Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 23:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
mrlowrisk skrev:
Kod:
The finance minister said Russia had been relying on the country’s Reserve Fund, one of its sources of sovereign wealth, to make up some of the budget shortfall. But last month that fund lost 16 percent of its value, and he said it may run out of money altogether by the end of 2016 if the government doesn’t move to shore it up.


Kod:
In fact, Siluanov said his concern wasn’t as much for the current fiscal year, but the rest of the decade and perhaps beyond.


Nog ser det ut som att ryssarna kör rakt ner i diket. Timingen att anfalla grannländer och göra sig ovän med hela världen bara ett par månader innan oljan kollapsade måste vara historiskt dålig.


Eller så är det inte det, utan i stället synnerligen väl planerat - ändra folkets fokus från interna problem till att i stället se yttre och gemensamma hot/fiender?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 00:08 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Gail Tverberg har många intressanta resonemang om oljepriset:http://ourfiniteworld.com/2016/01/19/why-oil-under-30-per-barrel-is-a-major-problem/
Jag erkänner villigt att jag inte förstår det fullt ut, men tror att hon är något på spåret.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 00:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Litt ot, men dog:
mrlowrisk skrev:
...kör rakt ner i diket.

Gjør ikke hele verden det og er det ikke derfor noen av oss møtes på slike netsiter :lol: :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 05:56 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Östra Svealand skrev:
Gail Tverberg har många intressanta resonemang om oljepriset:http://ourfiniteworld.com/2016/01/19/why-oil-under-30-per-barrel-is-a-major-problem/
Jag erkänner villigt att jag inte förstår det fullt ut, men tror att hon är något på spåret.


Gail Tverberg är den som jag tycker har det bästa resonemanget runt detta med ekonomi och olja. Det har väl sagts förr men hennes blogg ourfiniteworld.com är definitivt läsvärd.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 14:48 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Såhär skrev cornu om det 2012
http://cornucopia.cornubot.se/2012/06/r ... riset.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 16:05 
Och nu är Brent och nosar på $28/bbl...

Bra länk till Cornus sammanfattning där, måste läsas.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 20:27 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
MartinM skrev:
På kort sikt kan marknadspriset på olja stiga eller sjunka väldigt kraftigt (låg elasticitet på ekonomispråk).


Är det ungefär samma sak som med elpriset ? Att den "sista" som budar på elen på nordpool sätter priset för all annan el den dagen/timmen?
Att vi har ca 90 miljoner fat per dag som produceras och samtidigt konsumeras. Sen kommer Iran in med några 100´ tusen fat till och då pressar det priset på alla 90 miljoner faten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yippie Kai Yay - Billig Olja
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 21:18 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
solsken skrev:
MartinM skrev:
På kort sikt kan marknadspriset på olja stiga eller sjunka väldigt kraftigt (låg elasticitet på ekonomispråk).


Är det ungefär samma sak som med elpriset ? Att den "sista" som budar på elen på nordpool sätter priset för all annan el den dagen/timmen?
Att vi har ca 90 miljoner fat per dag som produceras och samtidigt konsumeras. Sen kommer Iran in med några 100´ tusen fat till och då pressar det priset på alla 90 miljoner faten?


teoretiskt så är det ungefär så, kallas marginalprissättning. El-marknaden är dock mer extrem eftersom man inte kan lagra el. För olja finns en liten buffert i form av lager.

I verkligheten är dock oljemarknaden lite konstig eftersom det finns ett par olika "benchmark crude" som handlas som pappersolja. Exempelvis Brent och WTI. Pappershandeln är till för att kunna spekulera i om priset ska gå upp eller ner samt försäkra sig mot prisförändringar. För den fysiska handeln, alltså när ett raffinaderi köper av en producent, sätt priset i relation till ett benchmark, exempelvis Brent + $2/fat. Skillnaden mot benchmarket kan vara lägre eller högre beroende på kvalitén på oljan, kostnad för transport, osv. Priset på pappersolja kan man följa via vilken mediekanal som helst men för den fysiska handeln saknas transparens.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet