Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: lör 26 dec 2015, 17:33 
marja skrev:
Har utbildat på Philips och den som civil kör nu och då föredrar jag Philips utan tvekan

Känns skönt att höra det; iom jag själv är med i Civil och känner till deras organisation så är jag inte så förvånad faktiskt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: lör 26 dec 2015, 18:50 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 22:16
Inlägg: 63
Zoll som Civil säljer nu har jag inget positivt att säga om. Kass utförande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 23:46 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Jag har utbildning på tre olika och har använt en av dessa skarpt. Mitt bästa tips är att öva på varje enskilt moment, från att du lyfter upp den till att du har elektroderna på plats och gör HLR. Det är viktigt att du testar varenda liten pryl som finns, från skärverktyg till rakhyvel (om det medföljer). Det är också viktigt att förstå principen med utrustningen. En BIC-hyvel kommer inte ersätta rakhyveln som följer med defibrillatorn då de är gjorda för olika saker. Inse också att du kommer måsta skära av kläder och grejer, samt få väck bygelbehåar osv.

Öva och gå igenom olika scenarier mentalt. När din håriga brorsa segnar i backen och du först måste skära upp kläder och sen börjar leta rakhyvel utan att hitta någon, varefter nån plockar fram en BIC så kommer det att ta tid att få bort pälsen. Om du istället vet att anpassat dito förpackas tillsammans med defibben och hur denna ser ut kommer allt gå bättre, din bror kommer snabbt se ut ut som en välvaxad strandraggare och möjligen också vara vid liv efter behandlingen.

Sist men inte minst: Vid tveksamhet, använd defibben. Den kommer hjälpa dig när att hålla koll på vad du behöver göra och du slipper kolla pulsen på personen. Det är en grym assistent i ditt agerande.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tis 29 dec 2015, 00:19 
Det var kanske dags att man börjar regelbundet raka bröstet.... :lol: :lol: :lol: ....det glömde jag totalt...kanske kunde man ha en billiga AA rakmaskin i närheten med. Man ser ju aldrig i filmerna att någon blir rakad men jag blev det vid senaste hälsokontrollen när jag skulle köra arbestprov.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tis 29 dec 2015, 00:34 
Halvt OT men vill man ha snabb och effektiv hårborttagning som funkar köper man en trimmer avsedd för djur. De jobbar snabbt, klarar tjockt hår/päls och håller betydligt bättre än klippmaskiner för människohår eller s.k. skäggtrimmers. Ofta lite klumpigare men väldigt mycket bättre.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: ons 30 dec 2015, 13:41 
Fick paketet idag, sätter upp efter helgen:


Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: ons 30 dec 2015, 13:50 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
:up:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 13:37 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 21 jan 2016, 09:18
Inlägg: 4
Hoppas du blir nöjd med hjärtstartaren men slipper att använda den.
Som du skrev så ju mindre lull-lull desto bättre, en civilperson har ingen nytta av att se hjärtrytmen, h-startaren kommer antingen be dig "skjuta" efter att den analyserat patienten eller säga åt dig att fortsätta HLR.

"Lek" med hjärtstartaren, går batteriet att ta loss?(Så ingen obehörig tar loss den). Går det att göra så att batteriet sitter i tillräckligt för att den ska starta men riskerar att stängas av?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 19:31 
Tanner skrev:
Hoppas du blir nöjd med hjärtstartaren men slipper att använda den.
Som du skrev så ju mindre lull-lull desto bättre, en civilperson har ingen nytta av att se hjärtrytmen, h-startaren kommer antingen be dig "skjuta" efter att den analyserat patienten eller säga åt dig att fortsätta HLR.

"Lek" med hjärtstartaren, går batteriet att ta loss?(Så ingen obehörig tar loss den). Går det att göra så att batteriet sitter i tillräckligt för att den ska starta men riskerar att stängas av?


Jag har inte vågat leka med den men du har rätt...ska gå igenom den ordentligt nu till helgen!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 19:41 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
T-72 skrev:
Tanner skrev:
Hoppas du blir nöjd med hjärtstartaren men slipper att använda den.
Som du skrev så ju mindre lull-lull desto bättre, en civilperson har ingen nytta av att se hjärtrytmen, h-startaren kommer antingen be dig "skjuta" efter att den analyserat patienten eller säga åt dig att fortsätta HLR.

"Lek" med hjärtstartaren, går batteriet att ta loss?(Så ingen obehörig tar loss den). Går det att göra så att batteriet sitter i tillräckligt för att den ska starta men riskerar att stängas av?


Jag har inte vågat leka med den men du har rätt...ska gå igenom den ordentligt nu till helgen!


Avvaktar med stort intresse testandet :up:

M v h Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 15 sep 2016, 20:29 
Har varit ett par Blocket annonser på Philips HS1 den senaste veckan.
Nästan nya för 4000kr
Kontaktade per mail och anmälde intresse för att göra affär om dom skickar via blocketpaketet.
Nja det ville dom inte utan pengar skulle skickas först.
Båda annonser angav kontakt till oregistrerade kontantkort...
Nu försvann bägge annonserna.
Kändes rätt skumt. :-g :-g
Hjärtstartare den nya blocketbluffen istället för digitalkameror som kördes för några år sen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: tor 15 sep 2016, 22:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Känns som det kan vara stöldgods på dessa, då de ofta är på offentliga platser och lättillgängliga.
Vi har försökt att få igenom ett inköp till samfälligheten, tyvärr röstades detta ner på årsmötet. Men kan tycka att samfälligheter/bostadsrättsföreningar borde kunna köpa hjärtstartare gemensamt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 16:07 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Hej.
Hjärtstartare låter som en säker livräddare.
Men utan tränade personer som hanterar den är den faktiskt ganska verkningslös.
Utbildning och repetitionskurser är superviktigt för att det skall vara någon ide att investera i maskinen.
Sedan hjälper inte maskinen om personerna runt inte klarar av att ta sig ned på golvet och genomföra HLR.
Tyvärr inte så ovanligt som det låter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 17:41 
Linnr skrev:
Hej.
Hjärtstartare låter som en säker livräddare.
Men utan tränade personer som hanterar den är den faktiskt ganska verkningslös.
Utbildning och repetitionskurser är superviktigt för att det skall vara någon ide att investera i maskinen.
Sedan hjälper inte maskinen om personerna runt inte klarar av att ta sig ned på golvet och genomföra HLR.
Tyvärr inte så ovanligt som det låter.


Jag tror inte att jag kan instämma med dig. Trots att vi forumister är inte så representativa för samhället så gissar jag att flesta här har genomgått någon form av HLR och livräddningsutbildning via jobbet eller någon förening man är medlem i och detta utan att man själv efterfrågat det. Jag själv har varit på fyra olika kurser utan att själv kunna välja det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken hjärtstartare?
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 15:57 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Jag tror nog att personerna på detta forum är sådana som håller sig framme när det vankas dylik utbildning.
Men jag vet också med säkerhet att det finns arbetsplatser där man bara får inse att dessa människor kommer inte att fixa ett skarpt läge. Inte för att de är dumma i huvudet utan därför att de saknar de fysiska förutsättningarna.
Nu kanske ni inte tror mig men jag lovar att det är sant. När människor på grund av övervikt och usel kondis inte klarar kursen, blir det nog inte bättre i skarpt läge.
Vi brukar köra repetitionskursen som rollspel.
Med liten diskussion efteråt hur man upplevde att det gått och vad vi kunde ha gjort bättre.
Allt ifrån hantering av patienten till vad man säger när man ringer 112.
De flesta tycker nog att de känner sig lite säkrare efteråt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet