Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 09:25 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Björngrillarn skrev:
- Färdigställt ett antal vattenfilter á la sand, kol och gräs av konservburkar.


Är lite sen att svara på detta men Den typen av filter har man gjort tester med och resultaten visar att bakteriehalten är högre än det vatten man hällde i från början..

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 11:38 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
PET-Flaskor (Även utan kork)

Växtvattnare
Bra att ha i trädgården eller större krukor, där flaskan får plats. Fylla flaskan (Utan att göra några lufthål) och stoppa ner den i jorden nära plantan. Då du saknar lufthålen i toppen, skapas ett undertryck och vattnet hålls kvar tills växten självt tar det den behöver. Gör du hål, töms flaskan snabbt.

Har du rena flaskor med kork.

Bärvin

är grymt sätt att förvara vätska och god sådan.
Under sensommaren när bären mognar och du samlat det du fått tag på.
Skölj bären (ex hallon), sedan häller du i ungefärligt en mugg med mär i en 1,5l PET-flaska och ställer i ett soligt fönster.
1-2 gånger om dagen under ett par veckors tid så släpper du ut luften ur flaskan. Annars riskerar du spränga den helt enkelt.
Vänta till det jäst klart helt enkelt.
Efter ca 2 veckor silar du bort bären till en annan flaska och tillsätter ungefär lika mycket socker som du hade bär. Förvaras sedan mörkt och svalt.
Visst, lite alkohol blir det, men inte mer än en öl i styrka. Detta gjorde vi förr och det är grymt gott...

Testade självt med Rönnbär och den höll på att jäsa närmare 2 månader... Så var vaksam.
Rönnbär innehåller naturlig pektin, vilket borde öka hållbarheten. Det var inte alls så äckligt som det låter.

Lampa
Vattenfyllda PET-flaskor är bla leda ljus genom taket på ditt vindskydd.

Värmeflaska
Istället för hälla ut överflödig vätska från matlagningen, fyll en flaska och ha den som värme flaska ifall du inte har stenar att värma i brasan vill säga...

Gamla mjölkpaket mm
Är du ute vintertid/kallperioder och får mer fisk/kött än du behöver för dagen... Fyll mjölkpaketet med vatten och lägg i portionsvis med fisk/maten. När vattnet fryser så blir inte fisken/maten dålig alls lika snabbt då syret inte kommer åt det i isklumpen..


Gammal tråd/taggtråd.
Funkar underbart att göra en tre-bening med, om så till kåtan/ vindskyddet så till endstaden/tvättstället/torken.Linda bara runt en bit ner på 3 pålar/pinnar för sedan veka ut benen, står statigt i självtvinget av lindandet.

Har du tången med dig, går det med skapa oändliga möjligheter som kedsjor för hålla grytor mm, fällor, galjar, nät för röka/ torka fisk... Tja, bara gå Tessla på metallskräpet. :idea: En dag skall jag smaka på kaffet, gjort av malda rostade maskrosrötter!


Tomma metallburkar...
Näver mm för hetta syrefattigt till olja mm. Även djurfetter går nyttja till saker och hindra väta.


Rocketstove till vindskyddet någon? :mrgreen:

Allt sånt här är bra "Hobby" mot ledan i skog och mark, vilket annars kan rent ut sagt vara dödlig.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 13:17 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg skrev tidligere i tråden om å hente gratis treembalasje og paller hos bedrifter, så jeg tenkte jeg kan følge opp med resultatet så langt. Vedskjulet er nå nesten fullt, selvsagt brenner slik trevirke raskere enn tømmer, men vi kommer ikke til å behøve å kjøpe ved i år.

Vi er også nesten ferdige med et kaninannlegg som vil kunne huse 20-30 hoer og 8 hanner i singelbur. Det vil også være plass til litt for. Anlegget er også tiltenkt å huse diverse fugler om vinteren når kaninene er slaktet. Noe materialer er kjøpt til gulv og reiseverk, men i hovedsak er det resirkulert trevirke som gjelder.

Vi kommer også til å ha nok trevirke til å bruke til innvendig kledning i en lekestue til barna. Selvsagt er lekestuen bygd fra før med resirkulert trevirke :lol: . Det er litt uenighet om hva denne skal brukes til etter at barna har vokst fra den. Frugan mener det skal bli en yoga plass, med både utsikt og kveldssol. Jeg på den andre siden er ganske sikker på at det blir et dueslag :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 19:48 
olan98 skrev:
Björngrillarn skrev:
- Färdigställt ett antal vattenfilter á la sand, kol och gräs av konservburkar.


Är lite sen att svara på detta men Den typen av filter har man gjort tester med och resultaten visar att bakteriehalten är högre än det vatten man hällde i från början..


Länk till det och specifikation vilken sorts bakterier det fanns mer av efteråt?

Sitter ju här och äter grekisk yoghurt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 00:59 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
olan98 skrev:
nikenik skrev:


Är lite sen att svara på detta men Den typen av filter har man gjort tester med och resultaten visar att bakteriehalten är högre än det vatten man hällde i från början..


Länk till det och specifikation vilken sorts bakterier det fanns mer av efteråt?

Sitter ju här och äter grekisk yoghurt...


Gjorde en tråd i Vatten forumet

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 11:41 
För större plantor i landet som majs och tomater t.ex. kan man gräva ner en sådan där plastkruka man får när man köper plantor och vattna plantan genom den. Det blir mindre vattenspill och onödigt vattnande för ogräs. Extra tacksamt om det inte är helt plant.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: fre 27 maj 2016, 16:18 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Derzu Uzala skrev:
Sen är jag tveksam över VHS band, har för mig att de ska innehålla något elakt också (vet dock inte säkert ang just dessa).

Tja, nåt skit är det säkert. Vissa kasett och VHS-band använde ju krom-baserat magnetskikt, och det tror jag inte man vill ha med i salladen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: fre 27 maj 2016, 17:12 
Bokmalen skrev:
Derzu Uzala skrev:
Sen är jag tveksam över VHS band, har för mig att de ska innehålla något elakt också (vet dock inte säkert ang just dessa).

Tja, nåt skit är det säkert. Vissa kasett och VHS-band använde ju krom-baserat magnetskikt, och det tror jag inte man vill ha med i salladen.


Ja, jag tar tillbaka tipset och har lyssnat på Derzu Uzala. På sin höjd kan man väl göra en fågelskrämma av remsorna :)

Egentligen rör det sig om ett rejält miljöproblem med alla dessa värdelösa band. Fodralen däremot funkar bra att förvara saker i.

"VHS tapes are made with two different types of plastic. The outer cassette is typically made of polypropylene (PP) or #5 plastic. The inside ribbon is made with Mylar, a type of polyethylene terephthalate (PET) or #1 plastic. The ribbon is coated with iron oxide and other metals, some of which are hazardous. Fun fact: Mylar is also used to make the ribbon on cassette tapes and 5¼” floppy disks."


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 10:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hittade en sida med lite tips och ett som jag ska testa . Och det är att göra egna drag av gamla kapsyler http://www.pocketfarm.co.uk/craft-proje ... ing-lures/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: sön 27 nov 2016, 10:49 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Många bra tips här!

Det jag själv återbrukar är bl.a...

Äggkartonger - braständare i eldstäder
Tidningspapper - tändpapper i eldstäderna
Stumpar av stearinljus - smält ner och doppa torra kottar i ljusmassan. Perfekta braständare.
Reklamblad av matt tidningsliknande papper (även vanliga tidningar) - marktäckare vid odling för att kväva ogräs. Läggs som tjockt bottenlager i odlingslådor mm.
Plastförpackningar för frukt (tex päron) - vänd upp och ner, fyll locket med jord, så fröerna och lägg tillbaka den djupare bottendelen av lådan ovanpå så har man ett perfekt minidrivhus.
Plastbyttor för tex jordgubbar - vänd upp och ner för att få ett minidrivhus att sätta över nysådda fröer
Pet-flaskor - skär dem mitt itu och använd båda delarna som minidrivhus. Använd hela pet-flaskor utan kork som självvattnare. Fyll medvatten, vänd upp o ner och tryck ner flaskhalsen i jorden vid plantan. Plantan suger själv ut vattnet ilångsam takt. Eller, skär av botten av pet-flaskan, tryck ner flaskhalsen i jorden vid plantan och fyll flaskan med vatten för snabbare vattning.
Tomma hinkar (mineraler o dyl. för djur) - Borra hål i botten och odla i dem.
Konservburkar - Kruka utan hål i botten, odlingskärl med hål i botten, ljuslykta med spikhål i sidorna.
Glasburkar, glasflaskor - För konservering och lagring av mat.
Skärp som inte vuxit i takt med midjan - Rem för att hålla ihop filtar, liggunderlag, täcken, kuddar, skinnfällar.
Glasburkar - Ljuslykta eller vas.
Toarullar och hushållsrullar - Braständare eller vik in ena änden och ha som såkruka.
Tidningspapper - Rullas och viks ihop till såkrukor.
Pinnar från skogen och gamla hässjestörar - Odlingsstöd och staket för att hålla djur borta från odlingarna.

Detta var det jag kommer på just nu att jag återbrukar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: sön 27 nov 2016, 15:06 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Torkad kaffesump kan användas till halkbekämpning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: lör 17 dec 2016, 10:41 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Allt jag kommer på känns uppenbart. Man har ju improviserat fram en massa saker genom åren (fattig, bott avsides, ensam, galen) men jag drar till med lite grejer som ni säkert redan har testat.

Ospunna gitarrsträngar är fantastiska att göra snaror av.
Ekrar från cyklar är jättebra till allt möjligt men jag tänkte nämna att förbättra räckvidden på FM-sändare. Skruva isär sändaren och starta den. Sedan söker du med ekern tills du får starkare signal och löder.
Innerslangar kan klippas upp i remsor och blir bra gummiband. Jag har en massa saker fästa i mitt molle-system med dylika och har fäst bryne och eldstål vid åtskilliga moraknivar så.
Gamla skosnören har jag en speciell ficka för. Tycker paracord är fruktansvärt överskattat.
Plastburkar för kasserade läkemedel är de bästa burkarna som finns IMHO.
Gamla plastsnusdosor är också bra. Perfekta i ryggan för allt möjligt.

Gamla kablar är bra att binda upp saker med.

Rakblad kan slipas upp i ett glas. Fotnot bara då jag antar att vi har helskägg hela gänget ;)

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: lör 17 dec 2016, 10:48 
lynx skrev:

Rakblad kan slipas upp i ett glas. Fotnot bara då jag antar att vi har helskägg hela gänget ;)


det där tycker jag verkligen var elakt mot den kvinliga delen av forumet ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: lör 17 dec 2016, 10:59 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Kom på en grej till.

Rören som man får brustabletter i är perfekta fiskeriggar. Fäst linan i röret genom att "locktita" eller genom ett litet hål du borrar ungefär mitt på röret. Linda upp en längd lina på röret och sätt fast ett draglås eller om du inte vill ha ett sådant, låt bli. Drag förvaras i röret. Lås linan med ett finger när du kastar och veva in genom att linda upp linan igen. Har fått mycket fisk med en sådan här rigg. Perfekt för fickan när man är ute i skogen eller liknande.

Säkra linan vid transport med ett gummiband eller en bit tejp.

_________________
3-3-3

4318


Senast redigerad av lynx lör 17 dec 2016, 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om skräp
InläggPostat: lör 17 dec 2016, 11:00 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
grym skrev:
lynx skrev:

Rakblad kan slipas upp i ett glas. Fotnot bara då jag antar att vi har helskägg hela gänget ;)


det där tycker jag verkligen var elakt mot den kvinliga delen av forumet ;)


Ok, ok, damer, jag syftade inte på er. Men skulle ni ha helskägg är det naturligtvis också grymt :up:

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet