Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att ge.
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 22:34 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
Hej!

Jag har nu bott i en stuga som ligger i Norra Jämtland sen i torsdags. Det finns varken el eller rinnande vatten och jag tog inte med mig någonting förutom salt.

De senaste dagarna har jag levt på röding,rötter ifrån vass och hundkex, te gjort på tallbarr.

Jag har byggt en kallrök med lite gammalt plank som fanns här. Så har tänkt att röka fisk för att öka hållbarheten på den.

Det användbara som fanns när jag kom hit var följande:

Metspö i bambu.
Lite snöre.
Kniv.
Fiskenät men ingen båt.
Lite ved.
Spik.
Hammare.
Såg.

Hur lägger man in bilder här?
Kom gärna med tips,idéer och hejarop. :)

Min instagram där det kommer läggs upp mycket bilder: the_muddy_moose


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 22:59 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 02:33
Inlägg: 38
Ort: Mälardalen
Du lever drömmen! Jag är avundsjuk så det heter duga!

Har du planer på någon annan proteinkälla än fisk?

_________________
We are already fucked, but i wont bend over and take it!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 23:03 
Hur gör du med elförsörjning av din telefon/dator? Kör du med solpaneler?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 23:16 
Självklart kan man inte lämna samhället bakom sig, dra till skogs och leva av naturen utan sitt instagramkonto! :D

Hur länge tänker du stanna, över sommaren?

Lycka till!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 23:32 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
T-72 skrev:
Hur gör du med elförsörjning av din telefon/dator? Kör du med solpaneler?


Jag har en powerbank med mig. När den är slut så kan jag gå till grannen 35min bort och ladda. Startar bara telefonen en sväng på morgonen och en sväng på kvällen. Så batteriet räcker lääänge.


Senast redigerad av TheMuddyMoose tis 21 jun 2016, 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 23:35 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
Baron.k skrev:
Du lever drömmen! Jag är avundsjuk så det heter duga!

Har du planer på någon annan proteinkälla än fisk?


Har tänkt på det ett tag så nu var det dags att göra det. :)

Jodå planer har jag absolut. Finns en hel del gräsänder,bäver och lite annat i krokarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 23:38 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
Nikenik skrev:
Självklart kan man inte lämna samhället bakom sig, dra till skogs och leva av naturen utan sitt instagramkonto! :D

Hur länge tänker du stanna, över sommaren?

Lycka till!


Nej fan det går ju inte! :D Tänkte mest att folk kanske skulle vara lite intresserade se lite sånt.

Vet inte riktigt får se kan bli längre än bara över sommaren. Kanske upp till ett år. Får se hur jag skall lösa allt med ved och mat bara.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 00:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 02:33
Inlägg: 38
Ort: Mälardalen
TheMuddyMoose skrev:
Baron.k skrev:
Du lever drömmen! Jag är avundsjuk så det heter duga!

Har du planer på någon annan proteinkälla än fisk?


Har tänkt på det ett tag så nu var det dags att göra det. :)

Jodå planer har jag absolut. Finns en hel del gräsänder,bäver och lite annat i krokarna.



Jag har själv gått i liknande tankar. Kul att du vill dela med dig av erfarenheten!

Om du har planer på att göra vistelsen långvarig kanske du skulle skaffa några löpankor eller något? De är hyffsat självgående, välsmakande och värper tre gånger bättre än höns. Om du inte har jakträtt?

_________________
We are already fucked, but i wont bend over and take it!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 00:32 
TheMuddyMoose skrev:
Vet inte riktigt får se kan bli längre än bara över sommaren. Kanske upp till ett år. Får se hur jag skall lösa allt med ved och mat bara.


Personligen ser jag det inte som "fusk" eller misslyckande att du tar med dig en säck med ris, några konserver och dylikt till stugan och vandrar in till stan varannan vecka där du duschar, går på bio, äter en pizza och sedan går tillbaka. Att "klara sig själv" och leva av naturen är för många en dröm, en romantisk hippiedröm om det naturliga livet, men är kanske mer inne på själva drömmen än hur det är i verkligheten.

Alltså, om du inte gör detta för att få så många följare som möjligt på instagram och bli kändis utan gör det för din egen skull så behöver du ju inte göra det svårare än du behöver. Om alternativet är att köpa mat och stanna så länge du vill eller ge upp till vintern.
Kommer ihåg det var någon norrman för några år sedan som skulle filma när han bodde ett år ute i vildmarken men det visade sig han bott på hotell under några veckor då hans far låg på sjukhus eller hur det var. Blev rubriker och prat om "fusk". När dom frågade Lars Monsen om kommentar sade han att han aldrig varit ute i vildmarken mer än någon månad i sträck utan kontakt med samhället eller provianterat. Han har ju hellre aldrig påstått något annat utan gör t.o.m en grej av det när han söker upp civilisationen under t.ex sin kanadaresa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 06:08 
Det går att leva på jordens överflöd givet rätt kunskap, vilket du åtminstone hittils verkar ha gjort. Däremot börjar jordens överflöd vara allt mer utarmat ju längre tiden går. Det finns inte lika mycket vilt som det fanns förut.

Har du inte jakträtt kommer vintern att bli tung, och även om du har jakträtt och plockar något stort blir det inte lätt att leva på rökt kött en hel snöig vinter, särskilt inte ensam. Just besväret att vara själv ska aldrig underskattas. En genomsnittlig "mountain man" under nybyggartiden i Amerika levde i snitt till mellan 34 och 37 levnadsår, helt enkelt för att deras ensamma livsstil i vildmarken var så sanslöst hård då de fick göra allt själv. Och det var under den tiden då skogen var fylld i resurser, till skillnad från idag.

Har gjort lite experiment själv att leva ensam i skogen. I längden fungerar det inte. Allt eftersom hösten går på och vintern närmar sig, desto knaprare blir resurserna. Till sist har man jagat upp alla fåglar, harar och bävrar i närheten, och en fullvuxen älg kan du inte släpa till kojan själv.

Försöker inte "snacka ner dig" eller något, men ta det från en som har gjort liknande äventyr: Under sommaren må allt vara frid och fröjd då man har hyggligt med käk, bara man vet hur man ska leta, men då den mörkare delen av året kommer och du i princip tvingas leva på det du har lagrat, då blir det kärvt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 10:38 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
Jag har själv gått i liknande tankar. Kul att du vill dela med dig av erfarenheten!

Om du har planer på att göra vistelsen långvarig kanske du skulle skaffa några löpankor eller något? De är hyffsat självgående, välsmakande och värper tre gånger bättre än höns. Om du inte har jakträtt?[/quote]

Jag har faktiskt funderat på just löpankor. Även kollat på kalkoner och får. Jakträtt har jag men det finns inte så mycket större djur här.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 10:47 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
Nikenik skrev:
TheMuddyMoose skrev:
Vet inte riktigt får se kan bli längre än bara över sommaren. Kanske upp till ett år. Får se hur jag skall lösa allt med ved och mat bara.


Personligen ser jag det inte som "fusk" eller misslyckande att du tar med dig en säck med ris, några konserver och dylikt till stugan och vandrar in till stan varannan vecka där du duschar, går på bio, äter en pizza och sedan går tillbaka. Att "klara sig själv" och leva av naturen är för många en dröm, en romantisk hippiedröm om det naturliga livet, men är kanske mer inne på själva drömmen än hur det är i verkligheten.

Alltså, om du inte gör detta för att få så många följare som möjligt på instagram och bli kändis utan gör det för din egen skull så behöver du ju inte göra det svårare än du behöver. Om alternativet är att köpa mat och stanna så länge du vill eller ge upp till vintern.
Kommer ihåg det var någon norrman för några år sedan som skulle filma när han bodde ett år ute i vildmarken men det visade sig han bott på hotell under några veckor då hans far låg på sjukhus eller hur det var. Blev rubriker och prat om "fusk". När dom frågade Lars Monsen om kommentar sade han att han aldrig varit ute i vildmarken mer än någon månad i sträck utan kontakt med samhället eller provianterat. Han har ju hellre aldrig påstått något annat utan gör t.o.m en grej av det när han söker upp civilisationen under t.ex sin kanadaresa.


Till en början så vill jag göra det lite svårt. Men det är endast för att bredda mina kunskaper lite. Skall försöka hålla igång i en månad utan att vara till någon affär.

Mitt mål är definitivt inte att bli en kändis men tänkte att det kan vara intressant för andra personer att få se lite hur det funkar. Men det är som du säger, För många är det en romantisk dröm om att få leva "rent". Men i själva verket är det jobb i princip hela tiden för att man skall hålla sig flytande.

Vandra till byn och affären kan jag göra dit är det bara ~3mil men till stan är det 10mil till. :)

Som jag skrev tidigare så funderar jag på att skaffa ankor,får och eventuellt kalkoner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 10:54 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tor 16 jun 2016, 23:29
Inlägg: 9
Björngrillarn skrev:
D
Försöker inte "snacka ner dig" eller något, men ta det från en som har gjort liknande äventyr: Under sommaren må allt vara frid och fröjd då man har hyggligt med käk, bara man vet hur man ska leta, men då den mörkare delen av året kommer och du i princip tvingas leva på det du har lagrat, då blir det kärvt.


Du har alldeles rätt! Jag har inte ens satt någon potatis ännu så att bara leva till 100% på marken hela året skulle inte alls funka. Och vintern i norra Jämtland är ju som den är.

"Kom hit i November, då finns det ingenting som händer. Inte ens renen eller Järven trives då"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 17:18 
TheMuddyMoose skrev:

Du har alldeles rätt! Jag har inte ens satt någon potatis ännu så att bara leva till 100% på marken hela året skulle inte alls funka. Och vintern i norra Jämtland är ju som den är.

"Kom hit i November, då finns det ingenting som händer. Inte ens renen eller Järven trives då"


Och bara ifall mitt inlägg upplevdes som lite morgontrött i morse:

Fan vad kul! Välkommen till vildmarken! :)

Skoj att se att fler ynglingar (dvs i min ålder) vill ge sig ut i skog och mark :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta ut i en stuga och överleva på det marken har att
InläggPostat: ons 22 jun 2016, 17:37 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 17 jun 2016, 21:57
Inlägg: 98
Ort: Västerbotten
Tror nog att jag skulle vandra söderut som djuren :) Känns väl inte så lockande att leva som Utvandrarna i ett kargt landskap :)

_________________
From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet