Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 12:05 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Den ser snygg ut.
Är den "bra", känns reko och är skön att använda köper jag gärna en sån. Har bara bra erfarenheter av Mora, så jag tror inte denna är annorlunda det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 16:35 
Nisse skrev:
Mycket sant.

Jag ser också "överlevnadsknivar" som en säljgrej skapad för och av människor som rör sig ganska lite ute i naturen. Konceptet började väl också med en spinoff-produkt till de på 80-talet så populära rambofilmerna? Filmerna är också - liksom knivarna - filmer med en låg grad av verklighetsförankring.

Vill man vara välvillig kan man väl se en s.k. överlevnadskniv som något man kanske möjligen under vissa omständigheter skulle kunna ha i handskfacket i bilen eller en BOB.


Jag kan ju erkänna att jag har en fulltånge-överlevare (Becker BK-7) i min BOB och till andra små expeditioner i skogen. Köpte den mest bara för att designen var cool. Visst är de ju kanonstarka och jävligt tåliga verktyg, dessa överlevnadsknivar, men är de ett absolut måste? Egentligen inte.

Om man bor i sådana väderförhållanden; typ söderligt tempererade områden och varmare, att man kan skippa en yxa och såg i sitt kit och ändå med lätthet göra vindskydd och ved och allt vad man nu vill göra så är ju en överlevnadskniv ett bra koncept som "enda" verktyg i sin BOB. Många amerikanska BOB:ar i varma och goa områden har ju knappt ens en sovsäck, och det fungerar säkert som avsett. Däremot tycker jag att ett rejälare kit är ett måste i dessa trakter, och då tar framför allt yxan prioritet.

Men oavsett vilket så håller jag fast vid min åsikt om själva konceptet "överlevnadskniv". Det är en väldigt specifik situation att hamna i ett läge där du "endast" har en kniv. Lite grann samma sak som "överlevnadsarmbanden" som var och varannan butik säljer nu, till och med biltema. Man blir liksom inte en skitball ramboöverlevare bara för att man bär ett armband med lite snöre på om man ändå inte vet hur man använder snöre i en överlevnadssituation. Kan man inte göra en pålstek, dubbel pålstek, skotstek, löplina, stoppåtta, smugglarknut och dubbelt halvslag (vilka man BÖR kunna som survivalist) så är det helt meningslöst.

Nej, jag är nöjd med helt vanliga knivar också.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 17:30 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 12:46
Inlägg: 60
Personligen ser jag en kniv som just en kniv och inte en yxa.
För mig spelar fulltånge eller råttsvams ingen roll för hur jag kommer använda kniven utan blir mest en fråga om jag gillar hur den känns i handen, kvalitet, ser ut mm

Sen får den heta nästan vad den vill så länge den inte heter något i stil med Super tactical ninja för då säger mina fördomar mig att den kommer smälta i solen :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 19:50 
Funderar... Kan det vara så att den största fördelen med en fulltånge/sticktånge är att de är lättare att reparera om skaftet, delen som inte är metall, går sönder? (Om man nu inte envisas med att banka på bakänden.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 20:18 
nja

om skaftet går sönder på en fulltånge så kan man ju linda något om det

men en fulltånge håller mycket mera om man bänder med dom, det är ex därför kinakopiorna av f1 var så illa då dom svetsats 1 centimeter in med sämre material, en dirket brottanvisning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 20:22 
Om den nya moran går att köpa för under 400:- så blir det garanterat en ganska snabbt. Annars får jag kämpa med min inbyggda snålälling en del.

Kan det tänkas att en plastslida till befintliga modeller kan passa till den nya kniven? Oftast går det fint att byta plastslidorna mellan andra moraknivar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tis 26 jan 2016, 18:18 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Verkar som priset blir runt 100 dollar i USA.

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet