Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 21:31 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Kanske har vi en gemensam lösning för att hitta varann efter TSHTF, eller vid träffar?
https://radiofreeq.wordpress.com/2015/0 ... 44-uhf-cb/
https://radiofreeq.wordpress.com/2013/0 ... nications/

Om det blir mer känt, så kanske vi kan hitta varann på kanal 3, passning var 3:e timme i 3 minuter(sparar batteri)

Bild

Kanske det blir så ändå?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Senast redigerad av northwise fre 05 feb 2016, 23:15, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:05 
som sagt, skippa allt vad subtoner heter så blir allt bättre


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:13 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
grym skrev:
som sagt, skippa allt vad subtoner heter så blir allt bättre


Du har helt rätt grym! Frekvenserna lär vara störningsfria ändå :D Kanal 3, var 3:e timme i 3 minuter(minst).

KISS(Keep It Simple Stupid) ;)

Jag har en väska http://www.motorolasolutions.com/en_xu/ ... /t80e.html som nu ska ändras till kanal 3 utan subton, bara slå på och prata när det behövs(enkel radio att använda till sambon).

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:28 
sert mera bekymmer

det finns få saker som faktiskt är kanal 3
och på det stället det verkligen är det, marin vhf är det en duplexkanal
eller L3 kanalen

jaktradio så är kanaler och frekvenser numera halvflytande, och dom gamla hadde bara två kanaler
samma sak gäller mycket av dom programerbara sakerna, där är det svårt att bara säga kanal 3

så man måste förstå vad man håller på med och skriva ut vad man vill, frekvens och vad det normalt är för kanal

det är lätt att rusa iväg och vilja, men att få med sig alla på ett fungerande sätt kräver mycket mer än så


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:33 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
grym skrev:
sert mera bekymmer

det finns få saker som faktiskt är kanal 3
och på det stället det verkligen är det, marin vhf är det en duplexkanal
eller L3 kanalen

jaktradio så är kanaler och frekvenser numera halvflytande, och dom gamla hadde bara två kanaler
samma sak gäller mycket av dom programerbara sakerna, där är det svårt att bara säga kanal 3

så man måste förstå vad man håller på med och skriva ut vad man vill, frekvens och vad det normalt är för kanal

det är lätt att rusa iväg och vilja, men att få med sig alla på ett fungerande sätt kräver mycket mer än så


Men, det är PMR446 och SRBR444 Det gäller(även jaktradio), så man måste ha koll på vad som är licensfritt.

Vad som verkligen fungerar vet vi först när TSHTF, så vi gör kanske ett försök utan att krångla till det för mycket.

Kanal 3, var 3:e timme i 3 minuter.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:43 
Nu ska man väl inte obstruera när det finns en fiffig idé men jag föredrar nog 5-5-regeln om jag får välja. Kanal 5 från 5 i till 5 över varje timme. PMR, 27MHz, 155 MHz jakt, whatever...

Det viktigaste är väl att vi kommer överens om något. 3-3-3 funkar säkert också, lite svårare att lattja med innan SHTF bara.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:52 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
MulenDag skrev:
Nu ska man väl inte obstruera när det finns en fiffig idé men jag föredrar nog 5-5-regeln om jag får välja. Kanal 5 från 5 i till 5 över varje timme. PMR, 27MHz, 155 MHz jakt, whatever...

Det viktigaste är väl att vi kommer överens om något. 3-3-3 funkar säkert också, lite svårare att lattja med innan SHTF bara.

/MD


Jo, men något som andra ser som giltigt är bättre, men välj vad du vill, bara du får kontakt, min sambo och jag väljer detta, vi har haft det tidigare, fast med subton.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: fre 05 feb 2016, 23:56 
och dom har ungefär vilken räckvidd?
pmr och kompani är något som jag ser det som innom gruppen kommunikation, något som fungerar där man skulle haft ögonkontakt om det inte var för ex hus och trän,

det är bättre att gå ut och tuta med signalhornet i bilen för att få kontakt på dom avstånden

jag kanske är onödigt grym, men hellre nu än när det verkligen gäller


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 00:00 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
grym skrev:
och dom har ungefär vilken räckvidd?
pmr och kompani är något som jag ser det som innom gruppen kommunikation, något som fungerar där man skulle haft ögonkontakt om det inte var för ex hus och trän,

det är bättre att gå ut och tuta med signalhornet i bilen för att få kontakt på dom avstånden

jag kanske är onödigt grym, men hellre nu än när det verkligen gäller


Tuta då, ta med dig bilen i fickan också.. ;) Det handlar inte om räckvidd, bara att ta kontakt med de som är i närheten när inte mobilen finns... Vad väntar du dig? 1kW effekt med logperiodisk antenn på rotor? Du vet själv att PMR446 når 1km utan problem.

Jag tror att det mest kommer att handla om att identifiera sig med de man får kontakt med, är man prepper med signatur eller kunskap, så kanske man får åka/bo/leva med dom andra... om man har tur, och är snäll nog. ;)

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 00:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
MulenDag skrev:
Nu ska man väl inte obstruera när det finns en fiffig idé men jag föredrar nog 5-5-regeln om jag får välja. Kanal 5 från 5 i till 5 över varje timme. PMR, 27MHz, 155 MHz jakt, whatever...

Det viktigaste är väl att vi kommer överens om något. 3-3-3 funkar säkert också, lite svårare att lattja med innan SHTF bara.

/MD


Håller med Mulendag här... iom att kanal 5 inte har bekymret med att kunna blandas ihop på äldre maskiner, plus att femman också är helt öppen på 155 så känns det enklare. Men spelar egentligen ingen roll... anledningen till 333 är ju att andra länder har det, men jag hade nog ändå inte tänkt åka runt i USA med min radio.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 00:27 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Ongrid skrev:
MulenDag skrev:
Nu ska man väl inte obstruera när det finns en fiffig idé men jag föredrar nog 5-5-regeln om jag får välja. Kanal 5 från 5 i till 5 över varje timme. PMR, 27MHz, 155 MHz jakt, whatever...

Det viktigaste är väl att vi kommer överens om något. 3-3-3 funkar säkert också, lite svårare att lattja med innan SHTF bara.

/MD


Håller med Mulendag här... iom att kanal 5 inte har bekymret med att kunna blandas ihop på äldre maskiner, plus att femman också är helt öppen på 155 så känns det enklare. Men spelar egentligen ingen roll... anledningen till 333 är ju att andra länder har det, men jag hade nog ändå inte tänkt åka runt i USA med min radio.


Det är bara för att ni är kompisar. alla har inte SRC (som vi tydligen har) http://www.stockholmradio.se/vhf-fakta , helt öppen? jo, det är framtiden också. Alla kanaler på jaktradio är helt öppna för övrigt, inget tillstånd krävs.

Jag vill inte krångla, bara hitta nåt som funkar... Men, krångla ni på bara... Så blir det nog bra... Nåt etablerat vore bättre än att hitta på eget? Jag visste inte om 3-3-3 förrän ikväll.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 00:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Det är bara för att ni är kompisar


:lol: Det var en första gång! Nä, jag håller inte med Mulendag för att vi är kompisar, men jag tycker det helt enkelt är bättre med fem... 3-3-3 är ju inte ens ett svenskt påhitt, och finns inte institutionaliserat här, så varför köra på nåt sånt? Är det inte bättre att ha ett system som funkar här?

Jag tycker inte att det är att krångla... vi diskuterar. Annars kunde vi ju bara allihopa göra en post i tråden med +1 och säger att du har rätt i allt du säger.

Sen finns ju poänger med att ha lika som i andra länder... men vad jag vet är inte 3-3-3 etablerat nånstans i närheten här? Vi på forumet kan ju dock bygga vilken anropsstandard som helst och sprida den här på forumet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 01:02 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
@Ongrid, jag vet mer än du anar. ;)

Ja, det ar fritt för alla att välja sitt sätt att kommunicera, 5-5-5 var bara ett förslag från mig innan jag förstod att andra sätt fanns etablerade i länderna nära oss. Det gäller bara att hitt nåt som är lätt att minnas, och som man kan använda för övning även före kris.

(555-nånting låter inte helt svenskt heller, kanske riktnumret går till Hollywood? ;) https://en.wikipedia.org/wiki/555_(telephone_number) )

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 09:28 
jag tror man gör sig själv en björntjänst om man förenklar för mycket

om det skiter sig så kommer jag nog ändå inte få tid och ork för att hålla på att lyssna aktivt särskillt mycket
jag kommer troligen ha en radio och scanner med mig
radion för kompisgänget där man lyssnar på den frekvens vi valt för innbördes kommunikation
ev att man har dual watch på den
och scannern för att lyssna runt så man kanske blir förvarnad om något rör på sig i närområdet

skulle jag sätta någon regel som vore lätt att komma ihåg vore det 112
kanal 1 kl 12
då lyssnar man två gånger per dygn på kanal 1

och då om man har resten av utrustningen uppe så lyssnar man mera

folk som inte hållt på med radiokommunikation kommer bli grymt besvikna när dom börjar annvända det
det är ingen mobiltelefon där man ringer till varandra
det är mycket som måste till
men det svåraste är radiodisiplin, något som inte kommer fungera när massor av folk försöker få kontakt och inte förstår begränsningarna
läs, en djävla massa folk som stör och förstör

för att kommunikation ska fungera på allvar krävs det kunskap och erfarenhet
och allternativa i förväg bestämda sätt att försöka saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3-3-3 kommunikation för preppers/survivalister?
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 11:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
112 var en ny för mig :up:
Det som vore bra är ju ändå om det fanns en standard motsvarande 333 som etablerats i Sverige. Om den sen heter 555, 333 eller 112 skiter jag i, bara det blir bra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet