Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SERE
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 13:59 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Survival, Evasion, Resistance and Escape
Jag har gått SERE-A och byggt ensambivack levt på minimala tillgångar och klarat mig utan eld tills upphämtning. Men jag vet att det finns så mycket mer att lära sig och jag vill höra ifrån er vad ni gjort och vad jag kan träna på. Vatten, passager, höjder, eld you name it.

Ni som har gått SERE i olika former skulle ni kunna påminna om vad som ingår nuförtiden såväl civilt som grönklädd och hemmasnickrade varianter.
Vill få en förtydligad inblick i vad som ingår och inte bara plöja kurskataloger, gör inget ifall de inte är svenska eller anpassade till vårt klimat, det kan även vara taget direkt ut böcker eller youtube.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 14:06 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
deadrabbit skrev:
Survival, Evasion, Resistance and Escape
Jag har gått SERE-A och byggt ensambivack levt på minimala tillgångar och klarat mig utan eld tills upphämtning. Men jag vet att det finns så mycket mer att lära sig och jag vill höra ifrån er vad ni gjort och vad jag kan träna på. Vatten, passager, höjder, eld you name it.

Ni som har gått SERE i olika former skulle ni kunna påminna om vad som ingår nuförtiden såväl civilt som grönklädd och hemmasnickrade varianter.
Vill få en förtydligad inblick i vad som ingår och inte bara plöja kurskataloger, gör inget ifall de inte är svenska eller anpassade till vårt klimat, det kan även vara taget direkt ut böcker eller youtube.


Som jag ser det skiljer den taktiska biten, alltså att man inte behöver dölja sig för fi, förflytta sig dolt, samt kommunikationen givetvis.
Civilt är det svårt med utbildningar, eftersom den taktiska biten inte finns med alls, så där får man improvisera, det skulle vara intressant att testa på "riktigt" nån gång, alltså simulera. Mina SERE-kunskaper begränsar sig till teori från böcker och praktik på egen hand.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 14:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
great minds think alike.

skickat en del pm med harmklinga här på forumet. vi kom fram till att arrangeras en POW ESCAPE, HUNTERS random scenario som går ut på infiltrera eller extract ur ett område med fokus på överlevnad och SERE där kommer den taktiska biten in med en aktiv fiende/motståndare efter dig.

kanske finns fler här som i sin lokala länsgrupp, känner att jag skulle lätt vara den som jagar eller flyr för att få testa utrustning, komma utomhus och röra på mig. allt i ett all inclusive

_________________
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av deadrabbit tis 02 feb 2016, 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 14:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Att anordna ett SERE-scenario är rätt så personalkrävande. Jag har provat några gånger, och både varit på den jagande och den jagade sidan. Det är inte lätt att hitta folk som vet vad dom gör, men givet att vissa förhållanden ändras så kan situationen se helt annorlunda ut (snö, mörker, mm)

Har du gått SERE-A så har du ju bra grunder. Sen kan man ju alltid lära sig mer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 17:09 
Så länge jag slipper waterboardas så är jag nöjd.

SERE A gjordes i det gröna, då det var relativt nytt. Det räckte, tyckte jag. Tur att man slapp dryga fångövningar i a f.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 23:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
jag har gått SERE A, B och C har hållit ett flera överlevnadsövningar av strapats typ från ministrapaten från krogen till skogen då vi festar till och går ut i skogen med kläderna man kom in på krogen med, med 2 nätters övernattning. vi ska köra den i år men den är redan fullbokad. vi har också under de senaste åren kört strapaskurser på 5 till 14 dagar med bara kläder utan utrustning.
vill man känna på hur det är att vara jagad så rekommenderar jag den civila estniska tävlingen Porgopuja. vi har varit och kört den 5 gånger. Man får ta sig till olika mål, vid målen så ska man lösa uppgifter med överlevnadskaraktär med militära inslag och man bär den utrustning som man behöver och estniska hemvärnet jagaren under tiden, man går ca 10 mil i skogen under 3 dagar.
vad et gäller SERE konceptet så behöver man inte kunna så mycket skogs tekniker :roll: utan det handlar om springa fort och hålla sig undan. Den rena skogsöverlevnaden man lär sig gör man under SERE A.

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tor 04 feb 2016, 07:05 
marja skrev:
jag har gått SERE A, B och C har hållit ett flera överlevnadsövningar av strapats typ från ministrapaten från krogen till skogen då vi festar till och går ut i skogen med kläderna man kom in på krogen med, med 2 nätters övernattning. vi ska köra den i år men den är redan fullbokad. vi har också under de senaste åren kört strapaskurser på 5 till 14 dagar med bara kläder utan utrustning.
vill man känna på hur det är att vara jagad så rekommenderar jag den civila estniska tävlingen Porgopuja. vi har varit och kört den 5 gånger. Man får ta sig till olika mål, vid målen så ska man lösa uppgifter med överlevnadskaraktär med militära inslag och man bär den utrustning som man behöver och estniska hemvärnet jagaren under tiden, man går ca 10 mil i skogen under 3 dagar.
vad et gäller SERE konceptet så behöver man inte kunna så mycket skogs tekniker :roll: utan det handlar om springa fort och hålla sig undan. Den rena skogsöverlevnaden man lär sig gör man under SERE A.


Mig veterligen är SERE C är förbehållet för de absoluta frontlinjessoldaterna, specialförbanden, samt piloter. Det inkluderar riktigt jävliga fångövningar, man blir alltid "fångad" oavsett. Får man fråga i vilket sammanhang, civilt/militärt, du har fått uppleva detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Survival, ... ape#Levels

Länk till jänkarnas nivåer. Något annorlunda än i a f Sveriges varianter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tor 04 feb 2016, 08:27 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
svenska SERE C är certifierad av amerikanarna, så utbildningarna är väldigt lik. fångövninga är alltid obligatorisk i sere C den har ändrats lite de senaste åren, en mycket intressant erfarenhet att ha varit med om. stor del av kursen så lär man sig amerikanarnas sätt att bli hämtade på, har du inte gått SERE C så är risken stor att du inte får en CSAR
bjuder på en liten film från en fjärrspanningspatrull som jag var med på i höstas, här hade det dröjt ett tag innan man kunde ha blivit upphämtad :roll: https://www.youtube.com/watch?v=EZvHIkqBG2o&feature=youtu.be

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tor 04 feb 2016, 09:07 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
tack för dessa uppdateringar

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SERE
InläggPostat: tor 04 feb 2016, 19:25 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Mig veterligen är SERE C är förbehållet för de absoluta frontlinjessoldaterna, specialförbanden, samt piloter. Det inkluderar riktigt jävliga fångövningar, man blir alltid "fångad" oavsett. Får man fråga i vilket sammanhang, civilt/militärt, du har fått uppleva detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Survival, ... ape#Levels

Länk till jänkarnas nivåer. Något annorlunda än i a f Sveriges varianter.

jobbar som GSS T på ett förband där all K soldater får gå SERE C, hade turen som T att få gå. har även varit på FN tjänst det senaste året och där fick vi också gå SERE C då vi jobbade med fjärrspaning.
civilt så här jag instruktör i Svenska överlevnadssällskapet så där har man gjort en del mystiska saker.

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet