Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Vatten, vårt viktigaste livsmedel.

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: vädurspump ram pump?
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 23:20 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Hallå mina kluriga gelikar.

håller på med ett litet sommar projekt till bolen. är i färd med att planera bygget av en vädur eller ram pump vilket man nu vill kalla dessa. har någon byggt en själv? funderar på om det, som i de flesta fallen på tuben, är rätt att använda samma storlek på ventilerna? så en kille som heter pär på youtube som lagt upp ett projektarbete om dessa pumpar och han verkar bara byta ut den så kallade avloppsventilen mot en större ventil och får då ett bättre resultat. har inte nån direkt koll på detta men ger den stora ventilen en större tryckstött genom den mindre utloppsventilen och på så sätt ett bättre flöde än med två lika stora ventiler? :hm:

hur som en ball mackapär. har nån några tips så dela gärna med er. :D

Inläggsrubrik: Re: vädurspump ram pump?
InläggPostat: ons 15 jun 2016, 06:16 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Vi fick tag i en ram pump från USA för några år sedan. Den är byggd i rostfritt stål och med ett keramikklot som fungerade som ventil. Tätningsytorna är gjorda av gamla innerslangar till bildäck. Den ser lite ruffig ut men klarar att pumpa 15 m fallhöjd ca 2 m3 vatten per dygn. Den är byggd för att fungera några hundra år och när gummit inte finns mer så kan man använda läder som tätningar om det skulle behövas.

Dom där plastpumparna kan väl vara kul som hobbyprojekt och lära sig hur det fungerar men de håller inte särskilt länge.

Det är viktigt att flödet genom pumpen är högt för det är det dynamiska trycket (hastigheten på vattnet genom pumpen) som ger pumpeffekten. Därför ska man ställa pumpen så att slagfrekvensen blir hög. Fast det finns formler och beräkningsmodeller att hämta hem på nätet och det måste ju anpassas till just din pump.

InläggPostat: ons 15 jun 2016, 10:00 
Användarvisningsbild

Är det inte själva slageffekten, vattenhammaren som ger pumpfunktionen? Det är där min fråga blir intressant tänker jag :-) att med större ventil som ger slag eller hammar effekt så bör väl flödet bli större? Trycket ändrar man väl genom strypningar som i vanliga hydraulsystem?

Har inga planer på att bygga en i plast. Det är därför jag frågar. Om den, enligt Wikipedia, så kallade avloppsventilen är den som påverkar mest så borde de gå att köpa en större sådan och en något mindre utloppsventil.

Är ni med på hur jag tänker? Som sagt vet inte själv utan bollar idéer med er ;-)

InläggPostat: ons 15 jun 2016, 10:14 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Har bara byggt en enklare lösning i plaströr för att få upp vatten till en hästhage frän en bäck som råkade ha lämpligt fall över sträckan men inga mängder vatten att prata om.

Här har du dock en del (vettiga) DYI instruktioner för RAM pumpar.

http://www.offgridquest.com/energy/hydr ... draulic-ra

InläggPostat: ons 15 jun 2016, 10:55 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Ventilstorlekarna har ingen praktisk betydelse för vilken effekt pumpen producerar.
Energiprincipen gäller.

Du kan däremot ändra slagfrekvens genom att modifiera ventiler och tryckackumulator.

Om man söker ett jämt och dämpat flöde är det viktigt med en stor ackumulatorvolym av kompressibelt medium. Ren luft går bra men även porös fyllnad används flitigt.

Man skall ha med sig att varje slag utgör ett slitage på ventilen, så en längre slagtid (lägre frekvens) är av godo.

Ställbar ventilspindel för att trimma in en go rytm är även det bra.

Lyfthöjden är omvänt proportionell mot flödet, grovt räknat. Om du fördubblar lyfthöjden halverar du det pumpade flödet (förluster ej inräknat).

https://www.youtube.com/watch?v=4y_WWxWdn5A

InläggPostat: ons 15 jun 2016, 21:21 
Användarvisningsbild

klockrena länkar. nu börjar de likna något. gilla practical prepper gubben. :)
tur de finns omvandlare för jänke nötternas udda sett att räkna på allt :hm:

tackar mjukast.

undrar om de vart nån direkt skillnad på mängden vatten när han parallellkopplade två pumpar.. nån som testat?

InläggPostat: ons 15 jun 2016, 21:53 
har för mig att jag har byggbeskrivningar någonstans

finns ju flera olika modeller
en är nedsänkt i ett vattenflöde och har en kula som rullar på ramp

dom klassiska av gjutjärn med lädertätningar, dom kräver viss fallhöjd

det som gällde för alla är att den delen som som gör tryckstöten skall vara stabil

och det absolut roligaste är att praktiskt sätt s är dom uppbyggda som switchade spänningsomvandlare 8|> :D

InläggPostat: ons 15 jun 2016, 22:59 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

grym skrev:

och det absolut roligaste är att praktiskt sätt s är dom uppbyggda som switchade spänningsomvandlare 8|> :D

Fast jag skulle nog uttrycka det tvärtom, att switchade spänningsomvandlare är uppbygda som värdurspumpar ;)

Har ni tänkt på den knasiga översättningen ram=vädur när det borde vara ram=slag. För det är ju det som händer, pumpen slår och det är kraften i slaget som ger pumpeffekten. Fast kanske en mer korrekt beskrivning är att slaget stänger ventilen och det dynamiska trycket i vattnet som strömmade innan stängningen måste ta vägen någonstans. Och någonstans är antingen upp genom bottenventilen (dit vi vill att det ska gå), ut i godset på pumphuset eller upp tillbaka genom genomströmningsledningen. Därför måste godset i huset och en bra bit av inkommande ledning till pumpen vara stumt för att få en bra verkningsgrad på pumpen. Har man t ex en PVC-ledning som inkommande rör bör man ersätta sista 6-12 m av röret med ett stålrör. Helst kanske man ska ha en tryckreservoar direkt ovanför stålröret.

Det här sista är naturligtvis beroende på högt du ska pumpa och vilken verkningsgrad du vill ha ut av pumpen. Om det behövs en lång sträcka i ditt vattendrag för att få tillräcklig fallhöjd så blir det både strömmningsförluster och tryckförluster i din inommande ledning. Om jag minns rätt så klarar en pump ca 1/6 i fallhöjd dvs, 1 m fallhöjd kan maximalt pumpa 6 m i höjd. Och som sagt ovan, ju mer du nyttjar av denna möjlighet, desto mindre blir flödet.

Ovanför bottenventilen i stigröret (eller pumpledningen) behöver det finnas ett elastiskt media, t ex en gasblåsa och det är också för att hjälpa tryckstöten att expandera någonstans. Det innebär att om den saknas så får vi också dålig pumpeffekt för då ska tryckstöten hela tiden trycka hela vattenpelaren i pumpledningen framför sig. Därför är expansionsbufferten viktig. Man kan t ex använda ett modernt expansionskärl med luftfylld gummiblåsa som expansionsbuffert.

När trycket utjämnats så sjunker trycket inne i pumphuset, bottenventilen stänger och huvudventilen (eller vad man ska kalla den) öppnar och vattnet börjar flöda genom pumpen igen.

InläggPostat: ons 22 jun 2016, 13:49 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Fysiken är uppenbart. I mitt yrke finner man alltför ofta fina liknelser mellan elektronik och VVS. Vi kretsberäknar kraftelektronik på samma principer som slutna vätskesystem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ]