Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: fre 11 mar 2016, 14:16 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Preppar för följande i första hand (ingen inbördes ordning):
- Krig i "närområdet" - tänker mig mer i form av begränsade möjligheter till export/import och liknande. Inte fullskalig atomkrig.... - ex. behov av att producera 50% av sin mat under längre perioder
- Ekonomisk härdsmälta a USA 1930 - slippa lämna hus och hem och ha mat på bordet
- Större samhällsstörningar, a utslaget elnät en längre tid (terrorism)
- Pandemi - tänker mig att det kan vara grymt stor fördel för att minska smittorisken att "låsa in sig" hemma och slippa köa på ICA och liknande

Sammantagande saker som jag ser behov av utifrån ovanstående är:
- Uppvärmning som är hanterbar längre tid utan el, lösning ha eldstäder och ved - delvis klart (behöver mer ved)
- Enklare belysning, ljus, laddare/batterier sol eller liknande - långt ifrån klart med en del finns, ska fixas under 2016 till en bättre nivå
- Matlager, finns ej mer än fullt Svensson skafferi, kanske är 2-3 veckor uppskattar jag, ska fixas på grundläggande nivå för 6-12 mån under 2016
- Matproduktion, äger tillräckligt med mark. Odlar lite av varje men är på se och lära nivå. Har höns. Ska fixa matlagar åt hönsen samt frysa in en del fröer under året för att ha lite bättre förberedelser här
- Medicin/hygien, ingen lagring (hushållsbehov hemma), ska utökas under 2016 men ovanstående har prio.

Jag har som plan att tömma ett rum i källaren och inreda det som prepperrum. Förslag på vad jag ska ha där mottages tacksamt. Grundplanen är mat. Dels sånt som kan roteras i vardagen, typ några extra paket av pasta, mjöl, ris, bönor och liknande som vi äter i vardagen. Sen blir det nog även en del sånt vi inte vill rotera som ett större lager riktigt billigt ris (äter bara ekoris normalt) och lite konserver inriktade mot kött/protein. Tänker mig även ett skåp/hylla med hygienartiklar och medicin, kanske kan roteras till viss del. Samt ett skåp med ljus, batterier och liknande.

Längre fram finns planer på att utöka med bränslelager och kanske lite bättre förberedelser för pandemi/krig (gasmask, antibiotika, etc).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: fre 11 mar 2016, 18:39 
Vad man än preppar för och hur man än gör det vill jag gärna tipsa om vikten av ordning. Jag tycker mig ha ordning genom att jag har allt som inte är mat i smartstoreboxar i ett förråd. Jättebra! Men hittar jag mina grejer när jag ska rotera det? Nä, därför att det är för trångt i förrådet och jag har varit för lat för att sätta upp hyllor att ställa boxarna i. Så det som sker när jag behöver lite gasbinda eller alvedon eller nya tvålar är att jag går till förrådet, börjar flytta runt de översta lådorna plus en del större grejer (tryckspruta, bågsågar, persedelsäckar) och hamnar i ett läge där jag står bland massa lådor och inte har nånstans att ställa dem för att kolla vad det är i de understa. Så jag köper nya alvedon och använder dem istället. :smack: Jag måste ha ett större förråd eller bättre ordning.

En annan grej som skulle vara bra för mig vore att dela upp lite tydligare. Nu har jag (typ) sjukvård i en box, förebyggande i en annan och akut i en tredje. Men jag borde kanske ha mungrejer, både akut och förebyggande, i en låda och akut annat i en annan låda. Hur man gör är förstås inte så viktigt men att man gör något som funkar är nog värt att fundera över. Annars hamnar man i min sits och det är rätt trist, även om det är ett lyxproblem.

Överskådlighet kanske man kan sammanfatta det med.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: fre 11 mar 2016, 21:29 
Preppar för allmänt strul med t.ex. ekonomiskt kaos och ser födan som det viktigaste och lättaste att ta itu med. Målet är ett års försörjning. En kunskapsbank och diverse verktyg, redskap och annat skaffar jag också undan för undan, men försöker hålla utgifterna på en vettig nivå när nu inte frun är med till 100%. Annars hade jag redan idag investerat en del av besparingarna på utrustning av olika slag.

Om inte allt brakat, ändrar jag fokus om 8 -10 år när den yngsta då är en bit in i tonåren. Om inte tidigare. Dels mer beredskap på Bug out, men framför allt på flytt till en BOL. Ett hot som jag inte anser vara ett fantasifoster är klimatförändringarna och där vill jag göra mitt bästa för att barnen ska kunna leva vidare med bra förutsättningar.

Skulle större strul inträffa tidigare skyndar det på flytt till en BOL, inte minst för att frun med all säkerhet då är med på det.

Under tiden jobbar jag på att hålla mig i form, lära mig mycket nytt som är relaterat till preppandet och att njuta av livet, trots allt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 15:00 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Jag använder inte ordet preppa eller anser mig vara en större prepper!

När jag fick barn så såg jag det som självklart att skaffa jägarexamen och det som följer sen, att ha konserver innehållandes tonfisk, makrill, ärtsoppa, köttsoppa, gulasch, kött osv. för att täcka 6-10 dygn ligger alltid hemma, vem orkar ställa sig och laga en brakmåltid efter 13tim arbete? likaså friskt citron och sodavatten som även ibland följer med på skogspromenaderna, övernattningarna i skog och mark eller i båten på fisketurerna. kläderna är anpassade för friluftsbruk och bygg, likaså tilläggsplaggen så som underställ i merinoull, varma vantar, yllesockar, vindtäta mössor och rejäla kängor, lundhags, meindl m.m (3-4 par totalt), dessa nyttjas även i jobbet.
anpassade ryggsäckar för vandring, fiske träning m.m. är alltid packade, man får alltid vara beredd på att snabbt ge sig av om man skulle få en lucka någon timme eller två i veckan pga alla ungarna där hemma. i bilen har jag ett första hjälpen kit modell stor, utfall att jag skulle vara först på plats intill en bilolycka, har även en mora 2000 liggandes i handskfacket om jag mot all förmodan skulle behöva avliva ett påkört lidande djur eller skära av bältet på någon fastklämd.
jag har även 3-4 cyklar i olika storlekar och ändamål utfall att sambon skulle få för sig att sno bilen.

jag bor även i Sveriges näst största stad, och hittills har jag endast haft ett driftstopp på varmvattnet under några timmar utan att kommunen informerade om en vattenläcka som skulle lagas.

Den som nu kallar sig för prepper, har bunkrat material och mat i flera år och går in stenhårt för jordens undergång. det kommer inte spela någon som helst roll hur förberedd denne personen är om man inte kan de grundläggande egenskaperna för överlevnad ink. kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark.
det är bättre att köpa några böcker som tar upp ämnet än att lägga tusentals kronor på helt onödiga prylar som aldrig kommer till användning.
Boken ”Rädda livet” av Anthony Greenbank finns att köpa på bokbörsen eller tradera för 10-40kr, den tar upp scenarion som den gemene man skulle kunna utsättas för till vardags.

ens egen reaktionsförmåga att kunna koppla, reagera och handla är mycket viktigare än alla sakerna runtomkring!

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 15:43 
Hej cartaq, välkommen! :-D

cartaq skrev:
Den som nu kallar sig för prepper, har bunkrat material och mat i flera år och går in stenhårt för jordens undergång. det kommer inte spela någon som helst roll hur förberedd denne personen är om man inte kan de grundläggande egenskaperna för överlevnad ink. kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark.


Jag blir en gnutta provocerad av ovanstående. Jag håller absolut med om att det är en bra kunskap att ha överlevnadsförmågorna du talar om. Jag håller inte med om att det är den enda rätta vägen. Det beror väl rätt mycket på vad som händer och hur det händer?

Att kunna skoga för jakt och annat är förstås viktigt men för den som sitter i ett torp med färdiga odlingar och kunskap om hur att hantera dem är det kanske viktigare att ha utsäde, en bra hacka, kunskap om hästar, kunskap om samodling och liknande saker än kunskap om hur man klarar sig i vinternaturen utan medhavd mat. Självklart riskerar man att hamna i en annan situation än man planerat men att skoga sig igenom (som jag tolkar det du skriver vilket kan vara en vantolkning) samhällets kollaps tror jag inte på. Jag tror att den som har ett torp med utedass, vedspis, lite skog, några höns och får, odlingar som fungerar och en beredskap att leva enkelt klarar sig bättre än den som ska skoga sig igenom civilisationens undergång. Detta förutsatt att det blir en nedgång där man klarar att ha kvar sitt torp.

Många här förbereder sig för olika saker även om det finns vissa händelser (typ längre strömavbrott) som jag tror alla förbereder sig för. Att hävda att en typ av kunskaper "de grundläggande egenskaperna för överlevnad ink. kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark" är det allra viktigaste känns lite begränsat.

Förklara gärna varför jag har fel.

Och du, välkommen som sagt! :-D
/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 15:50 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Preppar för:
Ekonomisk kollaps.
Längre ström/vattenavbrott.
Dammhaveri, (befinner mig Suorvadammens riskområde).
Terrorattacker.
Pandemi.

Ungefär i den ordningen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 16:23 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 17 aug 2014, 15:52
Inlägg: 46
PRIMÄRT:
Längre strömavbrott - storm, cyberterrorattack, "vanlig" terrorattack, whatever
Ej tjänligt vatten eller inget vatten alls
Störda mattransporter - bränslekris, stängda gränser
Oroligheter (läs: krig) i närområdet
Epidemi/pandemi

I alla ovanstående scenarion tror jag att samhållet kommer att börja krackelera och att man får ta hand om sig själv till en mycket större omfattning än idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 19:27 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
min ordning.

terror
krig
långvarig ekonomisk kris, vilket troligtvis resulterar i något av ovanstående..

mestadels för min familj då jag kommer att göra va ja kan för landets försvar om de skulle behövas..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 21:55 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
MulenDag skrev:
Hej cartaq, välkommen! :-D

cartaq skrev:
Den som nu kallar sig för prepper, har bunkrat material och mat i flera år och går in stenhårt för jordens undergång. det kommer inte spela någon som helst roll hur förberedd denne personen är om man inte kan de grundläggande egenskaperna för överlevnad ink. kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark.


Jag blir en gnutta provocerad av ovanstående. Jag håller absolut med om att det är en bra kunskap att ha överlevnadsförmågorna du talar om. Jag håller inte med om att det är den enda rätta vägen. Det beror väl rätt mycket på vad som händer och hur det händer?

Att kunna skoga för jakt och annat är förstås viktigt men för den som sitter i ett torp med färdiga odlingar och kunskap om hur att hantera dem är det kanske viktigare att ha utsäde, en bra hacka, kunskap om hästar, kunskap om samodling och liknande saker än kunskap om hur man klarar sig i vinternaturen utan medhavd mat. Självklart riskerar man att hamna i en annan situation än man planerat men att skoga sig igenom (som jag tolkar det du skriver vilket kan vara en vantolkning) samhällets kollaps tror jag inte på. Jag tror att den som har ett torp med utedass, vedspis, lite skog, några höns och får, odlingar som fungerar och en beredskap att leva enkelt klarar sig bättre än den som ska skoga sig igenom civilisationens undergång. Detta förutsatt att det blir en nedgång där man klarar att ha kvar sitt torp.

Många här förbereder sig för olika saker även om det finns vissa händelser (typ längre strömavbrott) som jag tror alla förbereder sig för. Att hävda att en typ av kunskaper "de grundläggande egenskaperna för överlevnad ink. kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark" är det allra viktigaste känns lite begränsat.

Förklara gärna varför jag har fel.

Och du, välkommen som sagt! :-D
/MulenDag



Hej!

Du har inget som helst fel i ditt resonemang, vi pratar bara om helt olika scenarion.
Du pratar om ett permanent homogent boende där man i stort sett är självförsörjande, jag syftar på andra incidenter och händelser likt översvämningar, jordbävningar, tornados, skeppsbrott, krig, smittor, ockupation av större samhällen m.m.
Mitt mål är då att söka mig till en säkrare plats, det kan vara i en kranskommun, men likväl även i södra Italien eller norra Norge.

- Det är lätt att äga en bil, men om du aldrig har suttit bakom ratten så är bilen mer eller mindre värdelös för dig.
det som gör att du lyckas är kunskapen du bär med dig, och den väger en bråkdel utav packningen du skall bära runt på!

Kombinera kyla och hunger, för att se hur kroppen reagerar. man blir seg i reaktionsförmågan, man tar dumma och även bekväma beslut, kanske till och med livsfarliga val, svårt att tänka klart osv.

Detta scenariot läser man mer eller mindre årligen i tidningarna om. det handlar då oftast om personer som kört fast med bilen, utan täckning på telefonen eller kunskap om området de befinner sig i. personerna har stannat vid bilen och därefter frusit ihjäl eller försvunnit in i skogarna, flertalet hittas som tur är vid liv men mycket magra och psykiskt dåliga.
campare som gått vilse och inte har kunskap om området eller utrustningen för att klara en natt i kylan är ännu vanligare.

en händelse om en äldre kvinna som jag precis kom att tänka på
http://www.vf.se/nyheter/arjang/kerstin ... -i-sin-bil

-Kunskapen är då det absolut viktigaste för att lyckas, likväl kunskapen om odling eller att sköta viss typ utav boskap.
men samtidigt så vill jag vidhålla att de grundläggande egenskaperna för överlevnad är i det stora hela att kunna klara av kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 22:15 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Jag preppar för:

1) Mindre eller större samhällsstörningar
2) Pandemi, någon form av global smitta.


Således planerar jag en bug in vid samhällsstörningar (strömmen går, vattnet kommer ej ur kranen etc) men en bug out vid större smittspridning. För 1) har ca 50 l vatten jag roterar samt en hel del pasta/ris/konserv-förråd. Har även förråd av gas till stormkök, tändstickor, värmeljus, batterier - ja, det vanliga. Jag och familjen på sammanlagt fyra pers klarar oss i dagsläget beroende på vattenläget 1-2 veckor hemma i radhuset. Jag har en regninsamlingsanordning jag kan plocka fram vid behov.

Jag bor i Göteborgstrakten och har en BOL (sommarstuga) ca 50 mil norrut. Denna planerar jag dra mig tillbaka till om/när en 2) inträffar. Med tanke på den ökande befolkningen i världen, den ökade handeln, det ökande resandet, är jag övertygad om att en allvarligare pandemi kommer komma inom de närmaste åren. För att minska smittrisken vill jag då ha möjlighet att dra mig undan tätbefolkade centra. Min BOL har jordkällare och egen brunn. Skulle brunnen strula finns brunn hos granne samt rinnande bäckar. Ved finns oändligt. Problemet är mat. I en nödsituation när man vill dra sig undan tänker jag att det finns tre saker man behöver:

a) vatten
b) mat
c) värme

Jag har a) och c). Kruxet är att rotera större mängder mat när man bor så långt från sommarstugan att man bara är där tre gånger om året.

Enskilt krig med Ryssland tror jag inte ett dugg på. Sist störningar av nödvändig import skedde pga krig var andra världskriget och det scenariot ser inte aktuellt ut (det är dock ett bekymmer att vi är så sårbara). Och någon form av global samhällskollaps ser jag som ytterst osannolik. Det har inte inträffat hittills utan att samhället kommit tillbaka och kickat igång. Sist det hände var typ digerdöden. VIlket ju också leder mig tillbaka till pandemier som reellt hot.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 22:17 
cartaq skrev:
en händelse om en äldre kvinna som jag precis kom att tänka på
http://www.vf.se/nyheter/arjang/kerstin ... -i-sin-bil

-Kunskapen är då det absolut viktigaste för att lyckas, likväl kunskapen om odling eller att sköta viss typ utav boskap.
men samtidigt så vill jag vidhålla att de grundläggande egenskaperna för överlevnad är i det stora hela att kunna klara av kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark.


Ah! Då förstår jag, tack för ditt förtydligande. :-D Sorgligt med tanten.

Skogande (eller allmänt om att klara sig ute) är något jag behöver lära mig mer om. Vet inte hur jag själv skulle klara en sån situation, gissningsvis dåligt. Har lite ljus, ett trangia, lite reservkäk och extrakläder i bilen, bland andra grejer. Men flera dygn fast i skogen skulle jag få problem med. Det är en av de grejer jag inte preppar för eftersom jag inte kommer att hamna i den sitsen. :smack: :oops: :? :P (<- Lite självironi där)

För att knyta an till trådens ämne så tror jag att vad man preppar för beror dels på vad man tror kan ske och kanske också vad man tror sig om att kunna hantera. I alla fall är det så för mig. Jag tror inte jag kan hantera ett fullskaligt kärnvapenkrig eller total ekologisk kollaps så jag preppar inte för det. Jag tror heller inte att jag, givet massa saker, kan lära mig att klara mig i skogen på vintern en vecka utan stöd av massor av grejer så jag preppar inte för det heller. :hm: Jag skulle gärna kunna, eller kunna lära mig, det men inser att det inte är min grej.

Kan man lära sig nån light-variant där man klarar 3 dar i vinterskog med begränsad utrustning (det man får in i en 90 bag som kan ligga bak i bilen)?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 22:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Prepper for det meste som kan skje, selv om ulike områder må vektlegges på ulike tider. Ideelt sett så skal vi være i stand til å overleve zombieapokalypsen. Er man i stand til det, så er det nok ikke så mange cenarioer vi ikke mestrer 8|> diverse smitte vil jo være skummelt, men siste året har vi begynt å kjøpe inn tiltak mot det.

Mest sannsynlig ser jeg økonomiske trange tider som den store trusselen. Velferdsstaten møter utgifter den overhode ikke er klar til å ta i mot. Valget blir da om om velferd skal kuttes stygt for våre unge , gamle og hjelpeløse, eller blandt de klarer å unnvære.

Uansett så tviler jeg ikke at sikkerhetsnetter faller, da gjelder der med gode sikkerhetsnett man har selv.

Om man er i stand til å dyrke og holde dyr, så tror jeg man er godt på vei,om man i tillegg bor i et kystlandskap og mestrer fiske og sanking fra havet, så har man gitt seg gode kort for at familien får spise.

Klarer man også å plukke, hamstre, fange og foredle det man finner i naturen, så finnes det mye der. I hovedsak er det karbohydrater, mens også litt fett og protein. Skal man komme i mål med fett og protein, så er det nok vanskelig å slippe unna dyrehold, jakt, fiske og fangst.

Jakt,fiske fangst og dyrehold vil derimot gi godt med protein og fett, det er nok dermed viktig at man har ressurser til utvinne dette?.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 22:55 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
MulenDag skrev:
cartaq skrev:
en händelse om en äldre kvinna som jag precis kom att tänka på
http://www.vf.se/nyheter/arjang/kerstin ... -i-sin-bil

-Kunskapen är då det absolut viktigaste för att lyckas, likväl kunskapen om odling eller att sköta viss typ utav boskap.
men samtidigt så vill jag vidhålla att de grundläggande egenskaperna för överlevnad är i det stora hela att kunna klara av kyla, värme, hunger, skydd och förflyttning i bl.a skog och mark.


Ah! Då förstår jag, tack för ditt förtydligande. :-D Sorgligt med tanten.

Skogande (eller allmänt om att klara sig ute) är något jag behöver lära mig mer om. Vet inte hur jag själv skulle klara en sån situation, gissningsvis dåligt. Har lite ljus, ett trangia, lite reservkäk och extrakläder i bilen, bland andra grejer. Men flera dygn fast i skogen skulle jag få problem med. Det är en av de grejer jag inte preppar för eftersom jag inte kommer att hamna i den sitsen. :smack: :oops: :? :P (<- Lite självironi där)

För att knyta an till trådens ämne så tror jag att vad man preppar för beror dels på vad man tror kan ske och kanske också vad man tror sig om att kunna hantera. I alla fall är det så för mig. Jag tror inte jag kan hantera ett fullskaligt kärnvapenkrig eller total ekologisk kollaps så jag preppar inte för det. Jag tror heller inte att jag, givet massa saker, kan lära mig att klara mig i skogen på vintern en vecka utan stöd av massor av grejer så jag preppar inte för det heller. :hm: Jag skulle gärna kunna, eller kunna lära mig, det men inser att det inte är min grej.

Kan man lära sig nån light-variant där man klarar 3 dar i vinterskog med begränsad utrustning (det man får in i en 90 bag som kan ligga bak i bilen)?

/MulenDag

Skall du köra runt med grejerna i bilen så är ett underställ, mössa och en dunke i packningen viktigare än tex ett stormkök anser jag.
Mat klarar du dig utan en längre tid, likväl vatten i vårt klimat. dagens bilar ligger på ca 1-2,5dl/h på tongång och man skall inte vara rädd att ha bilen igång, man klarar en längre period i väntan på hjälp.
En back med varselväst, fleecetröja, ficklampa, nödbloss, silvertejp och avspärrningsband är inte fel det heller.
Högst troligt scenario är en viltolycka eller att man hjälper annan nödställd längs med vägen, då kanske en kniv eller en filt är mer behövande än något annat.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 23:41 
@cartaq: Tack för tipsen!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 00:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
cartaq skrev:
dagens bilar ligger på ca 1-2,5dl/h på tongång.

Hejsan och välkommen :)
Bara en nyfiken fråga.. vad är det för bilar som drar så lite på tomgång?
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet