Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: ons 30 dec 2015, 23:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
När jag är ute i skogen så har jag en liten skinnpung runt halsen, i den så ligger en säkrad (med plasthätta på toppen) BIC en liten ziplock påse med näver och ett par sugrörsstumpar fyllda med vaselinindränkt bomull och igensvetsade medelst tändare och tång samt en vattentät ask med tändstickor . Min tanke med detta är att alltid kunna ha medel för att göra upp eld med mig, och i och med att den ligger utanpå underställströjan så borde tändaren vara varm nog

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: ons 30 dec 2015, 23:59 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
skogsstjärnan skrev:
Det jag tycker är intressant är om grejerna fungerar inte bara inne i 20 grader utan när de legat ute och är fuktiga och kalla och ska tända nyårsraketerna. Att provköra en tändare 200 gånger i följd inne säger mig inte så mycket men att den tänder på första försöket när det är 10 grader kallt ute och grejerna är kalla DET säger lite om kvaliteten.

Återkom gärna 1/1 med resultatet.

har sett att man med adapter kan tanka primus vintergas som ska funka ner till 22 grader kallt. Biltema, bring it on. :D


Jag har fyllt min Primus med tändargas från tobaksaffären (butan). För att tändaren ska funka måste den vara fickvarm. Har den legat i rumstemperatur så hostar den bara till när jag försöker tända den.
Att få tändaren att fungera om den har legat ute i minusgrader är inte att tänka på :D

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 12:20 
Testet av biltemas lite dyrare tändare travar på.
2 veckor utomhus under verandan så hyffsat väderskyddat.
-13 grader och fick en liten låga på tredje försöket och efter 5 minuter i fickan helt normal funktion.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 27 jun 2016, 21:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hur länge håller en ordinär BIC-tändare då? Talar vi några år eller 10 eller 50? Utan att användas alltså.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 27 jun 2016, 22:01 
10 år har jag provat, håller troligen längre om dom inte murknar i packningen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 27 jun 2016, 22:05 
Hittat tändare som legat i mer än 10 år så inget problem där. Återkommer om biltemas funkar om 10 år via brevduva el beriden postkusk.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 27 jun 2016, 22:14 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 17 jun 2016, 21:57
Inlägg: 98
Ort: Västerbotten
Jag har för mig att ju kallare du förvarar gas tändare ju fortare tappar dom gas / läker . Eller är jag ute & cyklar ? :)

_________________
From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 27 jun 2016, 22:38 
SAS skrev:
Jag har för mig att ju kallare du förvarar gas tändare ju fortare tappar dom gas / läker . Eller är jag ute & cyklar ? :)

Gummipackningar krymper och torkar i kyla så nej. Svalt och mörkt som det mesta tror jag. Haft tändare i rumstemp i 10+år så det funkar det med.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 20:42 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Primus Powerlighter... på vår senaste träff här i södern så kom en sådan fram och det första jag sa var:
Jag har en lika dan, och den fungerar inte! :cry:
Inte då sa ägaren, och tände den.
Jag fick då prova och, japp, den fungerade inte! :surprised:

Oooppsss.... förlåt!

Nåja, fick tips om hur man kan ställa in den och gjorde så nu.
:up: den fungerar! Bara lite SBK...
Så, skruva ställskruven i botten och prova att tända, resp skruva fram ett kvarts varv osv tills den tänder och brinner med en fin klar blå låga.

Tack Parabellum och Exodus! BICen är tillbaka som reserv igen....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 21:55 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg kjøper tändare litt over alt, så lenge jeg får de til under kr 5,- pr. stk. Da snakker vi type Jula, Europris, Nille og andre steder. Da snakker jeg om plastikk varianter som ikke lar seg fylle på ny. Det jeg kan si med sikkerhet er at de er ikke tette. Når jeg fra tid til annen henter en ut av lageret (en tett boks), så er lukten av gass/gasstilsetning ganske tydelig :-g . Styrken her er jo pris. Både i antall tenninger og driftsikkerhet overgår de trolig fyrstikker/tennstikker.

Selvsagt har jeg også diverse andre tändare på lager, både refilbare med gass og bensinlighter, men i pris er det lite som slår engangs tändere. Noen av de er også direkte gode ildkilder. En Bic lighter fx har en utrolig evne til å tenne og en dertil evne til ikke å gå i stykker. Jeg bruker få minutter på å få liv i en Bic lighter som har oppholdt seg i vann i kort tid. Trolig er det lettere å vekke den til liv, enn de fleste andre lightere, som ikke er 100% vanntette med lokket igjen.

Svakheten med de fleste billige engangs ligthere er jo flinten. Det skal ikke mye røff behandling til før flinten flyr sin vei, men det opplever jeg ikke som noe problem med Bic-lightere. Å få Bic-lightere til under kr 5,- derimot er ikke lett.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 23:37 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Tank skrev:
Primus Powerlighter... på vår senaste träff här i södern så kom en sådan fram och det första jag sa var:
Jag har en lika dan, och den fungerar inte! :cry:
Inte då sa ägaren, och tände den.
Jag fick då prova och, japp, den fungerade inte! :surprised:

Oooppsss.... förlåt!

Nåja, fick tips om hur man kan ställa in den och gjorde så nu.
:up: den fungerar! Bara lite SBK...
Så, skruva ställskruven i botten och prova att tända, resp skruva fram ett kvarts varv osv tills den tänder och brinner med en fin klar blå låga.

Tack Parabellum och Exodus! BICen är tillbaka som reserv igen....

//Tank

Detta, förutom att jag fått dra över max under under min för att få det att fungera med viss påfyllningsgas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 00:12 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag bara älskar den hederliga BIC-tändaren. Det ska vara den med "gnistpinne" (ferrocerium stav) Jag ser att en del av er vill ha den med elektronisk tändning men med den med gnistpinnen kan man göra upp eld med den även om gasen är slut. Man skickar då gnistorna på en bit kolat tyg och fortsätter därefter med fågelboet av torrt gräs och näver, en eldstartarteknik jag förväntar mig att ni behärskar vid det här laget. Blir den blöt behöver man bara dra runt hjulet några varv så börjar det gnistra igen. Jag har en i varje ryggsäck, i bilen, i båten, i varje jacka, friluftsbyxorna, anoraken osv osv. Jag har dessutom flera på lager. Någon här nämnde att den kan gå att använda som bytesvara, bra idé! Det skall dessutom vara den stora modellen. Den är enklare att handha om du har kalla blöta och stela händer (har jag nämnt det förut?)Det finns en hel del tacticoola tillbehör man kan köpa till som komplement. Kolla länkarna nedan!

https://www.ebay.com/p/Lighter-Bro-Gold ... 1725031286

https://picclick.com/Blue-Lighter-Holde ... 77247.html

https://gearjunkie.com/firesleeve-bic-lighter-case

Se bara till att ta bort "barnsäkringen" på hjulet och det gör man genom att följa instruktionerna här under.
https://www.youtube.com/watch?v=qkhQ1Kw ... e=youtu.be

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet