Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 20:03 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 21 aug 2015, 23:00
Inlägg: 30
Jag skall införskaffa radioutrustning för att vara berädd på det näst värsta. Tidigare erfarenheter innom radiokommunikation är lumpen, där jag använde radion enhel del men tyvärr så var den tekniska utbildning bristfällig. I nutid så har jag en 155:a under jakt och vet dess begränsningar. Två stycken ä BaoFeng UV-5R med 12 volt laddare och bilantenn ligger på inköpslistan, men vad behövs för något längre kommunikation? Har läst en del om 27mhz och det verkar vara delade meningar om den. Det som är intressant är vad merparten av likasinnade använder, inte vad som är bäst men få använder vid längre kommunikation. Vid längre kommunikation menar jag 5km+ i lantmiljö.




Skrivet på min iPhone på fyllan, däran stavning och meningsuppbyggnad.

_________________
Ci vis pacem, para bellum.
Putin, befriare och död!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 20:12 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Yeasu FT-817 är något av en swiss army knife då det kommer till kommunikation.
All band - all mode. Inbyggt batteri. Rikligt med kringutrustning att köpa.
Nackdelen är uteffekten, bara 5W.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 20:43 
Jag vet visserligen inte vad jag pratar om men en del som vet pratar om Anytone-666 http://butik.limmared.nu/sv/mobilappara ... m-60w.html som ger upp till 60W och är en "all band" så den funkar både på 27 MHz (inklusive SSB) och 10 m och kanske något mer.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 20:54 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
MulenDag skrev:
Jag vet visserligen inte vad jag pratar om men en del som vet pratar om Anytone-666 http://butik.limmared.nu/sv/mobilappara ... m-60w.html som ger upp till 60W och är en "all band" så den funkar både på 27 MHz (inklusive SSB) och 10 m och kanske något mer.

/MD

Frekvensområde 28-30MHz
Trafiksätt AM / FM / LSB / USB
Effekt AM 30W, FM 50W SSB 60W

Mycket begränsad med andra ord. Populär bland CB-folket för den kan ändras till 27MHz.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 21:55 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Jag famlar också kring radio...

Skulle vilja ha alternativ till mobiltelefon för att kommunicera med familjen. Om det skulle hända något allvarligt visar erfarenheten att mobilnäten snabbt överbelastas.

Mitt problem är räckvidden som behövs. Har ca 25 km mellan bostad och arbete (stadsmiljö). Då har jag förstått att det krävs lite extra. Sen ska de ju självklart vara rätt små, inte kräva långa externa antenner, inte kosta allt för mycket osv osv

(Ja, jag inser att mina krav inte riktigt går ihop.....)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 22:18 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 21 aug 2015, 23:00
Inlägg: 30
Wildthing skrev:
Jag famlar också kring radio...

Skulle vilja ha alternativ till mobiltelefon för att kommunicera med familjen. Om det skulle hända något allvarligt visar erfarenheten att mobilnäten snabbt överbelastas.

Mitt problem är räckvidden som behövs. Har ca 25 km mellan bostad och arbete (stadsmiljö). Då har jag förstått att det krävs lite extra. Sen ska de ju självklart vara rätt små, inte kräva långa externa antenner, inte kosta allt för mycket osv osv

(Ja, jag inser att mina krav inte riktigt går ihop.....)


Har ca 55km till jobbet, men tanken är att ha "långhållsriggen" i bilen, och montera antennen på railsen när det krävs/ges tillfälle. Att lämna hemmet vid SHTF ser jag som en självklarhet. Därför så planeras all utrustning att lämpas till bilarna som skall tjäna som tillfälligt fortskaffningsmedel tills planen är i lås. Allt är (nästan) planerat i minsta detalj. :hm:

_________________
Ci vis pacem, para bellum.
Putin, befriare och död!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: lör 06 feb 2016, 22:34 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Min tanke är i första hand att de behövs om det händer något när familjen är uppdelad.

Anta att jag och frugan är på jobbet och barnen i skolan. En el flera bomber går av i kollektivtrafiken. Då vore det gott att dels jag och frun kan synka hemfärd osv. Dels kan barnen ta sig hem och få kontakt med oss.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: sön 07 feb 2016, 00:22 
för att göra er besvikna

radioågar går i stort sett som ljus
, rakt fram
på ett böjt jordklot så är det synliga avståndet beroende på höjden
radiovågor följer med en aningen i rundningen så man räknaar med
roten ur höjden i meter * 4.15 km
eller 10m högt = 3,16*4,15= 13km räckvidd

riktigt låga frekvenser följer jorden yta längre, men det skippar vi för tillfället

man an i vissa fall studsa radiovågor i atmosfären och få längre räckvidd, men det kräver mera i kunskap och erfarenhet, och frekvenser under ca 30Mhz (beroende på solens aktiviteter)

alla som är vana vid mobiltelefon hantering och går över till radio kommer bli grymt besvikna, för det kräver mer av användaren, och man blir alldrig fullärd


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: sön 07 feb 2016, 01:05 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Jo, det är ju det som är problemet....

Hur är det med satellittelefoner, de borde vara betydligt mer ovanliga och därmed kanske ha högre tillgänglighet vid katastrofläge?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: sön 07 feb 2016, 08:07 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Är man seriöst intresserad av att kunna använda en klassisk radiosändare så är första steget innan man ens funderar på vilken hårdvara man ska köpa att skaffa sig en utbildning. Det är inte dyrt och tar inte lång tid. Det kostar några hundralappar och ett par veckoslut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: sön 07 feb 2016, 10:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
R8N skrev:
Är man seriöst intresserad av att kunna använda en klassisk radiosändare så är första steget innan man ens funderar på vilken hårdvara man ska köpa att skaffa sig en utbildning. Det är inte dyrt och tar inte lång tid. Det kostar några hundralappar och ett par veckoslut.



Ja, helt klart är att man kan inte anta att kommunikationen via radio fungerar lika bra som via telefonnätet när det fungerar.
Satsar man på amatörradio så får man tillgång till flera frekvensband med olika egenskaper och räckvidd. Man kan experimentera med olika band och antenner för att prova ut vad som fungerar bäst i den terräng man vanligtvis befinner sig i.
Gör man räckviddstest på 28 MHz så lär man sig hur 27 MHz beter sig. Likadant så beter sig 2 Metersbandet likadant som jaktradion på 155 MHz och 70 cm bandet som PMR/SRBR. På amatörbanden kan man också experimentera med högre effekter och riktantenner utan att trampa någon myndighet på tårna så här i fredstider :rambo:
I vilket fall så vill man nå ett par mil från bilen så blir det ganska långa antenner som gäller.
på 27MHz når man bra med en 2,6 meter lång kvartvågspinne men bandet blir helt värdelöst för närkommunikation när bandet öppnar mot Europa. På 28 MHz däremot kan det vara nästan helt tyst. Så om någon kommer på att upprätta ett lokalt preppernät på 27 så vore 28MHz ett mycket bättre alternativ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: tis 09 feb 2016, 15:46 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Wildthing skrev:
Mitt problem är räckvidden som behövs. Har ca 25 km mellan bostad och arbete (stadsmiljö). Då har jag förstått att det krävs lite extra. Sen ska de ju självklart vara rätt små, inte kräva långa externa antenner, inte kosta allt för mycket osv osv


Det går att lösa på ett utmärkt sätt. Kontakta din lokala amatörradioförening, låt dem hjälpa dig ta certet, och börja lobba för (och hjälp till med) att den 2M-repeater som de med stor sannolikhet har uppgraderas med reservkraft (batterier och solceller). Med en repeater med bra antenner på bra höjd är det inget problem att täcka en ganska stor stad utan att behöva ha något värre än varsin UV-5R i näven. Men det kräver en del föreningsarbete, förstås. Sen är det vad jag vet inget stort som hindrar att man sätter upp en repeater själv, men det kostar en del...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: tis 09 feb 2016, 17:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 21 aug 2015, 23:00
Inlägg: 30
Har nästan beslutat mig för en crt ss 6900, alternativt någon av samma typ men annat märke påstämplat. Den bör täcka mitt behov tillräckligt väl, när den är öppnad till "exportläge"

_________________
Ci vis pacem, para bellum.
Putin, befriare och död!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 00:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Här är en radio som klarar 69MHz, 156MHz och 444/446MHz.
http://www.nevadaradio.co.uk/amateur-ra ... -kg-uv950p


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av radio.
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 07:23 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
R8N skrev:
Här är en radio som klarar 69MHz, 156MHz och 444/446MHz.
http://www.nevadaradio.co.uk/amateur-ra ... -kg-uv950p

Den radion finns i två varianter, så det gäller att få rätt modell.
50/70/144/433 KG-UV950PL
28/50/144/433 KG-UV950P

Tester på KG-UV950P har visat att den ger ut dåligt med effekt på de lägre banden.
(bara 9,5W på 10m https://hamgear.wordpress.com/2013/09/3 ... kg-uv950p/ )
Volymkontrollen är inte steglös utan görs med en "rotary encoder". Steg 1 är för hög för inomhusbruk, steg 2 är för högt och 3:an ger distorsion... Volymkontrollen har 16 steg.
En recension på KG-UV950PL finns här: http://www.g3zpf.raota.org/articles/wou ... V950pl.pdf dock utan effektmätningar.

Vad vi egentligen skulle vilja ha är en 28/70/144/433, men en sån modell finns inte vad jag vet.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet