Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 23:33 
I tråden om att bli gammal och pension och sånt dyker det upp tankar om att den som är skuldfri möjligen kan komma att klämmas åt ändå genom nya pålagor. Inte för att jag tror att man kommer att sikta in sig specifikt på skuldfria men kan trots det tänka mig en återinförd förmögenhetsskatt eller liknande där man ska betala för sina tillgångar minskat med sina skulder. För den som sitter i ett hus värt 2 Mkr utan skulder blir det i så fall värre än för den som sitter i ett 2 Mkr hus med 1 Mkr i skulder.

Hur vansinnigt är det att tänka sig att låna på sitt hos, om man är skuldfri, och placera lånet i något säkert?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 23:47 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Att det skulle komma en sådan pålaga är knappast något otroligt.

Konstiga skatter som varit:

Salt
Skägg
Fönster
Tegel

http://www.efile.com/unusual-strange-fu ... d-history/


Vi har ju även redan sett att staten tagit ut en tillfällig "engångsskatt" på Cypern för att klara en kris. Jag tror att om staten behöver nya intäkter så kommer nya intäkter att hittas.
Att beskatta en som i allmänhetens ögon ses som undantaget och inte har några lån lär inte väcka några stora ramaskrin med tanke på att majoriteten inte påverkas.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 23:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag kan tänka mig att om det skiter sig på riktigt så kommer bankerna och staten att behöva pengar nyss och klämma åt alla som har lån för att kunna sköta sina åtaganden enligt budgeten . Att i förta läget försöka att driva in sina lån innan de börjar att ta tillgångar du äger .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 23:57 
Ja, Pomperipossa kan alltid komma tillbaka.

Att vara skuldfri torde trots allt vara ett vettigt mål. Men när sedan boendet är betalt kan man kanske skuldsätta sig för något annat, om det nu är så statsmakten ser på saken. När BOL 1 är betalt, skuldsätter man sig kanske för BOL 2. Man gör dessa avdrag och sumpar i värsta fall BOL 2 om tumskruvarna dras åt, men man har ju alltid BOL 1. Eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 00:01 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Känner inte något större förtroende för hur våra folkvalda sköter finanserna. Framför allt så känns det inte som främmande med de märkligaste pålagor som kan läggas på våra axlar framöver. :-g

Men intressant frågeställning. Tyvärr så står det nog skrivet i stjärnorna hur de styrande tänker framöver.... Om man tänker sig att dagens ekonomi snurrar på under denna mandat period. (Ursäkta politiker vinkeln)! Så vet vi ju inte hur o om det sker ett maktskifte under nästa mandatperiod med en annan politik. O hur världen ser ut då.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 00:03 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
MulenDag skrev:

Hur vansinnigt är det att tänka sig att låna på sitt hos, om man är skuldfri, och placera lånet i något säkert?


Att låna pengar för att investera, vilket alltid är en risk, skulle jag passa mig väldigt noga för. Man ska nog vara väldigt, väldigt säker på att det betalar sig. Själv investerar jag gärna, men jag ska ha råd att förlora det, utan att vara satt i skuld.

Men om man å andra sidan tror att vi inom kort kommer få en samhällskollaps som är så enorm att alla former av indrivning från institutioner och banker upphör förstår jag inte varför man inte lånar så mycket man bara kan; miljoner, helst hundratals miljoner, världen går ju åt h-e ändå, varför inte köpa tanks o grejor nu?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 02:30 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 jan 2016, 22:05
Inlägg: 27
Ort: Norrländska skogarna
MulenDag skrev:
Hur vansinnigt är det att tänka sig att låna på sitt hos, om man är skuldfri, och placera lånet i något säkert?

Man ska alltid passa sig för att investera (eller spekulera) med andras pengar. Det gäller lån men även blankning och hävstångsprodukter.

Vilken säker tillgång tänker du i sådana fall på? Räntefonder avkastar urdåligt med dagens ränteläge, och jag tvivlar på att de långa statspapprena kan öka mycket mer i värde i.o.m. att styrräntan redan gått så lågt. Går man upp i risk till företagsobligationer blir jag genast skeptisk, när det gäller lånade pengar, eftersom att företagens återbetalningsförmåga troligtvis kommer påverkas i den stundande lågkonjunkturen. Personligen tror jag inte den potentiella vinsten är värd kontra risken.

_________________
Every time he shows up, I either lose my girl, get beaten by an angry mob, or get thrown in prison for tax evasion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 06:55 
Om vi säger såhär:

Chansen att en skuldfri och pengatät person skattas eller utsätts för andra oväntade "utgifter" för att bidra till exempelvis en statskassa eller för att rädda en fallerande bank lär nog vara hundrafalt mindre sannolikt än att lånegivarna helt plötsligt börjar driva in lån. Det är helt sonika enklare och bättre förankrat i normen och lagen att i svåra tider driva in skulder än att ge sig på besparingar i första hand.

Så att vara fri från lån är ingen garanti, men det är en väsentligt större säkerhet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 07:13 
Tyvärr så glömmer ni det viktigaste, ni som tror på kollaps, nämligen inflationen. Tror du att det skall gå åt helsike låna gärna, låna mycket och teckna den längsta möjliga fasta räntan. Räntorna går upp men inte dina, pengarna förlorar värdet och det blir löneförhöjningar men själva lånet är lika stor.
Vartenda diskussion på forumet som avhandlar denna frågan glorifierar lånefrihet men utan att någonsin titta på vad som har hänt i andra länder som genomgick ekonomisk kollaps.
Det mina föräldrar ångrar idag är just deras lånefrihet innan kollapsen. Fråga gärna folk som kommer från dessa länder...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 08:46 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
T-72 skrev:
Tyvärr så glömmer ni det viktigaste, ni som tror på kollaps, nämligen inflationen. Tror du att det skall gå åt helsike låna gärna, låna mycket och teckna den längsta möjliga fasta räntan. Räntorna går upp men inte dina, pengarna förlorar värdet och det blir löneförhöjningar men själva lånet är lika stor.
Vartenda diskussion på forumet som avhandlar denna frågan glorifierar lånefrihet men utan att någonsin titta på vad som har hänt i andra länder som genomgick ekonomisk kollaps.
Det mina föräldrar ångrar idag är just deras lånefrihet innan kollapsen. Fråga gärna folk som kommer från dessa länder...


Helt sant, förutsättningen är dock att du har en inkomst kvar under (hyper)inflationstiden. Isåfall kan du teoretiskt sett betala av ditt miljonlån väldigt fort, frågan är bara om banksystemet kommer att kunna/vilja hantera avbetalningar under den perioden, men den som lever får se. :)

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 08:56 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Skevar ens personliga soliditet ur, ie man blir av med jobbet, långtidssjukskriven utan tillräcklig ersättning eller att pensionen inte blir vad man tror, är det ju inte så bra att ha stora lån med förhållandevis höga månadsavgifter. Samma sak om det man lånat pengar till inte förräntar sig gott nog, då är det ofta bättre att minska ner lånen.

Men att nolla sitt egna kapital av likvida medel för att betala av en "säker" och lång skuld med minimal och fast ränta är väl inte alltid det smartaste man kan göra... Ska man låna stora belopp är det rätt viktigt att det man lånat pengar till faktiskt förräntar sig. (Ökar i värde) Fast att inte ha något huslån kvar/ eller i allafall minskat det i fullgod takt, vid pensionsåldern är ett bra sätt att minska en del av månadskostnaderna för en stackars pensionär som vill bo kvar i sitt hem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 09:10 
Aftersearch skrev:
T-72 skrev:
Tyvärr så glömmer ni det viktigaste, ni som tror på kollaps, nämligen inflationen. Tror du att det skall gå åt helsike låna gärna, låna mycket och teckna den längsta möjliga fasta räntan. Räntorna går upp men inte dina, pengarna förlorar värdet och det blir löneförhöjningar men själva lånet är lika stor.
Vartenda diskussion på forumet som avhandlar denna frågan glorifierar lånefrihet men utan att någonsin titta på vad som har hänt i andra länder som genomgick ekonomisk kollaps.
Det mina föräldrar ångrar idag är just deras lånefrihet innan kollapsen. Fråga gärna folk som kommer från dessa länder...


Helt sant, förutsättningen är dock att du har en inkomst kvar under (hyper)inflationstiden. Isåfall kan du teoretiskt sett betala av ditt miljonlån väldigt fort, frågan är bara om banksystemet kommer att kunna/vilja hantera avbetalningar under den perioden, men den som lever får se. :)


Företagen, myndigheter osv hamnar i chocktillstånd. Man vet inte hur ska man reagera och uppifrån kommer oftast direktiv att man ska inte sparka folk in i det längsta iom det skulle bara förvära situationen. Företagen får "billiga" pengar att låna och tryckerierna går på högsta varv.
Ingångna avtal med banken gäller och kan inte ändras retroaktivt...håller sig inte banken till avtalet då behöver inte heller andra sidan göra det heller...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 13:41 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
T-72 skrev:
Tyvärr så glömmer ni det viktigaste, ni som tror på kollaps, nämligen inflationen. Tror du att det skall gå åt helsike låna gärna, låna mycket och teckna den längsta möjliga fasta räntan. Räntorna går upp men inte dina, pengarna förlorar värdet och det blir löneförhöjningar men själva lånet är lika stor.
Vartenda diskussion på forumet som avhandlar denna frågan glorifierar lånefrihet men utan att någonsin titta på vad som har hänt i andra länder som genomgick ekonomisk kollaps.
Det mina föräldrar ångrar idag är just deras lånefrihet innan kollapsen. Fråga gärna folk som kommer från dessa länder...


Det finns ju inga självklara svar eftersom det finns många olika scenarion. En bostadsbubbla som punkteras så man är belånad över skrotstenen är typiskt obra. Ska man låna mycket pengar så vill banken ha någon slags säkerhet och hus är en säkerhet som accepteras utan så många frågor. Tyvärr är det så vist inrättat att även om huset utgör en säkerhet för lånet och du inte klarar av dina åtaganden så säljer banken ditt hus och den skuld som finns kvar efter försäljningen är din personliga skuld.

Sen är det inte alls säkert att vi får se en inflation på väldigt väldigt länge utan det vi får se är en långvarig deflation och då är det obra att ha skulder. Vad jag hört används fortfarande Saddams dinarer på sina håll (vissa delar av Syrien t ex) som betalningsmedel. Det betyder att cash kommer att fungera länge. Och så länge vi inte har någon inflation att tala om så fungerar nog både SEK och USD längre än vi kan ana.

Det bästa är nog att ha tillgångar som inte staten ser och vara skuldfri.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 15:23 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Frågan om lån är väl högst(eller helt) beroende av vad man lånar till och vem man lånar av. Är det vettigt att låna till en utbildning? Ja, gissningsvis, givetvis beroende på vad man utbildar sig till. Är det vettigt att låna av Hells Angels? Antagligen inte.

Att ha 4M i lån på en centralt belägen lägenhet? Kanske om man har ett jobb som är jävligt stabilt och beroende av den centrala lokalen och vill bo på denna plats under lång tid. Är det vettigt att ha samma lån med ett jobb som ryker först vid minsta nedgång i konjunkturen, well...

Är ett lån på 4M på en gård där man har möjlighet att driva företag genom lantbruk, uthyrning av bostäder, där det finns skog, jakt, odlingsbar mark etc, tja...

Är det vettigt att låna till en grävmaskin som kan ge en sysselsättning över tid?

Är det vettigt att ha 500 000kr på banken eller är det bättre att köpa guld för dem eller ska man köpa en smedja månne?

Blir ju i slutändan en fråga om värde kontra värdering (som ju är en av Cornucopias käpphästar...)

Värderingen av en gård kan ju i framtiden överstiga värdet där värdet av en central lägenhet gissningsvis överstiger värderingen i framtiden osv. Ungefär som att värdet av kunskapen att kunna bruka marken är lägre än värderingen just nu osv. (i e bönder sätts på bar backe men när gränsen stängs ändras läget etc etc) Gyllene regeln torde vara att värdet i medel överstiger värderingen sett över hur länge man kan hålla ut...

Frågan blir följaktligen: Hur står sig värderingen av det du lånat eller äger över tid kontra dina försörjningsmedel och gör då pengarna mer nytta investerade någon annanstans? Eller?

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att vara fri från lån, verkligen?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 18:52 
T-72 skrev:
Tyvärr så glömmer ni det viktigaste, ni som tror på kollaps, nämligen inflationen. Tror du att det skall gå åt helsike låna gärna, låna mycket och teckna den längsta möjliga fasta räntan. Räntorna går upp men inte dina, pengarna förlorar värdet och det blir löneförhöjningar men själva lånet är lika stor.
Vartenda diskussion på forumet som avhandlar denna frågan glorifierar lånefrihet men utan att någonsin titta på vad som har hänt i andra länder som genomgick ekonomisk kollaps.
Det mina föräldrar ångrar idag är just deras lånefrihet innan kollapsen. Fråga gärna folk som kommer från dessa länder...


Helt korrekt analys!

Det som dock bekymrar mig personligen är just att jag riskerar att inte ha någon inkomst alls att betala av med om ekonomin går åt pipan á la massiv krash, med tanke på branschen som jag jobbar inom. Mitt yrke är inte behövligt i en dystopi, och vi ser redan på företaget jag jobbar på hur en väldans massa människor får gå hipp som happ och stup i kvarten bara för att budgeten är kärv och besparingar måste göras. Märkligt nog är det dock fler erfarna som får gå eftersom vi yngre är billigare i drift...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet