Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Huset idag - huset i framtiden
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 11:46 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Idag bor vi i ett 30-talshus utan andra värmekällor än el, dåligt isolerat och centralt i stan. Fantastiskt vackert och coolt hus men inte så smart.

Vi bor i en mellanstor svensk stad där vi kommer bo kanske 4-5 år till. Min fundering är om vi ska kika utanför samma stad, på landet. Det blir längre till skolor men beroende på riktning kanske inte längre till jobbet för maken. Är det värt det att köpa en liten gård/villa med någorlunda stor tomt (odlingsmöjligheter till viss de)l men framförallt vedspis, kaminer, egen brunn osv. Samt ett mer privat läge (inte precis bredvid landsvägen). Vi kan sänka våra lån genom detta och välja att investera mer i oberoende. Är det värt det för 4-5 år (om vi trivs kanske mer)? Är det värt extrajobbet med flytt, förbereda hus för försäljning, köra bil till skolor mer, längre till stan, mer körande, ensammare på landet.

Till saken hör att jag är hemmamamma med ett eget företag (hemifrån) på g. Kanske 1 dags jobb/vecka. Så jag har tiden att lägga, dessutom gillar jag nya projekt och att fixa smarta lösningar. Jag skulle vilja ha höns och lite trädgårdsodling och frukt och bär.

Till saken hör även att vi har föräldrar med liten gård dryga timmen härifrån, mitt ute i ingenstans. Så där är vårt BOL, i sällskap med mkt kompetenta syskon, kusiner till barnen, lite Highland Cattle, vedspis, kaminer, egen brunn samt bra grannar med får, höns, jaktlicens och hjälpsamma hjärtan.

Så om/när SHTF så har vi ngn stans att ta vägen. Men jag gillar tanken på att göra ngt nu... Och att sänka lån från 1,9 miljoner (huset är värt betydligt mer) till kanske 500000 är inte heller illa. Och om man kan bo redan nu i huset som funkar även i kris så är det ganska nice, man kan bygga upp ett gott liv där och investera på plats. Ha sitt matförråd redan där osv.

Jag har läst mycket om BOL här på forumet, men det verkar skrivas desto mindre om den faktiska bostaden som vettigt alternativ. So give me your reasons!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Huset idag - huset i framtiden
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 12:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
BOL står ju för Bug-Out-Location , så en plats som man tar sig till om den egna bostaden blir hotad av något . Kan vara allt ifrån främmande makt till en kemolycka osv .

Men ibland så har BOL använts för att beskriva en plats man flyttar permanent till om det blir skit i fläkten .

Det har talats en hel del om det i olika trådar på forumet .

Så det är upp till dig att bestämma om du ser den egna bostaden som en trygg plats eller en du kan behöva fly ifrån , kortare eller längre tid . Och hur du behöver planera din framtid utifrån det.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Huset idag - huset i framtiden
InläggPostat: tis 26 jan 2016, 11:49 
Om man har en bra BOL, exempelvis en gård på landet, så kan det vara intressant att flytta ut redan innan det smäller. Det har jag gjort.

Det kan ge lägre boendekostnader och bättre möjlighet att odla och hålla djur, men å andra sidan kan transport till/från skola/arbete/affär bli problem. Även socialt blir det en förändring.

Och när man väl flyttat till BOL så är det inte längre BOL, utan bara bostad, om man skall vara strikt med definitionen. Så då får man se sig om efter en ny BOL. Men förhoppningsvis har man genom sin flytt i någon mån minskat behovet av ännu en BOL, annars har man nog flyttat till fel ställe...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Huset idag - huset i framtiden
InläggPostat: tis 26 jan 2016, 12:16 
När jag läser ditt inlägg, Maka, blir jag lite nyfiken. Jag undrar vad du preppar för, vad det är du vill kunna hantera. I din presentation skriver du att du vill vara redo för SHTF eller TEOTWAWKI. Hur ser dina varianter av det ut?

Sen undrar jag väldigt över vad som händer om 4-5 år. Du skriver att ni skulle kunna flytta till hus och bo där i kanske 4-5 år, möjligen längre, men vad händer sen? Är det flytt till föräldragården som gäller efter den tiden?

Du har barn i skolåldern, är det för att inte rycka upp dem som du inte vill flytta till föräldragården nu kanske? Att flytta från stan är också en rätt stor omställning som påverkar barnen socialt. Stadsföräldrarna är inte så vana vid skjutsande så det blir mycket skjutsande för er. Vinterhalvåret finns det inte mycket att göra ute (om man inte har barn som är väldigt uteintresserade) så då blir det massa dataspelande istället.

För min egen del skulle det kännas helt orimligt att flytta till ett ställe och lägga tid och engagemang på det stället samtidigt som jag visste att det ska överges om 5 år. Hur kul är det att lägga upp odlingslimpor/göra odlingsrutor/pallkragar och börja kämpa med ogräset när man ska ge upp ungefär samtidigt som allt börjar funka?

Ändå, trots alla mina invändningar, är det en sak jag tycker lyser som en fyrbåk och det är att kunna sänka lånen från 1,9 Mkr till 0,5 Mkr. Just det skulle få mig att fundera mycket starkt på att sälja men kanske sätta mig i en hyresrätt tills om 4-5 år med föräldrastället som en mer uttalad backup. Jag vet att hyresrätter är dyra, det var bara ett exempel, ni kanske har möjlighet att hitta något annat i eller inom cykelavstånd inom den mellanstora staden.

Det SHTF jag personligen tror kommer att drabba många i ett tidigt stadium av nedgången är just arbetslöshet eller andra ekonomiska problem. Att sitta med lån man inte kan hantera i det läget är inte kul, i värsta fall går ekonomin illa på ett sätt så räntorna samtidigt återvänt till 7-9 procent. Men nu prackar jag på dig min tro om nedgång och så...

Fundera vad det är du vill säkra dig för och fundera lite över vilka alternativ du har. Du skriver om vedspis och värme. Ok, men fixa så ni kan ha värme och matlagning i en vecka hemma i nuvarande hus och ställ iordning ett boende i föräldragården?

Flytta till föräldragården och ha kvar en övernattningslägenhet i stan?

Bara lite tankar sådär. Frågorna förresten, de är inget jag förväntar mig svar på.

/MulenDag


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet