Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 11:24 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 23 feb 2016, 05:12
Inlägg: 7
Ort: Malmö
Hej alla :)

Tänkte att det var dags för mig att registrera mig här nu efter ett bra tags fundering och ängslan fram och tillbaka gällande hurvida man är förberedd för en eventuell kris, eller högst problematiska vardagsproblem. Det är i denna tråd vardagsproblemen som kommer och skall behandlas då jag har kört fast i EDC-träsket lite grann.

Pendlar till jobbet medelst kollektiva medel. Detta innebär både buss och tåg i mitt fall. Pendlingtiden är inte särskilt lång utan det handlar om två timmar enkel väg från dörr till dörr.

Har en ECB med mig och det är främst den jag vill ha hjälp med att få i ordning på. Vad jag är ute efter är tips och trix för att få med det man kan tänkas använda/behöva i en eventuell situation. Har läst igenom de trådar som tidigare avhandlat ämnet och finner att jag har en hel del av det som nämns i dessa trådar, dock är problemet att jag behöver en slim ECB som i att utrustningen inte får ta så stor plats i ryggsäcken. Detta då jag vill kunna få med mig eventuella förstärkningsplagg då väderleken kräver detta.

Om det är så att admin anser tråden överflödig så kan den utan framförhållning plockas bort.


Tacksam för alla kommande tips och ideer i ämnet :)

_________________
Gömmer man sig, så syns man inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 12:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vad är en ECB?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 13:18 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 19:54
Inlägg: 36
Shadow tactical skrev:

Har en ECB med mig och det är främst den jag vill ha hjälp med att få i ordning på.



Efter en snabb googling har jag kommit fram till att det bör vara europeiska centralbanken han syftar på.. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 13:52 
Everyday Carry Bag skulle jag tro är den avsedda betydelsen i detta sammanhang. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 13:54 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vet ikke om jeg synes svarene så langt i tråden har gjort deg noe klokere eller om du synes det er en god velkomst av en ny deltager?

Hva du bør bære i din edc er ikke lett å svare på. Hvilke scenario ser du for deg og hvilke behov bør dekkes? Ekstra klær er nok ikke dumt i den kalde årstiden, så det er bra du har tatt høyde for. Om vi snakker om togstans som varer over tid, så ville jeg nok hatt med noe å spise, drikke og noe å fordrive tiden med. En bok eller en kortstokk om du er av den sosiale typen.

Litt ekstra penger, første hjelpsutstyr og viktige medisiner er jo aldri feil. Lys og varme kan bli viktig, så en liten lommelykt og mulighet til å lage ild er greit å ha. En kniv eller multiverktøy med kniv synes jeg bør være med.

Om reisen tar to timer med kollektivtrafikk fra dør til dør, så kan vi jo fort snakke om opptil 10 mil. Om du må tilbakelegge den avstanden til fots i en krisetid, så er vi jo fort inne på noe som krever langt mer plass. Da er nok en 72t sekk å foretrekke, men det blir jo vanskelig å få det til på liten plass da. Sjekk litt rundt på forumet på edc, så finner du sikkert mange flere gode forslag.

(Ed. Så ikke forrige svar før jeg postet)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 14:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om man vill slimma det hela så finns ju ett par saker man bör göra... Det första är väl att man bör ställa upp en beskrivning av behovet, och sen prioritera.

Behovet kan ju skifta beroende på var du finns på dagarna och vad du bedömer vara en normal problematik du behöver lösa med EDC. I en ren stadsmiljö så har man ju inte behov av en kniv och tändare på samma sätt... snarare att man vill ha extra ström till sin mobil, och lite kontanter. Om man åker tunnelbana kan en ficklampa bli ovärderlig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 14:19 
Lösa fickor typ hook-and-loop från Maxspedition är en väg att gå. Och/eller olika typer av pocket organizers.

Finns i olika storlekar. Lätt att flytta till/från ryggsäcken.

Jag kör med sådant men till min Maxpedition Larkspur eller Timbuk2 budväska. Går att ta en pocket organizer i jackficka vid behov.

En rimlig EDC för dig skulle kanske kunna vara något som gör det lättare att hantera förseningar eller till och med att gå hem. En nedbantad GHB.

Första förband, nötter, halv liter vatten i PET-flaska, karta och kompass, liten radio, ficklampa av lite kraftigare edc-typ. Extra strumpor. Plåster mot skoskav. Kanske även vattenrening.

Sladdar och laddare till telefonen...

Min största ECB är en Larkspur med ett par lösa fickor. Den använder jag när jag cyklar till staden. Den är i princip en liten GHB för cykling på landsbygd och i stad, samt shopping på hemvägen. Fickorna kan jag smidigt flytta till jacka eller annan väska vid behov.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 14:34 
Hej och välkommen!

Nu är jag ingen som pendlar kollektivt som du gör så du får ta det för vad det är. Men det går ganska bra att föreställa sig en situation och tänka vad man vill ha då. Problemet, som du själv tar upp, är att du har ont om plats. Du pratar om extra kläder så det antar jag att du har koll på. Blir det långpromenad från ett fastnat tåg så skulle det viktigaste för mig vara skor som inte är lågskor (du kan ju ha ett par skor stående på jobbet och pendla i kängor eller andra skor som funkar att gå någon mil i) sen en vindtät jacka, förstärkningströja, långkalsingar eller vindtäta byxor samt, och inte minst, en varm vindtät mössa. Men det hade du ju koll på. :-)

Grejer. Ok, tåget fastnar mitt i ingenstans, det är kallt ute och mörkt och strömmen försvinner. Du vill kunna se. En LED-lampa som håller i många timmar, jag föreslår exempelvis en sånhär https://www.xxl.se/olight-s10-ficklampa ... 40_1_style och ett extrabatteri (ifall ordinarie är på gränsen), liten, lyser starkt eller länge, hyfsat hållbar och inte för dyr. Värme klarar du med dina extrakläder men ett par såna här https://www.xxl.se/the-heat-c-handvarma ... 01_1_style tar ingen plats och är riktigt skönt. Vattnet kommer att ta slut, liksom maten. En 0,5 l PET är i och för sig lite lite men du vill ju ha liten packning. Ett påse nötmix och en snickers räcker gott som mat. Handsfree eller lurar till mobilen så du kan lyssna på radio ifall det är oklart vad som hänt.

Ett par saker till... Toapapper! Efter flera timmar är det risk att toapappret tar slut (beskrivs bl.a. i nån artikel från ett tåg som blev stående länge) liksom kranvatten. Jag skulle nog ta med lite toapapper och ett par våtservetter. Eld? Njä, jag har svårt att se en situation där du sitter fast i ett tåg och behöver göra upp eld. Lång vandring till civilisationen? Tja, det kostar ju väldigt lite plats så en miniBIC, lite bomull och en klick vaselin är säkert bra. Samma sak med första förband, tar väldigt lite plats med ett http://www.apotea.se/cederroth-4-in-1-b ... AtU68P8HAQ och då klarar du en hel del. Till slut en liten kniv, kommer alltid till pass för det ena eller det andra. Kanske en http://www.conrad.se/Multiverktyg-Leath ... 48_1502000 - lite dyr men bra kvalité.

Listan:
Luft: Inga problem får vi anta, du vill nog inte släpa en mask antar jag.
Ljus: Liten ficklampa med reservbatteri - check.
Värme: Kläder och värmare - check
Mat: Man klarar sig länge utan mat men lite nötter och godis - check.
Vatten: PET - check.
Information: Radio i mobilen med handsfree/lurar av sladdmodell - check.
Vård: Första förband - check.
Bonusgrejer: Tändare, bomull, vaselin, litet multitool, toapapper, våtservetter.

Jag tror att det mesta är täckt i och med ovanstående. Det tips jag själv gillar bäst ovan är att ha lite arbetskläder eller i alla fall arbetsskor på jobbet och åka i något som funkar om det går illa.

Förutom kläder och vatten får du ned resten i ett pennfodral http://www.clasohlson.com/se/Pennfodral/44-1065-2 så har du koll på att grejerna är med. :-D

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 14:54 
Det skadar hellre inte att jobba lite med "ängsligheten" som du uttrycker det också. Låt inte paranoian ta överhanden.
Att packa med sig en massa prylar kan bli lite som en "snuttefilt" och man kan känna sig naken och orolig utan dem.
Fast det verkar som många kommer till insikten efter ett tag att prylarna inte är vad det handlar om.

Alltså, stressa inte för mycket. DON'T PANIC ;)

Om du vill spara plats finns det ju smarta och dyra dunvästar att köpa som blir väldigt små när man viker ihop dem. Som t.ex PATAGONIA MEN'S NANO PUFF® JACKET.
Att gå någon mil i vanliga skor, jeans och en vindtät dunväst borde inte vara något problem oavsett väderlek. Då borde du ju ha plats för laptop, multiverktyg, nötter, ficklampa, kontanter, sockar, vatten, värktabletter och mobil i ryggsäcken och på kroppen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: fre 26 feb 2016, 23:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
+1 för dunjacka med hög fillpower. Fick precis hem en Marmot på 300g med FP850.

Handsprit/desinfektionsservett, plåster, servetter, usb laddare/powerbank till mobilen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: lör 27 feb 2016, 11:13 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 23 feb 2016, 05:12
Inlägg: 7
Ort: Malmö
Tacksam för alla svar :)

Läst igenom svaren och har mer eller mindre kommit fram till att jag för er bör lista vilka grejer jag har med mig idag, dels som EDC men ocså i min ECB/GHB, kalla det vad man vill....
- Fallskärmslina: 15m
- Överlevnadskit (fickmodell fast större. Tillverkare av själva lådan är S3 Solkoa Survival Systems)
- Innehåll i detta kit är ett grundläggande kit som är baserat på en SERE-situation.
- Kompass: 2 st
- Kikare
- Ant.mtrl: Rite in the rain-block plus blyertspenna
- Pannlampa, (Petzl Tikka XP tror jag den heter)
- Vattenfilter
- Spaceblanket: SOL
- Sjv.mtrl: sårskölj, plåster, handsprit, kirughandskar, div huvudvärkstabletter samt allergitabletter (kattallergiker), israeliskt första förband, näs och svalgtub (för att kunna avhjälpa luftvägsstopp om så behövs), ansiktsmask "mun mot mun", Dauer-linda
- Vattenflaska: Klean Canteen 800ml i rostfritt stål
- Eld-kit: Tändare, eld-stål, bomullsbollar mm
- Tarp: 3x3m

Ovan nämnda utrustning är ett bas-kit som alltid finns med mig. Vid behov tillförs kläder för väder.

Deta har tidigare talats om hur viktigt det är att bära ett par fotriktiga bra väderbestående skor, och de skor jag har valt är ett par Crispi Hunter GTX. Helläder med Gore-tex membran. Använder dessa var enda dag både privat men även i jobbet. Så en solklar del av min EDC, då jag kan tycka att en EDC även innefattar de kläder man använder som mest :)

Och när vi ändå är inne på det så har jag ju en EDC också som ett litet komplement till min väska. Innehåll enligt nedan:
- Ant.block med penna
- Lampa: 5.11 TMT PLx (pennlight)
- Snus
- Busskort
- Tändare (BIC)
- Telefon
- Multiverktyg: SOG PowerAssist EOD (smått modifierad med en såg istället för C4-Punch)
- Bälte: Snigeldesign Riggersbelt

Inte helt onormalt är även att jag bär ett par taktiska byxor på mig, så som 5.11 Stryke Pant eller motsv.


Hoppas att detta ger en klarare bild av vad det är jag redan har och vid senare tillfälle kommer jag även att gå in närmare på scenarion som jag kan tänka g inträffar under mina pendlingar fram och tillbaka till jobbet.

_________________
Gömmer man sig, så syns man inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: lör 27 feb 2016, 12:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Menar du att du har allt det där med dig... en vanlig dag på stan? I skåne? :shock:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: lör 27 feb 2016, 15:47 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
Shadow tactical skrev:
Tacksam för alla svar :)
Läst igenom svaren och har mer eller mindre kommit fram till att jag för er bör lista vilka grejer jag har med mig idag, dels som EDC men ocså i min ECB/GHB, kalla det vad man vill....

Jag skulle rekommendera dig att utöka snacks/mat-delen, med t.ex. nötter och choklad - saker med bra hållbarhet, stort energiinnehåll och högt kcalvärde för att ge dig snabb energi och få dig att slippa tänka på en kurrande mage. Jag tycker även att du kan ha med dig något tidsfördriv, t.ex. en kortlek eller något fånigt elektroniskt spel, en ebok-läsare eller en pocketbok. Bra om du blir sittande någonstans.

Om du befinner dig mycket i urbana områden skulle jag dessutom rekommendera två av mina favoriter för krissituationer, dörrstoppar i gummi och ett minibräckjärn i stål. Givetvis kan du köpa dyrare varianter av dessa med. Givetvis bör man inte göra inbrott, men om man har att välja på att frysa ihjäl eller ta sig in i ett torp så vet jag vilket jag väljer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: lör 27 feb 2016, 21:02 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 31 jan 2016, 22:52
Inlägg: 26
svenskprepper skrev:
Shadow tactical skrev:
Tacksam för alla svar :)
Läst igenom svaren och har mer eller mindre kommit fram till att jag för er bör lista vilka grejer jag har med mig idag, dels som EDC men ocså i min ECB/GHB, kalla det vad man vill....

Jag skulle rekommendera dig att utöka snacks/mat-delen, med t.ex. nötter och choklad - saker med bra hållbarhet, stort energiinnehåll och högt kcalvärde för att ge dig snabb energi och få dig att slippa tänka på en kurrande mage. Jag tycker även att du kan ha med dig något tidsfördriv, t.ex. en kortlek eller något fånigt elektroniskt spel, en ebok-läsare eller en pocketbok. Bra om du blir sittande någonstans.

Om du befinner dig mycket i urbana områden skulle jag dessutom rekommendera två av mina favoriter för krissituationer, dörrstoppar i gummi och ett minibräckjärn i stål. Givetvis kan du köpa dyrare varianter av dessa med. Givetvis bör man inte göra inbrott, men om man har att välja på att frysa ihjäl eller ta sig in i ett torp så vet jag vilket jag väljer.



Vad använder du Dörrstoppar till?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kört fast i ECB-träsket....lite hjälp någon?
InläggPostat: lör 27 feb 2016, 21:26 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
Herr_Nilsson skrev:
Vad använder du Dörrstoppar till?

Rent hypotetiskt kan man säga att det kan vara väldigt bra att stoppa dörrar från att slå igen som man inte har nyckel till, tills man är säker på att man kan komma ut på andra sidan. Har sysslat en del med UE och är väldigt försiktig av mig. Det kan vara väldigt nyttigt av precis samma anledning om man behöver söka skydd i en urban miljö vid SHTF i någon form eller nivå.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet