Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Köpa en hel gris.
Nää, fläsk köper jag helst på ICA. 5%  5%  [ 1 ]
Jag är en snål jävel och kan betala 40kr/kg men då ska det vara styckat. 21%  21%  [ 4 ]
40kr/kg taget! 32%  32%  [ 6 ]
5000kr för en hel gris, jag har ju en bra kniv. 11%  11%  [ 2 ]
Betalar gladeligen 6000kr för en hel gris som är uppväxt helt frigående och utan steroider. 26%  26%  [ 5 ]
Ingen åsikt. 5%  5%  [ 1 ]
Antal röster : 19
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skulle du köpa hel gris?
InläggPostat: fre 29 jan 2016, 22:47 
Tolv/Sjuttiosex skrev:
Jag har varit ute på en del grisfarmar och gjort jobb.
Jag åt inte kött på fem år, och när jag väl började att äta det igen så var det ekologiskt.
Så ja jag betalar gärna mer för grisar som har fått böka och vara som grisar ska vara.
Har dock inte frysplats för så mycket kött.

Delat ägande. Morsan en del, brorsan med den stora familjen två delar och du en?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle du köpa hel gris?
InläggPostat: fre 29 jan 2016, 23:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Gargamek skrev:
Delat ägande

Det gjorde vi en gang med en elg sammen med mine foreldre...før den var skutt :shock: . Det var da vi var tvungen til å kjøpe frys #2, det var en diger okse/(tjur?) de felte, så det ble mye kjøtt. Elg lasagne, taco, pizza, kjøttfärs mm. var på menyen i flere år etter :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle du köpa hel gris?
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 00:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Gargamek skrev:
Kul att se en blandad respons på min tråd men mest kul att se att många kan tänka sig att betala bra (5-6000kr) för en frigående och steroidfri gris.
Har inte i närheten av kunskap att hålla styckningskurser men det var en riktigt bra ide som kommer hållas kvar i bakhuvudet.
Vet att vi inte ska diskutera lagvidrigheter men veterinärbesiktning är en stor kostnad som (jag tolkar) är krav om djuret slaktas och köttet säljs men inte om du själv äger djuret och konsumerar köttet själv! Kanska sälja grisar "på rot" och hjälpa till med slakten? Grisklubbar var ju vanliga under kriget i England, kan man få till någon variant här i Sverige?


Det går inte att sälja på rot . Så att jag säljer en gris till dig levande och du själv ombesörjer slakten på min gård och åker hem med köttet stoppas av några regler .
Först så måste den som köper ha ett EU-nummer eller ett produktions nummer som det heter , det har även de som bor i lägenhet och har en minigris till sällskap .
Det andra är att djuret du köper ska fraktas hem till dig och stå hos dig en bestämd tid innan du får slakta .
Och det i sin tur gör att du måste ha en plats som är godkänd enligt alla djurskyddsbestämmelser

Så där sprack det

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle du köpa hel gris?
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 01:27 
Dweomer skrev:
Gargamek skrev:
Kul att se en blandad respons på min tråd men mest kul att se att många kan tänka sig att betala bra (5-6000kr) för en frigående och steroidfri gris.
Har inte i närheten av kunskap att hålla styckningskurser men det var en riktigt bra ide som kommer hållas kvar i bakhuvudet.
Vet att vi inte ska diskutera lagvidrigheter men veterinärbesiktning är en stor kostnad som (jag tolkar) är krav om djuret slaktas och köttet säljs men inte om du själv äger djuret och konsumerar köttet själv! Kanska sälja grisar "på rot" och hjälpa till med slakten? Grisklubbar var ju vanliga under kriget i England, kan man få till någon variant här i Sverige?


Det går inte att sälja på rot . Så att jag säljer en gris till dig levande och du själv ombesörjer slakten på min gård och åker hem med köttet stoppas av några regler .
Först så måste den som köper ha ett EU-nummer eller ett produktions nummer som det heter , det har även de som bor i lägenhet och har en minigris till sällskap .
Det andra är att djuret du köper ska fraktas hem till dig och stå hos dig en bestämd tid innan du får slakta .
Och det i sin tur gör att du måste ha en plats som är godkänd enligt alla djurskyddsbestämmelser

Så där sprack det

Produktionsplatsnummer gäller bara den fysiska platsen ett djur bor på. Eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle du köpa hel gris?
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 10:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jo och man kan ha flera om man flyttar ett djur mellan olika gårdar som man äger . Varje gård har ett eget nummer . Men om gårdarna ligger inom olika områden som finns så gäller speciella regler .

Men du kan inte äga två gårdar och sälja till annan person som står skriven för den andra gården . Denne måste ha eget platsnummer och så gäller det övriga också i mitt inlägg

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet