Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 20:33 
bullshitbingo ;)
enradigt :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 17:37 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
I texten nedan finner ni exakt vad som gäller.
Skriver inte här för att starta en shit-storm heller utan bara för att skriva av mig lite.
Era EDC bryr jag personligen mig inte om go for it ni sköter det snygg. Men ganska irriterad blir jag när hantverkare av olika slag går på stan/bolaget/ica öppet och ganska oskyldigt ibland har både den ena och andra storleken i bältet eller byxfickan. Detta pga många tjuvar(dock inte alla) använder detta som skyddsnät för att bära kniv som skydd. Helt klart gripbart av envar. Vill inte måla alla över en kant heller, men jag har sett en hel del. Bälten, rakblad, knivar, knogjärn och cykellås. Till och från arbete självklart, öppna kartonger på lastkaj, skära frukt you name it.

Citera:
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).
2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).


Den politiker som startar en utredning här får mycket att göra. Poliserna har redan fullt upp.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 17:57 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Den där knivlagen är knepig och en smula svårtolkad.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.


Far man på en hantverkare ute på stan för att genomföra ett envarsgripande så är risken nog hyggligt stor att man blir åtalad för ofredande alternativt misshandel.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 18:30 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 11 okt 2015, 21:22
Inlägg: 13
Vad är straffskalan för att ha en fickkniv på allmän plats ?
Jag har vant mej att ha en fickkniv i jeansen till vardags och i arbetsbyxorna har jag nog alltid oftast två!
Har ju iof svårt att tro att någon skulle lägga märke till det och dessutom kalla på lagen !


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 18:38 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
4 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 eller 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar.
Om brottet är grovt, döms till fängelse i högst ett år. Lag (2000:148).


Här finns lite att läsa:
https://lagen.nu/1988:254

Läs hela lagtexten så ser du att det inte är förbjudet att ha sin fickkniv med sig.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Senast redigerad av Lurker lör 09 jan 2016, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 18:40 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: mån 22 dec 2014, 00:24
Inlägg: 82
Apocalypto skrev:
Vad är straffskalan för att ha en fickkniv på allmän plats ?
Jag har vant mej att ha en fickkniv i jeansen till vardags och i arbetsbyxorna har jag nog alltid oftast två!
Har ju iof svårt att tro att någon skulle lägga märke till det och dessutom kalla på lagen !


Jag är dåligt bevandrad i juridik och hur man tar fram juridisk info men efter en snabb googling verkar det vara böter som gäller för brott mot knivlagen: https://lagen.nu/dom/rh/1996:23.

Men jag tror du ska ha enorm otur för att åka dit, lämna kniven hemma om du hade tänkt retas med en polis eller åklagare bara :)

_________________
- What do we say to the God of death?

- Not today!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 18:54 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Gnejs skrev:
Jag är dåligt bevandrad i juridik och hur man tar fram juridisk info men efter en snabb googling verkar det vara böter som gäller för brott mot knivlagen: https://lagen.nu/dom/rh/1996:23.


I fallen som nämns i länken gör den åtalade klart att hennes knivar var ägnade att användas vid brott.

S.L. har för sin del framhållit bl.a. att hon inte har visat sina knivar på allmän plats samt ifrågasatt hur en kvinna skall försvara sig mot överfall.

Hon har dessutom haft med sig knivarna där det absolut inte är okej.

Att S.L. har haft morakniven lätt tillgänglig i samband med besök i nöjeslokaler och dessutom har burit med sig en annan, större kniv är ägnat att skärpa påföljden.

Eftersom hon har blivit ertappad med de där knivarna kan man anta att hon burit sig dumt åt i samband med sitt besök på den där nöjeslokalen.

Jag är inte heller bevandrad i det juridiska och har lite svårt med alla trixiga formuleringar.
Det hade varit intressant att veta om om det finns någon mål där en hygglig, sansad människa utan onda avsikter har stått åtalad för ett knivinnehav.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 19:02 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: mån 22 dec 2014, 00:24
Inlägg: 82
Klistrade in fel länk, det var den här jag skulle ha hänvisat till: https://lagen.nu/dom/rh/1997:8, där talas det om domstolspraxis som jag antar säger nåt om straffskalan. Men du har rätt i att det ju handlar om människor som haft knivar eller stickvapen på sig av fel skäl och på fel plats, skulle också vilja veta om det finns någon som dömts för att ha burit kniv av mer vardagliga skäl.

_________________
- What do we say to the God of death?

- Not today!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 19:06 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Carnivora skrev:
GB är ju för många ett föredöme vad gäller knivar och skjutvapen.


Storbritannien är som du säger för många ett föredöme i det mesta. För mig hjälper det inte med allt deras "föredömliga säkerhetstänk" eller deras "föregångslagstiftning" för att hantera ditten och datten.

Som gammal anglofil är det trist att behöva erkänna att Storbritannien har blivit ett i mitt tycke vidrigt land, som leder "Orwell-ligan" i att hunsa, förfölja och tygla sin egen laglydiga befolkning. Världsledarskapet i "mest restriktiv lagstiftning" innehas oftast av antingen England, Sverige, Nordkorea eller Saudiarabien, beroende på område. Tyvärr tycks Norge ha lämnat ligan, vilket gör att vi inte kan trösta oss med att det åtminstone finns länder som är värre än Sverige i Norden längre.

Snart är allt som inte är förbjudet i England obligatoriskt. Utom att köra bil med 0,8 promille, vilket är det enda lilla märkliga undantaget av slappa tyglar på den ö som allt mer liknar världens största öppna anstalt.

Det kanske inte är konstigt att många från Londons förorter söker sig till IS. Fördom: Britter gillar att slåss, trivs rent allmänt med förbud, en fast auktoritär hand som talar om för dem vad de ska göra och att vara övervakade och detaljstyrda. Det som får vissa av dem att känna sig mer hemma hos IS än på ön kanske är att detaljstyrningen och hunsandet är detsamma, men att våld plötsligt är tillåtet och alkohol förbjudet.

Få befolkningar utgör så bra slavmaterial som britter och svenskar. Ge dem bara otyglad demokrati så förslavar de glatt sig själva. Samtidigt som de berömmer sig själva för att vara de friaste människorna i världen.

(Kan innehålla spår av sarkasm och ironi)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 00:23 
Idag blev en 15 årig pojke knivmördad, utvecklingen är skrämmande och börjar påminna om hur lägget var i Storbritannien för några år sedan med extrem många knivmord.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 00:54 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 02 jan 2016, 17:24
Inlägg: 65
Om jag får stopp på vägen, och står och skär i en trasig kylslang etc.
Hur ställer sig bylingen då till, att man har en kniv i bilens verktygslåda?

_________________
Någonstans ute i skogen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 10:20 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Förstoringslampan skrev:
Om jag får stopp på vägen, och står och skär i en trasig kylslang etc.
Hur ställer sig bylingen då till, att man har en kniv i bilens verktygslåda?


Det där är jag också fundersam på. jag har bland annat yxa, handsåg, och snickarkniv i bilens verktygslåda. Kanske skall byta ut kniven mot en leatherman för säkerhets skull. vill inte bli av med vapenlicenserna bara för en sån enkel grej


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 10:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte hur skitnödiga poliserna är söderut, men här där jag kommer ifrån så:
1. får en polis inte genomsöka en bil eller ens en jackficka utan att misstanke om brott föreligger.
2. räcker det med en god förklaring till varför man har en kniv på sig.
3. har en rätt ansenlig andel av befolkningen kniv av ohejdad vana, och om polisen skulle rapportera alla som bar kniv så fick dom sluta göra annat, som exvis bekämpa brottslighet...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 16:08 
beror på vilken det är
tyvärr är det så att om man kommer i kontakt med någon , tja hoplofobisk pargarafryttare så är du rökt om du så ens har en skruvmejsel i bilen

det finns många bra poliser och jag känner några av dom på komois kompis nivå , men även dom säger att det finns dom med iq som är i nivå med skostorlek och det går inte att ens diskutera det med dom

det blir värre ju närmare du kommer tätorter, speciellt där folk inte har kontakt med landsbygden och jakten

det är så man funderar på att ha en actionkamera på sig hela tiden så man kan bevisa exakt vad som händer om man kommer i kontakt med fel folk, polis som rånare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC kniv: snart kanske strängare lagar?
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 16:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Min erfarenhet är precis tvärtom, -dom allra flesta poliser jag träffat är trevliga personer med rätt bra koll på folkvett. Det finns säkert undantag... Jag känner många poliser, och umgås med ett flertal, och då handlar det både om glesbygdspoliser och storstads-ordningspoliser, så jag tycker mig ha ett rätt bra urval.
Hur många av er har verklig erfarenhet av att bli visiterad och avtagen en kniv eller en skruvmejsel ur bilen? eller är det bara skrönor som man läser om?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet