Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa lösningar för internet, kommunikation, osv..
InläggPostat: mån 08 feb 2016, 11:48 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 19 nov 2014, 11:32
Inlägg: 4
Ort: Norrlands första stad.
northwise skrev:
NET1 använder gamla NMT450-nätet, inte 900. Packet radio är ett digitalt kommunikationssätt som är betydligt billigare än Pactor, funkar på allt från 27MHz FM och uppåt i frekvens, troligen får det även användas på PR-bandet, har dock inte kollat säkert.



Det enda Net1 har gemensamt med NMT450 är frekvensen, i övrigt byggde Net1 ett helt nytt nät. Det gamla NMT450 nätet ägdes av Telia och är skrotat / avstängt sedan 2007.

Fördelen med Net1 är deras enorma täckning och driftsäkerhet. Jag är själv kund hos dem och har lånat ut modem till andra just för att vi ska kunna ha kontakt vid strömavbrott då vanliga mobilnät slocknat.

Viber, Whatsapp och Zello fungerar mkt bra över Net1.

Detta forum kanske skulle ha en kanal / talgrupp på Zello ?
En kanal för endast medlemmarna på detta forum, lösenordet till talgruppen skulle kunna finnas i en egen tråd rörande Zello / kommunikation över Zello som bara är synlig för inloggade ? En fördel är ju att man helst har samma användarnamn på Zello också.

Zello fungerar även bra över 2G / EDGE och Telia har ju själva sagt att de prioriterar 2G vid strömavbrott. Alla har ju inte Net1, enklare att ha ett kontantkort från Telia liggandes.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa lösningar för internet, kommunikation, osv..
InläggPostat: mån 08 feb 2016, 12:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Som jag förstått det så fick IceNet överta telias nät vid den övergången .https://sv.wikipedia.org/wiki/Net_1

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa lösningar för internet, kommunikation, osv..
InläggPostat: mån 08 feb 2016, 18:32 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 19 nov 2014, 11:32
Inlägg: 4
Ort: Norrlands första stad.
Dweomer skrev:
Som jag förstått det så fick IceNet överta telias nät vid den övergången .https://sv.wikipedia.org/wiki/Net_1


Det gäller endast frekvensen.

Net1 byggde ett helt nytt nät å de använder främst Teracom's master och radiolänkar, samt så sköter ju Teracom drift och övervakning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa lösningar för internet, kommunikation, osv..
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 17:16 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Northshadow skrev:
T-72 skrev:

Jag har tittat på det nu i några dagar och det låter så intressant att jag är nästan sugen att testa den.

Det måste ju testas :) har redan några raspberry.pi liggandes!
Bara resten kvar, synd jag kastade bort paraboler.



Jag har just satt upp outernet och provat det. Mottagaren behöver inte vara DVB-S2 det räcker med DVB-S då Hotbird 13E transpondern med outernet är DVB-S. Raspberry pi 1 eller 2 fungerar ifall man inte vill satsa på en lantern. Lantern är en STB (set top box/digitalbox) med modifierad mjukvara för outernet.
Innehållet i outernet är mycket varierande.
Khan Academy har bra skolmaterial, men på en massa konstiga språk.
Malawi Radio och nyheter mm. är intressant, men berör knappast oss.
Twitter innehåller en del nyheter, men texterna är för korta för att man ska få reda på vad det handlar om. En del tweets innehåller endast internet-länkar till innehåll, och det är ju helt värdelöst för den som inte har internet.
Wikipedia har laddat en del artiklar, men fem av sju verkar vara sportnyheter..
Ett dokument om aquaponics från 2005 har de lyckats klämma in.
News innehåller en del intressant, men det mesta är PLOS genetics/medicine/.. skriverier från nåt universitet och behöver en del bakgrundsstudier och referenser mm. för att göra nån som helst nytta.
Innehållet är ganska ostrukturerat. I huvudmenyn delas innehållet upp i Files, Libraries och Twitter. Under files hittas också filerna som dyker upp i Libraries och Twitter. Mappar dyker upp fast innehållet ännu inte är nerladdat i sin helhet.
Nerladdningshastigheten uppges till max 90kbps. Filerna som erbjuds matas ut flera gånger för att få redundans i systemet. 4-5 filer matas ut samtidigt. 1GB per dygn som uppges är utopiskt. 1GB per vecka ligger närmare sanningen.

Jag säger bara.. Om internet saknades och jag bara hade outernet så skulle det inte vara kul. Håll hårt i radion för den är 100 gånger bättre.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet