nog så att det räcker minst en månad om det skiter sig vad det gäller el. Svag punkt då det endast gäller värme o koncentrerat till mitt i huset. Dvs utan el ingen värmespridning förutom naturlig spridning...I mitt fall räknar jag med att stänga till x antal rum för att bibehålla acceptabel temperatur. Nackdel förutom att grilla korv o vissa andra rätter så är inte kakelugnen optimal... :-g

Har tankar på att skaffa en köks spis typ Wamslet ved. Men får nog starta ny tråd om detta!

Matfrågan har nog för egen del mat i frysen för minst 2 v detta plus pasta osv... Plus 4-8 v
IOM temp just nu inget problem med den frysta maten. Tillagningsmöjligheter förutom kakelugn begränsat förutom trangia kök o Jula gasol spis.

Vatten. Egen brunn men den drivs av 380v :notme: . Problem men det finns förutom sjö i närheten gamla Lejonpumpar som fortfarande funkar...

Bor tyvärr i ett relativt modernt hus som har både fördelar som nackdelar! Byggt -1993 med plast i väggarna o är relativt välisolerat. Men är IOM plasten lite låst vad det gäller ventilation.
Provade att stänga av frånluftsfläkten idag IOM eldning i kakelugn o naturligt drag IOM detta via freshventiler. Verkar fungera om man nu inte badar hela tiden... :notme:

Har för förövrigt minst vad MSB tycker dvs vad det gäller ljus radio osv....

Men kom gärna med någon slags konsekvens analys vad som behöver förbättras!

M v h Urd


Här har du en bra vattenpump, som du kan med lite klokopplingar, kulventiler och andra rördelar, få ihop till en nödpumpsanläggning:
http://www.gustavsberg-ror.se/sv/produk ... e-a-b.aspx
Nu vill jag inte lägga upp en bild här, hur jag har gjort själv.
Men man får räkna på sughöjd, för hur stor pump man behöver.
Du måste koppla in handpumpen FÖRE din elpump.

_________________
Någonstans ute i skogen


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet