Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 10:40 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Märkt att vissa personer förlitar sig på militärens kol/torvfilter. Skulle vilja upplysa er om att INTE använda den metoden. FM använder idag reningstabletter.
Finns inte det tillgängligt så bör man koka vattnet efter att man använt kol-torv metoden.

Mina källor:

Min överlevnadsinstruktör har berättat detta för mig.

Diskussion i annat forum: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=67172

Citera:
Derzu Uzala skrev:
En riktigt viktig sak måste sägas i denna annars rätt så verklighetsfrånvarande tråd.

Torv och kol filter lärs inte längre ut av försvaret och skall inte avändas.

Folk har även totalt missuppfattat hur och till vad det faktiskt är tänkt och fungerar för.

OBS - Det är INTE ett filter som tar bort bakterier och amöbor. - OBS
(bakterier och amöbor är vad du behöver filtrera bort eller avdöda i Svenska vatten)

Dessvärre fortsätter detta filter spridas som nån urban legend över nätet.

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 18:31 
Man skall använda den metoden och man skall använda den ofta. Än så länge har den inte svikit mig, och jag har tagit dyvatten från pölar av högst suspekt kvalité och lever ännu.

MEN!

Man skall ALLTID koka vattnet efteråt eller behandla på annat sätt. Det finns mycket i diverse överlevnadshandböcker, inklusive Handbok Överlevnad, som måste tas med en näve salt, kol-torv filtret är ett av dessa moment. Syftet med filtret (samt alla andra hemmagjorda/improviserade filter) är inte att rena till drickbarhet, utan att få bort så mycket sediment och bajs som möjligt, samt i de fall som använder kol; vissa kemikalier och annat bös.

Jmf med gran/tallsbarrste i samtliga svenska överlevnadshandböcker: Det står jämt och ständigt att fanskapen ska kokas i "tjugo minuter". Efter tjugo minuters vigorös kokning kan jag säga att nästan allt C-vitamin är totalförstört. Koka en halv minut, alternativt hacka upp barren och häll på kokande vatten som te.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 00:51 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Träffat och övertygat folk som trott att bara kolfilter räcker "bara för jag hört att militären använder den så borde det funka"..

Jo men det var för ett antal år sedan innan man kollade på faktiska bakteriehalten.

Men mycket riktigt som du säger så ska man koka det.

Själv kokar jag minst 5 min för att vara på den säkra sidan. Tar dock bara toppskicket på vattendrag och sen är jag noga med att vattnet skall vara flödande och inte ha blivit kontaminerad på vägen..

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 01:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Björngrillarn skrev:
Man skall använda den metoden och man skall använda den ofta. Än så länge har den inte svikit mig, och jag har tagit dyvatten från pölar av högst suspekt kvalité och lever ännu.

MEN!

Man skall ALLTID koka vattnet efteråt eller behandla på annat sätt. Det finns mycket i diverse överlevnadshandböcker, inklusive Handbok Överlevnad, som måste tas med en näve salt, kol-torv filtret är ett av dessa moment. Syftet med filtret (samt alla andra hemmagjorda/improviserade filter) är inte att rena till drickbarhet, utan att få bort så mycket sediment och bajs som möjligt, samt i de fall som använder kol; vissa kemikalier och annat bös.


Nästa gång, prova att enbart koka vattnet så ska du se att du mår precis lika bra. ;)

Vill du få bort dy och skit ur vattnet, ha med en genomskinlig PET flaska, låt stå. Skiten sjunker till botten.
Finns ingen orsak att krångla med torv och kol.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 07:39 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:45
Inlägg: 70
Björngrillarn skrev:
Man skall använda den metoden och man skall använda den ofta. Än så länge har den inte svikit mig, och jag har tagit dyvatten från pölar av högst suspekt kvalité och lever ännu.

MEN!

Man skall ALLTID koka vattnet efteråt eller behandla på annat sätt. Det finns mycket i diverse överlevnadshandböcker, inklusive Handbok Överlevnad, som måste tas med en näve salt, kol-torv filtret är ett av dessa moment. Syftet med filtret (samt alla andra hemmagjorda/improviserade filter) är inte att rena till drickbarhet, utan att få bort så mycket sediment och bajs som möjligt, samt i de fall som använder kol; vissa kemikalier och annat bös.

Jmf med gran/tallsbarrste i samtliga svenska överlevnadshandböcker: Det står jämt och ständigt att fanskapen ska kokas i "tjugo minuter". Efter tjugo minuters vigorös kokning kan jag säga att nästan allt C-vitamin är totalförstört. Koka en halv minut, alternativt hacka upp barren och häll på kokande vatten som te.


Hah jag reagerade också på "tjugo minuter". Brukar max koka i någon minut om vattnet är någorlunda rent.

ONT: Jag har länge kört detta filter men precis som Björngrillarn skriver så kokar jag alltid vattnet efteråt! Min egna erfarenhet säger att filtret är ett bra sätt att just få bort småskit från vattnet men även där så handlar det nog mycket om tankespöken eftersom en gedigen kokning tar bort nästan allt skadligt som kan finnas i vattnet.

Ska testa det där med petflaska men spontant känns det inte lika "bushcraft" och det lär väl ändå ta längre tid?

_________________
Min kanal: https://www.youtube.com/channel/UCrwFuzMSitd_gzaULUjISgw

Blogg: http://vagorna.blogg.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 10:25 
Kaffefilter + koka? "Big bubbles, no troubles!"

Anledningen att jag frågar är att det är "mitt koncept" när riktiga filter och tabletter tagit slut eller försvunnit. Tanken är att kaffefiltret gör ungefär samma som kol+torv och sen kokning. Kaffefiltrena är lätt att bära med sig (jaja, jag är ingen bushcraftare och "bära med" innebär att de har en plats i en väska) och renar alla grövre partiklar. Finare partiklar än så kan man dricka har jag tänkt. Kem får jag inte bort oavsett filter (som går att bära med sig).

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 10:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En bra länk http://www.overleva.nu/wp-content/uploa ... endium.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 10:44 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
MulenDag skrev:
Kaffefilter + koka? "Big bubbles, no troubles!"

Anledningen att jag frågar är att det är "mitt koncept" när riktiga filter och tabletter tagit slut eller försvunnit. Tanken är att kaffefiltret gör ungefär samma som kol+torv och sen kokning. Kaffefiltrena är lätt att bära med sig (jaja, jag är ingen bushcraftare och "bära med" innebär att de har en plats i en väska) och renar alla grövre partiklar. Finare partiklar än så kan man dricka har jag tänkt. Kem får jag inte bort oavsett filter (som går att bära med sig).

/MD


Smart! "Big bubbles, no trubles" - Quote of the day..


EDIT: kan man återanvända kaffefilter?

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 11:10 
olan98 skrev:
EDIT: kan man återanvända kaffefilter?


Mmmm... Men då måste du ha en sån bryggtratt att ha dem i och inte ta ur dem. De blir rätt sköra när de blir blöta. Jag har en bryggtratt med mig. :D Som allra sista nödfilter har jag ett flergångs bryggfilter http://www.icahemma.se/kaffefilter-p-11861-c-1808.aspx

Bild

Det filtrerar förstås bara bort det allra grövsta så egentligen kan man väl lika gärna använda en strumpa eller så. :hm:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 11:40 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
MulenDag skrev:
olan98 skrev:
EDIT: kan man återanvända kaffefilter?


Det filtrerar förstås bara bort det allra grövsta så egentligen kan man väl lika gärna använda en strumpa eller så. :hm:

/MD


Hahaha, Problemet är löst! vi hamstrar strumpor!

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 00:15 
olan98 skrev:
Träffat och övertygat folk som trott att bara kolfilter räcker "bara för jag hört att militären använder den så borde det funka"..

Jo men det var för ett antal år sedan innan man kollade på faktiska bakteriehalten.


Har du någon rapport när man kan läsa om mängden olika bakterier före och efter filter, mätte man bara mängden bakterier eller mängd e-coli kontra nitrifieringsbakterier?
Finns ju många olika bakterier, vissa livsnödvändiga för oss, andra inte och hela släkten av bakterier som renar vatten för oss människor.
Så att bara säga "bakterihalten är högre" efter torvfiltrering låter lite konstigt.

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 08:02 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Om jag mins rapporten rätt så blev vattnet otjänligt efter reningen. Filtret tog inte fram för att rena bort bakterier utan det skulle ta bort kemikalier och radioaktivt och man skulle aldrig bara använda filter utan i man skulle koka efter användning.
Vad det gäller tall bartender så får man en sämre smak (enligt mig)och man får inte ut lika mycket socker om man kokar kortare tid. C-vitamin frigör lättast vid 60 grader och den temperaturen skall undvikas. Därför skall barren läggas i vatten när vattnet kokar. De uppgifter på c-vitamin som finns i böcker t.ex källman så har barren kokats i 20 min. Källman gjorde forskning och analyser på avkoken och det var denna metod som var bäst för att få ut den mestare näringen från barren

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koltorvfilter i burk
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 10:23 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Litt off-topic, men for vannrensing anbefaler jeg at folk ser på SSF (slow sand filter).

http://www.susana.org/en/resources/library/details/394

https://en.wikipedia.org/wiki/Slow_sand_filter
http://www.who.int/water_sanitation_hea ... ns/ssf/en/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet