havamal skrev:
Det är väldigt få moderna människor som är särskilt förberedda, oavsett om de bor på landsbygden eller i staden. Det bevisar om inte annat stormen Gudrun, som satte många i skogarna på pottan, eftersom de slängt ut vedspisen, inte hade något bensindrivet reservelverk och inte någon borrad brunn med dricksvatten och fick evakueras av räddningstjänsten.
Det råder en övertro på att man är förberedd bara för man bor på landsbygden, så är oftast inte fallet. Visst är lantbrukare mer förberedda än många andra, men det moderna lantbruket är inget man kan driva vidare utan problem efter en katastrof, det kräver både el, drivmedel, moderna maskiner och extern support.
Helt sant som du säger, många som bönder tittaravundsjukt när man lagt ned en massa arbete för att få eloberoende självtryck i kranarna och UPS-system för kyl/frys och säger att de tänkt tanken att skaffa ett el-aggregat.. och de flesta fick stora problem med vatten ur djupborrade brunnar till djuren och värme en längre tid.. efter någon vecka så blev ju mathållningen ett problem pga.kyl/frys.. och börjar vi ta lång tid (år) så är det mycket få som skulle ha en chans att bruka jorden..
Själv har jag lagt undan tre hästplogar som jag testat med gott resultat, klippaggregat för häst, potatissprättare för häst, ogräshacka för häst.. släde och vagn finns oxo..Kvarnen har jag tittat på..men inte mer än så..
sedan är det 'bara' att bryta svålen på vallarna för att få ner grödor
Sedan var det gäller försvar av gårdarna så finns det nog även där ett övermod i att 'jag har ju en bössa'.. men får bara gruppen en god ledare som blir accepterad så har många bönder god jakterfarenhet och kan sin mark utan o innan. så en grupp bönder med gott styre är en svårintagen grupp, jämfört med ensam bonde som står på farstun med hagelgeväret..
Dock är det ju som så att en plundrargrupp skulle troligen ha större vinst på att inta en stadsdel/förort och göra raider i staden än att färdas exponerat på landsbygden.. oavsett om de lyckas eller ej med att inta ett hus, så skulle nästa hus vara förvarnat..och förr eller senare skulle de träffa på en överman oavsett hur duktiga de är.. i staden finns det ju även en rekryteringsbas som är nödvändig då förlusterna är stora..