Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 00:08 
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

cartaq skrev:
dagens bilar ligger på ca 1-2,5dl/h på tongång.

Hejsan och välkommen :)
Bara en nyfiken fråga.. vad är det för bilar som drar så lite på tomgång?
//Blondie

InläggPostat: mån 11 apr 2016, 06:52 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
cartaq skrev:
dagens bilar ligger på ca 1-2,5dl/h på tongång.

Hejsan och välkommen :)
Bara en nyfiken fråga.. vad är det för bilar som drar så lite på tomgång?
//Blondie

Flertalet av de nyare dieselmotorerna ligger runt 2dl/h idag, bensinmotorer ligger något högre.

InläggPostat: mån 11 apr 2016, 10:02 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Nästan som i Harry Potter så har vi ett hot som inte får nämnas vid namn.
Det hotet i kombination med makthavarnas inkompetens och förkärlek för att bränna andras skattepengar är det jag preppar för.
Inom kort så kommer vi få uppleva ett samhälle i fritt fall där de svaga och oförberedda dukar under först.
Jag preppar för det värsta och har för länge sedan slutat hoppas på det bästa.
Det enda som är säkert det är att kaozet kommer, frågan är bara när.
När skiten väl träffar fläkten så kommer det gå snabbt utför.

InläggPostat: mån 11 apr 2016, 20:53 
Användarvisningsbild

cartaq skrev:
Flertalet av de nyare dieselmotorerna ligger runt 2dl/h idag, bensinmotorer ligger något högre.

Okej.. det är ju perfekta motorer för elverk. De senaste siffrorna jag såg från motormännen så drar dieselmotorer runt 0,4-1,4L/h beroende på motor och bensinmotorer 0,5-1,2L/h. (1,6 - 2,5liters motorer).
För en så pass snål motor kan ju driva en liten större elverksgenerator och utnyttja kylningen till värmekälla om de är så snåla och ändå bli snålare än vad ett medium elverk är. :)
Så vilka motorer var det du menade? Bilmärke och modell så att säga.

InläggPostat: mån 11 apr 2016, 21:37 
Var i hela friden är stormköket?

jag funderar kanske inte så mycket på vilka scenarier som skulle kunna inträffa, för de resulterar i ungefär samma åtgärder. Jag har 2 alternativ, bug in eller bug out, och det är bug in som jag jobbar mest på.

Jag bygger upp ett lager med bra saker att ha och just nu främst för klara en kortare kris, elavbrott är inte helt ovanligt. På längre sikt är planen självhushållning till så stor del som möjligt (med planer på off grid), samt skuldfri. Så även om det skulle bli systemkollaps, infrastrukturproblem, ingen pension eller vad som så vill jag veta jag har så klarar mig. Skuldfri vill jag bli för man vet aldrig hur finansiella marknaden utvecklar sig, eller framtida skattebördor de behagar lägga på oss. Jag har mark, och nätverk med grannar med samma inställning där vi kompletterar varandra bra.

Bug out utesluter jag inte, en naturkatastrof kan komma så de väskorna är packade, men precis som bra att ha saker i bilen så bygger jag kontinuerligt på dessa. Någon BOL har jag inte, ännu iaf.

InläggPostat: mån 11 apr 2016, 22:25 
Användarvisningsbild

Vad preppar du inför?

Hejsan! :D
Jag preppar för att klara lite olika samhällsstörningar som kan uppstå med extremt väder.
Lite längre strömavbrott och vad det kan medföra för problem(stockholmsfenomenet som bara varade i några timmar).
Oro i vårat närområde(med tanke på ryssland o nato/terrorhot).
En mindre pandemi har även tillkommit på listan.
Till listan strömavbrott har även kraftiga solstormar tillkommit(EMP) och hur jag skyddar mig för sådant.

Planen är en Bug in. Men jag förbereder för att klara en Bug out.
Men det kommer garanterat utvecklas ju längre tid jag befinner mig här på forumet. :lol:
Ha det bäst :mrgreen:
//Blondie

InläggPostat: mån 11 apr 2016, 22:44 
Preppar inte för ett specifikt scenarie utan jag vill att vi ska klara oss utan att vara beroende av samhällets hjälp så länge som möjligt.

Mest troliga scenarier borde vara längre strömavbrott, kanske pga kackerlackor, aka daesh, som sätter elförsörjningen ur spel genom terrorangrepp.
Någon typ av störningar i leveranser, bränsleblockader osv som slår ut matleveranser.
It-attacker mot banker, tex troll som tycker det är kul att ddosa skiten ur Swedbank och sänka dom i flera dagar. Kommer skapa panik bland folk när dom plötsligt inte kan swisha sina pengar.

InläggPostat: tis 12 apr 2016, 19:38 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
cartaq skrev:

Okej.. det är ju perfekta motorer för elverk. De senaste siffrorna jag såg från motormännen så drar dieselmotorer runt 0,4-1,4L/h beroende på motor och bensinmotorer 0,5-1,2L/h. (1,6 - 2,5liters motorer).
För en så pass snål motor kan ju driva en liten större elverksgenerator och utnyttja kylningen till värmekälla om de är så snåla och ändå bli snålare än vad ett medium elverk är. :)
Så vilka motorer var det du menade? Bilmärke och modell så att säga.

Min gamla Kia Ceed diesel från -10 visade 0,2 på tomgång. När jag mer grundligt söker efter andra märken och modeller så är samtliga forum och notiser gamla, fem-sex år eller mer och bilarna som refereras är ungefär det dubbla. klena motorer drar i regel mindre och snittet på äldre bilar verkar ligga på 0,5-0,7l/h. Dagens mer effektiva och snålare bilar pekar ju inte åt det hållet, snarare åt det snålare och mer sparsamma. - det var infon som jag lyckades att läsa mig till.
Saker som säkerligen spelar in på förbrukningen är motorstyrka, filter, temperatur, stolsvärmare, AC, radio och andra inkopplade prylar?

länka gärna till motormännens lista.

InläggPostat: ons 13 apr 2016, 01:26 
Användarvisningsbild

cartaq skrev:
Min gamla Kia Ceed diesel från -10 visade 0,2 på tomgång. När jag mer grundligt söker efter andra märken och modeller så är samtliga forum och notiser gamla, fem-sex år eller mer och bilarna som refereras är ungefär det dubbla. klena motorer drar i regel mindre och snittet på äldre bilar verkar ligga på 0,5-0,7l/h. Dagens mer effektiva och snålare bilar pekar ju inte åt det hållet, snarare åt det snålare och mer sparsamma. - det var infon som jag lyckades att läsa mig till.
Saker som säkerligen spelar in på förbrukningen är motorstyrka, filter, temperatur, stolsvärmare, AC, radio och andra inkopplade prylar?

länka gärna till motormännens lista.

Min sista citering för att inte bubbla sönder tråden, sedan får vi öppna en ny tråd för ämnet. :) Det är ju bra information att veta om sina bilar, så en ny tråd kanske är på sin plats :D
Okej, men färddatorn ska man nog inte lita på, det stämmer sällan helt hundra i verkligheten, ett verkligt test ger det rätta svaret.
Det stod i en av deras tidningar, men den är ettpar år gammal.. Tyvärr finns inte tidningen online, men går att beställas via deras hemsida. Det finns en kort diskussion om det på deras forum. http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/forbrukning-vid-tomgang Så därifrån går det säkert hitta aktuellt utgivnings nr. för den som vill beställa tidningen.
Jag ska fråga min särbo om han kan leta fram tidningen.. så kanske jag kan göra en fotokopia på reportaget och ladda upp.
Själv så har jag alltid haft bilar som drar en hel del, så jag får nog räkna med 1,5L/h på min vinterbil.. Ny bil är fint, bekvämt och fräscht, men inte så snåla ändå i den större mellanklassen eller suvarna. Och dåliga som fixa det själv bilar.

InläggPostat: ons 13 apr 2016, 05:26 
Fnyshacket skrev:
Jag förbereder för en långsam ekonomisk nedgång och de civila oroligheter som följer i dess spår. Hus som ligger ensligt med jordbruksmöjligheter.

:up:

InläggPostat: ons 13 apr 2016, 21:33 
Är det röda det som pekar mot norr?

T.ex. Strömavbrott, samhällsstörningar, ryssen kommer på besök.
Är väll mina första tankar, preppar inte för att vara 100% självförsörjande, men kommer vara bättre förbered än de andra...

InläggPostat: ons 27 apr 2016, 12:09 
Jag peppar för att klara en tillfällig störning.
Det skulle kunna vara långvarigt strömavbrott eller vädret.
Men det som jag ser som mest troligt och närmast i tiden att peppa för är en ekonomisk kollaps.
Matbutikerna med endast få varor tex. Tittar man tex på Venezuela idag så ser vi ett land som är i stort sätt i kollaps. Jag tror och är övertygad om att hela världens banksystem är på väg ner.

Jag har sambo å barn och vi lever i en villa med stora,stora ekonomiska skulder. Jag har knappt 100kr över varje månad bär vi betalat allt. Trots det har vi lyckats få ihop ett litet förråd för 2-3 månader för vår familj.

Tyvärr får vi inte sälja huset eftersom banken inte tillåter att det säljs till lägre pris än vi har lån på.
Så det mest troligascenariot för vår del är: 1-3 månader: ekonomisk kollaps där matvaror blir dyrare eller inte går att få tag på. Affärerna stänger och företag läggs ner. Här äter vi vår mat fr förrådet.
Månad 3-6: vi måste lämna huset då banken kräver sin pengar. Var vi tar vägen vet vi inte. Vi har ingen bol och ingen plats där vi kan dra. Vi har hittat ett ställe där vi kan bygga upp ett läger och göra kortboende.

Månad 6: nu har politiker börjat jaga människor och börjat bråka med andra länders politiker. I sin tur kanske det blir en början på ett nytt krig.

Hade jag haft förståndet att förstå vart vårt samhälle är på väg för 10 år sen skulle jag aldrig skaffat hus och andra skulder.
Nu sitter man i skiten men vi försöker göra vad vi kan för att klara oss så länge vi bara kan.
Blir avundsjuk på alla er som har pengar till en Bol. I vårt område kostar en liten stuga i skogen 7-800 000 och det är omöjligt för oss.

Sen är jag imponerad av er som har lagrat mat för 1-2 år. Det är en STOR kostnad och om ni har familj och enda fått ihop så stort förråd vill jag bara applådera!

InläggPostat: tor 05 maj 2016, 12:50 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Vart tog mitt inlägg vägen? Stått som" sista inlägg "men det finns inte??

InläggPostat: fre 03 jun 2016, 22:17 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Några saker som jag gärna vill vara förberedd inför:

(1) Ekonomiskt sämre tider. Jag vill se till att ha olika former av buffertar, så att kommande kriser inte drabbar mig så hårt.

(2) Längre strömavbrott eller liknande störningar, som inte är helt osannolika.

InläggPostat: sön 05 jun 2016, 11:05 
Skärmskyddsmäklare

Preppar för det värsta, men hoppas på det bästa.

Tillhör tyvärr lite av en "doomer," men tycker inget ont som inte för gott med sig.

Vi som människor lever helt åt helsike mot naturens harmoni och strävan om överflöd, vi tar och rovar långt mer än vad nån form av balans eller harmoni klarar av, där människans beteende bara lämnar död och förintelse efter sig över sin ignorans.

Ekosystem i hav och på land faller allt fortare och imploderar, det finns liksom ingen hållfasthet för kommande generationer... Vi lever på barnbarnsbarnens livsrätt.
Ser dock "tilltron" i systemen vi skapt redan faller som en sten, vilket jag här ser som en möjlighet till förändring.

Och tyvärr om vi ser till historian, där ekonomier går mot sitt slut, går människan ut i krig och elände.

Nu är ekonomier på varesig ont eller gott, men som dagens system byggda på räntestrukturer, har vi nått en bristningsgräns och detta i vår iger anser vi oss ha rätten överta med våld andras rätt att leva.

Så skulle det bli elavbrott eller annat sådant mildare avbrott, är jag kake och kan ta det över ett glas rött och en skål pop-corn.

Det är helt enkelt människans ignorans och inbillade separationer från andra jag tyvärr misstänker kommer skapa det värsta av det värsta, med sina krig och själviskt rovande på allt och alla. Alla dessa grupper om inbördes beundran som vänder sig mot andra likasinnade för bibehålla sitt. Jag ser denna uppbyggnad på ett skapat "öst vs väst", vilket bara bygger på en makthybris över devide and conquer.

Är självt övertygad "vi" kommer få se krig här inom kort, där vi har dårar i maktpositioner som driver alla andra till det via sina påhittade system, som pengar, länder, religioner mm

Så jag förbereder på det värsta av människans egna ignorans, där jag allt mer ser dagens förhållningssätt inte längre verkar klara av hålla sig uppe med sitt rovande... Människan har målat in sig i ett hörn med gamla levnadssätt och klarar inte lösa sina problem med sunt förnuft.

Jag tror dock på människans bot och bättring, men är övertygad lösningen kommer vara smärtsam...

Det är någon/ några ärthjärnor som förklarat krig mot allt liv och som ska försöka äga och kontrollera den i en form av makthybris och självtagen rätt styra över andra medmänniskor...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3