Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 23:48 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Ongrid skrev:
La till en liten SERE-väska, med ficklampa, Leatherman PS4, CRKT M16 fällkniv, Kompass och förstoringsglas, BIC-tändare, Lite mediciner och vattenreningstabletter, bitssats och hållare, fastnycklar för 6, 8, 10 mm. zip-ties, en tampong, sytråd och nålar. Väskan sitter nertill mellan sidoväskan och ryggsäcken.
Har också packat in allt inuti den stora säcken i en vattentät packpåse, och lagt i en rulle tandtråd och en nödsovsäck.
Bild


Inte så grey vad gäller bugout i skarpt läge, men det funkar att komma till bol i mjukt läge(strömavbrott).
Välj hellre en svart rygga med röda inslag, mer grey och mindre tactic, du förstår vad jag menar.

Det finns ryggsäckar som är riktigt hållbara, anpassningsbara och ytterst bekväma, bl.a. Mitt optimala tips är Kelty MAP 3500 http://www.amronintl.com/kelty-map-3500 ... -pack.html pg.g.a. att den är otroligt bekväm! Eller en vanlig Haglöfs tight large, bägge går att komprimera med remmarna på sidorna, många har inte fattat meningen med dessa.

Tacticool är inte cool, alla som är runt dig ser "prepper", vanligt är bättre. Annars är allt toppen! :up:
Undvik allt militärt, MOLLE, taktiskt och polisiärt.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Senast redigerad av northwise fre 12 feb 2016, 00:01, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 23:56 
Ganska lustigt att jag packade ner idag min CRKT M16 också. Det är en härligt liten och lätt kniv som jag verkligen tycker om :up: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 23:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@Northwise
Jag har liksom inga problem med tacticool... det finns ju lite olika skolor kring det där, och jag ser det inte som ett problem.
Vad gäller att komma till BOL utan att synas så är det inget problem för mig... finns bara skog och ekorrar mellan huset och BOL :mrgreen:

@T-72
Jag har haft flera, och för det priset så är dom svårslagna! Dessutom såpass billiga att man törs använda dom, och bara köpa en ny när den inte funkar längre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 00:04 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Ongrid skrev:
@Northwise
Jag har liksom inga problem med tacticool... det finns ju lite olika skolor kring det där, och jag ser det inte som ett problem.
Vad gäller att komma till BOL utan att synas så är det inget problem för mig... finns bara skog och ekorrar mellan huset och BOL :mrgreen:

@T-72
Jag har haft flera, och för det priset så är dom svårslagna! Dessutom såpass billiga att man törs använda dom, och bara köpa en ny när den inte funkar längre.


Nä, jag förstår dig, men andra kan ha problem med tacticool, och egentligen är 1000d Cordura inget man vill bära omkring på, 10% mer vikt utan mening, men det vet man när man burit det 24/7 i 100+ dagar.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 00:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ja, det där är väl en såndär långdragen debatt man aldrig kan bli klok på... jag gillar 1000d cordura, för jag har fått revor i en massa Haglöfs ryggor och liknande, bara för att dom har väv som passar bäst som material i trosor :D
Maxpedition är rätt tåliga, och det enda jag egentligen stör mig på är att dom har för många småfack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 00:07 
Lånar lite tråden just pga M16, allt är med utom min panlampa:


Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 00:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@T-72
Haha!! Exakt samma sorts kniv som jag nyss packade ner!! :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 00:59 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Ongrid skrev:
Ja, det där är väl en såndär långdragen debatt man aldrig kan bli klok på... jag gillar 1000d cordura, för jag har fått revor i en massa Haglöfs ryggor och liknande, bara för att dom har väv som passar bäst som material i trosor :D
Maxpedition är rätt tåliga, och det enda jag egentligen stör mig på är att dom har för många småfack.


Håller med om MXP där, men klokt är att inte verka eller vara som nära myndighet på nåt sätt, innan man vet lägets art, man vet ju aldrig vilka man möter i skarpt läge.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 01:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Kamouflage och andra färgsättningar och utseenden på utrustningen som kanske härstammar i användingsområden som en gång i tidne skulle dragit uppmärksamhet till sig tror jag spelar mindre roll egentligen, det är så himla vanligt bland "vanligt" folk att ingen reagerar på det.

Däremot, om man kommer promenerande i uniform, en bössa och mer eller mindre en fältuniform så väcker det möjligen en del uppmärksamhet. Är man dessutom kortklippt, går som om man vore på regementet etc. så ja, då drar man uppmärksamheten till sig.

Jag tror ingen bryr sig om jag, som gråhårig och skäggig "gubbe" släpar runt på en utrustning som på välfriserad 25-åring med en fura till ryggrad skulle dra uppmärksamheten till sig.

För övrigt insåg jag nu att min BOB behöver ses över. Den har jag nog inte tittat på senaste året... :oops:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 09:17 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
northwise skrev:



Citera:
Det finns ryggsäckar som är riktigt hållbara, anpassningsbara och ytterst bekväma, bl.a. Mitt optimala tips är Kelty MAP 3500 http://www.amronintl.com/kelty-map-3500 ... -pack.html pg.g.a. att den är otroligt bekväm! Eller en vanlig Haglöfs tight large, bägge går att komprimera med remmarna på sidorna, många har inte fattat meningen med dessa.

+1 på den ryggsäcken
https://dl.dropboxusercontent.com/u/227 ... .13.44.jpg

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 09:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har ju dessutom rätt ordnat därhemma för att stanna kvar i händelse av problem... om jag använder min BOB så kommer det sannolikt att vara i ett läge där man har en hel del annat med sig som kan dra till sig uppmärksamhet. Jag tycker det är en bra fundering dock. Ska man gå klädd i "vardagskläderna" och ha en rödblå rygga från nåt vanligt märke på sig, dölja radioantenner och annat, och kanske flyga under radarn? Eller ska man köra på ren funktion (I min värld är det den enda fördelen med "taktiska" prylar) och köra en rygga med militärt utseende, funktionskläder, och liknande?

Nu vet jag inte om min rygga faller så hårt inom tacticool-segmentet, men den är svart och har en massa fickor. Om jag går med en blå skaljacka och röda fjällrävenbrallor så ser jag ut som en fjällvandrare... men om jag har svarta M90-brallor och en mörkgrön skaljacka så ser jag nog mer ut som nåt annat.

Jag har tänkt lite som Harmklinga... om jag nu ska ut i en farlig och problematisk värld så är det ingen nackdel att själv se ut som om man vet vad man gör, och då kan tacticool tillochmed funka lite avskräckande. Nackdelen är ju att man kan tas för stridande om man flyr från en krigszon.

Glömde förresten att jag har svensk och europeisk vägkarta i ryggsäcken också. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 10:00 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Lite OT: När jag försiktigt har kollat runt lite bland vänner och bekanta så har de i regel ingen aning om vad en Prepper/Suvve är och skulle inte reagera nämnvärt om man kommer i en svart tacticool rygga (eller liknande). De som däremot direkt ser det är så klart folk som kan/vet eller är i yrken som är direkt relaterade till tacticool utrustning.
Så för forket tror jag inte att det är någon större risk att bli röjd som så.

Bara mina 50 öre...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 18:44 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Ongrid, jag gillar hur du organiserat delar in allt i olika kategorier.

Jag håller med om det som skrivs om tacticool och camoflage. Under mååånga år har militärinspirerade kläder och ryggsäckar varit mode bland vanligt folk. Inte heller ser vanligt folk skillnad på modecamo eller riktiga militär kläder, inte heller på taktiska kängor eller modekängor mm. De som ser skillnaden är de redan invigda. När jag är ute bland folk, vilket inte är så ofta, så brukar jag ofta se människor som har något på sig som är militärinspirerat. Jag brukar försöka kolla på hur folk runt om reagerar när någon har camo på sig och de flesta ser nog inte det överhuvudtaget. Folk är så upptagna av det de håller på med eller sina mobiltelefoner.

Förr ägde jag en del militärkläder/kängor. Hade även modecamokläder också. Jag har gärna på mig något diskret militärt eller polisigt idag. Men jag blandar det med vanliga kläder och skulle inte gå i full mundering, om jag ägde en sådan, ner på stan. Men jag kommer att skaffa en del militärkläder igen och div utrustning med tanke på det liv som jag planerar i min framtida BOL2:a.

Ursäkta att jag blev helt OT här. Moderator för ta mig i örat och flytta detta inlägg till ett lämpligare ställe. :bandit:

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 01:31 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Istället för att jämföra med nuläget på sergels torg så testa att gå runt med tacticool grejjor eller militärliknande klädsel i ett område där WROL råder.

Kan nog vara en helt annan syn på saken som gäller då. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 01:38 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Nu blir det lite OT, men...

Att ha en eller två saker som är lite tacticool lär inte väcka så pass stor uppmärksamhet.

En svart rygga, tacticool eller inte, väcker inga känslor om man inte låter andra komma för nära - och det är här konsten ligger.

Jag tror Ongrid vet exakt vad jag pratar om... :sneaky:

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet