Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 01:00 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Jag äter sällan ris och det beror inte på arseniklarmen. Men visst lagrar jag en del men inte några stora mängder. 8)

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 01:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Arseniket i riset oroar jag mig inte särskilt mycket för. Jag lagrar rätt mycket ris då jag tycker om ris och den dag det brakar och jag behöver mina förråd är arseniket inte största problemet. Jag försöker inte ens hitta ris som skulle innehålla mindre eller inget arsenik.

Dock har jag börjat lagra lite annat av det som nämnts i tråden, såsom t.ex. bulgur, men vem vet vad som finns i dessa som i stora mängder skulle vara farligt?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 04:58 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
Jo det är ju alltid nåt. Dra inte av en rökare i motvind på en tisdag om du ätit soppa...då jä***r. Ja nä kanske inte så men det är ju alltid nåt skit med i spelet så att säga. Well... Bulgur for me iaf. Känns mer matnyttigt samt jag tycker det mättar längre.

Ska nog skaffa ett par säckar ris iaf, precis som andra föremål som blir till byteshandeln ist.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 15:57 
Arsenik i ris är inget som jag tänker något direkt på.
Precis tillbaka från en shoppingtur där jag bland annat handlade ytterligare 24kg paraboiled ris till förrådet
Ris och pasta är och förblir mina stapelvaror för kolhydrater.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 17:46 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Morgonkaffe skrev:
Blir lite uppväckande utav gammal tråd nu, men känns som det är ett viktigt ämne.

Ris har ju nu fått lite varningsflagg sedan de hittat höga halter av arsenik i det. Kommer ni fortsätta äta ris iaf, och preppa med det?
Personligen kommer jag köra på fullkornsbulgur. Smakar bättre, mättar mera och är inte dyrt.


Saltå kvarn skriver så här på sin sida:

I sin rapport skriver Livsmedelsverket att ”De flesta i Sverige äter inte så mycket ris att det är en risk för hälsan. Men vuxna som äter ris varje dag får i sig mycket arsenik och bör försöka äta mindre. Om riset kokas med mycket vatten, som sedan hälls av, kan mängden arsenik i riset halveras.” - See more at: http://www.saltakvarn.se/om/ris-och-ars ... MRnRT.dpuf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 22:12 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
solsken skrev:
Morgonkaffe skrev:
Blir lite uppväckande utav gammal tråd nu, men känns som det är ett viktigt ämne.

Ris har ju nu fått lite varningsflagg sedan de hittat höga halter av arsenik i det. Kommer ni fortsätta äta ris iaf, och preppa med det?
Personligen kommer jag köra på fullkornsbulgur. Smakar bättre, mättar mera och är inte dyrt.


Saltå kvarn skriver så här på sin sida:

I sin rapport skriver Livsmedelsverket att ”De flesta i Sverige äter inte så mycket ris att det är en risk för hälsan. Men vuxna som äter ris varje dag får i sig mycket arsenik och bör försöka äta mindre. Om riset kokas med mycket vatten, som sedan hälls av, kan mängden arsenik i riset halveras.” - See more at: http://www.saltakvarn.se/om/ris-och-ars ... MRnRT.dpuf


Min hjärna fastnar dock vid arsenik så jag kommer hoppa det ändå ^^ Men bra att det går att minska ner, och om jag har ett par hundra kilo ris liggande till byteshandel så funkar det ju på sitt sätt med. Bäst vore egen försörjning och egenodling, men lite bökigt att odla ris i sverige ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 22:41 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 jul 2015, 21:07
Inlägg: 56
I en överlevnadssituation har den lilla mängden arsenik väldigt liten betydelse och ris är bra att lagra, därför kommer ris att ingå i mitt förråd även framledes.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 01:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Om det vore så farligt så borde man väl snart se effekter på stora delar av världens befolkning, som lever på ris, både till frukost, lunch och middag? Tror risken är i det närmaste obefintlig om man inte i princip inte äter, dricker och andas ris (vilket ju blir knepigt).

Jag kan ju ha fel, men om jag minns rätt berodde arseniken på att man odlade i arsenikrika jordar och det har man väl ändå gjort i årtusenden? Det pågår en massa kontroller och fortsatt forskning vad jag förstått, men vad det verkar är nivåerna så låga att endast mycket omfattande inmundigande skall vara farligt på lång sikt.

Riset blir kvar som stapelvara hos oss och kommer fortsätta serveras några gånger i månaden, precis som vi alltid gjort.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 15:58 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Indiskt och egyptiskt ris ska tydligen vara relativt fritt från arsenik, nepalskt, kinesiskt och thailändsk ska också vara ok:

"rice from India and Egypt had the lowest levels, with basmati rice the best type.

Safer:
Indian, Pakistani, Nepalese, Chinese, Egyptian, Thai

Avoid:
American, European (especially Italian and French), Bangladeshi "

http://www.foodsmatter.com/allergy_into ... 03.10.html

Lidl har billigt basmatiris från thailand.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 16:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Xamuce skrev:
Om det vore så farligt så borde man väl snart se effekter på stora delar av världens befolkning, som lever på ris, både till frukost, lunch och middag? Tror risken är i det närmaste obefintlig om man inte i princip inte äter, dricker och andas ris (vilket ju blir knepigt).

Jag kan ju ha fel, men om jag minns rätt berodde arseniken på att man odlade i arsenikrika jordar och det har man väl ändå gjort i årtusenden? Det pågår en massa kontroller och fortsatt forskning vad jag förstått, men vad det verkar är nivåerna så låga att endast mycket omfattande inmundigande skall vara farligt på lång sikt.

Riset blir kvar som stapelvara hos oss och kommer fortsätta serveras några gånger i månaden, precis som vi alltid gjort.


Jag läste mig fram till att kina har extremt strikta kontroller av arsenik i ris pga att de äter sådana mängder av det. Bangladesh var värst då de fick brunnar borrade för grundvatten, som var fullt med arsenik, på 70-talet av välmenande hjälporganisationer... Där kan vi nog snart se rejäla effekter...

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: fre 19 aug 2016, 09:40 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 14 jul 2015, 17:03
Inlägg: 42
Jag köper ICA BASIC för det mesta. Är inte orolig för arsenik.

Däremot är jag orolig för vivlar som kan förstöra hela lagret av allt du har om det vill sig illa.

Googla "rice bugs" för lite stämningsfull läsning och vackra bilder...

Anticimex har lite info också: https://www2.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/vivlar/

Det är därför jag ALLTID köper parboiled, vilket i vart fall ökar motståndskraften mot vivlar, förmodligen genom att förhoppningsvis alla ägg djupt därinne i nåt riskorn, dör i processen. Jag kommer nu ändå (suck...) börja köpa dunkar och slutförvara riset i dessa. Vivlarna tar sig igenom vanlig förpackningsplast.

_________________
Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 01:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Enligt livsmedelsverket så är det mest arsenik i råris/fullkornsris och minst i jasmin- och basmatiris. (Tyvärr är det mest vitaminer/mineraler i fullkornsris/råris också, nyttigheter brukar sitta i/vid skalet.) Det är ingen skillnad med ekologiskt ris, eftersom arseniken kommer från naturen. De har inte sett någon skillnad mellan olika länder. Det är helt ok för vuxna att äta ris några gånger i veckan.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

En vecka i frysen tar livet av dold ohyra vad jag förstår.
https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/mjolbaggar/

Man kan minska arsenikhalten genom att koka med mycket vatten och hälla av vattnet.

Jasminris brukar vara betydligt billigare än basmatiris, men det finns rätt stora variationer.

(Ursäkta om jag upprepar det andra redan skrivit, men när jag nu har kollat upp så tänkte jag dela med mig.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 08:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Arsenik användes som medicin på 1800-talet . Speciellt hästar som var gamla och sjuka .

Sedan fanns det ju de som åt arsenik för hälsans skull och "mådde bra" av det http://www.ultimatehistoryproject.com/a ... aters.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 10:47 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Zombie skrev:
Enligt livsmedelsverket så är det mest arsenik i råris/fullkornsris och minst i jasmin- och basmatiris. (Tyvärr är det mest vitaminer/mineraler i fullkornsris/råris också, nyttigheter brukar sitta i/vid skalet.) Det är ingen skillnad med ekologiskt ris, eftersom arseniken kommer från naturen. De har inte sett någon skillnad mellan olika länder. Det är helt ok för vuxna att äta ris några gånger i veckan.


Arsenik finns naturligt i naturen (precis som cyanid, bly och uran och andra trevligheter) men på vissa platser finns det och andra finns det inte. Så var riset kommer ifrån avgör hur mycket arsenik det finns i riset. ENligt studien jag länkade till ovan finns det i princip inget arsenik i ris från vissa länder och massor med arsenik i andra länders ris (tex Bangladesh). Varför livsmedelsverket går ut och säger att "det finns arsenik i allt ris" vet jag inte, men misstänker att de vill att alla för säkerhets skull drar ner sitt risintag och inte vågar stöta sig med vissa länder (foliehatt på), dumt när det finns bra information om var det är säker att köpa ris ifrån.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 10:48 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Dweomer skrev:
Arsenik användes som medicin på 1800-talet . Speciellt hästar som var gamla och sjuka .

Sedan fanns det ju de som åt arsenik för hälsans skull och "mådde bra" av det http://www.ultimatehistoryproject.com/a ... aters.html


Kvicksilver ansågs också vara en bra medicin, otroligt vad folk stoppade i sig...

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet