Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 17:16 
Att improvisera saker ur naturen

Lik förbannat kommer det alltid att saknas något i ens förberedelser, vare sig man är på färd eller stationär på något ställe.

Därför är det alltid bra att kunna lite smått och gott om vilka resurser som naturen tillhandahåller. Man behöver inte låtsas vara Ray Mears (som jag, är nog lite för mycket wannabe :lol: ), att bara kunna lite om naturmedicin, lite om reptillverkning, osv. kan vara guld värt i nödlägen

Om intresse finns kan jag sammanställa en enkel lista med lite av min kunskap här på forumet, hör av er!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 20:23 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Björngrillarn skrev:
Att improvisera saker ur naturen

Lik förbannat kommer det alltid att saknas något i ens förberedelser, vare sig man är på färd eller stationär på något ställe.

Därför är det alltid bra att kunna lite smått och gott om vilka resurser som naturen tillhandahåller. Man behöver inte låtsas vara Ray Mears (som jag, är nog lite för mycket wannabe :lol: ), att bara kunna lite om naturmedicin, lite om reptillverkning, osv. kan vara guld värt i nödlägen

Om intresse finns kan jag sammanställa en enkel lista med lite av min kunskap här på forumet, hör av er!



En sådan lista skulle vara super. Sedan kan man fylla på med egna erfarenheter och kunskaper eftersom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 20:55 
Björngrillarn skrev:

Om intresse finns kan jag sammanställa en enkel lista med lite av min kunskap här på forumet, hör av er!


Kör, por favor!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 21:31 
@Björne: det låter som bra förslag; kör hårt. Blir också glad iom du kör med rubrik och "tjocka" bokstäver i rubriken så blir det lättare att överblicka :up: .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 23:25 
Hörrudu Björngrillarn, den listan vill vi gärna ha!
Hoppas du tar dig tid att skriva för det skulle uppskattas :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 15:49 
Kul med intresse både här och på PM!

Ska ta mig tiden att fippla ihop en lista inom kort, ska försöka göra den så "allmängiltig" som möjligt, men breda användningsområden för de saker som tas upp.

Återkommer i separat tråd då det är dags :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 16:26 
Konservering av frukter och grönsaker

Det är ganska så enkelt att konservera frukter och grönsaker men inte många som kan det idag. Det som jag har testat och lyckats med är vitkål, paprika och morötter. Just vitkål och morötter är grönsaker som är billiga och lätta att odla själv jämfört med mycket annat, enligt min erfarenhet.

Jag har inte testat göra sylt eller marmelader själv men har hjälpt mycket min mor och fick erfarenheten på köpet. Återigen får man titta på det som finns runtom här i landet och är lätt att få tag på. Att lära sig att göra sylt eller marmelad av jordgubbar och blåbär borde vara prio ett.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 16:40 
Vård och reparation av kläder och skor

Som liten pojke fick jag varje kväll putsa mina skor och kängor. Det var innan den tiden man kunde springa runt med bekväma sportskor året runt. Förmodligen majoriteten idag har varken skoborste eller skokräm hemma idag. Skor som man vårdar håller längre och håller fötterna torra, av yttersta vikt när man ska förflytta sig eller vara utomhus längre perioder. Det är viktigt att kunna skillnaden där några produkter gör att tex kängorna ser snygga och bra ut men gör inte mycket mer än att lägga sig på ytan som färgfilm. Andra produkter såsom Viking's fiskarsmorning vårdar bättre. Men jag tänker inte ge mig i diskussionen om skofärg, minkolja eller fiskarsmorning är bästa produkten. Viktigaste är att man använder något än inte alls.
Tack vare en morfar som var skomakare så fick vi ärva lite verktyg när han gick bort. Då kunde jag faktiskt limma och själv sy mina läderskor ibland eller så gick man till skomakaren som gjorde sitt jobb medans man väntade och tittade på.

Kläder har blivit extremt mycket slit och släng men hur många kan använda sig av symaskin? Sy några knappar eller arbeta med tråd och nål? Det är inte så svårt men har du aldrig gjort det tidigare så är kanske dags att du testar det redan idag? Det är en bortglömd färdighet idag, känns det som.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 16:51 
Cykelreparation

Kan du fixa punktering? Bytta däck eller justera bromsar? Det känns som att tack vare Biltema idag så har man alla möjligheter och verktyg att börja ta hand om sin gamla cykel eller kanske köpa en gammal cykel som man själv fixar.
Det krävs inte mycket verktyg att ta hand om cykeln och det finns även böcker på biblioteket som visar hur man gör. Ibland kan även kedjan gå sönder och nu vet jag inte hur vanligt är det med kedjebrott idag men under min barndom fick jag ganska så ofta ta hand om söndriga kedjor.
Kedjelås är bra att ha och kräver lite övning innan man gör det rätt men är egentligen väldigt enkel färdighet.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000020302/

Fick nyligen en ganska så rostig oväxlad 24 tums cykel. Den var rostig, hade lustig styre som liknade en chopers och bromsarna fungerade inte. Körde till Biltema,, köpte ny styre för 79 kronor, några bromsvajer osv och senare den dagen kunde jag åka runt stan med min "nya" cykel. Den är ful som stryk men klarar utan problem cykla runt 15 km/h med den; det skulle ta mig cirka 3 timmar att förflytta mig 50 med den. Snacka om bra att ha...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 17:04 
Baka bröd

Det ser så lätt ut när du tittar på någon som bakar bröd eller kanske bakar en pizza. Det går går fort och det smakar så underbart att det är förmodligen barnsligt enkelt? Gissa en gång till innan du svara på den frågan. Mer än något annat så är konsten att baka bröd det som var utmärkande för svåra tider. Det är lätt att förvara några säckar mjöl eller få tag på det men du får själv baka den. Egentligen är det lätt men stor färdighet som kräver mycket erfarenhet och känsla och enda sättet är att öva och återigen öva mycket. Att öva in känslan hur varmt ska vattnet vara (använd gärna en termometer som du säkert kan köpa billigt från Ebay idag), hur länge ska den jäsa och hur hårt ska man knåda är färdighet mycket mer än annat.
Varför inte testa den här helgen och baka din första bröd någonsin om du aldrig har gjort det tidigare?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 17:27 
lära sig flera språk

kan vara bra både hemma men framförallt utomlands om det skiter sig
att kunna göra sig förstådd på mer än två språk är inte fel

billigt om man lånar läromatrial på biblioteket, men kräver oftast en hel del arbete att ta till sig det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 22:04 
Vandra

Att vandra inte såsom att gå runt i fjällen utan att ta på sig ryggsäcken och bara ta sig runt en rundvandring i staden. Kanske åka bussen/tåget till utkanten en vacker sommardag och gå runt i naturen med ganska så tunglastad packning. Oavsett vad man har planerat inför SHTF så är sannolikheten lagom stor för flesta att man kan behöva lämna sin bostad. Då får man antingen åka med sin egen BOV, åka med någon annan eller så får man gå lite längre sträckor.
Tung packning på ryggen orsakar "mikrotrauma" i hela kroppen. Det gör ont där man inte trodde att det fans nervtrådar eller muskler. Men det handlar, som mycket annat, om färdighet som går att träna upp, utveckla och förfina. Det är också bästa sättet att upptäcka hur mycket orkar man bära, hur länge klarar man gå och vilken typ av ryggsäck som passar en bäst. Övning ger verkligen färdighet här.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 22:53 
göra upp eld

skojjar inte, träna när det är som djävligast och utan för mycket moderna hjälpmedel

svårighetsgrad från simpel till mycket svårt
träning är lösningen, och kombinerar man det med att få lite varm mat så ökas motiveringen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 13:11 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 17 jun 2016, 21:57
Inlägg: 98
Ort: Västerbotten
Jag oroar mig för alla preppers som förlitar sig till stor del på en BOL och en BOV.

Det kan vara värt att tänkas på....

Vad händer om eran BOL är Nukad, brunnit ner i en massiv skogsbrand, ligger under vatten eller ligger på fienligt territorium etc. Vad händer om eran bil inte fungerar, elektroniken har brunnit tack vara en solar flare, vägar är oframkomliga etc. Har alla i familjen ryggsäckar ? Är det anpassat så det ni behöver kan bäras av er själva ? Har alla ordenliga vandrar skor ? Kläder ? Ni kanske måste gå långa långa sträckor.

_________________
From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 15:40 
SAS skrev:
Jag oroar mig för alla preppers som förlitar sig till stor del på en BOL och en BOV.

Det kan vara värt att tänkas på....

Vad händer om eran BOL är Nukad, brunnit ner i en massiv skogsbrand, ligger under vatten eller ligger på fienligt territorium etc. Vad händer om eran bil inte fungerar, elektroniken har brunnit tack vara en solar flare, vägar är oframkomliga etc. Har alla i familjen ryggsäckar ? Är det anpassat så det ni behöver kan bäras av er själva ? Har alla ordenliga vandrar skor ? Kläder ? Ni kanske måste gå långa långa sträckor.


Jag kan instämma med det du skriver. Det blir färdigheten att gå längre sträckor med packning. Packa rätt och saker som behövs.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet