Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 07:10 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Rubrik för kategorin "Katastrofscenarion" är
"Hur kollapsar civilisationen? lokalt, regionalt respektive globalt.
Vad utlöser kollapsen och hur går kollapsen till."
så jag tycker att det här passar i den här kategorin.

Bild
Original: _http://paivanbyrokraatti.com/wp-content/uploads/2015/08/hyvinvointivaltio.png

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 08:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Haha!! På den där kärran samsas allt förbannat! Men visst ligger det en hel del i att många faktiskt inte gör nåt nyttigt arbete idag. :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 14:04 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Brottas dagligen med den obehagliga känslan av att färre och färre gör nåt vettigt. Arbetar själv med lantbruk och ser överallt(på min gård och andras) hur mycket resurser som går till spillo för att det finns så få händer tillgängliga. Samtidigt är så många av dagens människor upptagna av för mig meningslösa sysslor som de kallar arbete. De flyter omkring uppe på samhället som fet grädde. Visst har vi idag otroliga energiformer som olja och el etc vilket givetvis tillåter fler att inte direkt arbeta med de mest grundläggande och livsuppehållande sysslorna som odling och djurhållning. Men, det sticker i ögonen att se follk med de mest meningslösa arbeten på vilka de verkar tjäna tillräckligt för att resa och festa. Som ett exempel http://www.dn.se/kultur-noje/csn-bekost ... er-strike/ Dessutom verkar det som att ju mer meningslöst ett yrke är desto attraktivare verkar det vara...

Ber om ursäkt för den gnälliga tonen...

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 14:42 
Jag tycker att det fattas några rep på bilden. I verkligheten är det ju en hel del som faktiskt jobbar men då med saker som försämrar, inte förbättrar eller tillför något nyttigt. De försöker dra kärran bakåt eller åt sidan.

;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 16:29 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Skogsbonde skrev:
Jag tycker att det fattas några rep på bilden. I verkligheten är det ju en hel del som faktiskt jobbar men då med saker som försämrar, inte förbättrar eller tillför något nyttigt. De försöker dra kärran bakåt eller åt sidan.

;)


:up: :up: :up: Helt rätt. De flesta jobbar och sliter men åt olika håll

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 19:42 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Bra bild ändå!
Här är en länk till en dagsfärsk intervju med David Jonstad (känd för sin bok om samhällskollaps) där han ger sitt perspektiv på det komplexa samhällets nedgång.
http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/i-verkligheten-sker-det-hela-i-ultrarapid/

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 21:45 
bra bild, och som sagts innan så fattas dom repen som drar vagnen bakåt, och en hel del annat, men den är sanningsenlig

funderar om man ska sluta dra och göra något annat istället


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: sön 06 mar 2016, 18:57 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 01 mar 2016, 10:58
Inlägg: 13
När de som drar inte längre orkar dra åt rätt håll....jag ser det mer som en båt där några ror och några länsar när sedan det gemensamma målet försvinner ror alla i otakt och åt alla håll länsarna slutar då de försöker få igång takten och målet. Båten sjunker sakta. Helt plötsligt utbryter panik och majoriteten hoppar i sjön, ett fåtal är simkunniga, folk klättrar på varandra och drar ner andra till botten. De fåtal simkunniga som klarat sig får nu försöka hitta land, vågar de lita på andra efter vad som skett eller kör de solo...
När vet man då att båten sjunker, hur många tecken vågar man strunta i innan man hoppar i för att slippa den värsta paniken. Rädslan att bugga ut helt av misstag kanske håller oss kvar för länge. Jag vet inte ens vart min egen gräns går för när det är dags.
Jag hoppas jag vågar hoppa vid rätt tillfälle. Och om jag är blind så vill jag att någon barmhärtig jävel puttar i mig å skriker SIMMA! :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 20:24 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Grisfarmarn skrev:
Brottas dagligen med den obehagliga känslan av att färre och färre gör nåt vettigt. Arbetar själv med lantbruk och ser överallt(på min gård och andras) hur mycket resurser som går till spillo för att det finns så få händer tillgängliga. Samtidigt är så många av dagens människor upptagna av för mig meningslösa sysslor som de kallar arbete. De flyter omkring uppe på samhället som fet grädde. Visst har vi idag otroliga energiformer som olja och el etc vilket givetvis tillåter fler att inte direkt arbeta med de mest grundläggande och livsuppehållande sysslorna som odling och djurhållning. Men, det sticker i ögonen att se follk med de mest meningslösa arbeten på vilka de verkar tjäna tillräckligt för att resa och festa. Som ett exempel http://www.dn.se/kultur-noje/csn-bekost ... er-strike/ Dessutom verkar det som att ju mer meningslöst ett yrke är desto attraktivare verkar det vara...

Ber om ursäkt för den gnälliga tonen...


Jag bor och arbetar i sthlm. Upplever exakt samma känsla.

Stockholm innerstad fullkomligen kryllar av människor som nästan uteslutande ägnar sig åt nonsensjobb, som på något vis genererar generösa löner åt dem och saftiga vinster åt ägarna av företagen, men som såvitt jag vet inte är till glädje åt någon annan människa.

Den tecknade illustrationen var träffande. Frågan är var gränsen går, hur få människor orkar dra vagnen? Jag har sedan flera år planerat att sluta dra och så småningom sätta mig bredvid och titta på spektaklet. Ännu är jag inte i mål.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 12:19 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Gnaug skrev:
Grisfarmarn skrev:
Brottas dagligen med den obehagliga känslan av att färre och färre gör nåt vettigt. Arbetar själv med lantbruk och ser överallt(på min gård och andras) hur mycket resurser som går till spillo för att det finns så få händer tillgängliga. Samtidigt är så många av dagens människor upptagna av för mig meningslösa sysslor som de kallar arbete. De flyter omkring uppe på samhället som fet grädde. Visst har vi idag otroliga energiformer som olja och el etc vilket givetvis tillåter fler att inte direkt arbeta med de mest grundläggande och livsuppehållande sysslorna som odling och djurhållning. Men, det sticker i ögonen att se follk med de mest meningslösa arbeten på vilka de verkar tjäna tillräckligt för att resa och festa. Som ett exempel http://www.dn.se/kultur-noje/csn-bekost ... er-strike/ Dessutom verkar det som att ju mer meningslöst ett yrke är desto attraktivare verkar det vara...

Ber om ursäkt för den gnälliga tonen...


Jag bor och arbetar i sthlm. Upplever exakt samma känsla.

Stockholm innerstad fullkomligen kryllar av människor som nästan uteslutande ägnar sig åt nonsensjobb, som på något vis genererar generösa löner åt dem och saftiga vinster åt ägarna av företagen, men som såvitt jag vet inte är till glädje åt någon annan människa.

Den tecknade illustrationen var träffande. Frågan är var gränsen går, hur få människor orkar dra vagnen? Jag har sedan flera år planerat att sluta dra och så småningom sätta mig bredvid och titta på spektaklet. Ännu är jag inte i mål.


Definitivt så är det, ju närmare man kommer storstäder, desto mer folk som inte gör något vettigt!

Om man hårdrar det så är det människor som ger människor mat, vatten och boende som egentligen tillför något. Sen finns det ju människor som hjälper till genom att dom är en länk i kedjan.
Ju längre bort i kedjan man vandrar ju mer meningslösa arbeten hittar man. Och oftast ju meningslösare arbete man har desto bättre betalt!

Jag skulle vilja påstå att det blivit så extremt mycket värre de senaste 10-15 åren, iaf inom mitt arbete. Det skapas mer och mer meningslösa roller/arbeten för att försöka effektivisera och styra dom som faktiskt utför något. Visst, det kan innebära några vinster, men systemet blir mer och mer komplext, och för att hålla ihop komplexiteten så måste det till fler och fler roller/arbeten för att få det att ens fungera, och så vidare.

för 15 år sedan kanske vi var 80% arbetare 20% "administratörer", nu är det mera åt 40% arbetare 60% "administratörer". Snart är det bara en massa yra höns som käbblar om vad, när och hur ett arbete skall utföras. Men när dom väl har kommit överens och skall säga till arbetaren att utföra det så är han inte där!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 12:36 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 feb 2016, 14:25
Inlägg: 20
Analysen är verkligen mitt i prick! Dvs att det finns många meningslösa högt betalada "arbeten"
Det är produktion som föder oss. Inte spekulation eller finanssektor och skattefinansierade låtsasjobb som ger oss välstånd , mat värme och prylar livskvalitet.
Ibland kan man ju tro det eftersom lönerna ofta är så höga på dessa meningslösa arbeten. Det man måste förstå är att den som inte producerar lever på andras arbete. Pengarnas värde kommer bara genom hederligt produktivt arbete.
Sverige har en enorm banksektor och en stor offentlig sektor. Fabriker och produktion har vi ju bestämt att vi inte ska ha längre. Detta är inget framtidskoncept och är ett av skälen varför jag vill förbereda mig på tuffare tider.

I städer finns allt. Den tekniska utvecklingen är extremt viktig. I urbana områden skapas mycket teknisk utveckling. Där finns också det mesta av meningslösa ickeproduktiva arbeten som trots detta är högavlönade. Så bilden är inte entydig var någonstans det finns riktiga respektive meningslösa jobb.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 14:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 25 sep 2015, 11:02
Inlägg: 29
Ort: Norrköping
Vem är det som bestämt att vi inte ska ha fabriker och produktion längre? Vem betalar för meningslösa jobb?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 22:11 
Observatör skrev:
Vem är det som bestämt att vi inte ska ha fabriker och produktion längre? Vem betalar för meningslösa jobb?


Var och en av oss som sparar i aktier, fonder eller pensionssparar och strävar efter att maximera avkastningen av våra slantar. Ja, jag inkluderar mig själv och menar inte att peka finger åt nån, det är bara intressant att det är en fråga många - även jag - ställer oss ibland.

En gång i tiden gav det status eller anseende att vara en skicklig person eller en storsint person. Av idag uppfattar jag det som att anseende mäts i kr, $ och €. När det blir så strävar alla efter vinstmaximering och när alla strävar efter vinstmaximering får vi ett samhälle med en etik som kan sammanfattas med just "maximera vinsten". Ju mer man tjänar på allt kortare sikt, ju snabbare allt snurrar, dess mer vinst har man att plöja ned i nästa varv vilket ger än högre avkastning i slutet.

Så, allt, max, nu, är det som driver oss och det samhälle vi lever i, då syftar jag på det globala ekonomiska samhället. Vill nån läsa mer sånt här dravel så har jag utvecklat det lite här och här.

/MulenDag - som gick igång lite :oops: :P


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 23:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Angående temat "meningslösa jobb" så håller jag nog med, men kan inte låta bli att problematisera lite:

1. En del jobb i form av utveckling, forskning, administration kan tyckas meningslösa för oss som inte är insatta. Kanske är det dock så att de flera led bort leder till förbättringar inom energiproduktion, transporter, jordbruk undervisning eller annat. Någon annan som kan mer begriper detta och betalar deras lön.

2. Någon får betalt för att förlänga andra naglar ett frisera deras hundar. Såklart totalt meningslöst. Men vänta nu! Hur många här har inte 5 yxor (jag funderar på en sjätte) och 7 friluftskök (minst ett för varje möjligt bränsle), fast vi egentligen bara behöver ett av varje. Vi finner olika saker meningsfulla och betalar för dem. Någon tjänar pengar på det som efterfrågas, de betalar skatt vilket bekostar din mammas höftprotes. Var inte så snabb att döma dem.

Ok, jag vet. nagelskulptörer är obegripligt. Men allt ni inte begriper är inte meningslöst.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Välfärdsstatens början och slut.
InläggPostat: fre 11 mar 2016, 13:08 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Östra Svealand skrev:
Angående temat "meningslösa jobb" så håller jag nog med, men kan inte låta bli att problematisera lite:

1. En del jobb i form av utveckling, forskning, administration kan tyckas meningslösa för oss som inte är insatta. Kanske är det dock så att de flera led bort leder till förbättringar inom energiproduktion, transporter, jordbruk undervisning eller annat. Någon annan som kan mer begriper detta och betalar deras lön.


Naturligtvis kan det vara så som du skriver. Att det är pga att "vi inte förstår" de otroligt nyttiga effekterna, som gör att vi är kritiska.
Men det kan även vara så att vi intuitivt förstår, att mer administration inte nödvändigtvis leder till högre effektivitet. Att det definitivt finns en gräns när administration upphör att vara till nytta och övergår till att bli enbart en belastning.

Det är i linje med logiken att föra ett sådant resonemang, och det är många som själva ägnar sig åt det som varit kritiska mot det sk "new public management" (NPM), som ju innebär att administratörer (nära nog totalt okunniga om verkligheten) likväl anser sig lämpade att styra verksamhet "ute på golvet", där läkare och lärare ska ägna sig allt mer (som andel räknat) åt administration och siffersammanställande (i oklara syften) än åt den huvudsakliga (och viktigaste) verksamheten som är medicin och utbildning.

Finns mängder av kritik att läsa genom att googla, t.ex. detta:

Citera:
Problemet handlar om hur NPM som styrnings­filosofi genomsyrar den offentliga sektorn som påtvingats att införa marknadsliknande premisser. Detta innebär ekonomistyrning (alternativt mål- ­eller resultatstyrning), omvandlandet av värden till numeriska (ekonomiska) som kan mätas, införandet av ständiga utvärderingar och kontroller med resultatet att byråkratin sväller utöver själva kärnverksamheten, samt avprofessionalisering av verksamheterna där makt fråntas de yrkeskompetenta (läkare, universitetsprofessorer, skollärare) och överförs till byråkratin (managers). Professionella bedömningar (medicinska, bildningsmässiga, etc.) måste vägas mot omedelbara ekonomiska resultat och blir därmed per definition delvis korrumperade.

http://www.svd.se/trendig-styrning-med- ... -hogskolan


Ser jag till mitt eget yrke har vi kontorsnissar (ofta per definition arbetsskygga dvs lata som föraktar hederligt svettigt arbete, som de målmedvetet undvikit inte sällan hela sina liv) som säger åt mig och mina kollegor att vi ska göra på ett sätt, som absolut inte funderar ute i verkligheten och som dessutom skulle skada företagets intäkter om vi följde. När man påpekar detta får man ett goddag yxskaft-svar från dem, de varken vill lyssna (av prestigeskäl, för de har minsann slips) eller begriper själva att de som själva inte verkar ute i verkligsamheten faktiskt inte har kunskaper om verkligheten. Jag misstänker detta är utbrett idag, när ledare plockas in utifrån istället för att (lämpligt) folk lyfts upp nedifrån verksamhetens stabila grund.

Östra Svealand skrev:
2. Någon får betalt för att förlänga andra naglar ett frisera deras hundar. Såklart totalt meningslöst. Men vänta nu! Hur många här har inte 5 yxor (jag funderar på en sjätte) och 7 friluftskök (minst ett för varje möjligt bränsle), fast vi egentligen bara behöver ett av varje. Vi finner olika saker meningsfulla och betalar för dem. Någon tjänar pengar på det som efterfrågas, de betalar skatt vilket bekostar din mammas höftprotes. Var inte så snabb att döma dem.

Ok, jag vet. nagelskulptörer är obegripligt. Men allt ni inte begriper är inte meningslöst.


Fast dina exempel är ju resultat av marknadsföring! Av manipulation av oss, med budskapet att vi ska konsumera! Att uppmuntra fåfänga är ett prima exempel! Att konsumera i onödan är enligt mig något totalt meningslöst! Och det är väl känt att man konsumerar mycket mer i städer än på landsbygd.

Det enda maximerad konsumtion leder till är att det stillar ett orationellt, oförnuftigt, primitivt behov inuti oss (vilket ju är precis vad reklamare och marknadsförare ägnar sig åt att manipulera och stimulera), förmodligen resultat av våra förfäders fattiga liv där vi led brist på allt och därför utvecklade en ständig hunger efter "mer", och på sikt leder det enbart till att vi förstör vår planet och förgiftar våra hav. Det tjänade ett syfte när resurserna var extremt små, men idag när vi har resurser att konsumera allt runt om oss? Onödig konsumtion är som att gräva ett hål där man står: det leder nedåt in i mörkret. Inte mot något bättre, något hållbart, något "evigt" gott, varken för oss själva eller våra barnbarn.

Det är i "uppmuntrandet av denna konsumtion" vi finner merparten och de mest överflödiga av alla överflödiga yrken, tror jag. De som vill ha mer av allt, åt alla.

Nåja, nu kom jag kanske utanför ämnet, men rent filosofiskt tror jag vår enda räddning är att vi börjar tänka på våra barnbarn istället på att ständigt försöka mätta våra egna omättliga behov här och nu. Man kan ju hoppas vi lär oss detta någon dag.

En yxa är för övrigt, rent rationellt, tillräckligt. Skulle den gå sönder kan vi låna en av grannen, och är den hel kan grannen låna den av oss. ;)

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet