Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 12:30 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Fel forumdel flytta gärna.
Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler för Offgrid.
Ni som bor offgrid eller övar på och ni andra som gör/gjort kalkyler på kostnader vid någon oförutsedd händelse eller bara av ren livsstil.
Vad kostar er personliga dag/vecka/månads upkeep för er? Mat, toalett, vatten, värme, trygghet och sömn. Oavsett om man äter enbart konserver eller bakar you name it.
Kan själv inte bidra med något, men vore oerhört roligt att få reda på vilka pengar det rör sig om ni med sommarstuga skall definitivt skriva här också.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 21:17 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Lyfter tråden igen finns det någon som vet vad en dag kostar/kostade?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 01:34 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Ja, det hade varit intressant att veta. Efter sommaren kan jag bidra med lite siffror :)

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 09:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har en BOL som är totalt offgrid, och där kostar ju sakerna inte så mycket... om jag käkar ris och lite torrvaror, fisk ur sjön, dricker vatten, skiter på utedasset, lagar mat med gasol och ved... skulle tro att man kan leva på en tusenlapp i månaden. Elen får jag från panel så den är gratis.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 10:48 
Jag tror Ongrid för fram en viktig aspekt där, den att det beror på vad man har för förväntningar. Jag har nyligen läst klart boken Nybyggares dagliga leverne, recension här (jag är inte Petter) http://www.alternativ.nu/index.php?topic=8178.0 och tänker man på deras liv var det inte många kronor som behövdes. Lite till metall, murning, spik och ammo i övrigt tog de allt ur skogen och sjön. Jag å andra sidan kanske njuter solnedgången med finkött och lite vin till och grekiska oliver i salladen - det blir helt andra pengar. Dessutom har jag massa andra hyss för mig så det är nog svårt att säga vad det kostar.

Man kan alltid spekulera...
* Om du har stugan betald och i gott skick och solpanelerna på plats osv. så kostar den inget i kontanta pengar. Jag skulle ändå lägga undan 500-1000 kr/månad för kommande reparationer, när växelriktaren brinner upp är det inte billigt.
* Vad behöver du till mat? Räcker en 33 kr om dan till margarin, kryddor, matolja, pasta iblan, köpekött nån enstaka gång, blir 1000 kr till men det är ju inte en merkostnad jämfört med att sitta i sitt vanliga boende, snarare en besparing för att man tar mat från sjön, odlingarna och skogen.
* Fastighetsavgift, sotning, slamtömning av avloppssystemet om man har sånt.
* Med mera...

För själva stället (ett enklare ställe) tror jag det är rimligt att tänka sig 15-30 tusen om året om man är offgrid och lägger undan lite för förbättringar. Då har jag inte räknat med kostnaderna för att ta sig dit och därifrån som lätt drar iväg.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 12:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Nybyggares dagliga leverne har jag läst 3 gånger, bra bok!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 07:52 
Mina fasta kostnader är bl.a. avgifter för vägar och skötsel i den samfällighet jag tillhör. Knappt 3000:- om året. Skatten stannar just nu på knappa 2000:-
Skulle jag gå offgrid blir naturligtvis elen gratis med solceller. Vatten har jag på 2 ställen, och alternativ till septitanken. Så där stannar kostnaderna, utan att räkna på rep. och underhåll.

Mat har jag för minst en månad. Räknar annars med 2-3000:- per månad. Tycker man kan hålla fängelsestandard, minst.
Sen har jag säkert glömt en del utgifter, men tror att 5000:- i månaden skulle räcka för mig och min sambo utan att behöva sakna något.
Blir det tuffare kan jag säkert dra ner 1-2000:- Kanske mer. Men jag har inga planer på att leva som grottmänniska. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 10:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ingen av er har tagit med avskrivningar för investeringarna av solceller mm . Hade det varit en villa det handlat om så hade dessa avskrivningar varit en del av boendekostnaden oavsett om det tagits lån för inköp eller om det handlats kontant .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 06:04 
Mitt solsystem som hamnar på nya stugan är på 500w, och kostade, från Tyska Ebay strax under 7000:- (5X100W)
En så pass liten kostnad att det rann förbi. Har man ett större system blir det så klart annorlunda.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 08:56 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Vi jämför äpplen och päron här.
Billigt om man nöjer sej med det enkla och får uppvärming och en del av maten från naturen.
Lika dyrt som vanligt eller dyrare om man är offgrid och ska ha samma komfort som ongrid (no pun intended).

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 09:31 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
carlsson56 skrev:
Mitt solsystem som hamnar på nya stugan är på 500w, och kostade, från Tyska Ebay strax under 7000:- (5X100W)
En så pass liten kostnad att det rann förbi. Har man ett större system blir det så klart annorlunda.


Det får du gärna berätta mer om. Vi vill ha till landet så man kan driva frysen. Resten kan man klara, men frysen underlättar så extremt mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: mån 15 feb 2016, 06:35 
Maka skrev:
carlsson56 skrev:
Mitt solsystem som hamnar på nya stugan är på 500w, och kostade, från Tyska Ebay strax under 7000:- (5X100W)
En så pass liten kostnad att det rann förbi. Har man ett större system blir det så klart annorlunda.


Det får du gärna berätta mer om. Vi vill ha till landet så man kan driva frysen. Resten kan man klara, men frysen underlättar så extremt mycket.



Sök på solarpanel 100w system
Här är ett exempel
http://www.ebay.de/itm/500W-OFF-GRID-CO ... SwpRRWmI9U


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 10:51 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Jaakko skrev:
Vi jämför äpplen och päron här.
Billigt om man nöjer sej med det enkla och får uppvärming och en del av maten från naturen.
Lika dyrt som vanligt eller dyrare om man är offgrid och ska ha samma komfort som ongrid (no pun intended).


Lite gammal tråd, men det kanske kan livas igång igen.
Jag tycker att din tanke som referens är väldigt viktig.
Man måste jämföra med samma referenser.
Jag hade också varit väldigt intresserad av att jämföra med motsvarande standard som vi är vana vid i dagsläget.
Sedan tror jag att det är orealistiskt i längden kanske. Tror att miljöaspekter och ekonomi kommer att tvinga ner oss i bekvämlighet och lyx.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 11:38 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Kul att tråden bumpades, finns det någon som har ett exempel att bidra med, BOL sommarstugan, båten eller vindskydd?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 12:42 
Mat: 1600kr-2100kr/månad beroende på hur lyxigt jag äter. Lagar all min mat själv och köper ingen färdigmat, bakar eget bröd. Kommer kaninproduktionen igång, om jag skulle äta mera vegetariskt och sluta köpa godis skulle jag lätt komma ned under tusenlappen utan att sänka kvalitén på maten.

Energikostnad=0,5-1,5kWh/dygn på vår, sommar/tidig höst för att driva kylskåp,vattenkokare, stereo, laptop, baka bröd och hydroponicssystemet.
1.5-4kWh/dag på vintern beroende på hur kallt det är. Använder ett vanligt konvektorelement att värma mina 15,4m2.
Försöker baka bröd på eftermiddagen/kvällen på vintern, då gör ugnen det är +24 grader i hela huset. Nästan för varmt uppe på sovloftet, är det minus ute har innetemperaturen sjunkit till +17 på morgonen om jag inte har på elementet. :)

Egen brunn och sågspånstoalett= i princip gratis.

Är inte off-grid, men funderar på det. Men trots den höga nätavgiften skulle det inte löna sig förrän typ år 2035 att köpa batteribank och solceller. Skulle bli billigare om jag satte in en vedeldad kamin, men blir mycket mera underhåll att elda hela vintern, serva batterier och solceller och behöva räkna på Ah ifall jag vill bingekolla på "Stranger Things" i mellandagarna.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet