Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frö lager
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 21:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Hur mycket fröer har ni på lager som inte ligger i jorden?

Vilka märken har ni som ni tycker fungerar bäst? Sitter och funderar på att skaffa en kalla det frö försäkring vid ev bug out. Lätt att kanska ha med sig i slutna lådor i plats från gubbdagis?

Tanken är främst att handla i butik och inte beställa via nätet.

Hur ser ni på bäst föredatumet?

Vad hade ni köpt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 21:59 
Köpte förra året hammenhögs tomatfrö på byggmax :hm: fick 100% grobarhet i år medans dom fina lord nelson inköpta iår från plantagen gav 40%. Har alla mina fröer i frysen. Hittade några gammla fröer i sommarstugan som skall provas iår. Legat ca 3 år i en låda.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 22:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Intressant.

Tänker att med ett försprång år två i preppingen med att rotera fröer men ha ett litet lager för kanske lätta upp verksamheten.

Har inte kommit till fleråriga stadiet ännu utan bara kommersiella skedet.

Exakt de tester som är intressanta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 22:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om man inte förvara fröerna i jämn temperatur så luras de att börja gro . Eller processen i fröet startar så att grobarheten förloras .
Tex bönor trivs inte vid förvaring i frysen utan klara sig bättre i rumstemperatur .
Fröer i frysen ska hållas i frysen tills de ska användas annars så kommer de igång när tempen stiger och grobarheten är försämrad även om de stoppas tillbaka i frysen .
Andra frön är färskvara oavsett hur de förvaras .

Finns listor på nätet där man kan se hur mycket grobarheten förändras vid olika temperaturer

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 05:57 
Har nyligen fyllt på lagret med fröer som håller fram till 2020. Köper enbart ekologiskt nu, men har en del oekologiskt kvar. Som med mat, verktyg m.m. köper jag på mig lite extra undan för undan. Har mer än vad jag kan göra av med på min lilla yta. Tycker att det ändå är en billig "livförsäkring". Och någon större plats tar det ju inte.

Jag förvarar fröerna på ett par hyllor i källaren. Mörkt, rätt så svalt och hygglig jämn temperatur. Jag förvarar dem i kuvert/ originalförpackningarna som jag lagt i gamla DVD/ CD-fodral. Barnen har hjälpt till och skrivit "Rödbetor" osv på ryggarna så det har blivit ett litet lättöverskådligt fröotek.

Hoppas bli bättre på att ta vara på egna fröer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 10:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
De jag hittat i alla butiker har inte lika lång hållbarhet som 2020 utan kortare. Tips mottages gärna.

Tänkte hur effekten är efter utgångsdatumet om man säger så?

Hade tankar på att handla några påsar inget jättelager men som en försäkring och rotera lite smått.

Någon som provat förpackningarna som ser ut som en liten tuss. Lite bulligare men säkert säkrare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 11:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Olika fröer har olika lång hållbarhet så du kan inte köpa fröer med si eller så lång hållbarhet rakt av det beror på vad du söker för fröer .
Palsternacka håller bara ett eller max ett par år . Bönor håller uppåt 6-7 år osv .

Alla fröer dör inte efter bäst före datumet heller utan om du tittar på fröpåsen så står det grobarhets%
Så datumet på påsen garanterar den procent som står på påsen , efter det kan man räkna ner procenten .

Jag hade en påse libbsticka som har ganska kort hållbarhet , påsen var nog 10 år gammal . Jag sådde alla frön inne i växthuset och fick 2 plantor . Och mer än det behöver man inte av libbsticka

På samma sätt är det med andra växter med . Så man kan inte riktigt garantera att om man lagrar frön till ett 100 kvm land för ett framtida shtf att alla frön kommer att gro och ge skörd . Man behöver mångt mycket mer frön och större ytor om man ska leva på det man odlar . Det är snarare så att man odlar för att få fram växter som ger nytt fint frö första året .

Så att lära sig den konsten är mer värt och hålla den vid liv .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 18:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Hur mycket räknas procenten ner?

Vilka märken i affären ger normalt bra skörd?

Såg tex att billighetsaffären med stort L hade billiga och även andra. Tänker med växtzoner mm?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 18:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hur man räknar ner skiljer ju mellan fröerna det också men för enkelhetens skull räkna bort 50% vart år .
Lidl tar sina fröer utifrån europa och blandar dem vid packningen så där vet man inte riktigt vart fröerna är producerade . Det kan skilja väldigt , men inte sagt att det kan vara bra fröer . Jag har köpt där själv .
Man vet inte heller hur fröna har skötts under all hantering och transport ut till affären .

Köper man av en firma här i landet så ska man ha bättre garantier och om en fröpåse inte ger det utlovade resultatet så ska man normalt kunna kräva ersättning om man kan säga sig ha skött plantor och frön efter konstens alla regler .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 19:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tack.

Konserver är inte allt. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 21:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Om fröerna förvarats i butik. Torrt och varmt. Vinner man någonting att sen nu börja med frysen. Vem vet hur länge de varit framme?

Tänker om man sen måste förvara dem varmt igen om man säger så..?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frö lager
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 23:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Normalt räknas det att man ska så samma år om man läser på påsen. Impecta är ett undantag, de räknar att man kan så två år. Impecta har god kvalitet och många sorter men är dyra. Mr Fothergills har också spännande sorter men verkar ha väldigt dålig kvalitet. (Jag tänker inte köpa mer av det märket, såvida de inte är de enda som har något som jag väldigt gärna vill ha.) Jag vill ha många sorter så det blir nästan alltid frö över. Om jag gillar plantorna så kan jag så många år framöver. Grobarheten är väldigt olika. Normalt sår jag så länge jag har kvar frö, om det gror dåligt ett år kan jag så betydligt mer nästa år. Om det inte blir något alls ett år så kanske jag sår resten av fröet nästa år. 5 år kan kanske vara ett riktmärke för bortre gräns, men jag skulle nog råda dig att så litet grann varje år och lära dig ta frö.

Jag odlar på balkong och har mest hållit på med blommor, men även en del ätbart. Asiatiska bladgrönsaker har god grobarhet och håller nog i bra många år. Det är dessutom lätt att ta frö av dem. Jag skulle tro att det gäller för de flesta kålsorter. Rotfrukter blommar i regel först andra året, så det kan bli mer besvärligt. Kål tål dessutom kyla bra och kan skördas efter frosten. Kål har dock den olägenheten att den lätt får ohyra och ska helst odlas under duk. Indiankrasse har stora fina frön, men redan året efter är grobarheten tyvärr mycket, mycket dålig, både på det köpta och det man tagit själv. Man kan även äta ringblommor och blåklint och vissa sorters tagetes. I år har jag sått gurkört (Borago) vilket verkar gå bra (har tydlig gurksmak). En favorit är Shungiku (Chrysanthemum coronarium) som smakar koriander och egentligen ska skördas som skott. Personligen föredrar jag kronbladen.

Jag förvarar fröna i en köksskåp vilket är långt från idealiskt, men räknar ändå med grobarhet i åtminstone 2-3 år. Många frön är grobara betydligt längre, men det är svårt att veta i förväg. En del gror bara första året och knappt det. Jag har börjat förvara speciellt dyrbara och värdefulla frön i kylskåpet i år, men man får vara mycket noga med att undvika att de blir fuktiga. Eftersom frön inte heller mår bra av att stängas in i plast är det litet knepigt.

Generellt är nog storfröiga växter säkrast. Ärtor och bönor ger mycket mat och näring, men bönor vill ha värme. Jag tror också på olika sorters kålväxter. Kryddor ger mer valuta för besväret, men inte många kalorier. Potatis är nog det bästa om man har frisk jord utan nematoder, men där duger det ju inte med frön.

Jag förstår inte vad du menar med "liten tuss".

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet