Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 13:24 
Konstig titel, jag vet.

Jag har hittat nytt ställe att bo på. En liten förfallen stuga långt ute i skogen, precis vad jag letat efter.
Har sådan tur att elen är påkopplad så det är bara för mig att ta över elräkningen när jag rullar dit. Inga dyra påkopplingsavgifter.

Men min totala elförbrukning förra året var 1400 kWh inklusive värme ifrån konvektorelementet. :hm:

Har kommit fram till att det inte kommer kosta mig särskilt mycket att göra av med mer ström då nätavgiften är den dyra delen.
Så därav min fråga, vad kan man göra för roligt med fast el?

Har tänkt att fixa till "dammen" (stor pöl) på stället för lite fiskodling och dra igång med aquaponics igen. Aquaponics blir i IBC-tankar, dammen separat. Funderar på att köpa en kompostkvarn och göra flis av all sly som är på stället för att odla svamp i och att slänga på odlingsbäddarna. Beroende på hur det går med fiskarna/aquaponics kanske det blir ett uppvärmt skjul med växthusbelysning till dem under vintern.
Och så blir det väl massor med film och tevespel under vintern...

Några mer roliga förslag?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 14:36 
Torka ris och packa i mylarpåsar. Sälj på nätet till lata preppers.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 15:26 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Värm ett litet växthus som byggs mot sydsidan av huset under vintern så att du kan ha köldtåliga sallader mm året om.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 16:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Gargamek skrev:
Torka ris och packa i mylarpåsar. Sälj på nätet till lata preppers.

:mrgreen: :up: Den var bra. :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 18:05 
småsvårt, det är dom fasta avgifterna som jag tycker illa om när man inte annvänder mycket el

värmepump för värma koja, driva kyl frys

ordentligt elstängsel :notme: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: sön 03 apr 2016, 16:42 
*Elstängsel
*Torka mat
*Växthusbelsyning
*Uppvärmd verkstad på vintern

Bra förslag allaihop. :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 10:17 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Vet ej hur nära du har till grannar och annat men belysning/rörelsevakter på hus garage/vedbod mm fast installation.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 10:30 
deadrabbit skrev:
Vet ej hur nära du har till grannar och annat men belysning/rörelsevakter på hus garage/vedbod mm fast installation.


Är en bit till närmsta granne och bor bara några sommargäster runtomkring.
Grannen hade rörelsevakt-belysning på ett ställe jag bodde på för några år sedan, blev bländad i tevesoffan varje gång ett rådjur gick förbi, och det bodde tre stycken nere i dalen så det var 4-5 gånger per kväll dom gick förbi.

Här är det hjort, vildsvin, hare, ugglor, grävling, räv etc. som stryker runt och håller mig sällskap. Skulle bli rena discolampan. :P

Men funderar på att sätta upp en övervakningskamera/åtelkamera så man dels kan se vilka djur som rör sig när och var och även om någon åker in på vägen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 10:38 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Nikenik skrev:
deadrabbit skrev:
Vet ej hur nära du har till grannar och annat men belysning/rörelsevakter på hus garage/vedbod mm fast installation.


Är en bit till närmsta granne och bor bara några sommargäster runtomkring.
Grannen hade rörelsevakt-belysning på ett ställe jag bodde på för några år sedan, blev bländad i tevesoffan varje gång ett rådjur gick förbi, och det bodde tre stycken nere i dalen så det var 4-5 gånger per kväll dom gick förbi.

Här är det hjort, vildsvin, hare, ugglor, grävling, räv etc. som stryker runt och håller mig sällskap. Skulle bli rena discolampan. :P

Men funderar på att sätta upp en övervakningskamera/åtelkamera så man dels kan se vilka djur som rör sig när och var och även om någon åker in på vägen.


Du vet att även på den enklaste rörelsevakten från ex Jula kan du justera känsligheten på objekt samt avståndet på detektorn. Så din granne hade den väl på max.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 10:51 
takiman skrev:
Du vet att även på den enklaste rörelsevakten från ex Jula kan du justera känsligheten på objekt samt avståndet på detektorn. Så din granne hade den väl på max.


Sannerligen, denna granne var en sådan person som kunde starta motorsågen eller gräsklipparen 0700 på söndagen om han kände för det eller elda löv så det rök in till mig... Saknar inte det stället alls.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 23:14 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Förstår inte riktigt, den rörliga delen är väl lika stor i förhållande till förbrukningen oavsett hur mycket du förbrukar, att den fasta delen är en stor andel gör ju inte den rörliga billigare. Eller har du ett fast pris upp till en viss mängd?
Förbrukar du bara 1600 skulle jag kika på annan ellösning och koppla bort elen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad kan man göra med el från el-nätet?
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 23:32 
MacGyver skrev:
Förstår inte riktigt, den rörliga delen är väl lika stor i förhållande till förbrukningen oavsett hur mycket du förbrukar, att den fasta delen är en stor andel gör ju inte den rörliga billigare. Eller har du ett fast pris upp till en viss mängd?
Förbrukar du bara 1600 skulle jag kika på annan ellösning och koppla bort elen.


Blir så jädrans massa solceller och stor batteribank om man vill kunna ha tänt, spela tevespel, använda gersågen, elementet i pumphuset etc. i December-Januari. :|

Hade nog ordnat sådan lösning om inte elen redan varit påkopplad, så nu försöker jag se hur jag kan nyttja "obegränsat med ström" på bästa sätt.

Visst, om jag inte ökar min strömförbrukning sparar jag ju in den summan. Undrade mest vad man kunde göra för roliga och bra saker med tillgång till nät-el.
Varm verkstad i kombination med lite växtbelysning är två saker jag ska unnna mig i vinter. Och ha igång ett gäng syrepumpar och vattenpumpar till kompost-te, aquaponics och till dammen.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet