Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 23 mar 2016, 18:35 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Chili och tomatplantor gror i drivhuslådor inomhus.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 02:27 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Nå er det start i det ene veksthuset og de første plantene ble flyttet ned i går. Jeg er litt usikker på nattefrost, men det er ikke plass i kjelleren lenger :lol: . Så langt er det snakk om rundt 70 tomatplanter, 30-40 planter hver av chili, paprika og tobakk. I tillegg er det mye annet.

Nå er det klart for neste planterunde og nå er det squash, gurker og pumper som i hovedsak står for tur.

Om det er noen som har dyrkningstips for artisjokker/kronertskocka (?) , så tas det mot med taknemelighet. Foreløpig har jeg fått frem 7-8 planter og jeg tror det finnes noen som er vintersådde ute med.

Om våren videre blir slik det har vært her i to uker, og det blir en bra sommer, så blir det garantert vår største dyrking/høsting i år :? Uansett er jeg optimist :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 08:44 
Crusoe skrev:
Nå er det start i det ene veksthuset og de første plantene ble flyttet ned i går. Jeg er litt usikker på nattefrost, men det er ikke plass i kjelleren lenger :lol: . Så langt er det snakk om rundt 70 tomatplanter, 30-40 planter hver av chili, paprika og tobakk. I tillegg er det mye annet.

Nå er det klart for neste planterunde og nå er det squash, gurker og pumper som i hovedsak står for tur.

Om det er noen som har dyrkningstips for artisjokker/kronertskocka (?) , så tas det mot med taknemelighet. Foreløpig har jeg fått frem 7-8 planter og jeg tror det finnes noen som er vintersådde ute med.

Om våren videre blir slik det har vært her i to uker, og det blir en bra sommer, så blir det garantert vår største dyrking/høsting i år :? Uansett er jeg optimist :lol:


Att vara optimist är nog en bra beskrivning på en odlare. Varje år börjar man på nytt med nya planer och förhoppningar. Hoppas också på att slå rekord, om vädret inte är helt emot en.

I huset finns nu drygt hundra plantor från februari och andra omgången har nyligen såtts. Har ordnat lite mer plats ute och lärt mig att ta till lite extra: några plantor dör trots allt på vägen, sniglar kan ta dem och man kan själv tabba sig vid utplanteringen...

Har köpt ett tjugotal småplantor sallad som nu är i tunnel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 14:04 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Gör ett prov i år. För ett tag sedan skivade jag en rödlök men 1/3 med roten på blev kvar liggandes på diskbänken. Efter några dagar såg jag att fyra gröna skott letade sig upp ur löken. Jag rensade försiktigt dessa från gammal lök och planterade dom i en liten drivbänk som står i fönstret och dom växer så det knakar. Jag vet inte om det kommer att bli nya lökar eller bara blast men lite kul är det i vilket fall.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 15:19 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Swedala skrev:
Gör ett prov i år. För ett tag sedan skivade jag en rödlök men 1/3 med roten på blev kvar liggandes på diskbänken. Efter några dagar såg jag att fyra gröna skott letade sig upp ur löken. Jag rensade försiktigt dessa från gammal lök och planterade dom i en liten drivbänk som står i fönstret och dom växer så det knakar. Jag vet inte om det kommer att bli nya lökar eller bara blast men lite kul är det i vilket fall.

Swedala


http://foodrevolution.org/blog/reduce-food-waste-regrow-from-scraps/

http://www.simplehouseholdtips.com/foods-you-can-regrow-from-kitchen-scraps.html

Jag stoppar vitlöksklyftor i vatten och då växer det ut goda skott. Lite som gräslök med vitlökssmak.
Har även satt nederdelen av romansallad i vatten. Det har börjat växa nytt men bladkanterna är lite bruna så jag vet inte om det går att äta.
Salladslök/knipplök växer också bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: mån 04 apr 2016, 13:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har med glede konstatert at flere av mine flerårige planter fra i fjor allerede har dukket opp. Rabarber sådd fra frø i fjor vår kommer nå tilbake, det samme gjelder pipløk og engsyre. Ramsløk er kultivert fra naturen og kommer nå igjen for andre året og det samme gjelder strandløk.

Jeg har kun små veksthus på rundt 4 kvm og det ene er nå fullt. I dag setter jeg igang varme i veksthus #2 og da kommer også tomatplanter til å bli plantet i bakken. Jordskokk og sortrot fra forrige år er høstet og plantet på ny, samt jeg er godt i gang med å klargjøre diverse høybed og plantekasser.

Inne er det som trolig blir de siste forkulturene inne i jorda. Der venter jeg nå på diverse gurka, pumpa, squash og mais. Om utetemperaturene holder seg, så starter jeg snart opp med forkulturer av diverse bønner, grønnkål, mai og rød-beter i diverse plantekasser.

Vi har også fått, men ikke hentet et lite veksthus til. Siden jeg begynner å få for lite plass og frugan vil at jeg skal fjerne det minste veksthuset :shock: , så spørs det om ikke hun får viljen sin...men vi får se da :lol:

De første stiklingene står nå i vann, svartsurbær og stikkelsbær. Frugan på sin side er klar til å begynne å prikkle blomster.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: mån 04 apr 2016, 18:24 
Med mottot "Ingen plats är för liten" utnyttjar nu också det lilla utrymme som finns på husets framsida. Grannarna får klia sig i huvudet bäst de vill. Jag har nu placerat några murarbaljor på den lilla garageuppfarten, som ändå inte används för motordrivet fordon. Där har jag nu planterat lite jordärtskockor som förhoppningsvis får sällskapa med solrosor framöver. Bredvid finns en liten plätt där lite av majsen som nu förgror i vardagsrumsfönstren ska planteras ut med någon pumpa. Ytterligare en liten plätt intill, dock jordlös, ska också utnyttjas. Där hade jag lite potatis i plastsäckar i fjol. Obestämt än så länge vad som händer där. Kanske lite pumpa där också. Rubbet kan rivas upp av förbipasserande huliganer, men den chansen tar jag. Först ska det växa lite. Och jag ska lära mig lite mer på vägen.

En trappa upp till entrén finns en slags terrass, som har sol nästan hela dagen, där ett 40-tal större krukor väntar på tomater, paprika, pepperoni och auberginer som står och väntar i husets alla fönster (har fixat några extra hyllor i en del fönster). I en hörna finns en hyllanordning jag fixade i fjol, där diverse kryddor ska stå i sina krukor.

På husets baksida finns en ganska vindskyddad terass där en del av paprikan, pepperoni och auberginerna hamnar. Nu finns där spenat i några balkonglådor samt nysådda ärtor i ett dussinet balkonglådor. Längs trappan upp har jag sått bondbönor, också i dussinet balkonglådor. Efter ärtorna och bondbönorna kommer sedan andra bönor.

På baksidan finns fem högbäddar och rabatter längs fyra sidor, kanske 30 kvm totalt. I ena bädden har jag nu sått morot och planterat en del av den lök jag planterade (klyftor) i lådor i november. I den andra bädden ska jag snart sätta potatisen, som delar landet med broccolin. I den tredje bädden finns första generationen rödbetor som fått gro lite i garaget. Senare kommer förhoppningsvis purjolök. Den fjärden bädden är reserverad för majs och pumpa.

Nytt för i år är att testa kål (och pumpa) Det blir kål i några av rabatterna och den förgror nu som bäst i ett fönster. Broccolin ska jag också snart börja förgro. Jag har också köpt nårgra plantor rödkål och blomkål som har planterats i det femte, mindre landet (plastflaskor skyddar dem nu från kyliga nätter och eventuella tidiga sniglar).

Och mer lök och vitlök står och stampar och väntar på plats. I en snedställd pall växer lite jordgubbar. Rabarber i ene rabatten visar tecken på liv, men jag anar att sorken har festat en del där. De två svartvinbärsbuskarna som jag misshandlade svårt i fjol verkar göra come back. De tre krusbärsbuskarna lever de också, men drabbades av (glömt namnet) i fjol. Björnbärsbuskarna frodas bäst. Däremot har jag rivit bort de sorgliga hallonbuskarna (Seymor har så rätt: ta aldrig från den generösa grannen. Åk och köp riktiga hallonbuskar). Jordärtsskocka får nog ber ut sig där i stället. Tomten lutar, så på muren i fonden till grannen planerar jag att plantera ut gurkan i säckar (har fyllt säckar och lagt dem ner och ska sedan skära ut ett par hål i varje säck för plantorna).

Salladen hamnar i år i balkonglådor. Hoppas ro i land ett litet projekt med att fixa vertikalodling på terrassen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 08:13 
I år blir det inget annat än ett par sent planterade körsbärstomater i kruka.

Är halvt om halvt i flyttsvängen mellan lägenheter och ids inte kånka på mer än vad nöden kräver.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 08:22 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Drivit upp ärtor, tomat och lite grönkål som jag ska sätta ut, morötter, lök, mangold och kryddväxter är också under plantering/uppdrivning.
Chansar på att vi såg de sista frostnätterna i veckan och kör på i helgen.
En liten del av fröerna är från NordGen som handhar våra fröer på Svalbard, man kan som privatperson/hobbyist beställa (gratis) ett halvdussin frösorter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 20:46 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Har köpt Lidl-fruktträd och Netto-bärbuskar som finns på erbjudande denna vecka. Samma pris på träden som förra året (50 kr för ett fruktträd som är en liten pinne ympad på omärkt rot). Kommer ta flera år innan den börjar ge något. Var slutsålt i första butiken jag besökte så är ni spekulanter så vänta inte för länge. Lite chansning att köpa, köpte träd i fjol också och de flesta av dem ser bra ut men en ser lite tråkig ut så får se vad det blir av den.

För de som bara har plats för enstaka fruktträd eller vill ha frukt inom de närmsta åren rekommenderas något annat.

Någon annan som har erfarenhet av träden och vet hur de blir efter ~5år?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 13:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Nå er sesongen virkelig i gang. Jeg har nå mer enn nok planter av chili, paprika, asparges, artisjokk, tobakk, rabarbra, diverse agurk, mais, tomater, hvitkål, sort-og hage rot, kålrabi, diverse salat, blomkål, gresskar, squash, løk, purre, stangseleri, diverse urter, trekål og sikkert noe glemt.

Av tidligere sorter har jordskokk, sortrot, asparges, rabarbra, luft-rams-Strand-pip og gressløk kommet, samt drue og kiwi. Noen bærbusker fra stiklingene jeg lagde i fjor er klar til utplanting. Poteter er også i bakken.

Vi har kommet frem til at vi skal kjøpe 2 pæretrær, samt flere planter av drue, svartsurbær, hageblåbær, noen nye jordbærplanter og 2 oliventrær i år.

I dag starter jeg opp med såing på friland og i plantekasser. I hovedsak er det snakk om diverse bønner, salater, rotfrukter, erter, kål med mer.

Nå må jeg bare passe på å så på nytt slik at jeg kan fylle på etter hvert som annet kan høstes utover sesongen. Det var noe jeg glemte i fjor :oops:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 01 maj 2016, 21:04 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Tomatplantorna och chili är stora nog att flytta ut i växthuset.
Tobaksplantor är på väg upp i krukor.
Frilandet är plöjt och snart färdigt för sådd. Med upphöjda bänkrader kommer vi igång tidigare.
Potatisen drabbades av maskar och nematoder i fjol så nu blir det ingen potatis i den jorden i år.
Istället får det bli solros, kål, morot, ärter, tobak och pumpa.
Potatisknölar av plantor jag odlat från frö ska läggas avsides i frisk jord. Om det lyckas blir det en egen potatissort.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 10:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har planterat ut en övervintrad vitkål som fått rötter och börjat sända upp en blomstängel . Så förhoppningsvis så blommar den och ger nytt frö .
Även satt ut små miniknölar av potatis i hinkar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: mån 09 maj 2016, 12:02 
Jag har äntligen mätt upp min lilla anspråkslösa yta och det rör sig om ca 165- 170 kvm och då är också garageinfarten med i kalkylen.

Nu har nästan allt planterats ut. Det har varit runt 200 plantor som stod inne och stampade. Jag gissar att både familjen och plantorna är lika glada att förodlingsperioden är över. Med köldgrader före Valborg, sommarvärme under Kristi himmelfärd och en kommande kylig pingst har det varit verkligt intensiva dagar. Jag väntar med majsen och det mesta av gurkorna. Det blev knappt någon tid för tillvänjning och några plantor drabbades av värmeslag. Det brukar ju annars vara kylan man ängslas för. Tomater, aubergine, paprika och peperoni är i krukor och balkonglådor, ca 100 plantor totalt. Dessa fyller upp två terasser, balkong- och trappräcken och trappor, ca 50 kvm. I söderläge. Därtill kommer drygt 30 lådor med bondbönor, ärtor, mangold, kålrabbi och sallad. Har sått basilika i tomatkrukorna.

I landen (ca 100 kvm) har potatisen tittat upp. Bland potatisen har jag planterat ut ett par kålsorter. Lök- och vitlök tycks ha klarat omplanteringen från låda till land. Rödbetorna, rovorna och några jordärtskockor visar också tecken på liv. Några köpta plantor röd- och vitkål växer bra. Som vanligt lång och oviss väntan på morötter och palsternacka. Några squash-plantor är också där. Den egensådda purjolöken börjar sticka upp och den har kompletterats med ett femtiotal köpta plantor. De slokar rejält, men purjon brukar ta sig. Har sått lite blommor här och där för insekterna, men det tar alltid halva sommaren innan det riktigt kommer igång.

Spenaten som såddes i höstas har verkligen tagit fart och salladen växer bra (köpta småplantor i väntan på den egensådda), likaså rädisorna. Köpte förhoppningsvis den sista salladen förra veckan för månader framöver (så smaklös så).

På framsidan (ca 20 kvm) blir det mest jordärtskocka, blommor för insekterna och lite gröngödsling. Testar också med lite pumpa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: mån 30 maj 2016, 11:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Tidligere år har jeg vært ganske skånet for snegler, men i år har det dessverre blitt et stort problem også her. Så langt er det snakk om minst 6 forskjellige arter, og for første gang utgjør brunsnegle et problem. Jeg har forsøkt med å legge ut litt gift, men sålangt har det gitt lite resultat. Familien er mobilisert, så i kveld starter den store sneglekrigen. Vi skal lage mange feller og begynne å plukke for hånd.

Ellers vokser og gror det bra for tiden, men mye blir også spist av sneglene. Det at jeg har hatt mye planter i reserve har hjulpet noe, men nå skorter det på reserver med. Vel vi kan jo ikke gi opp, så da får krigen starte :rambo:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet