Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: mån 17 dec 2012, 13:54 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Ulv: Så är det väl nästan alltid att man framför en åsikt det finns ju ingen sanning i vad man tycker är bäst. Fakta är en sak tillexempel hur hög en byggnad är men vad som är bäst skidor eller snöskor osv är alltid en åsikt. Tyvärr förstår inte alla det utan tar vissa saker för sanningar och när tillräckligt många håller med så bryr dom sig inte ens om art testa
Om det funkar att göra på något annat sätt. Detta ser jag inom min andra hobby akvariefiskar där sättet jag gör på inte borde funka enligt många. Men det funkar bättre än för de flesta.

Så tror jag det är med yxor i Sverige. Det funkar garanterat för massor av människor men lika många kanske skulle trivas bättre med stor kniv.

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 17:14 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Nu är inte jag ett jättefan av NutnFancy, jag kollar på hans produktrevyer då och då.
Särskilt när jag spekulerar i att köpa en till kniv :roll:
Men han brukar dra ut på snacket lite väl mycket för min smak, det blir lite tjötigt.
Hans "expertis" inom friluftsliv och millitärtaktik överstiger dock min hur man än ser på saken, så jag tänker varken ge honom ris eller ros.
Då jag inte vet om han gör fel eller inte. Men som med allt annat på internet så är källkritiskt tänkande en bra sak.

Dock så vill jag hävda att i filmen som länkades så nämndes inget om trädfällning, men jag kanske missade det ?
Känns dessutom tämligen värdelöst att demonstrera fällning på ett redan liggande träd.
Jag har dock svårt att tänka mej att samma arbete som han utförde i videon, skulle vara särskilt mycket enklare eller energisnålare att utföra med batong och kniv.
Kanske (väldigt kanske) att man byter lite kalorier mot mycket tid, så frågan är ju vad man har mest av :)

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 18:42 
Jag brukar nog ta med utrustning enligt följande lista. Ju längre utflykt, och ju större behov av att elda och ta fram ved, desto längre ner i listan. Men sedan beror det ju också på hur man färdas och vad syftet är. Och om det är min egen skog, eller någon annans.

0. Fällkniv i EDC, typ EKA Swede 10/8.
1. Kniv, typ Mora eller FK F1.
2. Multitool med sekatör och sågblad (Leatherman Hybrid).
3. Större kniv, typ FK A1.
4. Liten yxa. Typ GFB Vildmarksyxan.
5. Hopfällbar såg, typ EKA Kombisåg.
6. Ved hemifrån. Torr och fin.
7. Bågsåg, typ Bahco Ergo Force 24 tum.
8. Stor yxa, typ GFB Stora Skogsyxan.
9. Motorsåg, 2 st. :lol:

Min Leatherman Hybrid fungerar utmärkt för att fixa fram klent bränsle till matlagning, eller för att fixa fram granris. Knipsar centimetergrova grenar utan besvär. Och grövre med måttligt besvär. Perfekt för att mata min Kelly Kettle med bränsle, eller en liten lägereld för en gryta.

Jag är inte främmande för att klyva ved med min A1, men jag föredrar en liten yxa. Jag tar typiskt bara med A1:an om jag inte planerat så mycket eldning/vedhuggning, men jag vill ha möjlighet till det om det skulle behövas. Har jag med yxan lämnar jag normalt A1:an hemma.

Normalt kapar jag sällan ved ute i skogen. Jag letar upp självdöda stående mindre träd i lite tätare bestånd. De går oftast lätt att få ner och är enkelt att bära med sig hela till lägret där jag kan bryta sönder i mindre bitar genom att luta mot en sten och trampa, eller genom att klämma fast mellan en sten och ett träd och använda hävstångsprincipen för att bryta.

Jag skippar ofta den hopfällbara sågen till förmån för en "riktig" bågsåg, om jag har behov av exempelvis en stockeld. En bågsåg tillsammans med en GFB Stora Skogsyxa gör att man enkelt kan fälla ett lite större träd. Väldigt sällan jag gör det iofs. Då blir det typiskt en gammal töretall. Men jag sparar helst dem till hackspetten. Tar hellre med torr ved från vedboden.

Har jag med en stor yxa så har jag förmodligen även med min motorsåg. Och jag bär inte, utan använder förmodligen en cykelkärra längre sträckor. Eller bil/traktor. I sådana fall är det troligt att jag har med torr fin ved hemifrån, utöver två motorsågar, skyddsutrustning och bränsle.

Är jag ute i skogen med motorsåg så tar jag ibland undan ett par sämre korta stockar som jag barkar och lägger på upplag under en gran för att torka. Trevligt att ha till några stockeldar vintertid. Inte alltid lätt att minnas var man har de upplagen, tyvärr. :smack:

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 19:11 
Användarvisningsbild

Ragnarök skrev:
Nu är inte jag ett jättefan av NutnFancy, jag kollar på hans produktrevyer då och då.
Särskilt när jag spekulerar i att köpa en till kniv :roll:
Men han brukar dra ut på snacket lite väl mycket för min smak, det blir lite tjötigt.
Hans "expertis" inom friluftsliv och millitärtaktik överstiger dock min hur man än ser på saken, så jag tänker varken ge honom ris eller ros.
Då jag inte vet om han gör fel eller inte. Men som med allt annat på internet så är källkritiskt tänkande en bra sak.

Dock så vill jag hävda att i filmen som länkades så nämndes inget om trädfällning, men jag kanske missade det ?
Känns dessutom tämligen värdelöst att demonstrera fällning på ett redan liggande träd.
Jag har dock svårt att tänka mej att samma arbete som han utförde i videon, skulle vara särskilt mycket enklare eller energisnålare att utföra med batong och kniv.
Kanske (väldigt kanske) att man byter lite kalorier mot mycket tid, så frågan är ju vad man har mest av :)

Vi verkar prata om lite olika saker. Med batoning så menar jag detta http://www.youtube.com/watch?v=vyDW9T-ecFc (Nu hade han i länken en mindre kniv så därför gick det inte jättesmidigt). Det är ju precis detta Nutnfancy gör i videon om stora knivar och det är det som kallas batoning. På svenska finns inget bra ord kanske spänta ved men då tänker jag mig mindre bitar.

Men att fälla träd är ju endast något kniven behöver kunna göra i nödfall för annars så har jag ju sågen till det. Vidare så tar jag aldrig ved från levande trän så att se om den funkar optimalt för stående träd är rätt ointressant.

Ja han är riktigt långtrandig och tjatig ibland men man får ta det onda med det goda :).

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 19:26 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Mjo kanske, i mitt huvud så var defenitionen på batoning att man slog på kniven med en pinne för att driva den genom ett material.
Vad materialet bestod av eller dess omfång och orientering var ovidkommande i min defenition.

Vi har mestadels talat om samma sak genomgående i tråden, dela ett vedträ till mindre pinnar på det viset som visas i videon.
Jag var lite skeptisk till Ulv's kritik då trädfällning inte kommer på tal (vad jag uppfattade) i videon han länkade. Sen svävade jag ut lite flummigt och vill mena att olika redskap är olika bra i olika tillfällen.

Ska jag fälla ett större träd och/eller sektionskapa stammen så vill jag nog ha grövre verktyg än en kniv och en pinne :lol:
Men han har helt rätt enligt mej, att om man bara ska putta ihop en liten eld så är en stor yxa onödigt tungt att ha med sej.

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 20:38 
Användarvisningsbild

Ragnarök skrev:
Mjo kanske, i mitt huvud så var defenitionen på batoning att man slog på kniven med en pinne för att driva den genom ett material.
Vad materialet bestod av eller dess omfång och orientering var ovidkommande i min defenition.

Vi har mestadels talat om samma sak genomgående i tråden, dela ett vedträ till mindre pinnar på det viset som visas i videon.
Jag var lite skeptisk till Ulv's kritik då trädfällning inte kommer på tal (vad jag uppfattade) i videon han länkade. Sen svävade jag ut lite flummigt och vill mena att olika redskap är olika bra i olika tillfällen.

Ska jag fälla ett större träd och/eller sektionskapa stammen så vill jag nog ha grövre verktyg än en kniv och en pinne :lol:
Men han har helt rätt enligt mej, att om man bara ska putta ihop en liten eld så är en stor yxa onödigt tungt att ha med sej.

Ok då är jag med lätt att snurra ihop det ibland :roll: .

InläggPostat: tis 18 dec 2012, 01:35 
Är det en Twinkie?

Om man inte kan hantera en yxa så är det självklart att en kniv är ett enklare verktyg. Om en person med erfarenhet av båda verktygen skall klyva mycket ved (för uppvärmning av hus t.ex.) så är yxa det som väljs. Yxa är i det fallet mer tids- och energieffektivt. För normalt friluftsliv och liknande verksamheter är det många, med mig, som ofta väljer bort yxan. I mitt fall beror det endast på mina yxor väger mer än de flesta knivar. När jag inte behöver tänka så mycket på vikten jag släpar med mig eller om jag vet att jag kommer behöva klyva mycket så är yxan mer självklar.

Mitt tips dig dig, Bodis, är att du lära dig hantera en yxa. Med erfarenhet kommer du få kunskap. Nu baserar du dina teoretiska resonemang och "filosofier" på någonting annat än erfarenhet.

Bodis skrev:
Fällkniven A1 som jag har för vedbearbetning klyva och spänta, den kommer aldrig svika mig genom att gå av i kallt väder då stålet är som känsligast

Aldrig? På vilket sätt menar du att vg10 är bättre än till exempel 1095 och 5160 i kyla?

Bodis skrev:
Det är energi-effektivare att såga än hugga med yxa

Mot fibrerna, ja. Med fibrerna, nej.

Ragnarök skrev:
Jag tror det är 1095 i de flesta kukris, dom brukar återvinna lastbils fjädring eller nåt ?

Ja, det är oftast fjäderstål i kukris, ibland återanvänt och ibland nytt. 5160 är ett vanligt fjäderstål i kukris. Jag har aldrig sett någon med 1095 men det finns säkert det med.

VilseIStaden skrev:
Mora 2000 är en tämligen bra kniv men tyvärr har den inte det bästa stålet för en alroundkniv, i köket är den guld och finfin att som du påpekar bre smörgåsen med men den är lite för bräcklig och har lite för dåligt eggstål för att vara riktigt optimal

Bortsett från att du tycker att den är bra håller jag med dig. Det kostar dessutom 4 gånger så mycket som en bättre morakniv.

InläggPostat: tis 18 dec 2012, 03:07 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Ragnarök skrev:

Jag hade för mig att han faktiskt talade om att fälla träd i videon. Men det som jag störde mig mest på var att han som sagt använde en klyvyxa för att kapa en stock och sedan klaga på det.
Det är som att säga att en såg är dålig på att slå i spik :) Ett verktyg måste ju användas för det som det är tänkt annars blir det ju inte så bra.

Och det var det som jag ville föra fram, att man kan inte helt lita på allt han säger för han gör fel ibland, och de saker som jag sett honom göra fel på är just hur han handhar prylar.

Sen vad diskussionen om baton vs yxa så har jag min egna teori och det är följande.

En yxa är bättre på att klyva stora mängder ved under kontrollerade former, denna ved ska vara torr och sågad så den har bra och raka ytor att både stå och slå emot samtidigt, helst med hjälp av huggkubbe.
Baton är bättre att använda i fältmässiga situationer när man har ved av tveksam torrhet och med ett inte så jättebra underlag, samt att det spelar inte någon direkt roll hur ytan ser ut när man batonar för man behöver inte oroa sig i samma utsträckning att vedträet glider undan eller viker sig när man svingar.

Diskussionen för mig är alltså "var är man, hur mycket ved ska produceras, hur kan man göra det säkrast" och även fast jag är ganska van vid yxa så skulle nog även jag i dåligt ljus och med tveksam ved använda mig att spräcka veden med en kniv som kil hellre än att börja svinga yxa.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tis 15 mar 2016, 12:43 
Kan man äta myror?

Lite nekroposting.....

Har precis fått ihop ett set att ha med på dagsutflykter till skogen. Om jag inte har ryggsäck, eller bara en liten en, så ryms detta set under jackan när jag ska genom staden på väg till skogen. På så sätt skrämmer man inte andra med den "stora mördarhuggaren" hängande vid sidan. :D

Bild

InläggPostat: ons 16 mar 2016, 21:42 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Herman30 skrev:
Lite nekroposting.....

Har precis fått ihop ett set att ha med på dagsutflykter till skogen. Om jag inte har ryggsäck, eller bara en liten en, så ryms detta set under jackan när jag ska genom staden på väg till skogen. På så sätt skrämmer man inte andra med den "stora mördarhuggaren" hängande vid sidan. :D

Bild

Härligt tråd! Tack för bumpen :)

Jag kör i regel på följande:

Bild

Biltemas "slidkniv" med modifikation deluxe. Denna är rätt underbar i min åsikt. Har haft den i snart ett halvår och den följer numera alltid med både på dagsturer men även på längre äventyr. Kommer nog aldrig mera köpa rostfritt stål för övrigt.

Bild

Min alldeles egna "rambokniv" som följer med när det inte passar att ha med yxan. Denna skönhet inköptes på Hobbex för säkert 15 år sedan och har utstått mängder av batoning!

Bild

Biltemas Jaktkniv. Har ännu inte använd denna särskilt mycket i fält men kommer helt klart följa med vid jakt och fiske. Otroligt imponerande för den lilla pengen som den kostar!

Blogg: http://vagorna.blogg.se/

InläggPostat: sön 20 mar 2016, 14:59 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Hej.
Som nykomling är detta mitt första försök till inlägg.
Kul att några påpekar att billiga knivar kan var av god kvalitet och faktiskt klara de flesta jobb.
Jag bär alltid min Victorinox med Philips mejsel.
För uteliv kompletterar jag med en liten rostfri tång som ofta kommer till nytta när något skall repareras.
Den mest använda kniven blir faktiskt min EKA filèfällkniv som hanterar det mesta i matberedning.
Detta täcker oftast de flesta knivbehov för Svenskt uteliv.
Allemansrätten tillåter ju inte att man hugger in på skogen utan markägarens tillstånd.
Sedan tror jag starkt på att inte lämna spår efter mig.
Både av hänsyn till markägare och kommande besökare.
Vet jag att det kommer att bli behov av vedspäntning tar jag med en Bahco 2449.
Den tål att bankas på tills du tröttnar fast de flesta ryggar nog för utseendet absolut otaktisk.
Sedan har jag funderat på det gamla verktyget späntkniv för vedbehandling.
En sådan borde man ju få ha i bilen utan att jaga upp lagen.
Fast de finns ju inte i Special Forces Ninja Edition. ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5