Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gamla sädesslag
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 13:14 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Det finns flera gamla sädesslag som har fått ett uppsving (läs: blivit trendiga). Bla emmer, enkorn, Öländskt lantvete, svedjeråg, dinkel.

Om man köper dinkel ska man vara medveten om att den bra, ursprungliga sorten kostar lite. Hittar man dinkel som är väldigt billigt så är det en förädlad sort. Allt som står att det ska vara vetemjöl i går att byta ut mot dinkel. Brödet blir lite plattare. Brownies bakade på dinkel blir väldigt bra och där märker man inte av den ngt annorlunda smaken. Funkar utmärkt att göra tex pannkakor på.

Emmer och enkorn används som fullkornsmjöl. Den inre kärnan är så liten så om det ska siktas blir det inte mycket kvar. Det är väldigt goda mjölsorter som man kan baka härliga, tunga brödlimpor som är mycket hållbara och skivas tunt. De har ett svagt gluten så man ska inte räkna med höga och fluffiga bröd.

Öländskt lantvete är vanligt vetemjöl som inte blivit förädlat (fördärvat) på 50-talet. Allt vete som odlas i Sverige idag (och nästan alla andra länder) är förädlat. Det har ett extremt starkt gluten som gör en hel del människor sjuka. Människor som antagligen inte skulle blivit glutenintoleranta av Öländskt lantvete. Lantvetet är ett härligt vete som ger bra bröd. Är inget konstigt med det och barnen kommer inte reagera om pannkakorna är gjorda på det. Även de med normalt sett känslig mage kan många ggr äta av detta vete.

Gemensamt för alla sädesslag (även de jag inte nämnt) är att fullkornssorter är för svårt för våra kroppar att tillgodogöra sig näringsämnena ifrån. Det spelar heller ingen roll om jag har vant min mage vid det. Man blir mätt och det är inte dåligt att äta, MEN näringsämnena åker ut där bak. Det finns en lösning, när man ska baka eller tillaga fullkornsmjölet och liknande så häller man på vatten och lite vinäger, filmjölk, yoghurt eller citron. Ngt surt helt enkelt. Sen ska det stå typ 12 timmar. Därför är det mkt bra med surdegsbröd eller vildjästbröd samt långnästa bröd. Då har kroppen mycket lättare att ta till sig av näringsämnena. Warbro kvarn beskriver det mycket bra.

* Fytinsyra
Precis som det finns garvsyra i kaffe, så finns det en liknande syra i spannmål, soja, råris, baljväxter, nötter och fröer, den s.k fytinsyran. Dessa produkter innehåller egentligen rikligt med järn och andra mineraler, men pga fytinsyran är dessa svårtillgängliga för kroppen. Syran kopplar ett så starkt grepp om mineralerna att de blir mycket svåra för oss att ta upp. Att göra surdegsbröd eller låta degen jäsa under lång tid är ett bra sätt att få bort fytinsyran. Att äta surkål, vinäger, C-vitaminrik frukt är andra sätt att bryta ner fytinsyran. Det här kan vara värt att tänka på, eftersom mineraler är så viktigt för vår sinnesstämning och vårt humör.

http://www.warbrokvarn.se

http://www.wastgotarna.se

Vildjäst får beskrivas i en egen tråd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamla sädesslag
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 14:01 
Helsäd går bra att lagra länge, länge om man bara kan hålla det torrt. Och hålla borta vivlar och mjölbaggar. Tät förvaring i mylarpåsar eller plastspannar eller rent av en kombination?

Bra att packa ner vintertid när det är svalt och torr luft.

Och dinkel är riktigt bra! Men tyvärr dyrt!

Lite nostalgi från 2008, då jag såg dinkel som något av en universallösning: dinkel-universallosningen-t189.html

(Jag har en 25 kg säck liggande ovanpå ett klädskåp och en påbörjad halvfullt säck. Kommer från Gotland och inköpt via en hälsokostbutik som hade en leverantör. Dyrt är bara förnamnet, men gott och nyttigt...)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamla sädesslag
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 14:11 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Jäsning med ren bakjäst (S.Cerevisae) bryter inte ned Fytinsyran oavsett jästid. Fullkornsprodukter jästa med denna blir därmed meningslösa ur hälsosynpunkt.

Man kan, som TS uppger, förstöra syran genom att tillsätta en annan syra, så som vinäger.
Dock är det både lättare och nyttigare att jäsa med riktig surdeg, då denna dessutom spjälkar upp en hel del andra beståndsdelar och gör att en mycket stor del av brödet blir smältbart av våra kroppar.

Råsäd kan förvaras i vanliga canvassäckar (säckväv). Dessa bör hängas upp i tak för att få god ventilation och för att hålla ohyra borta. Se upp för möss och gnagare.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamla sädesslag
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 14:26 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag vill dock varna för att mycket av det man köper är värmebehandlat så att det förlorat förmågan att gro.
Sagt baserat på tråkiga erfarenheter med utsäde från Tyskland (säkert någonting med livsmedelsbestämmelser där, en del regler för livsmedel är strängare där).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamla sädesslag
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 14:31 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Skogsbonde skrev:
Helsäd går bra att lagra länge, länge om man bara kan hålla det torrt. Och hålla borta vivlar och mjölbaggar. Tät förvaring i mylarpåsar eller plastspannar eller rent av en kombination?

Bra att packa ner vintertid när det är svalt och torr luft.

Och dinkel är riktigt bra! Men tyvärr dyrt!

Lite nostalgi från 2008, då jag såg dinkel som något av en universallösning: dinkel-universallosningen-t189.html

(Jag har en 25 kg säck liggande ovanpå ett klädskåp och en påbörjad halvfullt säck. Kommer från Gotland och inköpt via en hälsokostbutik som hade en leverantör. Dyrt är bara förnamnet, men gott och nyttigt...)


Vi har helt vete lagrat i metalltunnor (25l?). Det finns bara där. Bra att ha om x år när det behövs. Kan lagras hur länge som helst så länge det är torrt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamla sädesslag
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 14:40 
Det enklaste sättet att minska/eliminera fytinsyran är att blötlägga helsäden över natten. 8 timmar eller så.

Vid blötläggning frigörs enzymet fytas i säden, som bryter ner fytinsyran. En förutsättning är att helsäden inte är högtemperaturbehandlad/ångad eftersom det dödar enzym i helsäden. Det är nog samma sak som händer när man långjäser i en surdeg.

Efter blötläggning kan man koka helsäden, mala den och koka gröt eller steka med kryddor till vegobiffar.

Riktigt lyxigt blir det om man rostar den blötlagda helsäden så att den blir torr igen. Kallas för dextrinering. Det blir supergott, näringrikt, snabbt att koka eller man kan mala och baka bröd på det.

Min favorit är en "sallad" med kall kokt dinkel och vitlök, purjo, vinäger, olivolja, oliver, fetaost, salt och peppar och diverse örter från trädgården. Till knytkalas är det smidigt att ha med kall kokt dinkel i en plastpåse, med lite olivolja, vinäger och sojasås, och sedan skära ner purjon och blanda med de andra ingredienserna i en stor skål.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet